26 Laatst bewerkt door thijs (08-11-13 10:52:41)

Re: Filmpjes

Aeolos,

Het punt dat in dit filmpje volgens mij gemaakt wordt is dus dat een flink lange en pittige duurtraining geregeld op het programma moet staan voor iedereen die de basis van de techniek enigszins onder de knie heeft. Dat is ook mijn eigen ervaring. In tijden dat als ik ervoor zorgde dat ik twee langere trainingsets in de week gedaan kreeg ben ik altijd vooruit gegaan. En die langere trainingen kun je op veel manieren doen, als je ze maar doet. Als je bijvoorbeeld een aantal artikeltjes checkt van die lui die je volgens dit filmpje moet volgen zie je al grote verschillen. Op het oude, helaas van het internet verdwenen, forum van teamtbb stonden veel artikelen van Brett Sutton. Die raadde slechte zwemmers vaak aan om twee pull buoys aan elkaar te plakken, en nooit zonder paddles en reusachtige buoy te trainen. Omdat je zo harder kon trainen met een slechte techniek. Deze kerel in dit filmpje haat paddles en grote buoys. Maar toch zeggen ze op veel punten exact hetzelfde. Focus op vooral op stroomlijning en goed vastpakken van het water en train dan voldoende kilometers om een hoog armritme aan te kunnen.

Die twintig tips van Joel Filliol waar in dit filmpje over gerept wordt staan hier: http://joelfilliol.blogspot.nl/2012/01/ … is-is.html  Die somt het mooi op.

Bekijk 1, 2, 3 en 4. Dat is de rode draad die ik terug vind in vrijwel alle info die ik onder ogen heb gehad van trainers met bewezen resultaat op hoog niveau. En vrijwel elk triathlonprogramma voor amateurs dat ik onder ogen heb gehad mist dit. Tip 1, training is belangrijker dan techniek, tip 2, techniekoefeningen werken niet, tip 3, zwem vaker, tip 4 doe lange kernprogramma's. Tip 1, kom daar eens mee aanzetten bij je triathlon clubje!

nummer 16 is trouwens mijn favoriet ;-) 50x100 pull paddles, ik heb er nog nooit een papiertje voor nodig gehad.

27

Re: Filmpjes

thijs schreef:

Die twintig tips van Joel Filliol waar in dit filmpje over gerept wordt staan hier: http://joelfilliol.blogspot.nl/2012/01/ … is-is.html  Die somt het mooi op.

Dank voor de link, nuttige tips. Simpele samenvatting: zwem veel en vaak. Klinkt logisch.

28 Laatst bewerkt door Aeolos (08-11-13 12:01:38)

Re: Filmpjes

thijs schreef:

Aeolos,

Het punt dat in dit filmpje volgens mij gemaakt wordt is dus dat een flink lange en pittige duurtraining geregeld op het programma moet staan voor iedereen die de basis van de techniek enigszins onder de knie heeft. Dat is ook mijn eigen ervaring. In tijden dat als ik ervoor zorgde dat ik twee langere trainingsets in de week gedaan kreeg ben ik altijd vooruit gegaan.

Helemaal mee eens, daar twijfel ik geen seconde aan. Wat ik wél weet voor mijzelf, is dat 2x per week een 4k main set voor mij niet gaat werken, simpelweg omdat ik daar niet sterk genoeg voor ben. Paddles idem dito.

Dank voor de link naar Filliol z'n post, uitprinten en boven bed hangen denk ik smile Terug naar de filmpjes, dit wordt een beetje een zijstraatje!

29 Laatst bewerkt door Ynsnits (08-11-13 16:12:37)

Re: Filmpjes

Dit is ook een aardige:
http://m.youtube.com/watch?v=uncOBURz-6o
Ik kan hier uren naar kijken,  mooi voorbeeld voor imaginary training! gecombineerd met een Tacxsessie sla je twee vliegen in één klap  wink

Wat me trouwens opvalt is dat hij een uitgeproken front quadrant vrije slag stijl hanteert, neigt zelfs naar een catch-up stroke.

30

Re: Filmpjes

Thijs, welk merk en type paddles gebruik jij? Train jij in een 25m bad of een 50m bad?

31

Re: Filmpjes

Dus veel trainen met een slechte techniek? Ik ben goe bezig tongue

32

Re: Filmpjes

Wel grappig, meneer Gerry Rodrigues zegt : geen paddles als je langzamer dan 20 min op de mijl zwemt

Meneer Joel Filliol zegt juist : 12. Use paddles with awareness of engaging lats. Paddles are primarily a technical tool to take more strokes with better mechanics, the result of which is learning how to use your prime swimming movers: your lats.

Wie gaan we nou weer geloven? Als je er niet genoeg/de kracht voor hebt, moet je er dan toch mee trainen "to make more strokes with better mechanics" ?

33

Re: Filmpjes

Ik heb altijd meegekregen dat als je een slechte (foute?) arm-techniek hebt je zeker niet met paddles moet gaan trainen.
Dat zou snel kunnen leiden tot overbelasting.

34

Re: Filmpjes

Geen idee wie gelijk een heeft. Ik heb ook geen noemenswaardig verstand van het zwemmen, maar kan altijd als tip meegeven: 'Met mate!' Dus voor mij geen 50*100m paddles, maar merk wel dat mijn armen er sterker van worden als ik zo nu en dan met paddles train.

35 Laatst bewerkt door petitmas (09-11-13 15:23:50)

Re: Filmpjes

Ik ga de TUBA snorkel kopen, dat gaat volgens mij de meeste winst, in training, opleveren. Daarna volgt de winst in wedstrijden vanzelf........volgens meneer Gerry Rodrigues  tongue

36

Re: Filmpjes

Dorter schreef:

Thijs, welk merk en type paddles gebruik jij? Train jij in een 25m bad of een 50m bad?

Catalyst van Yingfa. Dat is volgens mij een goedkope Chinese namaak van de bekende TYR catalyst paddle. Ik heb grootte S en XS, en dat is geloof ik ook precies dezelfde grootte die TYR gebruikt voor catalyst S en XS. Ik heb tijden met de S gezwommen (die verre van klein zijn overigens! Bij andere merken was het beslist een M). Ik vond die erg goed om korte intervallen rustig op de juiste armbeweging te letten. In een 25 meter bad met rustig water krijg ik ze ook op langere intervallen nog wel rond maar in een klotsend bad of een 50 meter bad krijg ik het er al moeilijk mee. Ik zwem tegenwoordig dan ook alleen met XS (die volgens TYR voor 8-12 jarige zwemmers bedoeld zijn!   tongue  ). Het voornaamste effect dat die hebben is dat je een heel "zeker" gevoel heb als je het water vastpakt. De paddle verankert zich als het ware, recht naar achteren gericht. Bij langere trainingen heb ik daardoor het idee dat ik minder geneigd ben om bij vermoeidheid de druk een beetje te ontlopen door de hand te gaan draaien. De armbeweging zelf is met of zonder paddle bijna hetzelfde. Het aantal slagen dat ik maak per baantje met de XS paddles, pull buoy en band om de enkels is exact gelijk aan het aantal slagen die ik maak tijdens gewoon zwemmen (maar daar zit dus een heel klein beetje extra slaglengte in van de beenslag). Met S zwem ik 2 slagen per 25 meter baan minder. Ik heb het idee dat zwemmen met deze paddle teveel afwijkt van gewoon zwemmen om die heel veel te gebruiken. Ik zou me kunnen voorstellen dat iemand die misschien even hard (of beter gezegd, even langzaam) zwemt als ik, maar met een krachtige beenslag, deze paddle wel kan gebruiken omdat die dan hetzelfde ritme zwemt met en zonder paddles.
Ik zwem 's winters 1 keer in de week in een 50 meter bad. Afgelopen zomer vaak 2 keer.

37

Re: Filmpjes

petitmas schreef:

Wel grappig, meneer Gerry Rodrigues zegt : geen paddles als je langzamer dan 20 min op de mijl zwemt

Meneer Joel Filliol zegt juist : 12. Use paddles with awareness of engaging lats. Paddles are primarily a technical tool to take more strokes with better mechanics, the result of which is learning how to use your prime swimming movers: your lats.

Wie gaan we nou weer geloven? Als je er niet genoeg/de kracht voor hebt, moet je er dan toch mee trainen "to make more strokes with better mechanics" ?

Een feit uit eigen ervaring: Als je 6 maanden geen baantje zwemt zonder catalyst paddles en pull buoy, en je verbetert het gebruik van je "prime swimming movers", dan doen die ook hun werk als je de paddles afdoet. Het voelt wel ineens heel komisch en heel langzaam. En ineens heb je te maken met zoiets als watergevoel (of beter, het gebrek eraan), maar het gaat wel harder.

Ik geloof, voor mijn eigen training, heel sterk in de paddles en pull buoy methode zoals die te vinden was in de stukjes van Brett Sutton op het verdwenen forum. Heel sterk. Ik heb er de afgelopen 3 jaren 15% tijdswinst mee geboekt over 3.8km. En het is niet dat ik daarvoor niet het één en ander geprobeerd heb.
Maar na 3 jaar van eigenlijk alleen met een dubbele aan elkaar geplakte pull buoy en paddles te hebben gezwommen ben ik de laatste om te beweren dat er geen nadelen aan kleven. Ik snap heel goed waar de meer 'matige' gebruikers hun argumenten tegen paddles en pull buoys vandaan halen. Maar er zit ook een heel groot voordeel aan. Voordeel volgens mij: Ik waag het sterk te betwijfelen of er een methode is die, met 3-4 uur training in de week, meer effect heeft op de laatste 3km van je ironman zwemonderdeel in wetsuit. Nadeel: Voor de rest zuigt het.

38

Re: Filmpjes

Arnoutdv schreef:

Ik heb altijd meegekregen dat als je een slechte (foute?) arm-techniek hebt je zeker niet met paddles moet gaan trainen.
Dat zou snel kunnen leiden tot overbelasting.

Als je met een paddle zwemt die je armtechniek niet verbetert heb je de verkeerde.
Als je met een weggezakte elleboog en met een vrij gestrekte arm onder water doorhaalt overbelast je de schouder, en als je dat met paddles doet wordt de overbelasting natuurlijk erger. Maar mijn ervaring was dat ik zonder paddles, met een weggezakte elleboog zwom (en dus ook geregeld schouderklachtjes had) en dat ik met paddles juist veel beter gevoel kreeg voor de juiste armbeweging onder water. Ik heb sinds ik met paddles zwem nooit meer een schouderklacht gehad. Ik denk wel dat je er nooit langer mee moet zwemmen dan je geconcentreerd op de juiste techniek kan letten.

39

Re: Filmpjes

thijs schreef:
Dorter schreef:

Thijs, welk merk en type paddles gebruik jij? Train jij in een 25m bad of een 50m bad?

Catalyst van Yingfa. Dat is volgens mij een goedkope Chinese namaak van de bekende TYR catalyst paddle. Ik heb grootte S en XS, en dat is geloof ik ook precies dezelfde grootte die TYR gebruikt voor catalyst S en XS. Ik heb tijden met de S gezwommen (die verre van klein zijn overigens! Bij andere merken was het beslist een M). Ik vond die erg goed om korte intervallen rustig op de juiste armbeweging te letten. In een 25 meter bad met rustig water krijg ik ze ook op langere intervallen nog wel rond maar in een klotsend bad of een 50 meter bad krijg ik het er al moeilijk mee. Ik zwem tegenwoordig dan ook alleen met XS (die volgens TYR voor 8-12 jarige zwemmers bedoeld zijn!   tongue  ). Het voornaamste effect dat die hebben is dat je een heel "zeker" gevoel heb als je het water vastpakt. De paddle verankert zich als het ware, recht naar achteren gericht. Bij langere trainingen heb ik daardoor het idee dat ik minder geneigd ben om bij vermoeidheid de druk een beetje te ontlopen door de hand te gaan draaien. De armbeweging zelf is met of zonder paddle bijna hetzelfde. Het aantal slagen dat ik maak per baantje met de XS paddles, pull buoy en band om de enkels is exact gelijk aan het aantal slagen die ik maak tijdens gewoon zwemmen (maar daar zit dus een heel klein beetje extra slaglengte in van de beenslag). Met S zwem ik 2 slagen per 25 meter baan minder. Ik heb het idee dat zwemmen met deze paddle teveel afwijkt van gewoon zwemmen om die heel veel te gebruiken. Ik zou me kunnen voorstellen dat iemand die misschien even hard (of beter gezegd, even langzaam) zwemt als ik, maar met een krachtige beenslag, deze paddle wel kan gebruiken omdat die dan hetzelfde ritme zwemt met en zonder paddles.
Ik zwem 's winters 1 keer in de week in een 50 meter bad. Afgelopen zomer vaak 2 keer.

Yingfa; goedkope namaak van alles. Ik heb er een heel stel zwembroeken van. Prima overigens. On topic; ik heb de catalist van Tyr in rood medium maar dat zijn wel behoorlijke units. Ik zwem er dan ook geen hele trainingen mee. Wellicht moest ik ook maar een stel kleintjes bestellen en er wat meer afstand mee zwemmen. Deze winter na een halfjaar verbouwen uberhaubt maar weer eens wat omvang gaan maken.

40

Re: Filmpjes

Die zijn gigantisch. XS is denk ik de maat die voor de meeste triathleten groot genoeg is.

41

Re: Filmpjes

Ynsnits schreef:

Dit is ook een aardige:
http://m.youtube.com/watch?v=uncOBURz-6o
Ik kan hier uren naar kijken,  mooi voorbeeld voor imaginary training! gecombineerd met een Tacxsessie sla je twee vliegen in één klap  wink

Wat me trouwens opvalt is dat hij een uitgeproken front quadrant vrije slag stijl hanteert, neigt zelfs naar een catch-up stroke.

Ja, maar nog wel vreemder, met één been doet hij twee slagen achter elkaar. Dit is gewoon een drietaks beenslag, en toch gaat hij rechtuit...

42

Re: Filmpjes

thijs schreef:
Ynsnits schreef:

Dit is ook een aardige:
http://m.youtube.com/watch?v=uncOBURz-6o
Ik kan hier uren naar kijken,  mooi voorbeeld voor imaginary training! gecombineerd met een Tacxsessie sla je twee vliegen in één klap  wink

Wat me trouwens opvalt is dat hij een uitgeproken front quadrant vrije slag stijl hanteert, neigt zelfs naar een catch-up stroke.

Ja, maar nog wel vreemder, met één been doet hij twee slagen achter elkaar. Dit is gewoon een drietaks beenslag, en toch gaat hij rechtuit...

Nou,  niet helemaal...volgens mij is het een 6 taks beenslag, maar laat hij de laatste 2 slagen achterwege. Hij accentueert zijn eerste (links) beenslag gevolgd door drie korte afwisselende beenslagen (goed kijken, het zijn er in totaal echt 4).

43 Laatst bewerkt door thijs (09-11-13 21:49:29)

Re: Filmpjes

Ynsnits schreef:

Nou,  niet helemaal...volgens mij is het een 6 taks beenslag, maar laat hij de laatste 2 slagen achterwege.

dan is het toch een gewone 4 taks met een vreemde timing?

Bovenste beeld is onduidelijk. Daar lijkt één beenslag van zijn linkerbeen weg te vallen. Dat lijkt daar slechts een hele kleine beweging van zijn linkerbeen te zijn. Op de andere beelden is die iets duidelijker te zien.

Deze is trouwens ook mooi.

http://www.youtube.com/watch?v=XvM3JYC--hM

Het is echt wel een vreemde beenslag. Die lijkt ook niet iedere slag hetzelfde. Er zitten een aantal slagen tussen dat een linkerbeenslag zo goed als helemaal wegvalt. Toch moet die onbenullig veel stuwing vanuit de benen halen. Anders kan hij die arm nooit zo lang gestrekt pauzeren en toch zo hard gaan.

Dat laatste baantje is trouwens zeker wel een 6 taks. Geen onderwaterbeeld voor nodig om dat te zien.  tongue

44 Laatst bewerkt door Dorter (09-11-13 23:04:04)

Re: Filmpjes

thijs schreef:

Die zijn gigantisch. XS is denk ik de maat die voor de meeste triathleten groot genoeg is.

Dat verwacht ik eerlijk gezegd ook. Snel een keer bestellen, met een beetje geluk kan ik dan ook tijden zwemmen die 8-12 jarige wedstrijdzwemmertjes eruit persen...

45

Re: Filmpjes

Dit filmpje kwam ik tegen op slowtwitch. Kort maar krachtige uitleg over de onderwatertechniek van de vrije slag.
http://youtu.be/8ioWtWV9r2w

46 Laatst bewerkt door thijs (17-11-13 12:47:13)

Re: Filmpjes

Hij doet op land dingen fout voor, die hij onderwater absoluut goed doet. Hij begint zijn arm naar achter te trekken als enkel de hand helemaal naar achter gericht is, terwijl je pas moet afzetten als de hand en de onderarm naar achter gericht zijn. Onderarm is meer dan de halve paddle in je afzet.
Het zo snel mogelijk naar achter richten van de hand is dan ook niet iets dat door iedereen wordt aangeraden. Het is zo namelijk heel verleidelijk om de afzet te vroeg te beginnen. Als je het juiste moment wilt voelen moet je de hand gewoon recht houden ten opzichte van je onderarm. Dan zet je pas af als de hele onderarm in de juiste positie staat.

47

Re: Filmpjes

http://www.sporza.be/cm/sporza/videozon … =1.1813427

Van Lierde in Benidorm

48

Re: Filmpjes

Sportman van het jaar smile

http://www.sporza.be/cm/sporza/videozon … a_Sportman

49

Re: Filmpjes

Uit de hele oude doos van Roth. Ik heb er helaas nooit gelopen, maar kijk even hoe het allemaal begon en let op kleding, materiaal, organisatie enz Te veel om op te noemen

http://www.youtube.com/watch?v=TH_s00u_ … e=youtu.be

50

Re: Filmpjes

Mooi verslag (in HD) van de triathlon van Alpe d'Huez 2013, gemaakt door Eurosport: https://www.youtube.com/watch?v=OMq5RN0skFc

Wel even doorspoelen bij de reclame.

/Herman