1

Onderwerp: T1 wissel; wel/niet fiets shoenen vooraf vast clicken?

Hoi,

Is het vooraf vast clicken van je fiets schoenen nou wel zo veel sneller?

Nb, je moet dan vervolgens op de fiets ook tijd besteden aan het aantrekken van de schoenen. En op de fiets aantrekken (bandje vast etc) gaat toch langzamer dan vooraf. Toch?

Voordeel is dat je sneller rent natuurlijk. Maar als je over gras moet rennen lukt dat ook wel weer met plaatjes onder je schoenen.

Wie kan uit ervaring aangeven wat het slimste is?

Thanx, bartjan

2

Re: T1 wissel; wel/niet fiets shoenen vooraf vast clicken?

Rennen zonder fietsschoenen is sneller dan rennen met fietsschoenen. Daarnaast kost het aantrekken van je fietsschoenen terwijl je stilstaat tijd. Als je op je fiets zit als je ze aantrekt dan beweeg je, dus dat is ook sneller. De vraag is dus hoe moeilijk het is om al vastgeklikte schoenen tijdens het fietsen aan te trekken, en dat valt in de praktijk wel mee. Zeker als je specifieke triathlonfietsschoenen hebt die ontworpen zijn om makkelijk aan te trekken. Toen ik begon met triathlonnen heb ik dit geoefend op de Tacx en later tijdens het fietsen zelf en op een gegeven moment heb je het wel door. Na T1 lopen, op je fiets springen, vaart maken met je voeten op de schoenen, rechtervoet in schoen, paar trappen, linkervoet in schoen, rechts vast, links vast, klaar.

Of het in tijd veel verschil maakt hangt natuurlijk af van de wisselzone. In Mallorca zaterdag had ik zo'n 400 meter op mijn fietsschoenen moeten lopen. Ik heb meerdere mensen met fietsschoenen ingehaald, dus daar scheelde het wel tijd. Mijn mening is dat je met een wedstrijd bezig bent en dat elke seconde telt. Als je rustig door de transities heen wilt gaan, een beetje wilt uitrusten en vooral geen fouten wilt maken dan kan je het natuurlijk anders aanpakken.

3

Re: T1 wissel; wel/niet fiets shoenen vooraf vast clicken?

Persoonlijke voorkeur, niet vragen maar zelf proberen!

Het zal iets tijdwinst opleveren. Het dichtdoen van je klittebanden terwijl je met 30 per uur beweegt is sneller dan klittebanden dichtdoen terwijl je stil staat. Maar je bent wel langer aan het frunniken met je klitteband aangezien je bij voorkeur ook nog een beetje op de weg wilt letten.

Het is ook afhankelijk van het parcours; in Hengelo Gelderland zet ik ze aan de fiets want dat begint met een mooi stuk vlak en  rechtuit. In Rijssen trek ik ze vooraf aan want dat fietsparcours begint met vrij lompe kasseien. Dat is geen doen.

4

Re: T1 wissel; wel/niet fiets shoenen vooraf vast clicken?

Ivb met het op gras lopen: heb het ooit gedaan op gras met mijn schoenen en geraakte niet meer in de pedalen ivb met het aarde en gras dat zich opgestapeld had tussen de plaatjes. Vanaf nu altijd schoenen op de fiets voor mij.

5

Re: T1 wissel; wel/niet fiets shoenen vooraf vast clicken?

@ maca, thanx!

En ja 400m lopen zoals jij in Mallorca hebt gedaan op racefiets schoenen is idd. geen goed plan!

Vind je het overigens niet lastig of nadelig zonder sokken te fietsen. Of went dat ook snel? Nb. normaal gesproken heb ik natuurlijk altijd sokken aan op mijn bike trainingen.

6

Re: T1 wissel; wel/niet fiets shoenen vooraf vast clicken?

Zonder sokken fietsen vind ik geen probleem, met name nu ik de Specialized Trivents gebruik. Eigenlijk hoefde ik daar niet echt aan te wennen. Lopen zonder sokken doe ik niet meer, dat lukt me niet zonder bebloede voeten.

7

Re: T1 wissel; wel/niet fiets shoenen vooraf vast clicken?

Schoenen al op de fiets is rapper, maar pas op met 'echte' fietsschoenen want dan kan je ruzie met je ketting krijgen smile Check ook youtube voor informatieve wisselfilmpjes (zitten paar erg goede tussen).

8

Re: T1 wissel; wel/niet fiets shoenen vooraf vast clicken?

je moet het wel echt oefenen om je voet met een gangetje van 25km per uur terwijl je op de weg let in je schoen te manoeuvreren. Ik vind het vrij lastig.
Grappig die persoonlijke verschilletjes: ik vind het juist heerlijk om met blote voeten te fietsen en lopen, ik trek alleen sokken aan als ik bang ben koude tenen te krijgen.

9

Re: T1 wissel; wel/niet fiets shoenen vooraf vast clicken?

Belangrijke tip is ook dat je dat vooral niet moet doen net bij het buitengaan van T1, waar iedereen zit te knoeien en te zwalpen.  Ik rijd gewoon minstens een km met blote voeten op de schoenen, en op een lang recht stuk waar je makkelijk snelheid kan maken/houden, trek ik rustig m'n schoenen aan.

10

Re: T1 wissel; wel/niet fiets shoenen vooraf vast clicken?

yep, ik ben ook aanhanger van aantrekken op de fiets.

In mijn shimano's icm elastiekjes kan ik vrij makkelijk direct instappen, snelheid maken tot 25-30 en dan de hak er in door aan het lusje te trekken.

1 tip. Altijd gooed nadenken welke schoen je waar ophangt. Ik ben een keer zo slim geweest om mijn rechter schoen rechts op de fiets te hangen. Terwijl de fiets met het stuur vooruit in het rek hing.... roll  oeps....

11

Re: T1 wissel; wel/niet fiets shoenen vooraf vast clicken?

Ik ben denk ik de enige die de schoenen in het pf aan trekt... Ik haal vaak genoeg mensen in die iets eerder dan mij het pf uit zijn en aan het hannessen zijn om hun schoenen aan te krijgen, terwijl ik mijn schoenen al aan heb en vast geklikt zit. Zou ook even kijken wat voor parcours het is. Menigmaal meegemaakt dat ik uit pf meteen een brug op moest, dan is het we handig om schoenen al aan te hebben.

12

Re: T1 wissel; wel/niet fiets shoenen vooraf vast clicken?

Ik klik ze altijd van te voor erin. En zet ze met elastiekjes recht zodat ze tijdens het lopen met de fiets iig mooi recht blijven en niet gaan slepen.
De schoenen trek ik pas aan als ik op snelheid ben. En dan doe ik eerst 1 voet. Dan weer even trappen en dan de volgende.
Zolang je op snelheid bent verlies je natuurlijk een stuk minder seconden dan als je stil staat. (het aantrekken kan natuurlijk wel sneller stilstaand, maar toch).

Daarnaast zal het niet veel schelen, als je allebei goed uitvoert. Opzich kun je zelfs met SPD SL pedalen redelijk lopen natuurlijk, zolang het niet te glad is. Alleen ik heb zelf nog wel eens het probleem dat ik niet meteen goed ingeklikt zit bij SPD SL en dat kost wel tijd.
Dat gekloot kan ik iig voorkomen door de schoenen alvast in te klikken. smile

13

Re: T1 wissel; wel/niet fiets shoenen vooraf vast clicken?

Jip schreef:

Ik ben denk ik de enige die de schoenen in het pf aan trekt... Ik haal vaak genoeg mensen in die iets eerder dan mij het pf uit zijn en aan het hannessen zijn om hun schoenen aan te krijgen, terwijl ik mijn schoenen al aan heb en vast geklikt zit.

Nee hoor Jip, ik ben die andere... lol  Ik zie me al een sloot inrijden terwijl ik zit te klooien... Het is waarschijnlijk gewoon risicominimalisatie... Had vroeger SPD schoenen, dat was nog makkelijker. En kan prima hard lopen op mijn schoenen, dus nog geen reden om het te veranderen... De winst zou eerder zitten bij het sneller uit mijn wetsuit komen...

triathlon is 3x leuker!