1

Onderwerp: hele triathlon en zomervakantie

Allen,

ik denk er over na om volgend jaar een hele triathlon te gaan doen. Ik heb de ervaring nog niet dus vandaar mijn vraag;

Hoe combineer je een hele triathlon (bijvoorbeeld Almere) met je zomervakantie?
Ga je juist (in mijn geval 2 weken) minder trainen om ook je gezin nog eens aandacht te geven of ga je juist de vakantie zo plannen als je nog weinig trainingsarbeid hoeft te verrichten. En hoe zit het als je besluit om 2 weken erg rustig aan te doen?
In mijn geval zal ik op vakantie wel hardlopen en een beetje zwemmen maar niet fietsen.

Kortom, ik ben op zoek naar een modus om e.e.a. te combineren.
bedankt alvast!

2 Laatst bewerkt door Maca944 (13-08-13 13:24:23)

Re: hele triathlon en zomervakantie

Ik heb vorig jaar de hele van Barcelona gedaan eind september en heb tijdens mijn zomervakantie doorgetraind. In de praktijk is dat prima te doen, maar ik heb wel twee lange fietstrainingen gedaan en veel gelopen en gezwommen. Daarnaast heb ik veel op mijn eten en (met name) drinken gelet en op basis daarvan besloten om dit in het vervolg anders te gaan doen. Op vakantie wil ik niet te veel hoeven nadenken en kunnen eten en drinken wat ik wil. Maar dit hangt uiteraard van je persoonlijkheid af. Als je twee weken helemaal niet gaat fietsen dan lijkt dat me niet optimaal voor een hele triathlon, afhankelijk uiteraard hoeveel tijd er zit tussen het einde van je vakantie en de triathlon en van je ambitieniveau. Als er te weinig tijd tussen zit dan zou ik het gewoon niet doen of een eerder ironman kiezen. Half je vakantie vieren en half een ironman doen klinkt niet geweldig.

3

Re: hele triathlon en zomervakantie

Wanneer ga je op vakantie, en wanneer is je hele?

Als daar weinig tijd tussen zit zou je misschien ook een hele kunnen doen voor je op vakantie gaat of een hele combineren met een vakantie? Er zijn heel leuke wedstrijden op mooie locaties die uitstekend te combineren zijn met vakanties!

4

Re: hele triathlon en zomervakantie

Ik heb overigens de 70.3 van Mallorca gecombineerd met een gezinsvakantie en dat is me erg goed bevallen. Een weekje 'taperen' dus weinig doen (een keertje op de fiets het fietsparcours verkend, twee keer gelopen en een paar keer gezwommen) en 's avonds een paar glazen wijn.

5

Re: hele triathlon en zomervakantie

Zoek volgend jaar in mijn vakantie ook een 70.3 te doen. Hoop dat er eens nieuwe op de agenda komt tegen dan anders zal het waarschijnlijk noorwegen worden of èèn gewone halve. Zoek het wel liefst in het begin van mijn verlof te doen dat ik niet heel mijn vakantie hoef te leven als een pater. Bij petitmas in de buurt is er een in die periode dacht ik tongue

6

Re: hele triathlon en zomervakantie

bedankt al zover,

ik heb me nog niet ingeschreven voor een wedstrijd hoor. Ik wil het eerst even goed uitzoeken. Verzint eer ge begint, is het spreekwoord geloof ik. Ik wil het wel goed gaan aanpakken en dus niet half de wedstrijd doen en half de vakantie.
Maar, als je bijvoorbeeld challenge Vichy zou doen of Almere in september. Kun je dan half/eind juli 2 weken 'rustig' aan doen?

7

Re: hele triathlon en zomervakantie

Ik train ook gewoon door tijdens de vakantie. Mijn zoon en dochter van 14 en 12 zitten er echt niet op te wachten dat ik mij de gehele dag met hen bemoei.. wink . Wel zoeken we vaak een lokatie uit met zwemwater direct in de nabijheid, met ook uitdagende fiets- en wandelmogelijkheden. Als ik een lange fietstocht plan (meestal dan max. 4 uur) start ik zo vroeg mogelijk 's ochtends, zodat ik na de lunch alle tijd heb om de rest van de familie dwars te zitten!
Gelukkig vindt mijn zoon het ook leuk als hij zijn vader bergop eraf kan fietsen, dus die gaat nogal eens mee. Hardlopen en zwemmen meestal 's avonds een uurtje.
Zo kom ik toch nog wel aan 15 uur/ week.

En ja...ik denk dat je eind juli best 2 weken rustig aan kunt doen, als je daarvoor een gedegen basis hebt gelegd! Je hebt dan nog zo'n 6 weken tijd om je trainingsomvang en intensiteit weer op peil te brengen. Bij een goede basis ben je echt niet direct je conditie kwijt. Ter overbrugging zou je dan in de vakantie wat korter kunnen trainen, maar met een hogere intensiteit.

8

Re: hele triathlon en zomervakantie

Met een week of zes tussen vakantie en wedstrijd is er niks aan de hand.

9

Re: hele triathlon en zomervakantie

Ik heb vorig jaar 'gewoon' vakantie gevierd. Gelukkig zat er voldoende ruimte tussen de wedstrijd en de vakantie (5 weken).

Ik had wel voor en na de vakantie nog 2 dagen vrij genomen om wat extra te fietsen en tijdens de vakantie s ochtends even een half uurtje in zee zwemmen of uurtje hardlopen.
Verder gewoon met het gezin op vakantie, inclusief bier drinken en buffet.

Of het ideaal is , dat is de vraag. Mijn trainingsarbeid zit van nature al een beetje aan de lage kant  smile Ik hou nu eenmaal van de pijn tijdens en na een wedstrijd.

Volgend jaar wil ik weer een hele doen en zou dan wellicht voor een  ander schema kiezen, dus een triathlon vlak voor de vakantie  (IM Nice b.v) en dan  twee weken lekker bijkomen. Heb je daarna nog alle tijd (en conditie) om je op  Almere voor te bereiden.

ps. mijn langste trainingsafstanden voor Almere vorig jaar waren 3 km zwemmen, 150 km fietsen en 28km hardlopen. Ik trainde max. 14 uur per week.

10

Re: hele triathlon en zomervakantie

Nou heb ik nog nooit een hele gedaan, maar ik heb wel wat ervaring met duursportwedstrijden (70.3, marathon). Wat ik in voorbereiding op een wedstrijd/evenement doe, is de laatste twee weken voor het evenement de trainingsintensiviteit en -duur afbouwen om je lichaam rust te gunnen en koolhydraten te stapelen voor het moment supreme. Als je dat ook doet en het goed planned, kan je dus twee weken vakantie vieren met aandacht voor je gezin en minder trainingsactiviteit om af te sluiten met jouw wedstrijd. Succes in ieder geval!

11

Re: hele triathlon en zomervakantie

Ik combineer IM (Kalmar) ook met vakantie. Eerst in een weekje rustig erheen, beetje rustige trainingen nog (parcours verkennen), zaterdag knallen en dan nog 2 weken vakantie. Vriendin gaat mee (en ouders komen ook langs) en de grap is dat ze in Kalmar op de vrijdag ervoor een mini hebben (ongeveer 1/8 van alle afstanden), die vriendin gaat doen, met 0 triathlon ervaring. Dus voor haar buiten vakantie ook nog een sportieve uitdaging.