1

Onderwerp: Eten en drinken bij warme temperaturen

Wat/hoeveel drinken jullie bij wedstrijden met warme temperaturen?

Vorig weekend was het vrij warm en had toch last.
Bidons (eentje met Isotonic, eentje met water) waren al lauw tegen dat ik op de fiets sprong dus echt bevordelijk was dit niet. Gels die vastplakte op kader waren natuurlijk ook warm en mijn sportreep was niet te eten.

Fietsen ging nog vrij goed maar vooral tijdens het open last gehad van maagkrampen en kotsneigingen.

Tips & Tricks?

2

Re: Eten en drinken bij warme temperaturen

Ik had mijn drinken ijskoud gemaakt met zelfs ijsvorming. Dan in een frigotas en de laatste moment op de fiets gezet na het zwemmen op de fiets was het nog redelijk fris. Had dat overlaatst gelezen dat er in Kona mensen zijn die bevroren bidons in hun fiets steken dan zijn ze bijna ontdooit tegen dat ze fietsen en hebben ze lekker fris drinken. Gels' weet ik niet heb ik nog niks voor gevonden mischien aan zo een koude bidon vasttapen hmm

3

Re: Eten en drinken bij warme temperaturen

Goede vraag.
Na een extreem warme wedstrijd in Weiswampach had ik ook last van warm en onbruikbaar drinken.

Hier hetgeen ik de volgende keer ga proberen:
- ik zet de drinkbus op mijn fiets in de houder (in de blakende zon)
- ik wikkel een kletsnatte handdoek errond (op een manier dat die snel en makkelijk er af kan natuurlijk)

De warme zon zal (in theorie) het vocht uit de handdoek halen door hierbij de warmte uit de onderliggende drinkbus te onttrekken.
Deze zou heel koud worden (tot bevriezen toe).

Zoals gezegd, ik heb dit nog niet geprobeerd.
In theorie zou dit mogelijk moeten zijn.
Iemand met kennis ter zake?

4

Re: Eten en drinken bij warme temperaturen

Hoi

Eh........warme temperaturen ? Die bestaan niet, wel "hoge"  tongue  maar okay, ik zal neit over de taal zeuren  cool

Veel belangrijker is om eerst in trainingen te testen wat je vochtverlies is, want dat is bij iedereen verschillend. Zorg dat je weet wat je in 1, 2, 3, 4 en 5 uur inspanning verliest. Dus : wegen voor en na de inspanning, dan weet je wat er in ieder geval aan vocht ook in moet  big_smile

1 bidon isotonic en 1 bidon water zegt me niets. Als het kleine bidons zijn dan gooi je dus maar 1 liter vocht naar binnen, waarvan maar een halve liter met energy. Op een kwart is dat al veel te weinig om nog maar van een halve te zwijgen. Ik ga er dan van uit dat je een gemiddelde persoon bent qua vochtverlies.

Afgelopen halve triathlon met 29 graden ging er bij mij op de fiets in 3 uur 3 liter doorheen waarvan 2 liter met energydrank. Met het lopen gewoon alles aangepakt wat ik kon krijgen.

Met de temperatuur van de drank heb ik nog nooit problemen gehad, ook niet vorige week met 29 graden. Ik gooi het water pas bij mijn energypoeder een half uur voor de wedstrijd. Met een kwart zit je dus al na 3 kwartier (vanaf het vullen van je bidons) op de fiets, dan kan het nog niet "ondrinkbaar" zijn. Ook met die halve triathlon was het prima te doen. Gels eet ik niet op de fiets, alles wat ik nodig heb zit in de Powerbar Isotonic. Gels zijn voor tijdens het lopen.

Hoop dat je er iets aan hebt en succes verder dit seizoen

5

Re: Eten en drinken bij warme temperaturen

Qua drinken probeer ik op 40 km een 750 ml bidon met Amacx weg te drinken. Echter niet te geconcentreerd. Met lopen probeer ik altijd water aan te pakken. Echter is het me nog niet gelukt om ook maar 1 normale slok te nemen..  hmm
Iemand nog tips hiervoor??

#enjoylife

6

Re: Eten en drinken bij warme temperaturen

rinke schreef:

Qua drinken probeer ik op 40 km een 750 ml bidon met Amacx weg te drinken. Echter niet te geconcentreerd. Met lopen probeer ik altijd water aan te pakken. Echter is het me nog niet gelukt om ook maar 1 normale slok te nemen..  hmm
Iemand nog tips hiervoor??

bekertje hoog vast pakken en dan samenknijpen zodat je een tuitje krijgt waaruit je kan drinken:

normaal : O
dichtknijpen: ()

onderzijde (smalle kant) kun je dan uit drinken zonder onnodig lucht mee te nemen

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

7

Re: Eten en drinken bij warme temperaturen

Ga ik eens proberen wink thanks!

#enjoylife

8 Laatst bewerkt door thijs (17-07-13 09:53:08)

Re: Eten en drinken bij warme temperaturen

rinke schreef:

Qua drinken probeer ik op 40 km een 750 ml bidon met Amacx weg te drinken. Echter niet te geconcentreerd. Met lopen probeer ik altijd water aan te pakken. Echter is het me nog niet gelukt om ook maar 1 normale slok te nemen..  hmm
Iemand nog tips hiervoor??

Ik pak zo'n bekertje altijd tussen duim en wijsvinger / middelvinger vast, ik steek altijd de wijsvinger en de middelvinger in het bekertje drinken. Dan druk je het bekertje niet dicht en giet je hem in één slok leeg. Als je hem gewoon vastpakt klotst het er aan alle kanten uit en hap je meer lucht dan drinken naar binnen. Samengeknepen kan ik het niet in één teug leegdrinken.

9

Re: Eten en drinken bij warme temperaturen

petitmas schreef:

Veel belangrijker is om eerst in trainingen te testen wat je vochtverlies is, want dat is bij iedereen verschillend. Zorg dat je weet wat je in 1, 2, 3, 4 en 5 uur inspanning verliest. Dus : wegen voor en na de inspanning, dan weet je wat er in ieder geval aan vocht ook in moet  big_smile

Maar je moet wel 1 a 2 kilo afvallen zonder aan te vullen. Dat is namelijk water dat is opgeslagen samen met glycogeen en als je die er tijdens de wedstrijd bij drinkt moet je alleen maar onnodig pissen met het risico dat je de electrolyten in de war brengt.

10

Re: Eten en drinken bij warme temperaturen

Nico0105 schreef:

Fietsen ging nog vrij goed maar vooral tijdens het open last gehad van maagkrampen en kotsneigingen.

Tips & Tricks?

Je neemt teveel van iets. Van te weinig krijg je honger/dorst en van teveel ga je uiteindelijk kotsen.

11

Re: Eten en drinken bij warme temperaturen

Plastic bekertjes vind ik een ramp, met karton gaat het wel. Desondanks vertrouw ik liever op mijn eigen belt, drinkt gemakkelijk en geen tijdsverlies bij het aanpakken.

Op de fiets zou je misschien kunnen denken aan bidon verpakken in aluminiumfolie, alhoewel ik dat zelf nog niet getest heb.

In water kan je ook een ijsblokje doen, lijkt mij de moeite van het testen waard.. Alles wat je in T1 moet verwijderen kost tijd :-) in T1 drank uit koeltas pakken lijkt mij niet handig, als je dat per ongeluk vergeet dan ga je toch wel wat dorst krijgen.

Wat mij betreft hoeft iets wat ik drink niet heel koud te zijn..

12

Re: Eten en drinken bij warme temperaturen

Wellicht een bidon half vullen en in de vriezer leggen. De dag van je wedstrijd er uithalen en aanvullen met kraanwater? Geen idee hoe lang dit koud blijft. Het idee dat je met een natte handdoek warmte uit een systeem onttrekt lijkt mij sterk.... De zon zal eerst het water verdampen, hierdoor zal er geen warmte in het water van de bidon komen maar blijft deze hooguit gelijk. Nadat al het water verdampt is zal je bidonwater opwarmen...

#enjoylife

13

Re: Eten en drinken bij warme temperaturen

rinke schreef:

Wellicht een bidon half vullen en in de vriezer leggen. De dag van je wedstrijd er uithalen en aanvullen met kraanwater? Geen idee hoe lang dit koud blijft. Het idee dat je met een natte handdoek warmte uit een systeem onttrekt lijkt mij sterk.... De zon zal eerst het water verdampen, hierdoor zal er geen warmte in het water van de bidon komen maar blijft deze hooguit gelijk. Nadat al het water verdampt is zal je bidonwater opwarmen...

Ik vraag mezelf af of het snel genoeg drinkbaar is als je een halve bidon laat bevriezen.

Natte handdoek geeft warmte door omdat het warmte opneem, daarnaast moet je tijdens T1 die handdoek er vanaf halen. Of warmte doorgifte plaats zal vinden voordat het water is verdampt weet ik niet zeker, ik vermoed dat je bidon wel warmer zal worden.
Het lijkt mij te volstaan om een lichtgekleurde handdoek (wit) over je fiets te gooien zodat er geen direct zonlicht op je bidons komt.

Ik zou zelf een poging wagen met aluminiumfolie omdat het zonlicht zal weerkaatsen en niet doorgeeft.

Wat het beste werkt en handigste is zal in de praktijk getest moeten worden. Ik zou gaan voor zo min mogelijk poespas, zo vaak is het niet dusdanig warm dat het problemen zou kunnen geven.

14

Re: Eten en drinken bij warme temperaturen

bvoruns schreef:

Desondanks vertrouw ik liever op mijn eigen belt, drinkt gemakkelijk en geen tijdsverlies bij het aanpakken.

tijdverlies  lol  lol  lol 1 honderdste misschien

15

Re: Eten en drinken bij warme temperaturen

Thijs

Kan me niet voorstellen dat je 1 a 2 kilo "moet" afvallen, heb ik werkelijk nog nooit gehoord.

Bij sportzorg schrijven ze : Hoe intensiever en explosiever de sport, hoe meer het lichaam de glycogeenvoorraden zal aanspreken. Voor duursporters is het dan ook belangrijk om zo snel mogelijk over te gaan op de vetverbranding. Hiervoor wordt speciaal getraind.

Als tijdens het sporten echter koolhydraten worden aangevuld door eten of drinken kunnen de eigen opgeslagen energievoorraden echter zo lang mogelijk worden gespaard. Drinken tijdens het sporten is dus niet alleen belangrijk voor de vocht en lichaamstemperatuur huishouding, maar ook voor het beter en langer volhouden van de inspanning

Ze zeggen helaas niets over hoeveel je moet drinken, maar wel dat je onder zware omstandigheden makkelijk 1 a 2 liter per uur verliest. Als je dus een kwart doet fiets je iets meer dan een uur en dan zeg jij dus dat je niet moet drinken omdat je die 1 a 2 kilo moet afvallen?

Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?

16

Re: Eten en drinken bij warme temperaturen

Fiets schreef:
bvoruns schreef:

Desondanks vertrouw ik liever op mijn eigen belt, drinkt gemakkelijk en geen tijdsverlies bij het aanpakken.

tijdverlies  lol  lol  lol 1 honderdste misschien

Misschien met jouw tempo :-)  of jij bent gewoon veel handiger dan ik.

Mij lukt het over het algemeen niet om op hoog tempo lopend een bekertje aan te pakken en zonder problemen te drinken. Met de drinkbelt kan ik ook op volle snelheid met gemak drinken zonder ook maar een fractie te vertragen.
Ook een stuk gemakkelijker om die sukkels te ontwijken die midden op de weg zo nodig moeten stoppen om hun bekertje leeg te drinken. Rechts aanhouden snappen ze kennelijk niet.

Een ander groot voordeel van eigen drinksysteem is dat je kan drinken als je daar behoefte toe voel, dat hoeft niet gelijk te lopen met de 5km (of welke afstand dan ook) die de organisator heeft verzonnen.

Tenslotte nog dit: heb het ook al meegemaakt dat een drinkpost zonder water zat. Als het warm is en je bent daarvan afhankelijk heb jij een probleem.. ik niet :-) ik zorg wel voor mezelf..

17

Re: Eten en drinken bij warme temperaturen

petitmas schreef:

Ze zeggen helaas niets over hoeveel je moet drinken, maar wel dat je onder zware omstandigheden makkelijk 1 a 2 liter per uur verliest. Als je dus een kwart doet fiets je iets meer dan een uur en dan zeg jij dus dat je niet moet drinken omdat je die 1 a 2 kilo moet afvallen?

Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?

Ja, je begrijpt het verkeerd.

Glycogeen wordt opgeslagen met water. Daarom kun je als je koolhydraten stapelt (of zwaar eet rond de kerstdagen  tongue  ) ook ineens 2 kg zwaarder worden. Dat is echt niet allemaal vet of suiker maar meest water. Als je gedurende een halve triathlon voluit gaat verbrandt je tijdens die vijf uur al die glycogeen en het water dat daarbij vrijkomt hoef je dus niet aan te vullen. Als je een kwart doet zul je aan het eind van het fietsen nog lang niet alle glycogeen erdoor hebben gejaagd en dus gaat het ook nog niet om twee liter. Ik zeg dus niet dat je eerst 2kg moet uitdrogen en dan pas gaan drinken.

Het is dus hoofdzakelijk iets om op te letten als je je voor en na een langere inspanning weegt om daaruit op te maken hoeveel je gemiddeld per uur zweet. Dat zou je op deze manier eventueel kunnen overschatten.

18

Re: Eten en drinken bij warme temperaturen

Mischien voor sommige een nuttig iets http://losseveter.nl/blog/sporten-en-wa … e-cooling/

19

Re: Eten en drinken bij warme temperaturen

Allemaal goede tips, maar soms zijn dingen niet anders.

Als lange afstand triathleet, ontkom je bij hoge temperaturen niet aan warm drinken en geknoei met smeltend
voedsel.
Dan is het van belang om genoeg vocht en voedsel binnen te krijgen of dat nu warm of koud is, gewoon slikken dus!! lol