1

Onderwerp: Bloed doneren

Wie heeft er ervaring met het doneren van bloed? Op zich lijkt het me wel nobel om zoiets te doen, maar wat zijn de bezwaren? (bij ongeveer 10u trainen per week) gooit dit je trainingen erg in de war? Moet je er lang van herstellen?

Ik heb vanavond een intake-gesprek bij de bloedbank, zal het gelijk aan ze voorleggen.

2

Re: Bloed doneren

Post na vanavond je bevindingen even want ik overweeg het ook.

3

Re: Bloed doneren

Ik heb het een tijdje gedaan bloed doneren.. Mijn ervaring was:

Reken op 2 dagen rust en dan 5 dagen rustig trainen.

Na een week kun je weer als een dwaas tekeer gaan in training, en/of een trainingswedstrijdje plannen.

Volledig herstel en wedstrijdfit kan wel twee weken duren.

Dus als je het plant in een rustweek henb je er geen last van.

4

Re: Bloed doneren

Hartstikke mooi!

Ik doneer nu 19 jaar bloed waarvan het grootste deel volbloed en kan je vertellen dat dat zeker invloed heeft op het sporten/trainen.
Tot ongeveer een week na het doneren merk je duidelijk dat je hartslag hoger is bij dezelfde inspanning en je verzuurt sneller.  Daarna gaat het wel weer een stuk beter en kom je weer terug op je oude nivo.

In huizen kwam het steeds heel vervelend uit met mn hardlooptrainingen waardoor ik gestopt ben met volbloed donaties en ben begonnen met plasmadonaties...

Plasma donatie heeft als grote voordeel dat je je rode bloedcellen weer terugkrijgt waardoor je er eigenlijk met sporten geen last van hebt. Als je zorgt dat je voldoende drinkt dan merk je er eigenlijk niets van.

Bloed en plasma doneren heeft als groot voordeel dat je iedere maand(voor plasma) of iedere3 a 4 maanden een kleine controle hebt op bloeddruk en HB (en ook rustpols maar dat kan je natuurlijk net zo makkelijk zelf doen)

Nadeel van plasma doneren is dat het meer tijd kost dan volbloed en dat je vaker aan de beurt bent... hoewel je dat natuurlijk ook zelf bepaald... voordeel is wel weer dat je bij plasma nooit echt hoef te wachten.. het apparaat is voor jou gereserveerd...

Kortom als je fanatiek sport dan zou ik voor plasma gaan... heb je niet veel tijd en kan je een weekje na je donatie inplannen voor herstel dan zou je volbloed kunnen doen..

Maarten

5

Re: Bloed doneren

Zelf geef ik ook altijd plasma. Na een bloedgave moet je toch een paar dagen recupereren. Door het sporten is mijn hemoglobine ook altijd aan de lage kant. Na een plasmagift heb ik eigenlijk geen last.

6 Laatst bewerkt door monkeloor (20-11-12 11:44:58)

Re: Bloed doneren

Nou dat gaat 'm niet worden voor mij ... al bij het intake-gesprek viel ik flauw ...  roll  yikes Bizar zeg. Het enige wat er gebeurde was een prikje in m'n vinger om een klein testje te doen en bloeddruk meten. Kennelijk was dat al genoeg voor m'n onderbewustzijn om dat met prikken te associeren en er de brui aan te geven.

Nouja, ik zal wel een gelddonatie gaan doen. Helpt vast ook tongue

Ik had nog gevraagd wat consequenties voor het sporten waren; enige wat de arts kon antwoorden is dat je een (halve) dag er na niet moet gaan sporten. Sowieso leek het wel verstandig alleen in rustige periodes te doneren.

Nouja, ik ga maar weer halve triathlons doen. Dat is tenminste niet zo eng  hmm  tongue

7

Re: Bloed doneren

Haha, je zou geen goede EPO-gebruiker zijn.

8

Re: Bloed doneren

Maca944 schreef:

Haha, je zou geen goede EPO-gebruiker zijn.

En dan hebben we het over bloeddoping nog niet gehad! Dr. Fuentes heeft een slechte klant aan Monkeloor...