1

Onderwerp: Hoeveel uren training per maand (week)

Naar aanleiding van het onderweg "...per jaar" zou ik het interessanter vinden om jullie trainingsarbeid per maand of per week te weten.
Hoeveel (hangt natuurlijk af van persoon tot persoon + ambities) uren is er eigenlijk nog om een 1/4 deftig te kunnen afwerken?

2

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

ca 7u per week om een 1/4e rond de 2u af te leggen.

3

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Nico0105 schreef:

Naar aanleiding van het onderweg "...per jaar" zou ik het interessanter vinden om jullie trainingsarbeid per maand of per week te weten.
Hoeveel (hangt natuurlijk af van persoon tot persoon + ambities) uren is er eigenlijk nog om een 1/4 deftig te kunnen afwerken?

Het aantal trainingsjaren telt natuurlijk wel mee: het scheelt een hoop of je van de bank af komt of al 10 jaar koersen hebt gereden.

draak schreef:

ca 7u per week om een 1/4e rond de 2u af te leggen.

Hier kan ik me wel in vinden smile

4

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Hoeveel ik ook ga trainen, 2u voor een 1/4 ga ik nooit halen (leeftijd 45+ en pas 2 jaar bezig)
2u20 is het streven voor de 1/4 in 2013.

Aantal uren dat ik train:
- herfst/winter 3u lopen, 2.5u waterpolo, 1u zwemmen
- lente/zomer 3u lopen, 3-6u fietsen, 2u zwemmen

5

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

6 uur per week, 2,40 OD.

6

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Vorige maand (december):
5u gezwommen
2u gelopen (out met lopersknie sinds half december)
13u gefietst (tacx + Mtb)

7 Laatst bewerkt door marcelca (03-01-13 00:12:16)

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Ik train gemiddeld

in de winter:

3 x 1 uur zwemmen per week
2 x 45 min tacx en 1 x 1,5 uur mtb per week
2 x 1 uur lopen per week

In de zomer

3 x 1 uur zwemmen en soms beetje buitenwater als extra
1 x 1,5 uur fietsen en weekend  langere afstand
3 x 1 uur lopen per week met 1 x per 2 weken langere afstand


Deed afgelopen jaar voor het eerst Triathlon, mijn beste resultaten zijn met mijn 43 jaar,  2:21 op de OD in Utrecht,  4:50 op de halve triathlon in Almere, denk persoonlijk dat er nog wel meer inzit, want ben niet een al te beste loper  big_smile

8

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

3 uur waterpolotraining
1,5 uur hardlopen
1 uur op de MTB (wedstrijdje)

is momenteel de bezigheidstherapie. Hoop in 2014 de 1/8ste binnen het uur te doen en voor het eerst de kwart of een halve in te schrijven en natuurlijk te finishen.

Amat Victoria Curam

9 Laatst bewerkt door DennisM (21-11-13 08:49:45)

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Mijn week bestaat op het moment uit:

2 uur zwemmen
2.5 uur hardlopen
3 uur fietsen (buiten / tacx)
~2 uur core stability training
1-2 uur aan rek/kracht oefeningen. (sinds deze week)

Dit is verspreid over 6 dagen. Houd 1 volledige rustdag aan.
Uiteindelijke doel: komend seizoen de halve van Almere, jaar erna een hele.

10

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Na een korte periode van blessureleed ziet mijn trainingsweek er als volgt uit.
Ma t/m vr:
zwemmen 45 min (duur)
fietsen op de tacx 30 - 60 min (interval)
hardlopen (interval/snelheid op de club)
rust/crosstrainer 30 min
zwemmen (techniek/snelheid op de club)
weekend:
fietsen (MTB) aansl hardlopen waarbij ik de intensiteit afwissel

Afgelopen jaar begonnen met triathlonnen en alleen een aantal 1/8 en sprint afstanden gedaan. Beste tijd 1:08 resp 1:15. Tijden worden wel steeds beter. Met mijn 48 jaar dus ergens in de middenmoot.

Volgend jaar als doel de 1/4 en OD. Tijd: nog geen idee  tongue
Weet niet of het huidige trainingsvolume voldoende is voor een acceptabele tijd?

11

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Om deze topic weer wat nieuw leven in te blazen, hier mijn week - op "dit" moment

Maandag. 1,5 zwemmen (+/-3,5-4km) interval
Dinsdag, 1,5 uuur lopen (+/-12km totaal) extensieve interval
woensdag, 1-1,5uur fietsen, tempo's- interval-kracht
Donderdag, 1,5 uur lopen,  circuit training + 1/2 uur core stability
Vrijdag; Rustdag
Zaterdag, s'ochtend 1 uur zwemmen, techniek/ kracht. s'middags trimloop, tussen de 12 en 25 km. bij mooi weer op de fiets er naar toe.
Zondag, Duurtraining, D1, lopen opbouwend de komende maanden tot 38km (voorbereiding op R'dam) bij mooi weer eerst fietsen. 2 uurtjes
En dan fiets ik elke dag naar het werk op de race fiets, 2x13km/dag, vlg mijn polar is dit een "leuke sessie voor herstel.."

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

12

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Mijn weken wisselen wel enigszins met mijn wisselende diensten; wat het erg lastig maakt om vaste schema's aan te houden

Week van 5-11 jan: 1 x 1 uur zwemmen, 2,5 uur gelopen over drie trainingen, 11 uur gefietst
Week van 12-18 jan: 3 x 1 uur zwemmen, 1 x 1 uur gelopen, 10,5 uur gefietst

13

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Daveke...............las jij in de laatste 4 a 6 weken voor een belangrijke wedstrijd zit dan maak je waarschijnlijk ruim 20 uur?

Anders begrijp ik de 14 a 15 uur per week niet in januari

14

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Enkel duurtrainingen nu, ik doe nog geen interval - dat is voor straks.

Ik train nu enkel in zone 1 en 2 om duurvermogen op te bouwen, conditie te kweken en straks pas te gaan intervallen

15

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Ik zit nu zo rond de 2,5u zwemmen in de week (3 sessies), 4,5u lopen (5 sessies), en fietsen heeft 3 maanden op zeer laag pitje gestaan, gaat vanaf deze week naar 5u en dan zien we wel verder. Train vooral lage intensiteit nu met als doel de hele afstand in de zomer, vandaar al wel redelijk wat uren (voor mij) nu in januari.

16

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Rond de 15u per week in Januari dan hoef je geen wedstrijden te doen hoor petitmas gewoon prof atleet zijn kan ook  wink

17

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Ik werk gewoon 36 uur, maar veel van de fietstrainingen is woon-werk verkeer.
Ik ben verre van een profatleet, maar train wel erg graag - ik zie ook echt niet in waarom veel D1 en D2 in de winterperiode slecht/te veel is. Het is enkel goed voor je duurvermogen en op de lange duur herstel je met een dergelijke "grote" motor ook beter van flinke inspanningen en intervaltrainingen later in het seizoen. Denk ik  big_smile

18

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Ik vroeg mij al af waarom traint hij in verhouding zo extreem veel fietsen, maar is dus grotendeels woon-werk.
Dt1 Dt2 begrijp ik, jou zou wat meer afwisseling kunnen inbouwen, door korte versnellingen erin te bouwen dt3
Wat voor tijden deed je afgelopen jaar op 1/8 1/4 of OD etc

daveke schreef:

Ik werk gewoon 36 uur, maar veel van de fietstrainingen is woon-werk verkeer.
Ik ben verre van een profatleet, maar train wel erg graag - ik zie ook echt niet in waarom veel D1 en D2 in de winterperiode slecht/te veel is. Het is enkel goed voor je duurvermogen en op de lange duur herstel je met een dergelijke "grote" motor ook beter van flinke inspanningen en intervaltrainingen later in het seizoen. Denk ik  big_smile

19 Laatst bewerkt door daveke (20-01-15 02:06:02)

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Ja, ik werk geloof ik denk ik twee trainingen af per week die geen woon-werk-verkeer zijn.
Ik vind het ook geen probleem de D1 en D2 trainingen, ik heb nog veel plezier in zelfs deze 'saaie' trainingen.

Haha, ik ben dit jaar begonnen met trainen voor triatlons dus ik heb nog geen richttijden. Ik loop en zwem nu sinds begin december. Voortgang is denk ik wel aardig al valt er op die onderdelen voor mij de meeste winst te behalen al met al.
Fietsen heb ik jaren gedaan maar even een aantal jaren gestopt. Sinds september vorig jaar weer op de fiets gestapt en toen weer helemaal besmet geraakt!  big_smile

Vooralsnog staat er in Maart een 1/8 op de planning, en eind mei een kwart.
Ik zit er nog over te dubben om ook een 1/2 te doen in Juni, maar dat ben ik me nog aan het afvragen..

20

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Zit nog niet zo hoog, gezien dat ik net aan het opstarten ben..
Train 2x per week bij de triathlon vereniging in het zwemmen à 1 uur per keer.
Loop verder 4x per week hard wat gemiddeld uit komt totaal 3 à 3,5 uur lopen.
Fietsen ga ik hopelijk deze week weer eens wat aan doen, beginnend met simpel woon-werk, en die ritten uitbouwen om ze langer te maken, variërend met interval.

Totaal wil ik het wel zo uitbouwen voor de komende tijd naar 2 uur zwemmen, 3.5 uur lopen en uurtje of 6 fietsen, maar dat wordt zien wat de tijd brengt.

Daarnaast heb ik m'n 2 uurtjes zwaardvechten in de week, maar dat is meer gewoon voor de leut wink

21 Laatst bewerkt door Louise (20-01-15 18:50:45)

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Afgaand op mijn logboek van de laatste weken zit ik op een dikke 6 uur, meestal kleine 2 uur zwemmen, een half uur fitness en de rest hardlopen. Da's onderweg naar mijn eerste halve triathlon, in juni. Fietsen doe ik 's winters vrijwel alleen op de stadsfiets, goed voor zo'n 3 uur in de week, verspreid over allerlei kleine stukjes, en die zitten niet in die 6 uur, want dat ervaar ik niet als training. Vanaf maart komt het fietsen erbij en wil ik naar 3 keer zwemmen, dus dan wordt het meer.

Louise

22

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Ik zit nu rond de...
2X zwemmen ong 6000m
2Xfietsen 100km
3a4xlopen rond de 60km per week

Met deze korte dagen zit er voor mij gewoon niet meer in en ik denk ook niet dat dat nodig is op de moment.

23 Laatst bewerkt door HermanB (20-01-15 19:47:43)

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Sjonge, als ik het zo lees train ik nog best weinig momenteel...

De afgelopen weken (winterstop) zag het er ongeveer zo uit (totaal ongeveer 5-6.5 uur per week):
- Zwemmen 0:45 tot 1:45 per week (ik streef naar twee keer zwemtraining per week maar eentje schiet er nogal eens bij in. Ik zwem mijn OD's dus vooral op techniek en routine. Maar zo lang zwemmen relatief gezien mijn snelste onderdeel blijft vind ik dat geen grote ramp)
- Fietsen 2-3 uur per week: In elk geval 1 lange sessie in het weekend, vaak ook een kortere 's avonds door de weeks.
- Lopen 1.5-3 uur per week: In elk geval 1 langere duurloop in het weekend, en een kortere (vaak wat intervalletjes) in de week.

In het voorjaar gaat de zweep er natuurlijk wel meer over: de komende paar weken zie ik al weken tot 8:15 in mijn schema staan. Dat is dan 1:45 zwemmen, 4 uur fietsen (1 uur tacx en 3 uur duurrit), en 2.5 uur lopen (drie kwartier interval en 1:45 duurloop).
In 2014 zat ik in mei op trainingsweken van 6-11 uur en dat zal nu, met een halve afstand in het verschiet, niet minder worden.

/Herman

24 Laatst bewerkt door mstyz (21-01-15 01:12:56)

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Dit is het eerste jaar dat ik fanatiek de winter probeer door te komen. Het helpt ook om mijn gewicht goed op orde te houden. Ik streef er naar tussen de 7 en de 9 uur te trainen. Met veel variaties en met een opbouw in duurwerk op mijn loopwerk. Met als eerste doel de marathon van Rotterdam in april. Daarnaast ontwikkel ik ook op snelheid, met het risico dat ik misschien wel te vroeg 'piek'. Vorig weekend een PR op de 1/2 marathon is heel gaaf, maar slim weet ik niet zo. Het moet toch ook leuk blijven.

Een goede week, met geen gekke dingen op mijn werk of extra aandacht voor mijn twee jonge kinderen was bijvoorbeeld wk2 dit jaar:

- 2h30 spinning in 3 sets
- 1h15 zwemmen in 3 sets
- 4h30 lopen in 4 sets, waarvan 1 duurloop van 21km

Ik smacht naar droog en minder wind, om weer eens lekker op mijn racefiets tochtjes te maken. Maar dat zit er gewoon niet in. Dus dan zijn de avonden in de sportschool het enige alternatief.

25

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

iets is beter dan niets. Wat was je pr tijd dan op de halve marathon?