51

Re: Argeloze beginner

Maken jullie ook gebruik van Gels tijdens het fietsen?

52

Re: Argeloze beginner

Bedoel je als voeding? Ik niet, ik vind het smerig en ik ga niet eten of drinken tijdens het fietsen, dat lukt me toch niet goed genoeg. Ben ik kilometers lang bezig zo'n pakje open te friemelen. Ik leg een banaan bij mijn tas en probeer tijdens de wissel een stuk naar binnen te proppen en wat sportdrank weg te gulpen. Tijdens het hardlopen krijg je water dus dat moet maar lukken.

53

Re: Argeloze beginner

Ik tape altijd een of twee gels aan mijn fiets en die scheuren dan open op het moment dat ik ze er af trek. Tape plak ik op de afscheuropening. Ik vind ze heerlijk en eet ze continu. Daarnaast kan ik echt geen kilometer fietsen zonder continu te eten. Dus het is of gels of halverwege een broodje pakken. En gel is heerlijk!

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

54

Re: Argeloze beginner

Aangezien je toch wel even onderweg zal zijn zou ik toch maar iets van sportdrank en eten of gel op de fiets meenemen hoor. Als je een hongerklop krijgt zullen het nog zware laatste kilometers zijn.

55

Re: Argeloze beginner

Het blijft persoonlijk, maar bij 1/8ste neem ik 1 gel vlak voor het zwemmen, en 1 gel of op de fiets of in T2, meestal is er water als je T2 uitkomt. Voor langer afstanden altijd gel mee op de fiets, ca. 1 per 30-45 minuten (in een wedstrijd, bij training niet )

triathlon is 3x leuker!

56

Re: Argeloze beginner

ronnyke schreef:

Aangezien je toch wel even onderweg zal zijn zou ik toch maar iets van sportdrank en eten of gel op de fiets meenemen hoor. Als je een hongerklop krijgt zullen het nog zware laatste kilometers zijn.

Dat valt toch wel mee? Het is 20 kilometer.

@ HansH wat is T2? Het fietsgedeelte?

57

Re: Argeloze beginner

T2 is de tweede transitie, dus de wissel van fiets naar lopen. Ik leg een gelletje klaar naast mijn hardloopschoenen voor het geval dat.... Maar meestal zit dat ook bij een kwart na afloop nog gewoon in mijn zak, maar het geeft een veilig gevoel.

Bij die 20km fietsen zou ik me inderdaad ook niet zo druk maken, de gelletjes zijn meer voor de zekerheid.... Net als de reservebanden... cool

triathlon is 3x leuker!

58

Re: Argeloze beginner

Heb je wel elastieken veters in je hardloopschoenen? Dat is echt (bijna) gratis tijdwinst tijdens de wissel (T2  big_smile )

triathlon is 3x leuker!

59

Re: Argeloze beginner

HansH schreef:

Heb je wel elastieken veters in je hardloopschoenen? Dat is echt (bijna) gratis tijdwinst tijdens de wissel (T2  big_smile )

Nee gekkie, natuurlijk heb ik dat niet, lol. Potverdekkeme, die tien seconden gaan me nu natuurlijk wel van een podiumplaats afhouden he, tongue .

60

Re: Argeloze beginner

Absoluut! Aan het materiaal moet het niet liggen.... Oftewel als je niet snel bent, moetje slim zijn.... lol

triathlon is 3x leuker!

61

Re: Argeloze beginner

Het is idd maar 20km fietsen maar dan heb je eerst al gezwommen en moet je erna nog lopen dus een beetje bijtanken kan zeker nooit kwaad. Het is maar een tip hè. Ik heb vroeger verschillende keren de man met de hamer tegengekomen dat ik volledig leeg zat te bibberen op mijn fiets dus ik neem altijd mijn voorzorgen.

62 Laatst bewerkt door TumTumTum (07-09-13 13:56:40)

Re: Argeloze beginner

He mensen,

Ik had gehoopt wat vrolijker nieuws te kunnen brengen maar het is een grote faalactie geworden. Ik ben kapot gegaan op het zwemmen. Ten eerste ben ik die watertemperatuur niet gewend, 20 graden schijnt niet koud te zijn maar ik bestierf het. Daarnaast moet je starten in het water, je moet dan al een minuut of 4 a 5 in het water liggen, watertrappelen, dat kostte mij zoveel energie dat ik al kapot was toen ik nog moest gaan zwemmen. Bovendien wist ik dat niet, en ik ben autistisch dus ik raakte er van in paniek.
Ik ging hyperventileren en kon mijn adem niet meer onder controle krijgen. Na 200 meter moesten ze me uit het water vissen. Einde oefening, helaas.

Iedereen bedankt voor de tips en de aanmoedingingen. Dit is kennelijk helaas toch niet iets voor kansloze gehandicapten zoals ik. sad

63

Re: Argeloze beginner

Jammer, maar je hebt het in ieder geval geprobeerd! Er zijn zat mensen die de uitdaging van een triathlon al bij voorbaat afslaan. Zeker respect dat je dit met autisme probeert. Ik word er zelf soms al een beetje zenuwachtig van als ik naar een wedstrijd ga waar ik nog nooit ben geweest en je niet weet waar alles is (inschrijving/waar kan ik de auto kwijt etc. etc.) dus qua onvoorspelbaarheid is triathlon misschien niet de handigste sport voor je.
Weet je al wat je wil doen nu? Je zou bijvoorbeeld als je zwemmen wel leuk vindt zwemles kunnen nemen deze winter, bij een zwemclub of triathlonvereniging. Zeker bij een triathonvereniging kun je samen met trainingsmaatjes naar een wedstrijd of info vragen als er iemand al eens bij een wedstrijd geweest is. Maar ik zou het ook best begrijpen als je nu geen triahtlon meer wil proberen. Vergeet niet dat het belangrikste van een hobby is dat je er plezier aan beleeft!

64

Re: Argeloze beginner

Moedig dat je het geprobeerd hebt en ook heel moedig dat het verteld.

Ga lekker zwemmen van de winter. Leer borstcrawl en je zult merken dat je met meer vertrouwen kunt gaan zwemmen.
Er zijn best veel wedstrijden met een waterstart. Als je leert watertrappelen als bv een waterpoloer, met je benen om en om ipv schoolslag benen, dan zul je merken dat dat vel makkelijker gaat. Water van 18-20C is behoorlijk koud als je stil ligt, advies blijf bewegen.

65

Re: Argeloze beginner

Mijn eerste triathlon kreeg ik ook hyperventilatie en hebben ze me ook uit het water moeten halen. 2 weken erna ging het vanzelfs. Dus niet zomaar opgeven als je het echt wil doen,nu is natuurlijk het seizoen wel haast gedaan maar tja... Ik hoop dat volgende week in Mechelen het water ook goed koud is tongue

66 Laatst bewerkt door TumTumTum (07-09-13 17:11:56)

Re: Argeloze beginner

Sandra86 schreef:

Ik word er zelf soms al een beetje zenuwachtig van als ik naar een wedstrijd ga waar ik nog nooit ben geweest en je niet weet waar alles is (inschrijving/waar kan ik de auto kwijt etc. etc.) dus qua onvoorspelbaarheid is triathlon misschien niet de handigste sport voor je.


Dat was inderdaad een erger zenuwengedoe dan ik van tevoren kon bedenken, het zal niet meegeholpen hebben. Met autisme en sport ben je snel klaar...geen enkele sport is geschikt voor mensen met autisme, teamsporten al helemaal niet. Ja sportvissen misschien....pfff, of dammen en curling.
Ik blijf zeker sporten, ik heb me ook dit jaar weer opgegeven voor schaatsles, in de ijdele hoop dat ik goed genoeg kan leren schaatsen om aan korte toertochtjes mee te doen, is me vorig jaar nog niet gelukt, maar misschien lukt het dit jaar wel. Sport is met autisme wel een erge worsteling af en toe, helaas. Qua omgaan met allerlei snel veranderende omstandigheden, chaos, snelheden, snel reageren, nieuwe dingen leren etc. Mijn lijf wil wel, maar mijn hersenen kunnen het niet aan. Plus ik herken slecht gezichten van mensen, zeker als ze allemaal dezelfde sporttenuetjes aan hebben, dan zie ik soms niet eens wie ik voor me heb. Met fietshelmen en brillen (geen ogen en kapsels te zien) is het feest compleet. tongue

Ik vind de afzonderlijke drie sporten leuk genoeg om te blijven doen, het fietsen zeker, maar ook het hardlopen. Zwemles nemen was ik al van plan, nu is er geen haast meer mee.

Ik vind het alleen zo ontzettend jammer dat ik de andere twee onderdelen dan ook meteen niet meer heb kunnen doen. sad  Ik ben best benieuwd hoe ik het daarmee vanaf had gebracht. En ik schaamde ook tegenover mijn vrienden die met bossen bloemen aan de finish stonden...maar ja.

67

Re: Argeloze beginner

Ik vind het lef dat je het geprobeerd hebt, nog meer lef dat je vertelt hoe het fout ging. Dat doet niet iedereen je na, teveel stoere verhalen vooraf en soms helemaal niets meer daarna..... Het zwemmen is gewoon als beginner het lastigste stuk, waar iedereen wel horror verhalen over kan vertellen..... Ook ik ben overzwommen, heb klappen en trappen gehad en kreeg water binnen, wat tot grote hoestbuien aanleiding gaf, waar ik prompt van in paniek raakte. De reddingsbrigade sprong al enthousiast op in hun bootje. Mij lukte het toen gelukkig wel om mezelf te kalmeren, maar het had ook anders kunnen zijn.

Geef het niet op, want dit is echt een leuke sport! Ga lekker zwemmen van de winter, en ga in het voorjaar vooral buitenwater oefenen, want dat is toch heel anders. En nog een tip: in het begin was ik zo bang voor die menselijke wasmachine dat ik na het startsignaal gewoon tot 10 telde, voordat ik startte. Dan was iedereen weg en kon ik rustig aan het zwemdeel beginnen. Verrassend genoeg haalde ik dan na 100-200 meter zelfs mensen in! Dat is goed voor het moraal, en wat is 10 seconden op een totaaltijd van 1 tot 1,5 uur? Je weet nu waar je risico loopt, en kan er dus iets aan doen. Je bent volgende keer zeker geen "argeloze" beginner meer, maar een ervaren beginner. Van wat er fout gaat kan je leren, het is een gemiste kans als je dat niet doet.  As je volgende keer wel finisht, is dat een overwinning op jezelf, en dat is de enige die echt voldoening geeft!

triathlon is 3x leuker!

68

Re: Argeloze beginner

het getuigt zeker van lef om het toe te geven. Ik hoop datje niet opgeeft. Wat ook nog helpt bij het zwemmen, juist voor de mindere zwemmers (hoor ik ook bij), is een wetsuit, dan drijf je praktisch vanzelf. Verder zijn alle tips al gegeven.

69

Re: Argeloze beginner

ronnyke schreef:

Mijn eerste triathlon kreeg ik ook hyperventilatie en hebben ze me ook uit het water moeten halen. 2 weken erna ging het vanzelfs. Dus niet zomaar opgeven als je het echt wil doen,nu is natuurlijk het seizoen wel haast gedaan maar tja... Ik hoop dat volgende week in Mechelen het water ook goed koud is tongue

Hier ook paniekaanval bij mijn eerste wedstrijd. Dat was in Lille. Sindsdien niet meer voorgehad...

70

Re: Argeloze beginner

Hee TumTumTum,

Ik weet niet waar je woont, maar waarom schrijf je je niet in voor de Sprint triatlon in Spijkenisse a.s. en starten we samen? Het is mijn eerste triatlon dus een scherpe tijd neerzetten ben ik niet van plan.

Enne ik wil best met zo'n oranje fietsvlag fietsen als dat je helpt met het herkennen van fietsers wink

71

Re: Argeloze beginner

Hej TumTumTum! Jammer dat het niet gelukt is, maar je gaat toch niet opgeven? Ik weet dat mensen met autisme grote doorzetters zijn en niet gauw opgeven. Uit je berichtjes maak ik op, dat jij ook het doorzettingsvermogen hebt van een kampioen! Voor autisten is een goede voorbereiding het allerbelangrijkste. En niet alleen voor autisten, iedereen wil graag weten wat hem/haar te wachten staat. Toen ik twee jaar geleden besloot om aan triathlons te gaan deelnemen, heb ik eerst een jaar (2011) bij verschillende triathlons rond gekeken. Ik had er een paar leuke uitgekozen die ik het jaar daarop wel wilde proberen. Ze bleken allemaal (Westervoort - Hengelo (G) - Rijssen - Vroomshoop en Zwolle) erg leuk en overzichtelijk te zijn, dus vorig jaar heb ik er vier (Rijssen niet, want ik was toen ziek) gedaan. Ondanks het rondkijken een jaar eerder, heb ik de weken ervoor ook nog regelmatig op het zwem-, fiets- en loopparcours getraind. Dit jaar heb ik al weer 5 triathlons gedaan en Zwolle as. zaterdag wordt de laatste van dit seizoen. Komende week fiets en loop ik daar nog een keertje rond. Ook heb ik in 2011 voor mezelf een triathlon gedaan. Zwemmen hier vlakbij in de Agnietenplas en daarna fietsen naar Ommen en weer terug naar huis, om de fiets in de garage te zetten en nog 5 km hard te lopen.
Ik denk dat bovenstaande suggestie van Tristan ook een hele goede is, doe het samen met iemand anders. Train het zwemmen, fietsen en lopen samen met een buddy op het parcours en het gaat je zeker lukken!!
Waar je ook aan zou kunnen denken, maar dat is een flinke stap verder, is de paratriathlon. Hier in Zwolle is as. zaterdag een aparte start voor (als ik het goed heb) 6 paratriatleten. Ik weet niet of daar ook mensen met autisme bij zijn, maar volgens mij is autisme wel een categorie bij de parasport.
Ik wens je veel succes met je verdere sporten, ik lees in dit forum wel hoe het je verder vergaat!
Groet, Jelle.

Mens sana in corpore sano.

72

Re: Argeloze beginner

Wat een supersympatieke reacties allemaal, geweldig. Ik word er een beetje stil van...ligt dat aan de sport? Dat je zo hard moet afzien dat je er vanzelf vriendelijker van wordt? smile

Tristan; ik heb mezelf beloofd dat ik voortaan alleen nog maar aan evenementen (welke dan ook, al is het een Magic toernooi) mee doe als ik er echt van overtuigd ben dat ik het aan kan. Ik heb me duidelijk verslikt in het zwemmen. Ik dacht het wel te kunnen omdat ik het in een zwembad ook kan. De omstandigheden zijn zo totaal verschillend dat ik als echte autist compleet overrompeld werd en in paniek raakte. Die sprint triathlon is als ik het goed begrijp al over een week ofzo, dat is me echt nog even te snel. Ik heb het buitenzwemmen dan nog niet onder de knie. Ik woon overigens in Rotterdam, dus qua reizen zou het te doen zijn. Ik vind het wel een heel sympatiek voorstel, smile . Ik zie overigens dat zwemmen dan 750 meter is... dus nog zwaarder. Het is niet te verwachten dat het volgende week wel lukt, ik kan gewoon toch nog niet goed genoeg zwemmen.

Blauw Vinger; doorzetters, ja, maar meer omdat we gewoon niet op het idee komen te stoppen dan dat we zo stoer zijn hoor.:) Ik ga niet opgeven maar ik ga het wel in mijn eigen tempo aanpakken.

En wat betreft het lef hebben om je missers mede te delen, tja als ik eerst een hele draad opstart over de voorbereidingen moet ik toch ook laten zien wat het resultaat was, ook als dat zuigt. Ik vind dat zo Facebook...alleen maar de succesverhalen en nooit eens laten zien als het fout gaat.

Ik zal zeker laten weten hoe het gaat. Plannen zijn voorlopig; blijven fietsen, doorgaan met de hardlooptraining en ik wil zwemlessen nemen, eventueel borstcrawl leren. Dan in het voorjaar meedoen aan de clinic buitenzwemmen van de vrouwentriatlon.

Over dat doorzettingsvermogen van een kampioen bij autisten heb ik nog wel een leuk voorbeeld. Een van mijn beste vrienden is ook autistisch, toen hij een jaar of 16 was besloot hij zomaar met een vriend van Amsterdam naar Terschelling te fietsen, op stadsfietsen, zonder geld. De fietsen verloren onderweg een zadel en een stuur, ze hebben overnacht in een telefooncel op de Afsluitdijk, maar ze kwamen wel aan. Vraag niet hoe, maar het gebeurde.:) Als autisten iets belangrijk of leuk genoeg vinden gaan ze door totdat ze droppen.

73

Re: Argeloze beginner

Hai TumTumTum.

Jammer dat je niet hebt kunnen finishen, maar goed dat je toch bent begonnen. En, vergeet niet, dat je stukje op dit forum in ieder geval 2 mensen heeft aangezet om ook een triathlon te gaan doen. Ik hoop dat de leuke reacties op je triathlon ervaring er toe leiden dat je door gaat en volgend jaar wel ergens gaan finishen. Veel succes met je voorbereidingen hiervoor.

start2tri.blogspot.nl

74

Re: Argeloze beginner

Aan alles zit een goeie kant gelukkig roll toen ze mij uit het water haalde kon ik dankzij de goeie wil van de organisatie later op de dag in de duathlon starten die ik dan nog won. Dat in de triathlon de mensen duidelijk vriendelijker zijn en meer medeleven vertonen is me ook al opgevallen eigenlijk,in de duathlon is dit al een pak minder.

75

Re: Argeloze beginner

Tum3, jammer dat je niet bent gefinisht, maar door te starten ben je al verder gekomen dan de meeste mensen. Gaaf om te lezen dat je als autist aan het triathlonnen bent gegaan (zeg ik als vader van een autist die het erg leuk vind om op de aanhangfiets flinke stukken te fietsen). Ik hoop dat het je voldoende heeft geprikkeld om lekker door te gaan en in 2014 een triathlon te finishen.

Overigens ben ik met veel pijn en moeite tijdens mijn eerste triathlon net niet laatste geworden bij het zwemmen. Als je geen zwemachtergrond hebt is dat eerste gedeelte van een triathlon gewoon bijzonder lastig.