1

Onderwerp: Krachttraining

Sinds ongeveer een jaar ben ik fanatiek bezig met de triathlonsport, en kan me er al aardig mee redden. Alleen de drang om beter te worden is na een jaar nog lang niet uitgeput. Fietstrainingen en looptrainingen zijn niet zo'n probleem, fietsen omdat ik veel fietsers/wielrenners ken en daar veel van kan leren en lopen kan bij mij nog zeer veel progressie maken, naast dat ik daar goede trainers voor heb. Het zwemmen doe ik echter al sinds ik klein ben, maar op de middelbare school ben ik er een tijdje mee gestopt.
Technisch is mijn slag aardig goed, alleen de kracht in de armen ontbreekt bij mij. Ik zwem zeer sterk op de benen en veel minder sterk op de armen. Een aantal maanden geleden ben ik begonnen met een aantal spiergroepen te trainen doormiddel van gewichten (3 kg) en een buigveer. De kracht in mijn slag is hierdoor behoorlijk vergroot, nu wil ik eigenlijk graag deze krachttraining uitgaan breiden met zwaardere gewichten (5 tot 10 kg, langzaam opbouwen). Dit ga ik niet bij een sportschool doen, maar gewoon thuis wegens tijdgebrek om naar een sportschool te gaan. Daardoor wordt het risico op overbelasting groter, daarom mijn vraag, wat is jullie ervaring met krachttraining, welke spiergroepen trainen jullie, hoe vaak en op welke manier? Ik ben benieuwd wat iedereen hiermee doet en hoe iedereen er over denkt.

2

Re: Krachttraining

Over het algemeen heeft krachttraining bij zwemmers alleen effect als het gaat om toppers. Bij minder dan 10 uur zwemtraining in de week zou ik adviseren om de extra tijd te besteden aan zwemtraining ipv krachttraining. Werk dus vooral aan je techniek en het meest effect op je kracht heeft trainen met een dragsuit ipv landtraining. Wel aan te raden is om bijvoorbeeld 2 maal per week aan je rompstabiliteit te werken door landtraining.

Ik heb op zich wel info voor je over krachttraining. Ik zal je wel ff een mailtje sturen.

3

Re: Krachttraining

Hoi Mark, als je de kracht in je bovenlichaam wilt verbeteren waarom zou je niet eens intervallen doen met een pool buoy? Ik heb zelf een paar maanden tijdens zwemtrainingen met een pool buoy gezwommen vanwege bekkenproblemen en ik moet zeggen dat mijn snelheid best wel is toegenomen daardoor.
Ik weet dat sommigen bezwaren hebben tegen het gebruik van hulpmiddelen maar mij heeft het enorm geholpen tijdens de blessure. Gelukkig kan ik nu weer zonder.
Verder doe ik ook 1 x per week training met gewichten. Eerst doe ik 3 supersets biceps tripeps met laag gewicht en veel herhalingen en daarna 3 supersets borst rug. Een superset is dat je afwisselend (dus zonder rust) van de ene spiergroep naar de andere gaat dus 20xbiceps - 20xtriceps - 15xbiceps - 15xtriceps -10xbiceps - 10xtriceps.
Hetzelfde met peck deck (borst) en lat pull (rug). Schouders doe ik niet vanwege blessuregevaar.
Kijk maar of je hier iets aan hebt.