1

Onderwerp: slagfrequentie

Heeft iemand weleens met een slagfrequentiemeter gezwommen? Of is dit weer eens zo'n nutteloos ding? Mijn zwemprobleem is dat ik te veel met me armen maai.

http://www.sportemotion.nl/info.asp?id= … mCode=D157

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

2

Re: slagfrequentie

Waarom een slagfrequentiemeter ?  Zwem eens in een 50 meter bad 100 meter in een redelijk tempo
Tel het aantal armslagen links en rechts en neem de tijd op,deel de tijd door het aantal armslagen en zo kom je op een bepaalde frequentie
Zodoende is volgens mij een slagfrequentiemeter een instrument wat geen meerwaarde heeft om beter te zwemmen

3

Re: slagfrequentie

Lijkt me idd een beetje nutteloos zo een ding
met een simpel rekensommetje kom je er ook wel uit

4 Laatst bewerkt door le Coq (04-01-07 15:45:55)

Re: slagfrequentie

Een slagfrequentiemeter is zeker geen nutteloos ding. Voor een trainer is het een handig hulpmiddel om even snel de slagfreq. van een zwemmer te meten, maar om er als triatleet een aan te schaffen is een beetje overdreven. Het is meer bedoeld als meetinstrument voor de gevorderde zwemmers. Bij race-analyses van topzwemmers pakken we van elke 10 meter de zwemtijd (snelheid) en slagfrequentie. Zodoende krijg je ook info over de slaglengte. Dit gaat voor de meeste triatleten te ver, die kunnen beter gewoon aan de hand van het aantal slagen per baan hun frequentie meten.
Voor een triatleet en open water zwemmer is het trouwens wel van belang om te kunnen spelen met slagfrequentie en -lengte. Op vlak water is een lagere fequentie met een langere slag bijvoorbeeld efficienter dan in hoge golven, daar moet je juist met een hoger ritme zwemmen. Het is dus wel nuttig om te trainen met verschillende frequenties, maar daarvoor heb je dus niet perse een metertje nodig om dit te bepalen.

Als je er toch een wil kopen, pak dan deze. Is iets goedkoper:
http://www.roeispul.nl/stopwatches.php

(meeste gebruikte stopwatch in de sport/zwemwereld)