1

Onderwerp: Lange afstand zwemmen / welke techniek

Goedenavond,

Mijn naam is Sebastiaan, 30 jaar.
Ik ben een fanatiek hardloper; al vele lopen gedaan, variërend van 10 tot 21 km.

Over 9 maanden ga ik voor het goede doel van Den Helder naar Texel zwemmen. Dit is een zwemtocht van zo'n 4km door het Marsdiep. Dit betekend een matige temperatuur, ruw water en een pittig stukje zwemmen.

Ik ben redelijk nieuw met zwemmen. Ik heb weliswaar 9 maanden de tijd om te trainen, deze 9 maanden ga ik echter hard nodig hebben. Nu is mijn vraag aan de ervaren zwemmers en triathleten alhier: welke techniek kan ik mij het beste aanleren voor deze zwemtocht?

Ik lees uiteraard veel over de borstcrawl, alleen kan ik mij nog niet helemaal voorstellen dat dit 4km uit te houden is. Aan de andere kant: de schoolslag is kwa energieverbruik veel heftiger.

Graag jullie advies.

2

Re: Lange afstand zwemmen / welke techniek

Sowieso borstcrawl. Is de meest economische slag en die is prima 4km uit te houden. En je hebt meer dan voldoende tijd om het je eigen te maken. Op zee zwemmen is wel wat anders dan vlak open water, golfslag maakt het navigeren wat lastiger. Ik zou je wel aanraden om voor die tijd een keer mee te doen aan een openwater-wedstrijd. De data hiervoor vind je wel op het Nederlands Open Water Web. Dan kun je alvast een keer aan een dergelijke tocht wennen. Ik mag zelf graag meedoen aan de 3,8km triathletenserie van de Twenterand Kanaalrace in Vriezenveen.

3

Re: Lange afstand zwemmen / welke techniek

Dank voor je reactie.
Ik heb veel gelezen (en gezien) over de Total Immersion techniek.
Is dit een techniek die geschikt is voor de langere afstanden?

4

Re: Lange afstand zwemmen / welke techniek

Ik vind van wel... Heb op basis van TI zowel een ironman (3,8k) als marken-monnickendam (3,5k) gezwommen. Om relaxed lange afstanden te zwemmen vind ik het geweldig. Maar dat blijft heel persoonlijk natuurlijk. Toch zou ik met deze techniek zonder er specifiek voor te trainen zo 4km kunnen zwemmen, dus dat geeft wel vertrouwen.

En ik was zeker geen zwemmer....

triathlon is 3x leuker!

5

Re: Lange afstand zwemmen / welke techniek

SebasH schreef:

Dank voor je reactie.
Ik heb veel gelezen (en gezien) over de Total Immersion techniek.
Is dit een techniek die geschikt is voor de langere afstanden?

Het is waardeloos voor alle afstanden.

Total immersion is een combinatie van technieken die samen inefficient zijn. Lang glijden en geen beenslag, en dan de kop zo diep mogelijk onder water steken om een gebrekkige stabilisering van de beenslag op te vangen. Verder valt fatsoenlijk ademen nog lang niet mee als je kop zo diep ligt en er een golf over je heen rolt, en dat wordt dan weer opgevangen met een overdaad aan lichaamsrotatie. Het is een opeenstapeling van de ene fout om de andere te compenseren. En het geheel is ook nog eens lachwekkend onderbouwd. 'Zwem als een vis,' is één van de argumenten voor total immersion. Trap er niet in, het is total bullshit.

6

Re: Lange afstand zwemmen / welke techniek

Wat ik al schreef, het blijft persoonlijk...... De onderbouwing dat doelstelling 1 is om je weerstand te verminderen is overigens zo gek nog niet...

triathlon is 3x leuker!

7

Re: Lange afstand zwemmen / welke techniek

Tegenstrijdige standpunten dus.
Net wat Hans zegt: het blijft persoonlijk.

Nu ik echter nog geen persoonlijke ervaringen heb probeer ik mij te verdiepen in de verschillende technieken, welke het meest efficient zijn en het makkelijkste aan te leren.

Thijs, mag ik vragen wat jij adviseert?

8

Re: Lange afstand zwemmen / welke techniek

Hoi Topicleden,

Leuk om te lezen, ben sinds een week of 6 bezig met zwemles bij Tri - Exprience. Gewoon op nul beginnen en de techniek eigen maken.

Er worden goede tips gegeven en er wordt gecorrigeerd. Het is niet alleen leuk, maar ook leerzaam.

Misschien is dit ook iets voor jou en anders aansluiten bij een zwemvereniging?

succes

9 Laatst bewerkt door thijs (10-11-12 15:50:27)

Re: Lange afstand zwemmen / welke techniek

HansH schreef:

De onderbouwing dat doelstelling 1 is om je weerstand te verminderen is overigens zo gek nog niet...

Nou, het is wel gek om dat op de total immersion manier te doen. Om stuwing te kunnen genereren veroorzaak je eerst weerstand (je hand naar beneden brengen om het water vast te pakken, hand voor je uit insteken). Bij total immersion zwem je met een belachelijk lage frequentie om deze weerstand te minimaliseren. Daarmee heb je ook hoogstens een minimale voortstuwing. Als je je stuwing wilt maximaliseren (en dat is wat je moet doen om zo hard mogelijk te zwemmen) ontkom je er niet aan dat je ook wat meer weerstand hebt.

10

Re: Lange afstand zwemmen / welke techniek

SebasH schreef:

Thijs, mag ik vragen wat jij adviseert?

Om een goede coach te zoeken die kan uitvinden wat voor jou werkt.

11

Re: Lange afstand zwemmen / welke techniek

thijs schreef:
HansH schreef:

De onderbouwing dat doelstelling 1 is om je weerstand te verminderen is overigens zo gek nog niet...

Nou, het is wel gek om dat op de total immersion manier te doen. Om stuwing te kunnen genereren veroorzaak je eerst weerstand (je hand naar beneden brengen om het water vast te pakken, hand voor je uit insteken). Bij total immersion zwem je met een belachelijk lage frequentie om deze weerstand te minimaliseren. Daarmee heb je ook hoogstens een minimale voortstuwing. Als je je stuwing wilt maximaliseren (en dat is wat je moet doen om zo hard mogelijk te zwemmen) ontkom je er niet aan dat je ook wat meer weerstand hebt.

Thijs, op het gevaar af hier een TI / SS (swim smooth) discussie te starten (daar zijn forums genoeg voor...) wat nuancering:
- TI wil de weerstand verlagen door zo horizontaal mogelijk te liggen, niet perse door een lage slagfrequentie
- ik zelf vond TI een prima start om langere afstanden te leren zwemmen (van een baantje crawl naar 4km); ben nu inderdaad aan het kijken hoe ik sneller kan zwemmen. En dan komt slagfrequentie zeker aan de orde. Maar bij het lopen van je eerste marathon gaat het ook eerst om de duur en dan pas om de snelheid
- de vraag van SebasH is niet: hoe zwem ik zo snel mogelijk, maar hoe kan ik voor het eerst 4km in zee zwemmen. Ik denk nog steeds dat TI daar een prima basis voor is, en dat je dat jezelf prima kunt aanleren. Het beantwoorden van een vraag over snelheid bij het zwemmen laat ik graag aan anderen over.

triathlon is 3x leuker!

12 Laatst bewerkt door Dorter (10-11-12 21:12:08)

Re: Lange afstand zwemmen / welke techniek

Voor- en tegenstanders van de verschillende crawltechnieken daargelaten; SebasH, wat ben je zelf van plan? Gaat het om een eenmalige zwemactie of ga je ermee verder? Ga je naderhand aan de triathlon? Heb je interesse om je bij een triathlonvereniging aan te sluiten of wellicht bij een zwemvereniging? Van Youtube kijken ga je niet beter zwemmen, je zult ergens live ondersteuning moeten zoeken van iemand die jou ziet zwemmen en je aanwijzingen kan geven. Dan kun je denken aan een clinic-vorm maar dus ook aan een verenigingsvorm. Het handigste in jouw geval lijkt me een zwemvereniging, bij voorkeur eentje waarvan ook leden actief zijn in het openwaterzwemmen. Zwemmen in een badje is één ding, openwater zwemmen is wel een stapje extra (extra leuk als je het mij vraagt, ik zwem het liefst in open water). Daar hoort ook wat expertise bij als het gaat om instructie.

Wat wil je zelf?

13

Re: Lange afstand zwemmen / welke techniek

Beste Dorter,

Ik zie het, in principe, als een eenmalige actie.
Ik woon in Den Helder, en het spreekt me al jaren tot de verbeelding om een keer naar Texel te zwemmen. In 2013 ga ik dus van deze droom werkelijkheid maken.

Wie weet wat het in me aanwakkert: misschien vind ik het zo geweldig dat ik er mee verder fa.
Maar op dit moment zie ik dat niet gebeuren.

Neemt niet weg dat ik er serieus en verantwoord voor moet gaan trainen.
Indien dit met live ondersteuning kan verdient dat ook mijn voorkeur. Ik ben hier dan ook druk mee bezig.