1

Onderwerp: Kramp tijdens lopen

Ik heb al aan meerdere 1/4 triathlon´s meegedaan maar krijg steeds met het looponderdeel kramp. Heb redelijk veel de overgang getraind van fietsen naar lopen maar in de wedstrijd gaat het toch weer mis. Drink en eet voldoende tijdens het fietsen. Ben van nature geen loper maar kan de 10 km in 50 minuten lopen.
Doordat ik kramp krijg moet ik rustiger gaan lopen en verlies hierdoor elke keer veel tijd tijdens het looponderdeel.

Iemand tips hoe dit te voorkomen?

2

Re: Kramp tijdens lopen

Misschien eet en drink je tijdens het fietsen juist teveel.
Dan is er bloed/zuurstof nodig voor je spijsvertering, terwijl je benen het zuurstofrijke bloed nodig hebben.

3

Re: Kramp tijdens lopen

Hoeveel drink je en wat? Water of sportdrank? En wat eet je?

4

Re: Kramp tijdens lopen

Er loopt nog een soortgelijk onderwerp:
http://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=2630

Misschien staat er iets voor jou tussen?

5

Re: Kramp tijdens lopen

Meer trainen is meestal de oplossing. Of rustiger aan doen aan het begin van de wedstrijd.

6

Re: Kramp tijdens lopen

Heb 1 bidon met sportdrank gedronken tijdens het fietsen en 2 x een Born energy gel.

Met een 1/8 heb ik overigens geen problemen met het lopen.

7

Re: Kramp tijdens lopen

Heb je binnen een paar honderd meter al een stijve kuit?
Zo ja, dan het advies van Thijs opvolgen en iets rustiger beginnen aan het loop onderdeel.

8

Re: Kramp tijdens lopen

Staat je voet wel goed horizontaal op het pedaal? Als je hak wat te hoog staat, dan kun je volgens mij ook extra spanning op je kuit tijdens het fietsen krijgen. Dit kan er dan voor zorgen dat je kuit gaat protesteren bij het hardlopen. Je schrijft dat je er bij een 1/8 geen last van hebt. Dit zou kunnen omdat de fietsinspanning hier duidelijk korter is.

9

Re: Kramp tijdens lopen

Ik kan moeilijk gedoseerd fietsen, daar kan het ook wel aan liggen (denk ik). Fiets geregeld langere tochten en heb daarbij geen last van kramp of i.d. (mocht mijn pedalen niet goed staan).

Heb eind augustus nog de 1/4 in Stroombroek op het programma staan, misschien daar wat inhouden tijdens het fietsonderdeel. Hopelijk levert tijdens het looponderdeel zijn voordeel op.

10

Re: Kramp tijdens lopen

Als je jezelf volledig op rijd in het fiets onderdeel brengt dit altijd wel problemen mee tijdens het lopen denk ik. Zijn het geen krampen dan is het wel iets anders. Heb het in duathlon ook nog gehad dat ik mijn eerste loop te snel ging kreeg ik op de fiets ook krampen.

11

Re: Kramp tijdens lopen

bij de apotheek magnesium supplementen kopen als het krampen zijn in de spieren. als het in de buik is moet je enterol kopen. ook zonder voorschrift ( in België toch....)

12

Re: Kramp tijdens lopen

Aan welke hartslagen fiets je in wedstrijd?
Als je boven u omslagpunt fietst, dan zal je dit gewaar worden in het lopen ...