1

Onderwerp: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

Hallo triathlonminnend Nederland,

ik heb mezelf een uitdaging gesteld welke in mijn ogen haalbaar maar zwaar is en ik heb jullie advies nodig. Ik heb mezelf een Iron Man 70.3 als doel gesteld en dan wel Berlijn, 20 juli 2014. En ik zou graag wat advies willen over zinnig trainen.

Even voor de duidelijkheid, ik heb een full-time baan en een jong gezin en daarmee dan ook geen tijd om 7 dagen per week meerdere uren te trainen. Mijn doel is ook niet het winnen van deze afstand maar vooral genieten van de ervaring. Vandaar ook het 'recreatieve' in de titel. Mijn doel is 6:30 voor het gehele parcours.

Op dit moment ziet mijn trainingsweek er ongeveer als volgt uit:
- twee keer fiets/loop combi-training
- een keer zwemmen
- een keer rugbytraining (ik weet het, is geen duursport, maar intervaltraining is ook erg goed en het is zo'n heerlijke sport)
- indien mogelijk nog een looptraining

Afstanden op dit moment per week:
- zwemmen 1km
- fietsen 60 - 100km
- lopen 30 - 40km (exclusief rugby wink )

De afstanden ga ik nog uitbreiden, maar dat wil ik pas vanaf oktober gaan doen.

Nu is mijn vraag aan jullie of dit voldoende gaat zijn of dat ik mezelf nog maar eens goed achter m'n oren moet gaan krabben. Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mark

2

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

Voor een halve op 6u30min denk ik dat het met je trainingsomvang en met wat karakter makkelijk haalbaar is. Iemand waar ik in regelmaat met train die heeft de IM70.3 van mallorca gedaan dit jaar in 5u40 en die traint nog niet de helft.

3

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

Ik heb vorig jaar voor het eerst een halve afgelegd in Gerardmer. Mijn trainingsomvang was vergelijkbaar. Ik zou zeggen, iets meer zwemmen en iets minder lopen. Dan ga je het wel redden.

4

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

Wat ronnyke zegt, als het echt om finishen gaat dan lijkt dit me een prima basis. Hoe is je zwemmen? Wellicht dat je dat iets zou kunnen uitbouwen.

5

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

Als ik bovenstaande week in week uit zou trainen zou ik hooguit wat meer zwemmen erbij doen. ipv 1 km bijv iets van 3km... Volgens mij is dit meer dan voldoende om een 70.3 te finishen. Dwz, ik heb t nog nooit gedaan maar met zo'n trainingsinhoud zou ik mijzelf in ieder geval geen zorgen maken.

#enjoylife

6

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

Pfew.... Bedankt allen, stelt me toch enigszins gerust. Ik had wat trainingsschema's opgezocht en daar hadden ze het over minimaal 6 dagen trainen per week, met langere afstanden, voor een 'recreatieve'  Iron Man 70.3.

Het zwemmen is mijn minste onderdeel, techniek is matig (word ik nu bij geholpen door mijn vrouw). En lopen is mijn beste onderdeel. Het zou inderdaad wat beter zijn om met die trainingen wat te schuiven. Ik ben nu bezig om rustig te blijven zwemmen en vooral om het uit te houden.

Dank!

7

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

Wat meer zwemmen is idd altijd beter maar je had nog niet verteld dat je zwemmen nog niet zo best was natuurlijk. Ik was van mening als je 1km goed kunt uizwemmen kun je er 2 ook roll

8

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

Nou ja, echt slecht is het zwemmen nou ook weer niet, heb het alleen nog nooit echt in wedstrijdvorm gedaan en ben er inmiddels achter dat ik mezelf heel goed op kan blazen in 300 meter. Gelukkig ben ik er ook achter dat ik in ieder geval 1200 meter probleemloos kan zwemmen. Alleen niet continue borstcrawl, dat probeert mijn vrouw me nu bij te brengen big_smile

9

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

Mark79 schreef:

Nou ja, echt slecht is het zwemmen nou ook weer niet, heb het alleen nog nooit echt in wedstrijdvorm gedaan en ben er inmiddels achter dat ik mezelf heel goed op kan blazen in 300 meter. Gelukkig ben ik er ook achter dat ik in ieder geval 1200 meter probleemloos kan zwemmen. Alleen niet continue borstcrawl, dat probeert mijn vrouw me nu bij te brengen big_smile

Als je het borstcrawl zwemmen geen 1000 meter kunt volhouden aan 1 stuk, dan valt je zwemkwaliteit toch wel in de categorie echt slecht lijkt me.
wink

10

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

gelukkig heeft ie nog een hele winter lol  gaat je vast lukken met wat verschuiving in je trainingen.. Zou maar wel minimaal 2 uurtjes per week het water induiken wil je niet volledig verkrampt aan het fietsen / lopen beginnen tzt

#enjoylife

11

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

rinke schreef:

gelukkig heeft ie nog een hele winter lol  gaat je vast lukken met wat verschuiving in je trainingen.. Zou maar wel minimaal 2 uurtjes per week het water induiken wil je niet volledig verkrampt aan het fietsen / lopen beginnen tzt

Precies, dat moet makkelijker lukken in die periode! En scheelt inderdaad niet alleen op je zwemtijd, maar uiteindelijk ook op de andere 2 onderdelen.

12

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

Dit vind ik wel een interessant topic. Want veel schema's voor een halve triathlon geven veel training aan. Ik ben 51, heb wel tijd om te trainen, maar mijn lijf vraagt steeds meer tijd om te herstellen.
En.... ik ben altijd bang dat ik te weinig train.
Als ik het nu eens zo zou doen: 2x per week zwemmen, waarvan 1x minimaal 1500m duurtraining[30 minuten] en 1x wat interval. Twee keer per week fietsen, waarvan 1 duurtraining van 60km[gem28-30km/uur] en 1 intervaltraining met een max omvang van 40km. En minimaal 2x per week lopen, waarvan 1 rustige duurloop van circa 15km[11-12km/uur] en 1 keer intervaltraining.
Zou ik met deze trainingen netjes zonder er helemaal aan te gaan een havle triathlon kunnen volbrengen? En de volgende ochtend gewoon weer aan het werk kunnen gaan?

Trigroet,
Arend

13

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

Beste Arend,

Als ik het goed heb zit je nu op ongeveer 61/2 a 7 uur training per week. Dat is prima voor een OD! Voor een halve lijkt het mij wat aan de magere kant  hmm . Als je je zwemsessies nu met een kwartier uitbreidt, je duurrit op de fiets met een uur a anderhalf uur (dus zo'n 90 - 100 km) verlengt en nog een loopsessie toevoegt, vergroot je je kansen om je doel te halen.

Aan welke halve triathlon zou je willen deelnemen?

Succes!  smile

14

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

@ Ynsnits: En das nou net wat ik niet wil. Die extra km's zorgen bij mij voor overbelasting als ik ze gedurende een trainingsperiode moet uitvoeren. Ik hoef de wedstrijd ook niet te winnen, maar gewoon lekker moe en tevreden over de streep komen.

15

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

@arend wat is eigenlijk je triathlonervaring tot nu toe? Dat geeft ook een beeld van wat je nodig hebt aan training...

Ik ben zelf 59 en heb de afgelopen jaren 2x een halve gedaan, en ik ben het met Ysnyts eens. Juist als je er "niet helemaal aan wilt gaan" is het van belang voldoende duur te trainen. In ieder geval een aantal fietstrainingen van 90-140km helpen echt. En ik trainde dan toch wel tussen de 8 en 14 uur per week. Ik werd zeker geen eerste, hoor.  lol

Overbelasting ontstaat niet door teveel trainen, maar door te snel het volume vergroten of te weinig rust. Ik nam vroeger (toen ik jong was smile ) na elke 3 weken een rustweek, nu na elke 2 weken, waarbij het volume met 30-50% naar beneden ging. Is een tip uit de triathlonbible va Friel. Voor mij werkte dat goed. Misschien heb je er wat aan?

triathlon is 3x leuker!

16

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

Hallo,

Ik heb ondertussen bijna 20 jaar hardloopervaring[11 marathons tussen 3.30 en 4.03 uur] en doe nu ruim 6 jaar aan triathlonsport. De laatste 2-3 jaar train ik wel steeds veel, maar op de cruciale momenten raak ik overbelast en dan gaan de wedstrijden aan mij voorbij. Mijn laatste grote wedstrijd dit jaar was de Powerman Horst[vorig jaar ook gedaan] in 3.45 uur.[lopen circa 13km/uur en fietsen 32/uur].
2 Jaar terug in Didam ben ik uitgestapt ivm de temperatuur. Een maand daarvoor had ik net een zware verkoudheid gehad voor de Speedman in Groningen.
@ Hans: misschien heb je wel gelijk en moet ik meer rust nemen. Misschien ben ik wel gebaat bij een goed schema. Maar de dichtsbijzijnde club is 20km verderop. dus dat vind ik geen optie.
En.... inderdaad, ik ben bang dat ik ter weinig train.
Maar jouw opmerking over de rustweken zal ik eens goed in mijn oren knopen.
Misschien ga ik wel eens een personal trainer benaderen.
Bedankt.

17 Laatst bewerkt door HansH (25-08-13 20:35:57)

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

@arend succes! En ik heb mijn schema's gewoon zelf gemaakt, op basis van de triatlon bible en het boek "the perfect distance" (de 70.3). Ook mijn schema voor een Ironman. Gewoon rustg opbouwen, en veel rust nemen, volgens schema. Je hebt immers voldoende tri ervaring, dus als je flink wat duurtraining toevoegt kom je een eind. En van 150km fietsen met 25 per uur word je niet doodmoe, maar je bent wel 6 uur bezig...en dat komt aardig overeen met een halve...

triathlon is 3x leuker!

18

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

Voor een goed schema hoef je zeker niet bij een club te zijn. Voor die van het internet zou ik ook opletten. Ik vind zelf dat mijn trainer met mijn beperkingen vrij goede schemas opsteld al moet ik zelf af en toe wat aanpassen. Ik heb trouwens deze week ook al eens aan het kijken geweest voor die IM70.3 in Berlijn roll  maar de miserie is vaak voor mij het geregeld krijgen op mijn werk. Noorwegen komt voor mij best uit maar dan zal ik eens bij Rose te raden moeten gaan.

19

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

Ik ben een beginner en wil graag een halve triathlon doen volgend jaar. Heb nu een trainingsschema gemaakt aan de hand van triathlon bible en moet zeggen dat dat wel een ideaal boek is. Of het allemaal gaat werken enzo is een tweede maar ik heb er in ieder geval houvast aan, dus misschien dat je eens kan kijken of je dat boek aan kan schaffen, denk dat het het geld wel waard is en sowieso stukken goedkoper dan al die internet schema's

20

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

Nou, in triathlon/duathlonSPORT staat momenteel ook een schema, en dat vind ik toch wel pittig voor de halve. Ik zou ook geen internetschema aanschaffen via zo'n trainer, maar me bv eens goed laten voorlichten door iemand met veel wedstrijdervaring en die mij een beetje snapt. Want..... ik doe aan triathlon, dus ben ik niet gemiddeld!

21 Laatst bewerkt door thijs (26-08-13 22:06:46)

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

Op de fiets hoef je niet per se van die hele lange fietstrainingen te doen voor een halve. Wat wel niet gaat werken is om al die korte fietstrainingen te rustig te doen (om zogenaamd je vetverbranding te verbeteren en blablabla). Als je 90km rustig kunt fietsen wordt het voor atleten met weinig tijd ter beschikking eerder tijd om harder te gaan fietsen in training dan verder.

Je zwemmen moet je waarschijnlijk wat uitbereiden om een halve te voltooien. Zeker als er een kans is dat het zwemmen zonder wetsuit is. Dan red je het niet met 1 keer in de week 1km. Als je echt slecht zwemt kan dat je hele verdere wedstrijd verpesten. Zeker als ze eens een keertje geen toestemming geven om te dobberen in 5mm neopreen.

Wat voor mij werkte toen ik nog te weinig tijd had om meer dan 2 keer in de week te fietsen was 2x volle bak trainen en dan inhouden tijdens de wedstrijden. Ik kwam toen zelden aan de bovengenoemde afstanden, zelfs niet voor een hele. En ik reed dan wel onder de 5 uur hoor en niet enkel op heel makkelijke parcoursen. Maar ik trainde nooit onder wedstrijdtempo, en hield me enkel tijdens de race koest om me te sparen voor het lopen. Is niet optimaal, maar als je in tijdnood zit werkt het misschien ook voor jou wel aardig.

Oh, en 45 minuten harde intervallen op een tacx staan voor 2 uur lanterfanten op de weg. Als je echt in tijdnood zit is een tacx je grote vriend  wink

22

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

Inmiddels zijn we een half jaar verder en lees ik dit topic nog een keertje door omdat ik toch (nu al) voorzichtig zenuwachtig beging te worden  tongue .

Allereerst nogmaals dank voor alle tips. Ik heb een kleine aanpassing gemaakt in mijn schema en Berlijn is veranderd in Wiesbaden in augustus (dan kan ik namelijk een trainingsmaatje meekrijgen). Ik zwem nu iets meer en rugby iets minder en kom nu aan zo'n 8uur trainen per week (minimum). In april loop ik de marathon van Rotterdam en daarna (na een weekje rust) start ik met serieus meer zwemmen (2-3x per week naast het huidige schema). Daarmee heb ik het vertrouwen voor de 70.3. Bedankt voor alle tips!

23

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

Nice Mark, veel goede trainingsuren. Gaat vast goedkomen.
Ik ben ook aan het rondkijken voor een mooie en als het kan grote betaalbare halve triathlon in 2015.
Dit jaar zal de nadruk vooral op de korte afstanden liggen. Dit kom ook vooral doordat ik max 7-9 uur per week trainingstijd heb. Wel zwem ik 2x per week (1.5-2km, per keer) en tacx ik 2x per week gem 60-75 min per keer(nu soms buiten fietsen)
Vaak pak ik dan duurloop op lage HF van zon 90-100 min, en nog een intervallooptraing van 60 min.
Hiermee doe ik vooral 1/8 en 1/4 dit jaar. Hopelijk vanaf oktober/november meer tijd om omvang te maken

Succes

24

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

Elke week 7-9 uur trainen lijkt me meer dan een mooi gemiddeld voor een 1/4

25

Re: Wat is zinnig trainen voor een 'recreatieve' IM 70.3?

Ik denk dat er in het hele jaar heel veel atleten starten én finishen op een kwart die gemiddeld de 7-9 uur in de week niet halen.
Kijk hier wordt nu alleen gesproken over de trainingsduur. Maar de kwaliteit van de training is minstens zo belangrijk alsmede je totale leefpatroon.
Elke dag trainen, maar erbij alleen vet vreten en elke avond dronken is denk ik slechter dan 4 uurtjes in de week trainen en een gezond leefpatroon.

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)