1

Onderwerp: Tri Experience

Ik heb vanavond m'n eerste "zwemles" bij Tri Experience in Albrandswaard. Ben erg benieuwd!

Zal af en toe wel even een verslagje schrijven zodat andere rookies net zoals ik een beetje een beeld krijgen van de lessen enzo.

2

Re: Tri Experience

ik had gisteren ook me eerste training maar zit op Ameland voor crosstriathlon, hoe was het, ben benieuwd..

3

Re: Tri Experience

Gisteravond dus m'n eerste training gehad, was allemaal nog heel erg basis (logisch). Denk wel dat het me enorm gaat helpen als ik straks in ieder geval de basis een beetje onder de knie heb.

Vond wel dat het aantal deelnemers aan de hoge kant was. Toch al gauw tussen de 20-25 man. Lig je met z'n vijven in 1 baan in een 25 meter bad, was wel eens lastig. Ik snap dat ze het zo vol mogelijk proberen te proppen om het een beetje winstgevend te maken, maar vind dit iets teveel van het goeie.

Verder wel goed verhaal, voor mij erg leerzaam, ben benieuwd naar les 2

4

Re: Tri Experience

eerste les zit erop, ik vond het wel leuk, nuttig en heb best eea geleerd.. veel beenslag en aan t einde met 1 arm erbij met ademen.. sommige banen zijn druk, wij waren met z'n vieren in een baan dat was ok..  niet echt in de gelegenheid om in t zwembad te oefenen, zit wel aan zee dus plankje en brilletje toch ff mee...

aan t einde toch half baantje schoolslag om t af te leren hmm

5

Re: Tri Experience

Super, ik hoor graag je ervaringen van de komende weken. Ik wil zelf volgend jaar starten met de cursus.

6

Re: Tri Experience

Ik heb vorig jaar meegedaan (tot aan de winter, daarna lukte me niet meer).

Het is inderdaad vrij druk in de baan, maar als basiscursus om bewust met techniek bezig te zijn vond ik het een prima concept. Er was wel wat ruimte voor individuele aanwijzingen, maar naar mijn smaak niet genoeg. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een concept met minder deelnemers waarbij je ofwel iets meer betaalt, ofwel iets minder lessen (of minder vaak lessen) krijgt.

Tenslotte ben ik een groot liefhebber van de aanpak en drills van de Swimsmooth mensen, die toch net iets anders is dan hoe het er bij de reguliere zwemlessen aan toegaat. En als je lessen krijgt dan moet je niet teveel twijfels hebben bij de drills die je krijgt.

7

Re: Tri Experience

Bij ons is er een apparte baan voor de mensen die cursus volgen. Afgelopen dinsdag waren we met 3man dus ideaal voor mijn part ben er zeer tevreden over heb nu beslist om heel de winter mee te trainen met die groep in de hoop volgend seizoen mijn zwemmen in orde te hebben. Het zal alleen in de winter wat moeilijker worden om 2x per week naar antwerpen te rijden.

8

Re: Tri Experience

dus jullie zwemmen gelijk met andere mensen die zeg mar zelf aan t "vrij" zwemmen zijn, als r niet veel lessers zijn is dat ook een oplossing...

deze lessen duren tot januari, tussendoor zelf ook blijven zwemmen.

9

Re: Tri Experience

gisteren veel beenslag weer geoefend, maar nu vanuit heupen... zowel in het zwembad als buiten het bad op een bank. daarna begonnen met korte armslag in combinatie met benen.. doorgaans 4 beenslagen en 1 armslag... meestal doen we de ene baan de rechtarm (slag ) terug links.. ook hebben we sculling geoefend. Als laatste hebben we de hele armslag geoefend voor de borstcrawl... de avond geëindigd met beiden armen de borstcrawl... t was een vermoeiende avond :-)

voor sculling zou ik YouTube raadplegen.. vind de uitleg over veel facetten zoals Keri Ann Payne ze uitlegd erg duidelijk...

10

Re: Tri Experience

voor sculling zou ik YouTube raadplegen.. vind de uitleg over veel facetten zoals Keri Ann Payne ze uitlegd erg duidelijk...

Oooow wrikken smile Ja dat is ook heel belangrijk! En niet stiekem smokkelen met je schouders of ellebogen  roll

11

Re: Tri Experience

vandaag verder op borstcrawl, eerst kleine hondjeslag geoefend op de kant met elastieken, ook grote hondjes slag... daarna gelukkig weer t water in... 1 baan korte hondjesslag, andere arm terug, daar grote slag...  toen nog ruitenwisser, maar dat was minder...

verder dus weer productief, we zijn onderweg naar de glijslag en we komen er wel...

blijf alles met weinig snelheid lastig vinden.. merk een kettingreactie van langzame slag, benen naar beneden, slecht ademen, niet uitademen...  maar ik let er mee op, merk wel des te beter de snelheid, des te beter me ligging, des te beter ik adem en belangrijker ook door me neus goed uitadem....  we komen er dus wel, merkte alweer progressie tov vorige week...

12

Re: Tri Experience

Ik begrijp precies wat je bedoelt! Het is bij mij nog zo wisselvallig. Heb ik het ene onder de knie, dan gaat het weer fout met het andere. Lukt m'n beenslag, dan gaat het weer fout met ademhalen, gaat dat goed, dan zakken m'n benen weer naar beneden, heeeeel frustrerend soms, maar ik merk dat ik wel vooruitgang boek, met name als ik naast de cursusavonden zelf nog train. Kan je het toch op je eigen tempo doen. Oefenstof vind ik wel goed.

13

Re: Tri Experience

leuk om te lezen dat ik niet de enige ben... heb t idee dat er links en rechts van me in andere banen wel veel betere zwemmers zitten, ach, baan waar ik zit zijn enige waar ik echt op let.

ik zorg gewoon dat ik nog 1 of 2 x per week extra zwem in zwembad zit hier 100 meter vandaan.
ken de dingen waar ik op moet letten.

volgende week les ademen, die had wat mij betreft als eerste les mogen komen..

14

Re: Tri Experience

en Danny ?? ik vond het nuttig, eindelijk de goede weg op... ademen gaat steeds beter, merk wel dat ik me voorkeur heb voor rechts ademen, zal toch ook moeten wennen aan links... verder hoop baantjes gemaakt.....
opletten met hoofd, niet te ver draaien... dan mag je aan t eind ff zwemmen zoals t niet hoort... dan merk ik t verschil goed..

15

Re: Tri Experience

Ik mag morgenavond weer. Oefen nu ook nog 2 keer in de week en merk al aardige verbetering. Ben ik wel blij om want in het begin had ik er een hard hoofd in, maar het gaat steeds beter. Ik ben benieuwd wat ik morgenavond krijg

16

Re: Tri Experience

Zal maar eens een update posten, want vorige week was alweer mijn laatste les. Al met al kan ik zeggen dat ik dit echt iedereen aan kan raden die begint met triathlon of de borstcrawl wil leren zwemmen. Ze hebben nu op diverse plaatsen in het land cursussen en ik moet zeggen dat ik de aanpak geweldig vind. Daarnaast, uiteraard het belangrijkste, heb ik er ook heel veel van geleerd. De laatste les hebben we een 20 minuten test gedaan. Ik zwom in 20 min 800 meter. Nou is dat voor sommige misschien niet zo indrukwekkend, maar om een vergelijking te trekken. In september zwom ik met wetsuit 750 meter in 26 min. Ik heb dankzij Tri Experience echt een enorme vooruitgang geboekt en kan nu lekker voor mezelf gaan trainen met een mooi schema voor de halve van Luxemburg.

17

Re: Tri Experience

Zwemlessen of begeleiding zijn idd een heel goeie investering als triathleet of iemand die triathlon doet :-) zelfs beter dan een airo bidon.

18

Re: Tri Experience

Ik heb enkele weken geleden een zwemanalyse laten doen. Vond het perfect voor mij om te "zien" wat ik fout deed en waarop ik meer aandacht aan moet besteden.

19

Re: Tri Experience

Heb je geen verder begeleiding erbij genomen dan? Zoals ik al zei is dit een heel goeie investering. Honderden euros investeren in wielen en helmen die maar een paar seconden schelen terwijl je daar voor een paar euro enkele minuten winst kunt maken.

20

Re: Tri Experience

Nee, wegens tijdsgebrek (professioneel + prive) lukt me dit niet.
+ is niet echt bij de deur