26

Re: Eet ik wel genoeg?

Creatieve oplossingen zo te lezen:)

Zelf woon ik alleen / single, dus niemand om rekening mee te houden. Reistijden zijn variabel, naar ons eigen kantoor is 45 km. Deed ik tot nu toe met de auto, maar wil dit misschien gaan fietsen. Even kijken hoe ik dat ga doen met omkleden ed.

Huidige klant zit in Groningen, al snel 150 heen, 150 terug. Werktijden kunnen variabel zijn. Begin dan het liefst vroeg (7 uur), dan ben ik om 4 uur klaar. Echter wanneer ik naar klanten moet, ben ik eerder rond half 7, 7 uur thuis. Dan eet ik even snel wat, en doe mijn trainingen. Daarna avondeten.

27 Laatst bewerkt door TriathlonBeginner (08-04-14 09:35:23)

Re: Eet ik wel genoeg?

Ik zie het gewoon als volgt.

Normaal zit ik 2-3 uur op de bank tv te kijken / films 's avonds. Nu zit ik 2-3 uur te trainen.

Kan ik voor de buis zitten, kan ik ook trainen.

Ben ik te moe? tijd om te slapen. Geen zin om te slapen, ben ik nog niet moe genoeg.

Ik moet om 6 uur mijn bed uit om te vertrekken voor mijn werk, ik kom om 18:00 uur weer thuis, aangezien ik nogal wat reistijd heb. van 18:00 > 18:45 is eten en klaar maken voor trainen.

di, wo, do besteed ik mijn overige tijd aan sporten. Ik sport van 18:45 tot 21:45 en om 22:00 is het slaap tijd.
ma/vr zijn mijn rustdagen en dan is het bank hangen etc.

Heb ik minder tijd in de avond omdat ik andere dingen moet doen? dan sta ik vroeger op 4:30 's ochtends, en sport ik hier de helft alvast.

Het weekend staat in de ban van sport hier zo.

zaterdag lange rid hardlopen of een behoorlijke krachtsessie die circa 3-4 uur duurt ( of beide ). Ik sta om 7 uur meestal op ( slaap wat uit namelijk ) en zorg dat ik voor 12 uur klaar ben zodat ik tot mijn beschikking ben voor de rest van de dag, echter ga ik om 22:00 wel weer slapen om de volgende dag de middag nog wat te beleven.

Zondag hetzelfde verhaal, maar dan nog intensiever ( 7 uur eruit ), ik train hier meestal circa ~7 uur soms iets langer soms iets korter hangt er vanaf hoe het gaat met de fiets. Meestal ben ik dan ergens in de middag klaar.

Ik ga vrijwel nooit uit, en drink alleen maar water ( op trainingen "fiets" energy drank met krentenbollen / bananen ). Mijn dieet bestaat uit, 2-3x brood met jam 's ochtends, 's middag's eet ik 2x2 broodjes jam, 's avonds eet ik wat de pot schaft en in de avond eet ik nog wel is een water meloen of een appel / wat sinassappels etc.

Afvallen vindt ik vrij lastig om eerlijk te zeggen met zo'n zwaar train schema, als ik minder eet of "gezonder" dan krijg ik honger buien of ik herstel heel langzaam of trainingen worden lood zwaar. Als je echt gewicht kwijt wil wat voor mij werkte, was gewoon je train schema's verlagen ( ~8 uur max trainen in de week ) + alleen maar musli met melk vreten ( niet te veel ook ) 3 kleine bakjes voor over de dag, 's avonds grote bak met sla, met groot stuk kip + klein handje vol spaghetti en dan helemaal niks meer eten. Ik drink overigens wel non stop water dan zowat.

Als je 's avonds last krijgt van honger of wat dan ook, zorg dan dat je wat later eet, 19:00 uur, en zorg dat je wat vroeger gaat slapen. Ik kreeg altijd honger rond 22:00. dus ik zorgde dat ik voor die tijd in mijn bed te vinden was.

Lus je iets niet, of vindt je iets vies. Gewoon jezelf forceren om het te eten, na verloop van tijd wen je er aan en is het de gewoonste zaak op aarde, zie het als een training.

Voorbeeld, musli vond ik niet weg te krijgen toen ik begon met afvallen, echter na ander half jaar vond ik het lekkerder dan snoep.

28

Re: Eet ik wel genoeg?

Het is altijd moeilijk om te oordelen over iemands voedingsschema. Ikzelf ben een typisch voorbeeld van een binge-eter. Ik weet goed genoeg wat wel en niet kan maar heb vaak het karakter niet om me in te houden. Ik heb al vele malen hulp ingeroepen van voedingsdeskundigen om me wat op weg te helpen en zelf heb ik al wat af gelezen over voeding. 1 conclusie die ik tot nu toe gemaakt heb is de volgende: Er bestaan GEEN wonderdiëten of middeltjes om op een gezonde en vooral langere periode gewicht te verliezen en dit ook vast te houden. Er bestaan crashdiëten die zeer goed werken zoals dat eiwitdieet e.d. Enkele collega's volgen dit af en toe. Ze vallen dan in 2 maand0 10 kg af of zelfs meer. Ze komen er dan direct 3 a 4 bij en nog eens wat maanden verder zitten ze weer op hun zelfde gewicht. Logisch ook.
Bovendien werkt het lichaam ook raar. Voed je je lichaam te weinig, dan gaat het als het ware in een soort "overlevingsstand" en probeert het krampachtig iedere calorietje die je dan eens te veel eet krampachtig vast te houden en als reserve te houden waardoor je dus toch niet vermagert alhoewel je weinig eet.

De truc is dus om een mooi evenwicht te vinden. Net iets minder eten dan je echt nodig hebt en dan kan et, in combinatie met sporten, ook wel vlug gaan. En mijn ervaring is, is dat je met een goed eetschema geen honger hebt en best veel kan en mag eten. Het verwondert me steeds dat er mensen zijn die honger lijden als ze op dieet zijn. Dan vraag ik me af of dit een voedingsschema is die ze zelf hebben samengesteld of als ze eens met die info bij de voedingsdeskundige gaan die hen heeft helpen opstellen tot dit schema. Een schema is ook niet in 1-2-3 gemaakt. Het schema die ik nu gemaakt heb, is maar tot stand gekomen na 6 weken iedere week langs te gaan. Dit om telkens de feedback te geven over hoe ik me er bij voel. Wat wel lukt, niet lukt etc. Ik moest toen ook telkens tot in detail bijhouden op welk uur ik iets at, wat dat was en in welke hoeveelheid, trainingen die dag en vooral waarom ik dat at. (honger, zin, ongecontroleerd verlangen, recupschake, etc.)

Dit is m.i. ook de enigste manier om op een langdurige en degelijke manier een gezond voedingsschema uit te bouwen als je er zelf niet zo heel erg veel van kent.

Om aan te geven wat ik nu dagelijks eet:
Broodmaaltijd 1:
4 snede volkorenbrood met boter en confituur

Broodmaaltijd 2:
5 sneden volkorenbrood met ca. 80gr kippewit en boter. Indien mogelijk aangevuld met wat tomaat, ei, ajuin en sla er tussen. Hierop staat geen beperking.

Warme maaltijd:
120grgekookte rijst OF 160gr pasta OF 200gr gekookte aardappelen
300g groenten (mag rauwkost zijn of warm, best wel beetje afwisselen omdat iedere soort groente zijn eigen mengeling van nodige vitamientjes bevat e.d.)
100gr mager vlees (ca 60-70gr indien het rundsvlees is maar ik eet eigenlijk iedere dag kipfilet)

Tussendoor nog bij te eten:
400gr platte magere kaas
4 a 5 stukken fruit. Banaan telt voor 2. Voor druiven is dit 100gr.
1 granenreep (max 100kcal). Laatste tijd vervang ik dit echter door nog een stuk extra fruit. In het begin is dit opgenomen geweest omdat ik zeer graag snoep en nog iets snoepachtig wou.

Indien er verse soep is die vetarm bereid is, mag ik dit naar believen drinken. Er staat hier dus vaak julliennesoep op het menu met hoge concentratie aan groentjes erin.

Dit alles is op een dag waarbij ik niet sport. Als ik dan sport, komt er dan nog iets bij. Alles samen vind ik dit best veel dat ik eet op 1 dag.

29

Re: Eet ik wel genoeg?

Voor alle niet-fruit eters !!

Mensen die niet van fruit houden, ik heb een simpele tip !

Verminder wat van je zoetheid-inname. Dus wat minder jam en chocolade. En neem sochtends op een nuchtere maag, voor het ontbijt, een banaan, appel of fruit naar keuze (wel graag iets met wat koolhydraten, dus ik prefereer banaan als ik wil sporten die ochtend).

Je zult zien dat je het lekkerder gaat vinden, meer gewend aan raakt (door je gewoonte om het elke dag te eten) en je meer behoefte hebt aan die vruchtensuikers, doordat je je andere suikers die je normaal op je brood smeert of snoept (jam, chocolade pasta, appelstroop maar ook ontbijtkoek) nu vermindert.

Fruit is een hele goede, lekkere, gezonde en efficiente brandstof voor duursporters, en zou ik aanraden om vaker in te nemen. Trek in zoet, pak dan fruit in plaats van productie-suikers (jam etc.)

Succes!

30

Re: Eet ik wel genoeg?

of fondant chocolade met minstens 70% cacao...