1

Onderwerp: Lange afstand zwemmen / welke techniek

Goedenavond,

Mijn naam is Sebastiaan, 30 jaar.
Ik ben een fanatiek hardloper; al vele lopen gedaan, variërend van 10 tot 21 km.

Over 9 maanden ga ik voor het goede doel van Den Helder naar Texel zwemmen. Dit is een zwemtocht van zo'n 4km door het Marsdiep. Dit betekend een matige temperatuur, ruw water en een pittig stukje zwemmen.

Ik ben redelijk nieuw met zwemmen. Ik heb weliswaar 9 maanden de tijd om te trainen, deze 9 maanden ga ik echter hard nodig hebben. Nu is mijn vraag aan de ervaren zwemmers en triathleten alhier: welke techniek kan ik mij het beste aanleren voor deze zwemtocht?

Ik lees uiteraard veel over de borstcrawl, alleen kan ik mij nog niet helemaal voorstellen dat dit 4km uit te houden is. Aan de andere kant: de schoolslag is kwa energieverbruik veel heftiger.

Graag jullie advies.

2

Re: Lange afstand zwemmen / welke techniek

Sowieso borstcrawl. Is de meest economische slag en die is prima 4km uit te houden. En je hebt meer dan voldoende tijd om het je eigen te maken. Op zee zwemmen is wel wat anders dan vlak open water, golfslag maakt het navigeren wat lastiger. Ik zou je wel aanraden om voor die tijd een keer mee te doen aan een openwater-wedstrijd. De data hiervoor vind je wel op het Nederlands Open Water Web. Dan kun je alvast een keer aan een dergelijke tocht wennen. Ik mag zelf graag meedoen aan de 3,8km triathletenserie van de Twenterand Kanaalrace in Vriezenveen.

3

Re: Lange afstand zwemmen / welke techniek

Dank voor je reactie.
Ik heb veel gelezen (en gezien) over de Total Immersion techniek.
Is dit een techniek die geschikt is voor de langere afstanden?

4

Re: Lange afstand zwemmen / welke techniek