1

Onderwerp: Einde seizoen en nu?

Hallo ervaringsdeskundigen!

Mijn eerste hele triathlonseizoen zit erop. Ik heb voornamelijk 1/8ste triathlons gedaan en wil me volgend seizoen gaan richten op de kwart en OD. Maar hoe kom ik de herft en winter door..? Ik heb ambitieuze plannen dus dit roept bij mij de volgende vragen op:

- Eerst een rustperiode, hoelang en gehele rust of relatieve?
- Hoevaak en hoelang/ intensief moet ik lopen voor een optimale voorbereiding?
- Hoevaak fietsen in de herfst en winter?
- Is 2x zwemmen (45 en 60 minuten) voldoende?
- Vanaf wanneer beginnen met intensievere periodes (eerste wedstrijd eind mei, begin juni)?

Jullie hebben vast suggesties, ik hoor ze graag!

2

Re: Einde seizoen en nu?

Ik heb de volgende webpagina's als leidraad gebruikt:

http://www.sparrenweg.info/superrunner/ … ining.html

Zoek naar "Planning van een triatlon-jaar"
2e item is een Excel sheet met hierin jaarplanning

3

Re: Einde seizoen en nu?

Met triathlon nog geen ervaring maar ik kan je misschien wel vertellen hoe ik het deed toen ik enkel met de fiets reed. Tot eind september meestal nog links of rechts een doel te rijden. En dan eigenlijk vanaf oktober tot eind februari de zelfde trainingstijd nemen zoals ik het ganse jaar reed, maar dan grotendeels LSD-achtige trainingen dus geen intervallen. Wel eens met een groep vrienden een spurtje voor het plezeir doen ofzo maar eigenlijk niks in de zin van 5*5min FTP of SST training. Ik rij wel altijd in het tussenseizoen (there is no off-season ;-)) veel bergop maar op het gemakje om de kracht in de beentjes te houden.

4

Re: Einde seizoen en nu?

off-season??
En de wintertriathlons dan? Oftewel 12 maanden per jaar on-season!

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

5 Laatst bewerkt door Scighera (16-09-12 21:36:45)

Re: Einde seizoen en nu?

Voor mij is het:
1. september fysiek bijtanken:
- lange duurtrainingen maximaal 70% in lengte als on-season.
- geen tempotrainingen (keer even aanzetten mag, maar zolang het soepel gaat, niks forceren)
- minder vaak hardlopen , 2/3e van normale aantal trainingen

2. oktober/november: niet echt structuur in trainingen (niks moet -> alles mag):
- doen waar ik zin in heb, mountainbiken, wandelen extra fitness etc)

3 december: langzaam aan trainingsfrequentie op de rit krijgen

4: januari / februari: base trainingen
- voornl duurvermogen opbouwen. wel wat snelheid, maar niks specifiek/serieus (dus niet alleen maar LSD, gaat ten koste van techniek/snelheid/kracht)

5:  maart /april: snelheidstrainingen erin toevoegen

Eind april start voor mij dan het wedstrijdseizoen smile

Specifiek voor het fietsen in de winter:
- Ik fiets zoveel mogelijk door op de weg.
- In het weekend een lange rit, doordeweeks na het werk rij ik dan een 90minuten op een verlichte route (3 rondjes van uit huis over de UT naar het Roessingh.  Ik kan dan zien wat er op de weg ligt en hoef zelf alleen zichtbaarheidsverlichting te dragen. Indien nodig muts onder de helm.
-Bij sneeuw op de wegen of echt zware vorst: mountainbikeroute in de buurt in het weekend
-Bij sneeuw doordeweeks wordt het toch een boring tacx...dit jaar gewoon in een garagebox waar mijn motor staat (appartement is verwarmd dus zweet me dan kapot). maar Tacx is voor mij echt een noodoplossing, liever niet, hou er niet van (is wel effectief, maar o zo saai)

hardlopen is weer of geen weer, heerlijk een long run in een sneeuwstorm. De enigste keer dat ik vorige winter niet heb gelopen was toen het ijzelde en ik kon schaatsen op mijn hardloopschoenen...alles kent zijn grenzen. en met die extreme kou (water bevroor in mijn fuelbelt) liep ik met 2-3 lagen over de benen en de trainingen ook ingekort.

Trainen in de winter heeft zeker zijn charmes, zolang het maar veilig kan (dus ook met hardlopen verlichting en ik heb een extra helm in een grotere maat waar een muts onder past om mijn kale schedel warm te houden). Daarnaast nu ook voor het eerste een setje afklikbare spatborden gemonteerd op de trainingsfiets smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

6

Re: Einde seizoen en nu?

Dank voor de reacties! Dit maakt het voor mijzelf ook gemakkelijker om enig structuur in mijn trainingen aan te brengen zonder dat ik onzeker wordt over de hoeveelheid trainingen (te veel of te weinig).

Voor mij komt het er dan ongeveer zo uit te zien:

September: gas terugnemen! sowieso de zwemtrainingen van de club volgen. 2 á 3 keer per week lekker lopen en 1x fietsen. Gewoon lekker op gevoel en met name genieten.

Oktober/ November: 2x zwemmen, 3x lopen (lange duur opbouwen tot 60 minuten, duurloop 30-40 min, baantraining), 1 à 2x fietsen (weekends lange duur, door de week 90 min. duur)

December: idem aan okt/ nov alleen de lange duurloop uitbreiden tot 75 minuten.

Januari/ februari: idem aan december inclusief een 4e looptraining (tempoduurtraining 3x 1000m/ 3x 2000m)

Maart/ april: 2x zwemmen, 3x lopen (lange duur, baantraining en koppeltraining fietsen/lopen), fietsen (duurtraining en koppeltraining fietsen/lopen)

Mei: idem als maart/ april inclusief 3e zwemtraining, eventueel in buitenwater.

Opmerking bij dit schema is dat ik iedere 3e week een relatieve rustweek in plan. In deze week loop ik 2 à 3x, zwem ik 2x en doe ik 1 lange duurtraining op de fiets.

Eind mei of begin juni begint voor mij het wedtrijdseizoen.

Op- en aanmerkingen uiteraard welkom! Graag met onderbouwing wink

7

Re: Einde seizoen en nu?

ik mis wat sprint accenten in de winter.

sprinten rond duur trainingen verbeterd het effect van de duur training.
maar ook train je een a specifiek energie systeem wat je sterker maakt,
je traint een speciefieke kracht
en misschien wel belangrijkste, je traint je techniek en coordinatie.

8

Re: Einde seizoen en nu?

Ik hoop dat je een goed recuperatievermogen hebt. Wat je daar neerzet is niet niks. Als multisporter heb je ook punten om specifiek aan te werken en accentweken. Dus....

9

Re: Einde seizoen en nu?

Mijn voornaamste doel in het najaar is om niet te veel aan te komen. Tot op heden is dat nog nooit gelukt. Ik ga me na mijn hoogtepunt van 2012 eind september richten op zwemtechniek met een aantal technieklessen. Daarnaast heb ik me ingeschreven voor wat kleinere hardloopwedstrijden en begin 2013 Egmond MTB en halve marathon. Als ik te enthousiast blijf doortrainen dan raak is snel gedemotiveerd in het nieuwe seizoen, dus ik doe veel meer op gevoel en veel minder op schema's  gedurende de laatste drie maanden van het jaar. Maar dat is persoonlijk uiteraard. Fietsen naar en van kantoor gaat de hele winter door, dus fietskilometers zijn er altijd wel.

10

Re: Einde seizoen en nu?

De halve van Egmond ga ik ook doen de strandrace niet dit jaar dan moet ik werken  sad  maar heb de maand erna dan een ultra loopje gepland  big_smile ga dit jaar alles een beetje als voorbereiding plannen voor de hel van kasterlee

11

Re: Einde seizoen en nu?

Ik heb na de halve triathlon van Almere even een mentaal probleempje, heb sporten nodig om niet te veel aan te komen maar had weinig zin....., maar heb de oplossing gevonden

Zwemmen doe ik zo wie zo 3 x per week omdat ik van huisuit wedstrijdzwemmer ben, zwem ook bij een wedstrijdvereniging...

Wat ik ook gemerkt heb is dat ik een doel moet hebben om te trainen, wintertriathlons is niets voor mij want schaatsen is nou niet bepaald mijn sterkste kant..

Toen kwam mijn vrouw na wat zoeken op internet, waarom ga je ook niet loopjes en duathlons doen, dus heb me nu ingeschreven over 2 weken een duahlon en in november en december weer een loop.

Het ATC circuit in Almere ( wat bestaat uit 4 verschillende wedstrijden ) begint weer in januari... dus met andere woorden ik maak het hele jaar vol, ik ben sinds afgelopen januari eigenlijk pas fanatiek begonnen met de triathlonsport ,maar heb behoorlijk de smaak te pakken...

2 x een loop ( 10km en 16km )
1 cross duathon
1 zwemloop
1 tijdrit
1 x 1/8 triathlon
2 x een 1/4 triathlon
2 x OD triathlon
1 x 1/2 triathlon

OK, als ik mijn lijstje zo zie dat zie ik dat het bijna een verslaving is  big_smile  big_smile


Ben gisteren weer voor het eerst gaan lopen en het voelde weer als vanouds...


Mijn weken zien er als volgt uit

zwemmen doe ik op maandag,woensdag en zaterdag

Lopen op dinsdag en donderdag,

fietsen, in de wintertijd staat mijn racefiets op een tacx VR en doe ik dat tussen de rest van de trainingen door, plus zondags als het even kan lekker buiten op de mountainbike

12

Re: Einde seizoen en nu?

marcelca welke duathlon ga je over 2 weken doen? Maastricht? Daar doe ik ook mee cool

13

Re: Einde seizoen en nu?

ronnyke schreef:

marcelca welke duathlon ga je over 2 weken doen? Maastricht? Daar doe ik ook mee cool


Ik ga Tilburg doen, word mijn eerste duathlon op de weg... big_smile



de andere die ik gedaan had was een cross, dus grootste gedeelte onverhard lopen en dan mountainbiken ertussen door

14

Re: Einde seizoen en nu?

Ik mis twee - in mijn ogen - belangrijke tips voor de rustperiode en winter:

Bier voor de rustperiode en veldloopjes voor in de winter.

15

Re: Einde seizoen en nu?

+1 voor de veldloopjes.  Heel leuk in de winter en goed voor de basis snelheid.

Van nu tot nieuwjaar loop ik niet of nauwelijks meer verder dan 10 km, maar wel een keer (of 2) vaker per week.  Vanaf nieuwjaar wordt de afstand (langzaam) terug opgebouwd.

16

Re: Einde seizoen en nu?

Met dat bier begin ik meestal al een 12 maanden voor de rust. En veldloopjes doe ik niet gewoon wegwedstrijdjes is al goed voor mij.

17

Re: Einde seizoen en nu?

Het beste bericht wat ik ooit hoorde was uit de mond van Axel Koenders, die dronk in de week voor Almere gewoon een biertje en ik ben nog steeds wel jaloers op zijn erelijstje en finishtijden, zeker gezien de (trainings)kennis en het materiaal van toen  cool

18

Re: Einde seizoen en nu?

Een van de beter Belgische Cyclorenners (en ook wel bij de top Europees) houdt af en toe van een Halfzware van Nelle en een goeie stevige pot streekbier op zijn tijd. Talent, daar is het hem om te doen. Iets waar de meeste amateurs moeten vervangen door karakter.