26

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Was eerlijk gezegd een onbedoeld PR, had CPC als test op mijn kalender gezet, maar niet minder tevreden over: 1:32 in Maassluis met kou en regen. Dus dat biedt nog een hoop perspectief voor dit jaar.

ronnyke schreef:

iets is beter dan niets. Wat was je pr tijd dan op de halve marathon?

27

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Nu in de winter train ik een stuk minder hardlopen en fietsen, maar dit moet ik echt vaker gaan doen nu.
Wanneer het weer beter wordt ga ik zeker meer fietsen.
3 - 4 uur zwemmen
2 - 3 uur fitnessen
1 tot 2 keer hardlopen
En fietsen wanneer ik tijd heb en het weer fatsoenlijk is.

Zwemmen blijft voor mij het hele jaar door 3 a 4 uur, af en toe een openwater training erbij in de zomer.
En hiermee haal ik 1/8ste triathlon net boven het uur.
Doel is ook om onder het uur een 8ste triathlon te halen.

28

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Sta nu in de winterstand en weer terug opbouwen na ironman en een kleine overbelasting aan een pees, maar we zijn er weer

Trainingen nu heel rustig, 9 uur per week, alle onderdelen globaal 3 uur per week
Dit gaat uitgebouwd worden naar 13, 14 a 15 uur ergens in mei. Juni en juli belangrijke (voor mij) halve triathlons

Zag van een kennis hier op mijn FB een berichtje voorbij komen met 95 km fietsen op 1 dag met nog lopen daarna. Eerste wedstrijd is over 5 maanden???

Geen idee waarom je in januari 95 km zou willen (moeten) fietsen, maar er schijnen meerdere wegen naar Rome te leiden  big_smile

29

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Ik kan het wel begrijpen waarom je bv 95km zou WILLEN fietsen.
Als je graag fietst hoef je je toch niet altijd in te houden.
Ik doe elk weekend een lange fietstocht (100km op de racefiets of 80km op de MTB).
Dit is puur voor de fun omdat ik dit graag doe.

30

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Graag fietsen of wat dan ook is iets helemaal anders dan naar een doel toe trainen. Zoals sommige helemaal niet fietsen in de wintermaanden vind ikzelf nu ook niet echt een optie maar goed....

Voor mezelf deze ochtend vetloopje van 10km,deze middag 3000m gezwommen.

31

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Ik train altijd naar een doel, vandaar.
Ik ken geen schema's die je in januari 95 laten fietsen als je wedstrijd in juni is..............tenzij je een hele vroege IM doet  tongue

Uiteraard moet je ook doen wat je leuk vindt, maar als gezegd, ik volg een schema en dat doe ik als een monnik. "Leuk" wordt dan even uitgeschakeld  hmm

32

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

petitmas schreef:

Ik train altijd naar een doel, vandaar.
Ik ken geen schema's die je in januari 95 laten fietsen als je wedstrijd in juni is..............tenzij je een hele vroege IM doet  tongue

Uiteraard moet je ook doen wat je leuk vindt, maar als gezegd, ik volg een schema en dat doe ik als een monnik. "Leuk" wordt dan even uitgeschakeld  hmm

Dat trainen als een monnik herken ik, idem hier.

Ik denk dat het valt of staat met hoe die 95 km afgewerkt worden. Als dat tegen lage intensiteit is dan kan dat alleen maar goed zijn denk ik. Een brede basis is toch alleen maar fijn?

33

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

95 km is zoveel toch niet?

34

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Is dat een serieuze vraag?

35

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Het is slechts een mening

36

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Ik kom pas kijken hier. En ik vind het ongelooflijk wat ik allemaal langs zie komen aan tijden, afstanden en inspanningen. Petje af!

37

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Mwah...valt mee hoor! Over een half jaar praat je net zo!   wink
Veel plezier en succes met trainen!

38

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Dank je wel! En. Ik zie er naar uit! ;-)

39

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

95km is idd niet ver. Het gaat er enkel om dat je ze rijd zonder nut. Ik spiegel mezelf zelden of nooit naar een prof athleet maar op dat gebied ben ik het wel met ze eens om niet meer te trainen dan nodig is. Alles wat extra is kost enkel maar energie en extra recuperatie en gaat mischien of zelfs waarschijnlijk ten koste van de trainingen die wel belangrijk zijn.

40

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Even jullie mening vragen
Ik laat mijn trainingen opmaken door een triatlon coach en wou eens informeren of ik nu al niet teveel/te weinig aan het trainen ben, het is zeker niet om afbraak te doen aan de trainingen maar wil gewoon jullie meningen eens.

Ik train momenteel voor drie 1/4 triatlons en nog een aantal 1/8 triatlons. De eerste 1/4 doe ik half mei, de tweede is half juni om nadien even op vakantie te gaan en dan terug op te bouwen om in september nog een 1/4 te gaan doen en tussendoor dus 1/8's.

Mijn trainingsuren per week zijn momenteel tussen de 7 en 9 uur verdeelt over de verschillende sporten.

Het is nu al plannen en zoeken om op sommige dagen de trainingen gepland te krijgen, ik vraag mij dan ook soms af in hoever dat de trainingsuren naar de maanden maart april mei nog zullen stijgen om dat dan ingepland te krijgen.

41

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

7a9u trainen voor 3 sporten vind ikzelf niet echt veel (teveel)

42

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Mij valt het ook wel mee, maar nogmaals - het zal er vooral om gaan hóe je die uren indeelt

43

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Dikkembergs schreef:

Ik laat mijn trainingen opmaken door een triatlon coach en wou eens informeren of ik nu al niet teveel/te weinig aan het trainen ben, het is zeker niet om afbraak te doen aan de trainingen maar wil gewoon jullie meningen eens.

<knip>

Het is nu al plannen en zoeken om op sommige dagen de trainingen gepland te krijgen, ik vraag mij dan ook soms af in hoever dat de trainingsuren naar de maanden maart april mei nog zullen stijgen om dat dan ingepland te krijgen.

Je kunt niet 'los' zeggen of iets (te) veel is - alles hangt af van hoe je traint (hoe intensief vooral), wat je eerder gedaan hebt (als je eerder amper hebt gesport of ergens mee sukkelt of wat dan ook, is 7-9 uur per week knetterveel), wat je wilt bereiken (meedoen/volbrengen of meer dan dat?), hoe je herstelt, hoe je het ervaart (kennelijk als veel) - en dat hangt samen met de rest van je leven. Je kunt dus eigenlijk alleen maar zelf zeggen of het te veel is, nu al, of anders later (goed gegaan, doelen bereikt?). Als te weinig ervaar je het zelf niet, lijkt me uit je post, dus dat is duidelijk dan.

Dat plannen en zoeken naar tijd lastig is, hoort er volgens mij wel bij, dat geldt denk ik voor iedereen die serieus wil sporten en ook nog een ander leven leeft. Dat is vooral een kwestie van goeie keuzes maken, en die liggen ook voor iedereen anders.  In mijn ervaring is het trouwens wel makkelijker in voorjaar en zomer om tijd vrij te maken. De dagen zijn langer, je kunt in buitenwater zwemmen (de beperkte openingstijden van de zwembaden zijn voor mij een behoorlijke complicatie in mijn planning), en de motivatie stijgt omdat het seizoen nadert. En misschien hoef je richting het seizoen niet meer uren te maken, maar ga je vooral intensiever trainen?

Louise

44 Laatst bewerkt door thijs (27-01-15 19:00:55)

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Dikkembergs schreef:

Even jullie mening vragen
Ik laat mijn trainingen opmaken door een triatlon coach en wou eens informeren of ik nu al niet teveel/te weinig aan het trainen ben, het is zeker niet om afbraak te doen aan de trainingen maar wil gewoon jullie meningen eens.

Ik train momenteel voor drie 1/4 triatlons en nog een aantal 1/8 triatlons. De eerste 1/4 doe ik half mei, de tweede is half juni om nadien even op vakantie te gaan en dan terug op te bouwen om in september nog een 1/4 te gaan doen en tussendoor dus 1/8's.

Mijn trainingsuren per week zijn momenteel tussen de 7 en 9 uur verdeelt over de verschillende sporten.

Het is nu al plannen en zoeken om op sommige dagen de trainingen gepland te krijgen, ik vraag mij dan ook soms af in hoever dat de trainingsuren naar de maanden maart april mei nog zullen stijgen om dat dan ingepland te krijgen.



Ik weet niet zeker of ik het helemaal goed begrepen heb, maar als het zo is dat je trainer de uren vaststelt, en jij het erna hebt te maken, dan is er iets mis naar mijn mening (tenzij jij een pro atleet bent, maar dan is er iets serieus mis met 7-9u per week wink ).

45 Laatst bewerkt door petitmas (27-01-15 17:57:18)

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Thijs, snap je zin niet..................en jij het erna hebt te maken ???? (slaat het trouwens op Louise d'r verhaal? )

Dikkembergs : lijkt mij prima die uren van jou, maar elke trainer is anders. Ik maak er ook 9 per week momenteel en train voor halve triathlons  tongue  Zou ik me eerder zorgen meoten maken  cool  maar dat doe ik niet, 100% vertrouwen na afgelopen jaar.

Neem aan dat je je schema per 3 of 4 weken krijgt. Kijk gewoon wat er gebeurt met je schema. Als het eind maart nog steeds maar 10 uur is met een lage intensiteit dat zou je een paar vraagtekens kunnen plaatsen............vind ik

Ronnyke : je bent het eens met "niet meer trainen dan nodig" EN je vindt 95km fietsen in januari niet veel. Lijkt me een beetje contradictioneel.................tenzij je in mei een hele gaat doen. Ik heb eens rond gevraagd en heb niet gehoord dat er gasten nu "op schema" 95km in januari fietsen............wel mannen/vrouwen die zelf trainen zonder coach.

Daveke zei nog dat het af hangt hoe je de 95 fietst. Als ik in D2 zou fietsen zou ik toch ruim 3½ uur bezig zijn. Volgens mij is 9 a 10 uur trainen in januari vrij normaal.......als je wedstrijden in juni-jul-aug zijn. Dan heb je dus met 95 fietsen maar 1 fietstraining. Maar als het mooi weer is en je vindt het leuk..........vooral doen natuurlijk. Maar als het koud en nat is kan ik me niet voorstellen dat je "voor de leuk" ruim 3½ uur op de fiets gaat zitten  hmm

Maar goed, ik spiegel me aan mijn eigen programma en dat heeft toch een geleidelijkere opbouw denk ik.
We gaan het zien over 2 a 3 maanden  big_smile

46

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

mijn trainingschema is enigzins beperkt (voor mijn werk moet ik een studie volgen).

ik zwem 2x in de week ('s morgens), 1500 meter

Hopelijk haal ik mijn benodigde certificaten en dan is het de bedoeling dat ik ook 2x in de week ga hardlopen. Het fietsen wil ik in april erbij gaan doen (ik ben geen held om nu al te gaan fietsen.... sad )

47

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

petitmas, ik heb het citaat waarop ik reageerde even boven mijn bijdrage gezet.

Ik bedoel dat het naar mijn mening niet goed is als iemand het idee heeft meer training te moeten doen dan in te plannen is. En dat het ook niet de bedoeling is dat iemand zich afvraagt in hoeverre de coach de hoeveelheid uren nog gaat opschroeven. Volgens mij is het de bedoeling dat de coach zorgt dat de  atleet aangeeft hoeveel tijd er is voor de sport en dat de coach deze uren vervolgens zinnig invult.

48

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Petitmas ik schrijf dat ik 95km fietsen op zich niet veel vind maar wel als je ze nutteloos rijd zoals bv nu in deze tijd van het jaar als je niet echt een hoofdoel in het vooruitzicht hebt. Ikzelf rij 2x 50km per week daar zit dan inrijden/uitrijden en enkele kracht/snelheidsblokjes in,de rest is gewoon aan hoog cadans uitrijden. Maar elke trainer maakt zijn schemas anders op ik had bij mijn vorige trainer in December trainingen van +6u fietsen en daar ben ik dan ook bij weggegaan hmm

49

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

100% eens met Thijs.

50

Re: Hoeveel uren training per maand (week)

Duidelijk mannen. Helemaal mee eens Thijs
En Ronnyke, met die 6 uur was ik ook snel weggeweest  tongue