1

Onderwerp: Chtriman Gravelines

Wie is er bekend met dit evenement of doet aan de komende editie mee? Lijkt me wel een mooie halve op een (voor mij) goed moment in het seizoen, niet achterlijk ver weg, niet buitensporig duur en met (zo te lezen) redelijk zuivere afstanden. Na vorig jaar in Gerardmer te hebben meegedaan aan de triathlon XL wil ik het volgend jaar weer een keer gaan proberen, maar nu op een wat vlakker parcours.

2

Re: Chtriman Gravelines

Even dit topic afstoffen;

heeft er iemand ervaring met de Ch'tri man in het Noorden van Frankrijk?
http://www.chtriman.com/

3

Re: Chtriman Gravelines

ik heb enkel positieve ervaringen gehoord / gelezen.
Ik ben namelijk van plan om daar volgend jaar mijn eerste volledige te gaan doen.
Toch ook benieuwd naar de ervaringen van forumleden :-)

4

Re: Chtriman Gravelines

Ja hiero. In 2014 meegedaan aan de halve onder koude regenachtige omstandigheden. Geen sfeer-triathlon en ook geen erg inspirerende omgeving. Loopparcours is volgens mij inmiddels aangepast t.o.v. 2014, weet niet of het fietsparcours nog gewijzigd is.

Wel goed aan te rijden want niet zo belachelijk ver weg en ook een betaalbaar exemplaar. De verzorging onderweg is sober en doelmatig. Wel héél veel vrijwilligers langs het fietsparcours bij de zijweggetjes en oversteekjes om verkeersarme/vrije omstandigheden zoveel mogelijk te garanderen. Gelegen aan de kust dus altijd wind, wel iets om rekening mee te houden.

5

Re: Chtriman Gravelines

Het voorbije weekend hier gestart voor de 113.
Veel wind en regen, maar dat is voor iedereen hetzelfde...

Het zwemmen vond ik maar niets.  Er werd gezwommen in een roeibassin van 2km op 100m - speciaal aangelegd voor de Olympische spelen van 2012 zodat de Franse ploeg een trainingsplaats had.  Althans dat heb ik met toch laten wijsmaken!

Voor de 113 waren er 550 deelnemers, in waves starten zou je denken?  Nee hoor, allemaal tesamen verdeeld over 2 roeibanen.
+-950m heen en terug, maar veel had het niet met zwemmen te maken.  Nog nooit meegemaakt dat er zolang werd gevochten in het water.  Nu ja ik ga het niet erger maken dat het is, er waren gewoon veel te veel deelnemers op een beperkte ruimte.
Gedurende de hele zwemproef trappen uitgedeeld en trappen gekregen, hier kan de organisatie nog verbeteren.

Nadien de fietsproef, op laatste instantie is het parcours gewijzigd naar 93km ipv 86km.  Oorspronkelijk zag ik mijn kans om onder de 5u te finishen, maar deze  +-12minuten extra én een continu wind van 4 bft deden me terug met mijn voeten op de grond terecht komen.

Maar ik wist dat na het zwemmen mijn minste onderdeel was gepasseerd.  Na een trage en natte wissel kon ik vertrekken, maar niet zonder mijn windstopper te hebben aangedaan.  Die was omwille van de regen al even nat als mijn trisuit en niet veel later zouden mijn kousen en fietsschoenen ook baden in het regenwater. 
Het parcours was snel, zelfs voor mij.  Ik ben geen fan van een vlak parcours maar wou toch ooit eens zulk parcours rijden.
Het fietsparcours bestond uit een aanloopronde van +-25km, een lus van 40km om nadien de aanlooproute te nemen in tegengestelde richting.

De eerste kilometers waren via rustige banen, naast rivieren en/of verbindingsbanen tussen verschillende gehuchten.  Desondanks de strakke wind lag het tempo vrij hoog, maar jammer genoeg ook de hartslag.  Toch liet ik rustig begaan want alles voelde nog zeer goed aan, m.a.w. hartslag stond loodrecht op gevoel.
Vlak voor de het einde van de aanlooproute stond de 1ste bevoorrading waar ik mijn 1ste bidon wisselde.  Door het dorpje, bocht van 90° en daar was de enige helling van het parcours.  Ongeveer 1km lang tegen 6/8%.  Eindelijk even wat ik graag doe, hellingen oprijden.  Een smile kwam op mijn gezicht en het leek erop dat ik hier voor het eerst een grotere groep fietsers wist in te halen.  En met deze helling, leek het erop dat mijn hartslag zich eindelijk in de zone bevond dat ik wou.
Onbewust vergat ik het doel van 5u en het idee dat ik eigenlijk een wedstrijd aan het fietsen was.  Het tempo bleef redelijk strak zonder gekke dingen te doen.  En dat loonde!
Pas in het 2de gedeelte van de fietsproef stond de wind gevoeliger in het nadeel. 
Ik keek naar mijn hartslag en sprak tegen mezelf dat ik deze hartslag zou aanhouden en mezelf niet zou pushen.  Zo gezegd, zo gedaan.  Hartslag bleef stabiel en snelheid zakte, maar andere deelnemers kon ik passeren alsof het me geen moeite kostte.  Leuk voor de moraal en klaar om na de route terug naar de startplaats te keren.  Hier stond immers de wind afwisselend in de zij en in het nadeel.  Dezelfde situatie voltrok zich hier, niet gek doen tegen de wind maar toch deelnemers inhalen. 
Mijn gps gaf uiteindelijk +-94km aan, met amper 400hoogtemeters.

Terug de wisselzone in om daar even te zoeken naar mijn plaats.  Sommige deelnemers hadden hun wetsuit over de nummering gehangen.  Desondanks dat ik op een paar meter stond van mijn plaats had ik het eerst niet door... 

Vertrekkensklaar voor de afsluitende 1/2de marathon neem ik nog een gel en kijk ik op mijn horloge.  Tot mijn verbazing was ik op schema voor een sub 5u.  2 rondes van 10.5km op een hoofdzakelijk vlak parcours dus die sub-5u moet haalbaar zijn.  Er is maar één echte hindernis en dat is de colline oplopen naast het roeibassin.  Nu ja, oplopen is niet erg, maar het was even steil naar beneden.  Volgens de organisatie telkens een 200-300m aan 6-7%
Gemotiveerd begin ik te lopen, maar pas mijn horloge terug aan naar hartslaggegevens zodat ik me niet zou opblazen. Ik heb geen last van zware benen en lijk wel te zweven.  De 1ste 2km loop ik in 7'50''.  Te snel om vol te houden dus neem ik bewust gas terug en begin te lopen tegen een tempo waarbij ik me comfortabel genoeg voel.
Maar zoals te verwachten doet even later de afdaling pijn en voel ik mijn quadriceps voor de 1ste maal protesteren. Afgezien van de afdaling, rond ik het eerste gedeelte vlot af en was klaar om de laatste ronde aan te vangen.  Bovendien kreeg ik last van mijn maag telkens ik tijdens het lopen en poging deed om te drinken maar sprak mezelf moed ik dat de finish binnen bereik was.
De 2de ronde drink ik niet meer en gaat het tempo achteruit.  Maar doordat ik kan beginnen aftellen en nog steeds deelnemers weet in te halen weet ik door te zetten zonder echt te moeten afzien.

Uiteindelijk kom ik aan de finish met na slechts 20.5 km te hebben gelopen in een stevige sub-5u.

Zeer tevreden van mijn prestatie - al zeg ik het zelf.
Dat ik vandaag de trap nog achterwaarts neem, neem ik er graag bij!

6 Laatst bewerkt door woes (28-06-16 22:05:03)

Re: Chtriman Gravelines

Leuk verslag! En zo te lezen een strakke tijd, gefeliciteerd.

7

Re: Chtriman Gravelines

Dat gewoel met het zwemmen is daar inderdaad echt niet leuk. Zelden heb ik zo vervelend gezwommen als daar. Alsof ze over je heen willen kruipen. Super irritant.

Mooi verslag en mooie tijd.

8

Re: Chtriman Gravelines

Wat een geniale naam trouwens, Ch'triman... :-D

/Herman

9

Re: Chtriman Gravelines

Mooi verslag, klinkt als een mooie triathlon. Met zo'n roeibaan zou je inderdaad een wavestart verwachten, dan is er niets aan de hand en kan iedereen zijn eigen wedstrijd zwemmen.

10 Laatst bewerkt door MichielC (30-06-16 09:10:17)

Re: Chtriman Gravelines

proficiat met jouw sub5!

Voor mij was dit hetzelfde qua ervaring, maar dan x2. Het was nl mijn eerste full distance.

Ongeveer 110 starters, dus het zwemmen was gelukkig een stuk rustiger. Snel een mooi tempo en ritme kunnen vinden en na 1u08, heel goed voor mijn doen, uit het water. Even een kramp in bij kuit bij het zwemmen en bij het uit het water komen, maar dit was gelukkig snel weer weg. Volgens mijn vriendin kwam ik als 45e uit het water.

Relatief snelle wissel, en toch maar beslist om mijn armwarmers aan te trekken, ook als was het weer op dat moment nog veelbelovend. Daar heb ik later dus geen spijt van gekregen :-)
Eerste ronde van 93/94 km ging vlot, droog weer en niet te veel wind. Vanaf de doortocht langs de start begon het dus te regenen en kwam de wind opzetten.  Het was ook een stuk eenzamer rijden dan in de eerste ronde. Toch had ik het gevoel dat ik goed bleef rijden en kon ik regelmatig eens iemand inhalen, vooral op de hellingen.
Halfweg het fietsen even gestopt om mijn persoonlijke bevoorrading op te halen, maar deze bleek dus onvindbaar.. ik had nochtans uitgekeken naar mijn sandwiches met pindakaas en confituur :-). Ik moest dus ook mijn bidon met sportdrank missen en dus maar bij de volgende bevoorrading een bidon sportdrank aangenomen. Ik vermoed dat deze mij niet zo goed bevallen is.

Fietsen in 6u06, gezien de omstandigheden vond ik dit een goeie tijd, en nog belangrijker:ik kwam nog heel fris van de fiets. Mijn vriendin riep dat ik minstens 10 plaatsen was opgeschoven en ik dus ongeveer 35e was.

Mijn benen waren klaar voor de marathon.. maar mijn maag dus blijkbaar niet.
1e rondje ging toch nog vlot, 11km/u, 2e ronde 10km/u, 3e ronde begonnen aan 9km/u. Ik had al lang door dat mijn verwachte/gehoopte tijd van ongeveer 11u niet zou lukken, dus besloot ik om gewoon zoveel mogelijk te genieten van de laatste uurtjes. Gelletjes kreeg ik niet binnen, en bij de verzorgingsposten lukte het wel om wat cola te drinken en af en toe een koek of stuk cake te eten. Zo bleef mijn energiepeil nog redelijk ok.
Ik nam de tijd om even te stoppen bij mijn supporters en om mijn zoontje te knuffelen.
Laatste ronde was een combinatie van lopen aan 8/u en stappen aan 6/u. Ik wist dat ik de finish wel zou halen, en ik bleef gemotiveerd om te blijven doorgaan.

De laatste km toch nog even vleugels gekregen met de finish in zicht en de laatste meters samen met mijn zoontje afgelegd.
11u57, 45e plaats, supergelukkig!

11

Re: Chtriman Gravelines

Binnen de 12u voor je debuut op de volledige is zeker de moeite waard ik hoop dit volgend jaar ook te kunnen vertellen. Proficiat alvast.

12

Re: Chtriman Gravelines

Congrats MichielC!