1

Onderwerp: Frame Planet X

Dames/Heren

Aangestoken door al het mooie materiaal wat ik voorbij zie komen zag ik opeens deze "aanbieding" bij Planet X

http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/FRP … rial_frame

Ik ken 1 van jullie die op een planet rijdt. Wat zijn de voor en nadelen (if any) van dit frame............???
En is het echt goedkoop nu?

Dank

2

Re: Frame Planet X

Ja daar heb ik ook al verlekkerd naar zitten kijken, maar voor mijn snelheid is een tijdritfiets niet echt de moeite. Lijkt me wel gaaf om een keer zelf een fiets in elkaar te zetten smile Scighera heeft een mooie roze Planet X.

3

Re: Frame Planet X

Dit is volgens mij het model waar Wezep op gereden heeft en zeer tevreden over was..

Vork kost 94 euro zag ik op de site, balhoofd set rond de 50 denk ik. Dus de complete frameset (zoals je hem "normaal" koopt) kost 500 ongeveer.

Koopje zou ik zeggen.. Zelfs een alu TT frame in de aanbieding bij bijvoorbeeld Canyon is 200 euro duurder (inclusief zadel- en stuurpen dat wel).

4

Re: Frame Planet X

Heb ik. Prima fiets, mankeert niks aan. Inderdaad nog wel even een vork erbij kopen. Schakelkabels lopen traditioneel buitenom, dat is het enige dat er een beetje jammer aan is (het nieuwere model Exocet heeft ze wel binnendoor). Het enige nadeel zou kunnen zijn dat het een ouder model is en je er dus geen BB30 crankstel op kunt zetten als je dat perse zou willen. Voor dit bedrag een prima aankoop.

Het  eigen aerostuur waarmee Planet X zijn tijdritfietsen afmonteerd ben ik zelf niet zo enthousiast over, Daar zit nu dan inmiddels ook een Profile Design setje op dat een stuk beter bevalt.

5

Re: Frame Planet X

Vanzella schreef:

Dit is volgens mij het model waar Wezep op gereden heeft en zeer tevreden over was..

Vork kost 94 euro zag ik op de site, balhoofd set rond de 50 denk ik. Dus de complete frameset (zoals je hem "normaal" koopt) kost 500 ongeveer.

Koopje zou ik zeggen.. Zelfs een alu TT frame in de aanbieding bij bijvoorbeeld Canyon is 200 euro duurder (inclusief zadel- en stuurpen dat wel).

Dat klopt en rij er nog steeds op.
Ondertussen ben ik wel bezig een nieuwe TT fiets op te bouwen (maar dat schiet niet op, prioriteiten ;-)).
500 euro is erg netjes qua prijs.

Wel een beetje 'verouderd' doordat dit frame geen interne kabels heeft (en plaatsing van remmen).

Misschien binnenkort een update van de nieuwe TT!

6

Re: Frame Planet X

Leuk om allemaal te lezen. Ik ben niet zo van "nieuw" en "oud" model. Wat je nu nieuw koopt is volgend jaar een oud model, blijft altijd zo door gaan.

Voordeel kabels buitenom is dat je het zelf kunt vervangen/repareren :-)

Qua stuur, past dit niet op de Stealth?

http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/HBV … ed_aerobar

7

Re: Frame Planet X

Ik rij nu 4jr met dit frameset..... toen gekocht in de opruiming voor 650,-- ik onderhoud mijn fietsen goed maar ontzie ze niet met trainingen en wedstrijden (ook dus de nodige kuilen en kasseienstroken laten voelen dus) Fiets heeft dit keurig doorstaan

Normaal vervang ik na 3jr een frameset voor wat nieuws, maar deze bevalt me gewoon te goed qua weggedrag (en exclusiviteit)
Mag dan wat verouderd zijn qua externe kabelvoering en remmen (hoewel ik bij de mijne wel de rem achter de voorvork heb gemonteerd). Uiteraard ook mooie strakke lijnen ipv vage bochten.

Weggedrag is subliem, frame is zeer stijf in bochten en met klimmen, stuurt strak en met 1400gram misschien niet de lichtste maar merk je weinig van. lakkwaliteit is ook goed, heb na 4jr nog geen lak eraf. (wel berscherming plakken bij balhoofdbuis vor de kables en eventueel op de liggende achtervork ivm de hak van de schoenen. Geometrie is typisch TT, dus een extreem korte balhoofdbuis.

Zit eraan te denken om er nog een 2e bij te kopen (helaas is roze niet meer beschikbaar) om mijn alu TCR trainingsframe te vervangen (is slap vergeleken met deze stealth, <500e is een net bedrag voor zo'n frameset.... (alternatieven zijn een frame uit china of een 2e hands...) een nieuw wedstrijdframe wordt hem niet, met mijn smaak kom je dan uit op SHIV, P5 en de strakke Timemachine. Vind de meeste frames niet mooi qua vorm.

Garantie is goed, uit mijn hoofd 2jr reguliere garantie en 3jaar crashreplacement tegen 50% vd prijs

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/v/1057631_10151583164898541_1947900372_n.jpg?oh=05424ac5bf86f7f4c5c14a1251a60a73&amp;oe=51EC4696&amp;__gda__=1374459320_a7dc2d349c36556e362e6d8c1d4d6ee5 mijn PX met trainingswielen

hier nog wat closups voor de framevormen:

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/66855_10151444434973541_1027536520_n.jpg
horizontale dropouds met stelschroef, achterwiel is dicht op/in de zadelbuis te plaatsen.

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/69031_10151444434963541_1634115286_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/35031_10151444433903541_991337282_n.jpg
het open gedeelte boven en naast de dropouts is meegelakt aluminium, overleefd dus een chainstuck bij een verkeerd afgestelde derailleurlimiet (ja, afstelfoutjegemaakt)

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/548370_10150826142518541_279017445_n.jpg
achtervork is niet recht, buigt naar binnen

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

8

Re: Frame Planet X

Dorter schreef:

Heb ik. Prima fiets, mankeert niks aan. Inderdaad nog wel even een vork erbij kopen. Schakelkabels lopen traditioneel buitenom, dat is het enige dat er een beetje jammer aan is (het nieuwere model Exocet heeft ze wel binnendoor). Het enige nadeel zou kunnen zijn dat het een ouder model is en je er dus geen BB30 crankstel op kunt zetten als je dat perse zou willen. Voor dit bedrag een prima aankoop.

Het  eigen aerostuur waarmee Planet X zijn tijdritfietsen afmonteerd ben ik zelf niet zo enthousiast over, Daar zit nu dan inmiddels ook een Profile Design setje op dat een stuk beter bevalt.

ach, HT-II lagercups werken ook goed smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

9

Re: Frame Planet X

Dit heb je nodig Arthur:

1 x Planet X Stealth Pro Carbon Time Trial Fork
€94,75

Planet X Stealth Pro Carbon Time Trial Frame / Medium / Black / 700c 1 x Planet X Stealth Pro Carbon Time Trial Frame
€355,34

Planet X Carbon Steerer Fork Bung MK 2 / 1 1 x Planet X Carbon Steerer Fork Bung MK 2
€11,84

Planet X Integrated Headset/ 1 1/8 inch / Black / Integrated / MK1 1 x Planet X Integrated Headset
€23,68

Subtotal €485,61
change
NL Delivery €11,85
TOTAL €497,46

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

10

Re: Frame Planet X

ok, ik ben om. een zwarte M is onderweg tongue staan binnenkort dus 2 Planet-X Stealth in de woonkamer, deze zwarte wordt opgebouwd met normaal koersstuur (wel met aerobars erboven op) in een 100% identieke afstelling als de wedstrijdfiets (ook een 130mm DEDA zero stuurpen meebesteld)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

11

Re: Frame Planet X

Scighera schreef:

ok, ik ben om. een zwarte M is onderweg tongue staan binnenkort dus 2 Planet-X Stealth in de woonkamer, deze zwarte wordt opgebouwd met normaal koersstuur (wel met aerobars erboven op) in een 100% identieke afstelling als de wedstrijdfiets (ook een 130mm DEDA zero stuurpen meebesteld)

Hebben ze geen blauw?
Dan heb je een meisjes- en een jongensfiets wink

12

Re: Frame Planet X

bvoruns schreef:
Scighera schreef:

ok, ik ben om. een zwarte M is onderweg tongue staan binnenkort dus 2 Planet-X Stealth in de woonkamer, deze zwarte wordt opgebouwd met normaal koersstuur (wel met aerobars erboven op) in een 100% identieke afstelling als de wedstrijdfiets (ook een 130mm DEDA zero stuurpen meebesteld)

Hebben ze geen blauw?
Dan heb je een meisjes- en een jongensfiets wink

heb ze al gemaild om de bestelling om te zetten, opgebouwd is de gure blauw nl best strak wink

http://www.planet-x-bikes.co.uk/imgs/products/900x650_constWH/CBPXSPRIV_P1.jpg

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

13

Re: Frame Planet X

Scighera schreef:
bvoruns schreef:
Scighera schreef:

ok, ik ben om. een zwarte M is onderweg tongue staan binnenkort dus 2 Planet-X Stealth in de woonkamer, deze zwarte wordt opgebouwd met normaal koersstuur (wel met aerobars erboven op) in een 100% identieke afstelling als de wedstrijdfiets (ook een 130mm DEDA zero stuurpen meebesteld)

Hebben ze geen blauw?
Dan heb je een meisjes- en een jongensfiets wink

heb ze al gemaild om de bestelling om te zetten, opgebouwd is de gure blauw nl best strak wink

http://www.planet-x-bikes.co.uk/imgs/products/900x650_constWH/CBPXSPRIV_P1.jpg

Ziet er zo echt wel gaaf uit!

Dus jullie bouwen zelf je eigen fiets op?

14

Re: Frame Planet X

bvoruns schreef:

....
Dus jullie bouwen zelf je eigen fiets op?

ik wel... 2 redenen:
-kosten spreiden, gebruik meestal de nog goede delen van 'oude' fiets, die vaak tussendoor al geupgrade zijn
-specifieke wensen/voorkeuren voor materiaal, bepaal volledig zelf wat er op komt.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

15

Re: Frame Planet X

Mooie framepjes hiero hoor Ik ben ook maar aan een nieuw frame begonnen, de Stevens mag er na 3 jaartjes uit en er komt deze voor terug.
Overigens wel een Alu frame weer ivm Tacx en gewicht doet me niet zoveel eigenlijk.

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/971514_350778611719317_944174411_n.jpg

Life is short, so max it..............als mijn baas vraagt wat ik het liefst doe dan moet ik toch echt antwoorden "zo min mogenlijk".

16

Re: Frame Planet X

ehm, tacx vs carbon = probleem?
zijn geruchten....al vaak genoeg ontkracht, zit ook gewoon met een carbon frame op de tacx zoals zovelen, als een carbon frame al een tacx niet kan overleven...zou ik er niet mee op een hobbelige weg durven rijden

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

17

Re: Frame Planet X

Scighera schreef:
bvoruns schreef:

....
Dus jullie bouwen zelf je eigen fiets op?

ik wel... 2 redenen:
-kosten spreiden, gebruik meestal de nog goede delen van 'oude' fiets, die vaak tussendoor al geupgrade zijn
-specifieke wensen/voorkeuren voor materiaal, bepaal volledig zelf wat er op komt.

Snap ik wel ja.. Niets voor mij, zit al te dubben over opzetstuur ;-)

Alhoewel ik mezelf wel ineens afvraag of een mountainbike om te toveren is tot een tijdritfiets. Verhouding hoogte zadel vs hoogte stuur is al zo'n beetje goed. Andere bandjes eronder misschien andere overbrenging..

18

Re: Frame Planet X

Klopt hoor en ik geloof er zelf ook niet echt in maar zie het nut van carbon niet echt bij een tijdrit fiets zeker niet met mijn 95 kilo de houding dan weer wel, natuurlijk zit hier dan een dubbel op, ligstuur enz......plus dat de prijs goed was van dit frame  tongue

Scighera schreef:

ehm, tacx vs carbon = probleem?
zijn geruchten....al vaak genoeg ontkracht, zit ook gewoon met een carbon frame op de tacx zoals zovelen, als een carbon frame al een tacx niet kan overleven...zou ik er niet mee op een hobbelige weg durven rijden

Life is short, so max it..............als mijn baas vraagt wat ik het liefst doe dan moet ik toch echt antwoorden "zo min mogenlijk".

19

Re: Frame Planet X

voordeel van carbon is de mogelijkheden van materiaal, je kan het in elke vorm leggen (aerodynamisch interessant) als ook bepalen waar je extra stijfheid wil en waar extra demping.

PX Stealth zijn geen lichte frames met 1400 gram voor het frame zonder vork...

heb net even zitten rekenen,

(zonder pedalen)
: TT fiets met HED.3en SRM 8,05kg
: roadbikesetup met Powertap wielset: 8,40kg

@BVOruns
zou aan die mountainbike niet beginnen, die lekker zo laten en beter kijken op marktplaats voor een leuke fiets....

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

20

Re: Frame Planet X

Ik zie dat planet X ook een 2de tijdritmodel heeft die iets duurder geprijsd is:
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/CBP … trial_bike

Hier zijn de kabels wel ingewerkt, lijkt dit nog interessanter of rechtvaardigt de prijs dit niet?

Ivm Tacx: Dit is het eerste wat ik ervan hoor... ikzelf zit in de winter veel op de tacx met een carbonnen fiets. Wat voor kwaad kan dit?

Mvg,

21

Re: Frame Planet X

Scighera schreef:

@BVOruns
zou aan die mountainbike niet beginnen, die lekker zo laten en beter kijken op marktplaats voor een leuke fiets....

Beter ja, maar dat gaat niet gebeuren. Tenzij ik ze ga stapelen is er geen plek meer voor meer dan 2 sad

22

Re: Frame Planet X

Iets duurder? € 2300 tegen € 1300 Tja, tis maar wat je "iets" noemt natuurlijk  cool

Scighera, dank voor de uit-1-zetting en de foto's. Denk dat ik toch ook zelf ga (laten  tongue ) bouwen.
Kan ook nog aan diverse losse onderdelen komen, heb de wedstrijdwielen al en het is niet meteen € 1300

Wat voor trapas gaat er overigens in? Alles is/wordt nu BB30 (wat me ook geen moer zegt) maar belangrijkste is dat, mocht de trapas stuk gaan er wel vervanging te koop is.

Je schreef overigens een M als maat, maar eh...........ik ben 189, rij nu ook op de grootste CUBE aerium. Hoe kan je bepalen welke maat je nodig hebt?

23

Re: Frame Planet X

In dit frame zit BSA-draad. Je zou er dus praktisch elke crankset met externe lagers op kunnen zetten. Dan moet je aan dit soort lagercups denken;

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTQhkhAvD1PVok_nzXn4yHNSUayMcqqQYyU8zSxnHiokNjqD1xhLw

Praktisch elke leverancier heeft deze en uit de handel zullen ze niet rap gaan. BB30 zijn zogenaamde Pressfit-lagers, die hebben geen schroefdraad. Die laten weer een dikkere oversized trapas toe. Minder vervorming, grotere stijfheid, blablabla.

24

Re: Frame Planet X

bvoruns schreef:
Scighera schreef:

@BVOruns
zou aan die mountainbike niet beginnen, die lekker zo laten en beter kijken op marktplaats voor een leuke fiets....

Beter ja, maar dat gaat niet gebeuren. Tenzij ik ze ga stapelen is er geen plek meer voor meer dan 2 sad

pssssst...ze passen ook perfect in woon of slaapkamer....daar heb ik ze staan (A)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

25 Laatst bewerkt door Scighera (21-07-13 15:05:37)

Re: Frame Planet X

petitmas schreef:

Iets duurder? € 2300 tegen € 1300 Tja, tis maar wat je "iets" noemt natuurlijk  cool

Scighera, dank voor de uit-1-zetting en de foto's. Denk dat ik toch ook zelf ga (laten  tongue ) bouwen.
Kan ook nog aan diverse losse onderdelen komen, heb de wedstrijdwielen al en het is niet meteen € 1300

Wat voor trapas gaat er overigens in? Alles is/wordt nu BB30 (wat me ook geen moer zegt) maar belangrijkste is dat, mocht de trapas stuk gaan er wel vervanging te koop is.

Je schreef overigens een M als maat, maar eh...........ik ben 189, rij nu ook op de grootste CUBE aerium. Hoe kan je bepalen welke maat je nodig hebt?

Less than 5′5″ (<165cm)    Go for the 650C Stealth Pro Carbon instead
5′5″ to 5′9″ (165-175cm)    Small
5′10″ to 6′0″ (178cm-183cm)    Medium
6′0″ to 6′2″ (183cm-188cm)    Large
6′2″ to 6′6″ (188cm-198cm)    X-Large

Gewoon doen, kan je altijd nog eerst oude onderdelen gebruiken en later stapsgewijsupgraden.
Of BB30 een standaar gaat worden? denk het niet....gewoon een gevoel....lastig systeem met monteren, bestaat al een tijdje maar kom maar weinig frames tegen die het echt hebben...
Externe lagercups (Shimano HollowTech II, Campagnolo UltraTorque, SRAM, Truvativ, FSA, etc etc) en de interne assen (Campagnolo square, Shimano Octalink en ISIS) maken gebruik van BSA of ITA draad wat je overal tegenkomt, vervangende lagers zijn goed te krijgen (ISIS is wel ebayen tegewoordig, zijn maar paar merken die ze nog maken)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800