1

Onderwerp: Voorbereidingsperiode klaar, start basisperiode voor halve tri

Op mijn blog mijn afgelopen trainingsuren en schema gepubliceerd over de voorbereidingsperiode die ik begonnen ben. Vandaag mijn basisperiode.

Voor degene die eens wilt weten hoe ik het doe ter voorbereiding op mijn eerste halve triathlon dit jaar: Nieuwkoop (2/6) en IM70.3 in Haugesund (7/7)

http://rosevdh69.blogspot.nl/2013/01/vo … e-rug.html

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

2

Re: Voorbereidingsperiode klaar, start basisperiode voor halve tri

Ik ben ook van 3 weken bouwen 1 week rust naar 2 - 1 gegaan, bevalt me veul beter. Minder pijntjes, vermoeidheid wordt beter opgevangen en meer lol in de trainingen (de 3e week was altijd pffff nog meer trainen).

Succes met je opbouw!

3

Re: Voorbereidingsperiode klaar, start basisperiode voor halve tri

Bleek schreef:

Ik ben ook van 3 weken bouwen 1 week rust naar 2 - 1 gegaan, bevalt me veul beter. Minder pijntjes, vermoeidheid wordt beter opgevangen en meer lol in de trainingen (de 3e week was altijd pffff nog meer trainen).

Succes met je opbouw!

Oh leuk dat je dat meldt want ik vroeg me af of het gewoon voor mij sowieso niet lekkerder is om het te doen. Als ik de energie heb kan ik ook weer knallen. Leuk dat ik niet de enige ben :-) Ja in week 3 ga je al tegen je zin en krijg ik het gevoel het wel te kunnen maar levend op adrenaline ipv gezonde lichaam behoefte. Als ik 12u 7u 12u 7u doe dan zit ik ook best goed met mijn uren :-)

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

4

Re: Voorbereidingsperiode klaar, start basisperiode voor halve tri

Ik heb verreweg de beste ervaring met geregeld een rustige dag ipv rustweken. Ik stel rust liever niet uit als ik moe ben.  wink  Ik werk ook niet graag met trainingsweken. Vind ik veel te kort voor een blokje voor triathlontraining. Zeker als de lange trainingen erbij komen. Dan moet je toch eigenlijk in iedere discipline in ieder blok een lange training en een snelle training doen. Dat zijn dan al 6 zware trainingen en die stop ik liever in tien of 14 dagen dan in 7. Ik doe dan gewoon wat anderen in 7 dagen doen in tien dagen en skip die rustweek. Geeft meer regelmaat, en meer kwaliteit in je training omdat je aan het eind van een blokje niet rondloopt met een gigantische vermoeidheid. En het lijkt bij mij ook te schelen in blessures en verkoudheidjes en dergelijke dingen die altijd lijken te gebeuren aan het eind van zo'n veertien dagen training waar net iets teveel harde setjes bij elkaar zijn gepropt.

5

Re: Voorbereidingsperiode klaar, start basisperiode voor halve tri

Nou Thijs voor jou aanpak is ook wel wat voor te zeggen. Uiteindelijk moet je zoeken naar wat voor jezelf het beste werkt. Ik zal eens zien hoe het met mijn en Bleeks aanpak werkt en anders op jou manier.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

6

Re: Voorbereidingsperiode klaar, start basisperiode voor halve tri

Volgens mij voel je zelf het beste aan wat je wel en niet goed aankan. We (triathleten) zijn over het algemeen geneigd eerder te veel/zwaar te trainen dan te weinig. Een vermoeid lijf is niet trainbaar, ondanks alle mooie schema's die er zijn.
Ik heb een jaar op schema's van een coach via internet, getraind om te leren op vetverbranding te fietsen/lopen. Dat was echt doorzetten want het liefst wilde ik harder. In dat jaar heb ik de IM 70.3 Anwerpen gedaan. Na dat jaar ben ik zelf mijn schema's gaan maken richting de hele van Almere. Mijn trainer bij de club keek over mijn schouder mee en corrigeerde me af en toe als ik er te veel op had staan.

Ook nu heb ik zelf het schema weer gemaakt en daarin wedstrijden verwerkt die qua opbouw/planning goed uitkomen.
En daar wordt in de loop van het jaar echt nog aan geknutseld. Bijvoorbeeld door de weersomstandigheden of omdat ik iets heel leuks zie, waar ik dan toch graag aan mee wil doen.
Soms komt dat neer op 3 weken opbouw en dan een week rustig, maar soms is de opbouw 2 weken.
Als je de laatste 2 weken (voor een halve) maar niet te veel/intensief traint. Dan alleen een beetje soepel blijven en zorgen dat alle energie op de dag zelf optimaal ingezet wordt.

Ik ben benieuwd hoe het vervolg van je schema is. En ook wat swissball plank is.

7

Re: Voorbereidingsperiode klaar, start basisperiode voor halve tri

Silvia schreef:

En ook wat swissball plank is.

Dat is een fitnessball waar je op kan balanceren, goed voor core stability en planken zijn oefeningen waar je met lichaam van de grond komt steunend op je onderarmen en tenen en dat stil vasthoudt. Is zwaar en versterkt je rompspieren.

Mooie toevoeging van jou ervaringen, zo krijgen we allemaal wel beter beeld. Ik geloof ook dat je zelf kan aanleren met schema's en training. Zelfs een op maat gemaakt schema van een coach zal door weersomstandigheden, blessures of moe lijf worden aangepast. Daarom wil ik het ook zelf doen. Maar dat komt ook omdat ik er tijd voor heb. Ik kan me heel goed voorstellen dat als je, zoals sommigen hier, een coach neemt die schema's geeft. Juist omdat je  een gezin hebt, werkt dus weinig tijd en ook nog financieel dat kan betalen.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

8

Re: Voorbereidingsperiode klaar, start basisperiode voor halve tri

Tuurlijk, de plank. Dat is de oefening waar ik altijd maar mee begin als ik de core-oefeningen ga doen. Twee keer in de week een uur. Meer kan ik niet opbrengen. Zelfs niet als ik in een rustigere periode zit.
Zo'n grote bal heb ik ook, maar wist niet dat dat zo heette.

Succes met je voorbereiding. Ik blijf je volgen.

9

Re: Voorbereidingsperiode klaar, start basisperiode voor halve tri

Ik kan het met moeite 10min opbrengen die core oefeningen maar ik probeer het toch zo vaak mogelijk te doen ook. Je schema ziet er zeker niet slecht uit maar ik vraag toch mezelf wel af waarom je zoveel tests doet? En op wat zijn je hartslagzones gebaseerd? Een test is maar een moment opname maar je hebt er achteraf wel enige extra recuperatie bij nodig.

10

Re: Voorbereidingsperiode klaar, start basisperiode voor halve tri

ronnyke schreef:

Ik kan het met moeite 10min opbrengen die core oefeningen maar ik probeer het toch zo vaak mogelijk te doen ook. Je schema ziet er zeker niet slecht uit maar ik vraag toch mezelf wel af waarom je zoveel tests doet? En op wat zijn je hartslagzones gebaseerd? Een test is maar een moment opname maar je hebt er achteraf wel enige extra recuperatie bij nodig.

Zoals je ziet in mijn schema is Core Stability geen oefening waar ik discipline in heb gevonden. Blijft lastig ook op vrije dagen. Dan ben ik blij niets te doen.

Ja ben al teruggekomen om mezelf minder te testen omdat het inderdaad veel herstel vraagt. Dus volgende pijl datum voor lopen wordt mijn halve marathon in Kampen op 23 maart. Rond die periode kan ik mijn duur voor zwemmen ook weer testen en vast ook weer een beeld hebben van fietsen omdat we dan toch lang en breed buiten trappen :-)

Maar die tests hebben mij veel moraal en motivatie gegeven en dat is me zeker wat waard geweest de afgelopen maanden.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve