26 Laatst bewerkt door TriathlonBeginner (11-04-14 13:27:42)

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

ronnyke schreef:

2,25l op 7u is wel heel weinig maar je eet dan wel enorm veel moet ik zeggen :-) als ik dat moest eten kwam ik elke training 2kg bij.

Ik kom gelukkig niks aan, en dan eet ik nog is extreem veel 's avonds + de dag erna. Denk aan 2x grote borden pasta + watermeloen + 2 appels. 5 sinasappels, een stroop wafeltje of 3 en nog is een banaan extra en dat is alleen 's avonds. en de dag erna om de 3 uur 2 boterhammen met boter met hagelslag of jam of pasta.

Ik heb veel lopen testen aangezien ik hoofdpijn bij het fietsen over de 100km bleef houden. Ik heb stroop wafels etc geprobeerd, echter is mijn fysio een triathlon loper ( almere gedaan in 2008 ) en gaf mij de hint om krentenbollen en bananen te eten met sport drank. Dit gaf hem veel energie. Ik moest vooral al snel beginnen eten en drinken geforceerd aangezien je in de kou + regen niet echt op 15 kilometer afstand al trek krijgt in een krentenbol.

Dit werkt perfect op het moment, mijn gewicht blijft hetzelfde + ben fit na de rit, buiten wat spier verzuring, maar dat lijkt mij normaal.

27

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

Hoi Beginner.......

Standaard is ongeveer tussen de 60 en 80 gr koolhydraten per uur naar binnen werken, ongeacht in welke vorm.
Een krentenbol heeft er 25, dus de rest moet uit je andere sportvoeding komen.

Het laatste jaar ben ik er ook veel meer op gaan letten omdat ik hetzelfde probleem had als wat jij beschrijft.
Ik mik nu ± 70 gr koolhydraten in een bidon van 750 ml. Elke bidon moet op zijn na 1 uur. Dus elk kwartier 6 grote slokken en na een uur istie leeg. Als je 7 uur op de fiets zit moeten er dus 7 bidonnen doorheen = ± 5 liter

Zeker met 14 graden, regen en wind heb je dat nodig want je lijf gebruikt meer energie om ook nog eens op temperatuur te blijven.

Anders gezegd : er moeten in 7 uur minimaal 500 graam koolhydraten naar binnen.
Ik tel 7 krentenbollen in je verhaal = 175 gram
2,25 liter sportdrank kan (in principe) nooit meer zijn dan 250 gram koolhydraten want meer lost er niet op in water  tongue

Et voila de reden waarom je "instort" : je krijgt (veel) te weinig binnen, zowel vocht als koolhydraten. 100 Gram lijkt weinig maar het is 20% van je totale voeding die je in die 7 uur nodig hebt.

28

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

En dan nog eens het vet die in de krentenbollen zit, die je maag/darmen onnodig laten werken... Goed dat je fysio zich er lekker bij voelt om met zo een eten de hort op te gaan maar tot over een 6 tal jaar nam de wielerploeg Quickstep nog marsrepen mee in hun bevoorradingszakjes in de Tour de France. Hebben toch eindelijk beseft dat voeding voor, tijdens en na toch ook wel van invloed kan zijn op de prestaties. Maar ondertussen zat je in die periode toch met veel wielertoeristen die dit maar nadeden want "de anderen" die op hoger niveau staan doen dit ook.

Langs de andere kant wil ik er ook wel weer aan toevoegen dat als jij perse die krentenbol wil hebben en dit lekker is en je voelt je er super bij, je dit zeker moet blijven doen! big_smile

29

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

Hier even van de gelegenheid inpikken smile
Mijn energie bars zijn op. Ik bestelde steeds power bars, smaken heerlijk. Enig nadeel is dat deze in de wedstrijd zo moeilijk op te eten zijn. papier gaat moeilijk open, plakkerig en de reep is behoorlijk hard en onhandig binnen te werken.

Zijn er nog goede alternatieven? Ben nogal een moeilijke eter en lust niet teveel smile

30

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

Op wedstrijd vind ikzelf gel ideaal. Die Mars repen is niet nieuw. Lance gebruikte die in zijn topjaren ook al :-)

31

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

pieterjan99 schreef:

Hier even van de gelegenheid inpikken smile
Mijn energie bars zijn op. Ik bestelde steeds power bars, smaken heerlijk. Enig nadeel is dat deze in de wedstrijd zo moeilijk op te eten zijn. papier gaat moeilijk open, plakkerig en de reep is behoorlijk hard en onhandig binnen te werken.

Zijn er nog goede alternatieven? Ben nogal een moeilijke eter en lust niet teveel smile

Zelf at ik tot voor kort steeds peperkoek. Ik deed de aparte sneetjes dan in alu-papier en vouwde het ene randje dubbel om zodat je dit rap kon vastnemen/bijten om open te doen. Maar helaas heb ik ondervonden dat ik na een rit met peperkoek steevast last heb van opgeblazen darmen. Momenteel ben ik van plan om een sportcake te maken en deze dan in scneetjes te snijden en ook terug in alu-papier te steken. Door blessure heb ik echter nog de nod niet gehad om eens zo een cake te maken.

recept is hier terug te vinden:
http://www.corporesano.be/hintsentips.html

Ik ben benieuwd. Zal deze normaal in de loop van volgende week eens proberen te maken. Ik hou je op de hoogte.

32

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

Ik vind al die berichten over peperkoeken, cake, repen, krentebollen etc hartstikke leuk, maar ik zou dan ook willen weten :

Doen jullie aan triathlon om een goed resultaat neer te zetten of ga je "volle bak" ?

heb je enig idee hoe je tijdens een kwart, halve of hele bij minimaal 35 km/u een reep gaat eten? Een krentenbol?
En dan hebben we het nog niet over "hoe lang je maag bezig is om eht spul te verteren en er voor te zorgen dat de koolhiedraadjes in je bloedbaan komen" tongue

Met andere woorden : als die koeken, cakejes, bollen etc HET voedingssupplement zou(den) zijn, dan zou je het heeeeel vaak in wedstrijden voorbij zien komen. Ik zie (hoofdzakelijk) alleen sportdranken en gels.

Het is een kwestie van wennen aan iets nieuws. Ik nam vroeger ook van alles, werd misselijk van Isostar long energy, kon amper 3 liter in 6 uur drinken enz enz. Ondertussen drink ik een liter per uur zonder problemen.

Gaan eens op deze site lezen : www.creanite.nl
Even bij duursport kijken.

Suc6

33

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

pieterjan99 schreef:

Hier even van de gelegenheid inpikken smile
Mijn energie bars zijn op. Ik bestelde steeds power bars, smaken heerlijk. Enig nadeel is dat deze in de wedstrijd zo moeilijk op te eten zijn. papier gaat moeilijk open, plakkerig en de reep is behoorlijk hard en onhandig binnen te werken.

Zijn er nog goede alternatieven? Ben nogal een moeilijke eter en lust niet teveel smile

Mars of milky way mini's. Die smelten in je mond, je kunt ze zo opdrinken.

34 Laatst bewerkt door thijs (13-04-14 00:14:35)

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

petitmas schreef:

Ik zie (hoofdzakelijk) alleen sportdranken en gels.

Gezien het feit dat het merendeel van de triathleten bij een lange afstand over maagklachten klaagt, wijk in dit geval graag van de norm af. wink

35

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

Hier ook hoor. En vaak zijn die sportdranken gewoon beter zelf te maken. (Die link is al gepasseerd op het forum). Bovendien is een stuk peperkoek of die link naar die cake echt niet zo gek veel verschillend van een gel, enkel niet zo geconcentreerd. Peperkoek is net een mengeling van trage en snelle suikers. Net zoals die cake als je er een beetje op let wat je erin stouwt. En ook net omdat die gels zo supergeconcentreerd zijn, verdragen velen die soms ook niet.

Daarnaast denk ik dat bij velen veel meer baat te halen is uit het meer en beter trainen als ze volle bak gaan voordat je die voeding aanpakt. Das zoals bij de vele wielertoeristen die mierenneuken over iedere gram die ze kunnen afvallen of besparen op hun fiets i.p.v. wat meer te trainen.

De dag dat ik 20-25u/week (degelijk) train, een redelijk goed gewicht heb en voel dat er geen progressie meer op zit, dan zal ik wel kijken om ook volle bak te gaan met voeding tijdens de wedstrijd. Voorlopig is een min of meer aanvaardbaar alternatief dus goed genoeg voor mij.

En eens van die achillespeesblessure afraken en weer kunnen trainen ook   mad

36 Laatst bewerkt door petitmas (16-04-14 21:13:00)

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

Ik mag toch aannemen dat je geen gels zit te eten op 180 km fietsen? Anders ga jet het niet echt snappen  tongue
Ik zou zeggen, pak het boek van Macca er ook even bij. Als er eentje heeft geleden onder de voeding dan is hij het wel.

Maar wederom, ieder zijn ding. Ik meot er niet aan denken om tijdens een hele triathlon 7 krentebollen weg te werken, afgezien van het logistieke aspect. Als je het niet erg vind om rond de 100 km in te zakken, moet je gewoon bij je krentebollen blijven.

Klein cijfermatig feitje : Ik loop gemiddeld rond de 11 uur op de hele van Almere, dan ben ik een middenmoter. Als "jullie" dus veel mensen horen over maagklachten enz..........die heb ik dan graag als ik er nog sneller mee ga. Ik eet amper 3 bananen tijdens een hele en verder alles vloeibaar. Op de fiets geen gels en op de marathon alleen cola en gels+water. Laatste marathon in Almere 1.15 - 1.17 - 1.19 Is niet echt instorten dacht ik zo  tongue

Maar als je niet durft uit te proberen zal je er nooit achter komen of andere producten wellicht beter bij je passen. Ik heb het wel gedaan en ben er blij om.

Succes met de wedstrijden en de voeding

37

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

Wat neem jij dan tijdens het fietsen?

petitmas schreef:

Ik mag toch aannemen dat je geen gels zit te eten op 180 km fietsen? Anders ga jet het niet echt snappen  tongue
Ik zou zeggen, pak het boek van Macca er ook even bij. Als er eentje heeft geleden onder de voeding dan is hij het wel.

Maar wederom, ieder zijn ding. Ik meot er niet aan denken om tijdens een hele triathlon 7 krentebollen weg te werken, afgezien van het logistieke aspect. Als je het niet erg vind om rond de 100 km in te zakken, moet je gewoon bij je krentebollen blijven.

Klein cijfermatig feitje : Ik loop gemiddeld rond de 11 uur op de hele van Almere, dan ben ik een middenmoter. Als "jullie" dus veel mensen horen over maagklachten enz..........die heb ik dan graag als ik er nog sneller mee ga. Ik eet amper 3 bananen tijdens een hele en verder alles vloeibaar. Op de fiets geen gels en op de marathon alleen cola en gels+water. Laatste marathon in Almere 1.15 - 1.17 - 1.19 Is niet echt instorten dacht.

Maar als je niet durft uit te proberen zal je er nooit achter komen of andere producten wellicht beter bij je passen. Ik heb het wel gedaan en ben er blij om.

Succes met de wedstrijden en de voeding

38

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

Emiel..........vooropgesteld dat ik absoluut NIET de wijsheid in pacht heb, maarrrrrr ik doe de sport nu meer dan 25 jaar, dus heb ook de fasen van boterhammen, pannenkoeken en bananen meegemaakt  tongue

iedereen weet dat er veel veranderd is en dat er nog steeds veel verandert. 10 Jaar geleden gebruikte er bijna niemand een gel, nu zijn ze niet meer weg te denken.

Maar om je vraag te beantwoorden : ik gebruik SportTech - Iso Plex van de vitaminstore en zelfgemaakte sportdrank met maltodextrine en soms wat eiwit erbij (bij lange trainingen). Maar WAT je gebruikt is eigenlijk niet zo belangrijk, maar wel hoeveel en hoe vaak.

Zoals eerder berekend MOET je een bepaalde hoeveelheid koolhydraten naar binnen mikken bij lange trainingen en wedstrijden. Doe je dat neit dan ga je het linksom of rechtsom merken. Google eens op voeding+duursport en je komt tich sites tegen die uiteindelijk (bijna) allemaal hetzelfde zullen zeggen : aanvullen is noodzakelijk.

Belangrijkste wat vaak over het hoofd wordt gezien : als de benzinetank van je auto leeg is vul je deze bij en je kunt direct weer 150 km/u rijden. met je lijf is dat NIET zo. ALs de tank HALF leeg is en je gaat aanvullen kan je NIET meteen full speed. DUS aanvullen vanaf dat je begonnen bent, niet wachten. Ga je bijvoorbeeld 2 uur fietsen dan gaan de eerste slokken uiterlijk na 1 kwartier naar binnen.

En of je dan krentebollen neemt of bananen............als er maar 60-80 gram koolhydraten per uur naar binnen gaan icm vocht, liefst een liter per uur...........maar ik red het nu (rond de 20-23 graden) nog met 750 ml per uur. Straks in de hitte zal er meer vocht naar binnen gaan.

Van het voedingscentrum :

Door training kunnen de spieren leren op een optimale manier met het glycogeen om te gaan. Het lichaam kan per uur maximaal 60-70 gram koolhydraten verbranden.

Voor sportdranken is het daarom belangrijk dat de maximale hoeveelheid meervoudige suikers, als sacharose, maltodextrine en zetmeel niet hoger is dan 100 gram/liter. Voor enkelvoudige suikers zoals glucose is dit maximaal 55 gram/liter. Dranken die meer koolhydraten bevatten, veroorzaken maagproblemen.

Dus de verhalen over de maagproblemen tijdens een hele triathlon.............voila het antwoord.

39 Laatst bewerkt door TriathlonBeginner (17-04-14 08:37:52)

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

petitmas schreef:

Hoi Beginner.......

Standaard is ongeveer tussen de 60 en 80 gr koolhydraten per uur naar binnen werken, ongeacht in welke vorm.
Een krentenbol heeft er 25, dus de rest moet uit je andere sportvoeding komen.

Het laatste jaar ben ik er ook veel meer op gaan letten omdat ik hetzelfde probleem had als wat jij beschrijft.
Ik mik nu ± 70 gr koolhydraten in een bidon van 750 ml. Elke bidon moet op zijn na 1 uur. Dus elk kwartier 6 grote slokken en na een uur istie leeg. Als je 7 uur op de fiets zit moeten er dus 7 bidonnen doorheen = ± 5 liter

Zeker met 14 graden, regen en wind heb je dat nodig want je lijf gebruikt meer energie om ook nog eens op temperatuur te blijven.

Anders gezegd : er moeten in 7 uur minimaal 500 graam koolhydraten naar binnen.
Ik tel 7 krentenbollen in je verhaal = 175 gram
2,25 liter sportdrank kan (in principe) nooit meer zijn dan 250 gram koolhydraten want meer lost er niet op in water  tongue

Et voila de reden waarom je "instort" : je krijgt (veel) te weinig binnen, zowel vocht als koolhydraten. 100 Gram lijkt weinig maar het is 20% van je totale voeding die je in die 7 uur nodig hebt.

Bedankt voor de tip.

Hoe rij je dan lange afstanden? ik kan geen 5 liter meenemen. 2,25 zit nu op mijn fiets, dus ik kom dan op veelste weinig uit.

Wat eet je onderweg bij het drinken als ik bijvoorbeeld 6 uur onderweg bent op de fiets?

Ik heb namelijk sport drank van power bar isotonic gekocht, 4,5 eetlepels in de bidon en dat x3, maar ik krijg nog steeds honger en hoofdpijn na de inspanning. dus ik had mijn rit na 3 uur gisteren maar afgebroken. ( dat was niet alleen de rede, kon niet meer zitten op het zadel van mijn nieuwe fiets, moet eventjes wennen denk ik "of wat ik net las, geen onderbroek aan onder mijn fietsbroek")

Echter ben ik 1:98 groot en weeg 110 kilo, misschien dat mijn volume meer nodig heeft?

40

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

TriathlonBeginner schreef:

Echter ben ik 1:98 groot en weeg 110 kilo, misschien dat mijn volume meer nodig heeft?

1 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht is de vuistregel. Dus ja.

Maar dan heb je nog wel individuele verschillen.

41

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

Maar loopt de maximale verbrandingscapaciteit ook evenredig op?
Oftewel: geldt de bovengenoemde (voedingscentrum) 60-70 gram per uur voor iemand van 60-70 kg?

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

42 Laatst bewerkt door TriathlonBeginner (17-04-14 15:48:07)

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

thijs schreef:
TriathlonBeginner schreef:

Echter ben ik 1:98 groot en weeg 110 kilo, misschien dat mijn volume meer nodig heeft?

1 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht is de vuistregel. Dus ja.

Maar dan heb je nog wel individuele verschillen.

Bedankt.

Roy W schreef:

Maar loopt de maximale verbrandingscapaciteit ook evenredig op?
Oftewel: geldt de bovengenoemde (voedingscentrum) 60-70 gram per uur voor iemand van 60-70 kg?

Denk het niet, aangezien als ik 3 uur fiets 4000 calorien verbrand en bij 6 uur 8000. Dan zou dit een stuk hoger moeten uitvallen, of mijn horloge moet er geen rekening mee houden. Maar dat lijkt mij sterk.

43

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

4000cal op 3u fietsen verbranden lijkt me wel enorm veel eigenlijk moest je al eens 2000 zeggen zou het al iets geloofwaardiger zijn.

44 Laatst bewerkt door TriathlonBeginner (17-04-14 20:43:28)

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

ronnyke schreef:

4000cal op 3u fietsen verbranden lijkt me wel enorm veel eigenlijk moest je al eens 2000 zeggen zou het al iets geloofwaardiger zijn.

http://i.imgur.com/qXNDdlO.png

http://i.imgur.com/QlmGRsY.png


Hiermee reken ze het uit:

https://sites.google.com/site/compendiu … ected-mets

45

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

Amaai,,
Ik verbuik zoveel cal. nog niet op 5 uur...

46

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

zo een dingen kloppen gewoon niet... Je moet eens in voedingstabellen opzoeken wat 4000kcal is.

47

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

Die Kcal rekentool in dat programma klopt gewoon niet. Als je dat gaat aanvullen, dan ben je binnen de kortste keren een michelinmannetje.

48

Re: Eten op de fiets & pijn aan onderkant voet

Lijkt me ook niet helemaal juist.
Van de zomer 3x de Mont Ventoux beklommen. Kostte me 6.000 kalorieen. Zat ik wel 7,5 uur voor op het fietsje.

Amat Victoria Curam