1

Onderwerp: De snelste wissel

Goedemiddag allemaal,

over enkele weken wil ik mijn eerste kwart triathlon doen en ik ben nog wat zoekende naar hoe ik het beste me kan voorbereiden op de wissels.

Ik zou het liefst uiteraard zo min mogelijk tijd missen en ben benieuwd wat jullie advies is.

Het zwemmen doe ik het liefst in enkel een zwembroek (ben langebaanzwemmer geweest en zwom nooit met pak) en ik ben erg benieuwd naar jullie advies.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet, Eric

2

Re: De snelste wissel

Ik heb pas 1 triathlon gedaan, ik had de 60e (2:46) wissel van de 72 tongue. De top deed het rond 1:00. Heb dus niet veel ervaring maar...

Wat mijn leermomenten waren:
-Zwom in alleen een zwembroek, had een wielrenshirt zonder rits voor rennen/lopen. NIET DOEN. Doordat je rug nat is krijg je die heel slecht aan. Dus trisuit of shirt met rits.
-Sokken aandoen kost ook veel tijd. Ik wil eigenlijk gaan trainen met het lopen zonder sokken, fietsen zonder sokken gaat nog wel.
-Train met het op de fiets aan en uit doen van schoenen en rennen op blote voeten/sokken. Scheelt heel veel tijd!
-Veters strikken met die adrenaline in je lijf gaat moeizamer dan verwacht. Heb nu elastische veters gekocht. Aanrader!
-Wielrenhandschoentjes aandoen is geen tijd voor.




Zorg verder dat gewoon alles klaarligt op een logische volgorde, desnoods thuis oefenen. Zonder suit: eerst shirt aan, helm op, bril op, schoenen aan en gaan.


Maar misschien dat de wat meer ervaren mannen hier meer tips voor hebben.

3

Re: De snelste wissel

OK, bedankt voor de tips.

Hoe kun je het beste je schoenen op je fiets laten zitten? Ik zie mezelf al klungenen en mijn schoen onder de trapper komen in de eerste paar meters terwijl ik ze probeer aan te doen..... geen beste start denk ik zo :-)

4

Re: De snelste wissel

Ik weet niet hoe je schoenen normaal vast zitten als je fietst?
Nou zo zitten ze dan ook, maar dan zonder jouw voeten erin......

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

5

Re: De snelste wissel

Zie op youtube dat je de schoenen met dunne elastiekjes vast zet..

Dat wordt wel even oefenen :-)

6

Re: De snelste wissel

bvoruns schreef:

Zie op youtube dat je de schoenen met dunne elastiekjes vast zet..

Dat wordt wel even oefenen :-)

Hoe bedoel je dit?
Wat ik denk is dat de schoenen gewoon al ingeklikt zitten in 1: SPD of 2: SPD-SL of 3: Look, of 4:Die Magnetische Cancellara pedalen.

Dus dan klik je je schoen vast in je pedaal.
Maar als ik dat doe, loop ik mijn sokken naar de tering.
Ik ben dus gewoon van plan te wisselen als:

1: Badmuts/bril af tijdens rennen naar fiets
2: Shirt met rits helemaal open aandoen, ritsennnnn
3: Helm op en gelijk vastklikken
4: Sokken aan en schoenen aan
5: Bril op (laatste handeling, anders beslaat hij voor je op je fiets springt)
6: Fiets pakken
7: Fietsen:)

1: Fiets in standaard terugzetten.
2: Helm af
3: Zon/Zweet petje op
4: Fietsschoen uit
5: Loopschoen aan
6: Lopen.

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

7

Re: De snelste wissel

Daar gaat er wat mis Sander. Je doet eerst je helm op en dan pas je bril. Dan vermoed ik dat je bril over je bandjes heen zit.
Dan kom je terug na het fietsen en gooi je je helm af, met je bril dus. Eerst bril, dan helm. Beslaan heb ik nog nooit last van gehad.

Als je je fietsschoenen in je pedalen hebt geklikt en met elastiekjes vast dan kan je ook zonder sokken gaan fietsen. Dan gaan je sokken ook niet naar de vaantjes. als je per se met sokken wilt gaan lopen kun je die altijd nog in T2 aantrekken.

Ohja, en je moet nog ergens een startnummer omdoen. Die ben je vergeten. En heb je al nagedacht waar je dit alles neer gaat liggen rondom je fiets? Heb je een ligstuur, daar kan je helm mooi op liggen, met je bril en startnummer erin bijvoorbeeld.

Succes!

8 Laatst bewerkt door Aplus (27-05-13 09:55:43)

Re: De snelste wissel

En wat een semi-wielerprof mij ooit leerde: doe je bril OVER de bandjes van je helm, dan breken de pootjes niet af bij een (harde) val. Ben gelukkig nog nooit gevallen om het te testen maar ik doe het wel altijd.

9

Re: De snelste wissel

Wielrenners doen inderdaad altijd de bril over de bandjes van de helm, dat zit eigenlijk ook wel fijner. Maar bij een triathlon doe ik bij het fietsen altijd eerst mijn bril op, want dan kan ik mijn bril en startnummer in mijn helm leggen en vervolgens mijn helm op mijn ligstuur; wisselt een stuk sneller. En als het mooi weer is wil ik mijn zonnebril ophouden met lopen; dus hoef ik alleen mijn helm af te doen in T2.

10

Re: De snelste wissel

Je bent toch geen wielrenner!

Hoe minder handelingen stilstaand, hoe sneller je wissel. Dus, fietsschoen aan op de fiets (triathlonschoen!), bril in je helm steken en fietsend op zetten, geen sokken etc etc.

En oefen de wissel! Dan gaat het ook daadwerkelijk goed tijdens je wedstrijd en voorkom je gevaarlijke situaties (met name op de fiets, al die zwabberende atleten bij T1).

11

Re: De snelste wissel

Als het je eerste tri is zou ik me meer zorgen maken om de zwemstart enz dan om de wissel. Gisteren na 100m uit het water moeten komen me laten vangen om te snel te starten natuurlijk en bout af. Ik had geluk dat later de ploegen triathlon en de duathlon starte dus heb ik me nog voor de duathlon kunnen aanmelden en daar was ik dan 1e bij. Dus het wisselen was geen probleem geweest voor mij hmm

12

Re: De snelste wissel

En ik kan mijn helm opdoen en dan perfect mijn bril onder de bandjes opdoen. is een lekkere stevige bril, die makkelijk langs mijn hoofd schuift, fijn strak. en ik houd hem op tijdens lopen, alsmede een renpet (noem je die zo?)

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

13

Re: De snelste wissel

SanderDeVos schreef:
bvoruns schreef:

Zie op youtube dat je de schoenen met dunne elastiekjes vast zet..

Dat wordt wel even oefenen :-)

Hoe bedoel je dit?
Wat ik denk is dat de schoenen gewoon al ingeklikt zitten in 1: SPD of 2: SPD-SL of 3: Look, of 4:Die Magnetische Cancellara pedalen.

Dus dan klik je je schoen vast in je pedaal.
Maar als ik dat doe, loop ik mijn sokken naar de tering.
Ik ben dus gewoon van plan te wisselen als:

1: Badmuts/bril af tijdens rennen naar fiets
2: Shirt met rits helemaal open aandoen, ritsennnnn
3: Helm op en gelijk vastklikken
4: Sokken aan en schoenen aan
5: Bril op (laatste handeling, anders beslaat hij voor je op je fiets springt)
6: Fiets pakken
7: Fietsen:)

Fietsen op blote voeten is sneller smile anders moet je eerst je voeten goed afdrogen om die sokken een beetje normaal aan te krijgen. Van fietsen naar lopen zijn je voeten hopelijk een stuk droger.

Gaat om fietsschoenen: die zet je vast om te voorkomen dat ze tijdens het hardlopen (met fiets in hand) verkeerd staan als je erop spring.

14

Re: De snelste wissel

bvoruns schreef:

Gaat om fietsschoenen: die zet je vast om te voorkomen dat ze tijdens het hardlopen (met fiets in hand) verkeerd staan als je erop spring.

Hmm, dat van die sokken zal ik eens proberen. ik moet echt lopen met sokken namelijk, fietsen gaat nog wel. Het is inderdaad makkelijker droog sokken aan te doen dan druppiedruppie nat.

Maar hoe werkt dat dan met die elastiekjes? Ben ik wel benieuwd naar!

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

15

Re: De snelste wissel

SanderDeVos schreef:
bvoruns schreef:

Gaat om fietsschoenen: die zet je vast om te voorkomen dat ze tijdens het hardlopen (met fiets in hand) verkeerd staan als je erop spring.

Hmm, dat van die sokken zal ik eens proberen. ik moet echt lopen met sokken namelijk, fietsen gaat nog wel. Het is inderdaad makkelijker droog sokken aan te doen dan druppiedruppie nat.

Maar hoe werkt dat dan met die elastiekjes? Ben ik wel benieuwd naar!

Even zoeken op youtube triatlon swim bike transition. Zie je plaatjes.

Weet je, zo boeiend is het eigenlijk helemaal niet of je 10 seconden korter of langer doe over het aantrekken van je fietsschoenen.. Of je moet het idee hebben om mee te kunnen met de snelle mannen en een plekje op het podium verwachten..

Het belangrijkste is toch het genieten!!!!

16 Laatst bewerkt door DeDuif (29-05-13 09:34:00)

Re: De snelste wissel

bvoruns schreef:

Weet je, zo boeiend is het eigenlijk helemaal niet of je 10 seconden korter of langer doe over het aantrekken van je fietsschoenen.. Of je moet het idee hebben om mee te kunnen met de snelle mannen en een plekje op het podium verwachten..

Het belangrijkste is toch het genieten!!!!

Belangrijkste is natuurlijk sowieso het genieten, dat vooropgesteld.
Maar dat genieten zit hem ook wel in het leveren van een, binnen je kunnen, goede prestatie waar je hard voor getraind hebt.
Snel wisselen hoort er gewoon bij, om zo je goede eindtijd (prestatie) te behalen.

Dan maakt het toch niet uit of je met jouw prestatie het podium behaalt of niet. Dat is toch afhankelijk van de concurrentie.
Anders zou je in een lokale triatlon die slecht bezet is wel snel wisselen, maar in Almere niet smile

17

Re: De snelste wissel

Bij de stadstriathlon in Weert heb ik een derde plek gehaald in de 40-50 categorie (met dank aan het feit dat het zwemmen was omgezet in twee rondjes lopen). Ik heb de wissels hier heel relaxed gedaan. In T1 heb ik mijn fietsschoenen in alle rust aangetrokken en ben lopend op mijn fietsschoenen naar het fietsparcours gegaan, omdat ik niet op mijn sokken wilde lopen in verband met eventuele nattigheid. Normaliter fiets ik zonder sokken, maar trek ik wel sokken aan voor het lopen. In T2 had ik problemen met een snelveter die ik niet kon vasttrekken, wat ook nogal wat tijd kostte. Uiteindelijk ben ik dus derde geworden, maar als ik 5 seconden sneller was geweest had ik een tweede plek gehaald (dat scheelde toch 20 euro prijzengeld). Dit was dus de eerste en de laatste keer dat ik mijn wissels veronachtzaamde, ook al zal ik met zwemmen niet direct meedoen om de podiumplaatsen. Het is een wedstrijd, elke seconde telt.

18

Re: De snelste wissel

+1

Nooit je wissels veronachtzamen.

Ik heb in mijn leven 1 triathlon gewonnen. Dat was de 1/8e in Bathmen en die won ik met 1 seconde voorsprong op de nummer 2 en 3 seconden op de nummer 3. 

Als ik die wissels had veronachtzaamd had ik nooit de zoete smaak van de overwinning kunnen proeven smile

19

Re: De snelste wissel

Vanzella schreef:

+1

Nooit je wissels veronachtzamen.

Ik heb in mijn leven 1 triathlon gewonnen. Dat was de 1/8e in Bathmen en die won ik met 1 seconde voorsprong op de nummer 2 en 3 seconden op de nummer 3. 

Als ik die wissels had veronachtzaamd had ik nooit de zoete smaak van de overwinning kunnen proeven smile

Nog een wonder... In Bathmen is het parc fermee niet bepaald fermee. Daar strompelt nog wel eens een complete familie rond hun debuterende neefje of nichtje tussen de fietsen door. Hahaha, wel een mooie wedstrijd om te winnen. Wat mij betreft 1 van de leukste triathlons in de regio. Dit jaar ben ik er weer bij.

20

Re: De snelste wissel

DeDuif schreef:
bvoruns schreef:

Weet je, zo boeiend is het eigenlijk helemaal niet of je 10 seconden korter of langer doe over het aantrekken van je fietsschoenen.. Of je moet het idee hebben om mee te kunnen met de snelle mannen en een plekje op het podium verwachten..

Het belangrijkste is toch het genieten!!!!

Belangrijkste is natuurlijk sowieso het genieten, dat vooropgesteld.
Maar dat genieten zit hem ook wel in het leveren van een, binnen je kunnen, goede prestatie waar je hard voor getraind hebt.
Snel wisselen hoort er gewoon bij, om zo je goede eindtijd (prestatie) te behalen.

Dan maakt het toch niet uit of je met jouw prestatie het podium behaalt of niet. Dat is toch afhankelijk van de concurrentie.
Anders zou je in een lokale triatlon die slecht bezet is wel snel wisselen, maar in Almere niet smile

Ik zou vooral in Almere winnen tongue tenminste.. als ik mee zou doen ;-)

Aan de ene kant snap ik de fascinatie voor een snelle wissel wel, van de andere kant valt er voor de meesten wellicht meer te behalen door effectief te trainen.

De beschreven wissel zal je behoorlijk moeten oefenen, zo niet is er ook een reële kans op verspilling van tijd of een valpartij waardoor je veel meer tijd kwijt bent dan een paar seconden. Voor mij persoonlijk zou het ook schelen als ik op een racefiets rij i.p.v. op de mountainbike waar ik altijd op train smile voordeel mountainbike: je rij niet zo snel lek.

21

Re: De snelste wissel

Dorter schreef:
Vanzella schreef:

+1

Nooit je wissels veronachtzamen.

Ik heb in mijn leven 1 triathlon gewonnen. Dat was de 1/8e in Bathmen en die won ik met 1 seconde voorsprong op de nummer 2 en 3 seconden op de nummer 3. 

Als ik die wissels had veronachtzaamd had ik nooit de zoete smaak van de overwinning kunnen proeven smile

Nog een wonder... In Bathmen is het parc fermee niet bepaald fermee. Daar strompelt nog wel eens een complete familie rond hun debuterende neefje of nichtje tussen de fietsen door. Hahaha, wel een mooie wedstrijd om te winnen. Wat mij betreft 1 van de leukste triathlons in de regio. Dit jaar ben ik er weer bij.

Dat is waar ja. Het is dezelfde dag als Veenendaal vertelde mijn vrouw, en daar sta ik al ingeschreven dus helaas. Geen Bathmen dit jaar.

22

Re: De snelste wissel

Kleine tip nog met de schoenen aan de fiets wissel : verken het parcours even  yikes
Afgelopen zondag wedstrijd en ik had mijn schoenen al aan. Om de bocht direct omhoog :-) Is niet fijn als je blote voetjes OP je schoenen staan.

Ik zie overigens alleen maar heel veel gestuntel rondom mij heen (ik lig halverwege het zwemveld) bij de wissel en de gasten die dan de schoentjes met elastiekjes aan de fiets hebben. Feit blijft dat de schoen aanmoet. Wat je feitelijk wint is die 15 a 20 sec MINUS de tijd dat je snelheid verliest omdat je niet door kunt trappen tijdens het aantrekken/vastmaken.

Mijns inziens alleen nuttig voor de top....

23

Re: De snelste wissel

Amen!