1

Onderwerp: teennagels

Vorige jaar al de nodige problemen gehad in het voorjaar. 3 nagels kwijt geraakt (wel later terugkomen, niet allemaal even mooi, maar ok). De zomer en het najaar geen last meer gehad.

Sinds een 4tal weken heb ik al een of twee pijnlijke nagels na het hardlopen, met name als je daarna in schoenen moet goed merkzaam. Vandaag was het echter dusdanig extreem dat ik niet eens normaal in de fitness kon lopen met relatief ruimzittende schoenen. Thuis even nagekeken en het hele gebied rond de nagels en onder de nagel bevatte vocht en zeer licht bloed. Doorgeprikt dus en trekzalf erop gedaan.

Echter weer ik nu al dat ook deze nagel binnenort wordt afgestoten en vervangen (na een paar weken een erg pijnlijke teen te hebben gehad , en regelmatig doorprikken om het vocht weg te krijgen.

Iemand enig idee wat te doen om dit te voorkomen?
- ik loop 3x pw hard (1x 50-70min, 1x 80-100min, 1x 110-150min)
- draag goed en degelijk schoeisel
- draag goede ventilerende sokken
- loop thuis zonder schoenen en sokken; dus geen druk erop en goede ventilatie

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

2

Re: teennagels

Misschien weet een pedicure er iets op

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

3

Re: teennagels

@Schighera het feit dat je problemen krijgt met je nagels kan duiden op 2 dingen
Ik ben er toch wel vrij zeker van dat de schoenen waarop je loopt te klein van maat zijn of dat de voorvoet te breed is en doordat je loopt je voeten naar voren schuiven
Verder kan de loopstijl ( middenvoorvoetlanding ) een rol spelen
Als laatse zijn de teennagels niet te lang?

4

Re: teennagels

Scighera schreef:

het hele gebied rond de nagels en onder de nagel bevatte vocht en zeer licht bloed. Doorgeprikt dus en trekzalf erop gedaan.

Echter weer ik nu al dat ook deze nagel binnenort wordt afgestoten en vervangen (na een paar weken een erg pijnlijke teen te hebben gehad , en regelmatig doorprikken om het vocht weg te krijgen.

Iemand enig idee wat te doen om dit te voorkomen?

dit klinkt echt niet gezond hoor, heb je geen ingegroeide teennagel ? of misschien knip je ze niet goed ?

ik zou zoals al genoemd maar eens langs een pedicure gaan om te laten zien... kijken wat die er van vind, want volgens mij als je zo doorgaat wordt de boel alleen maar erger...

5

Re: teennagels

Teennagels zijn niet te lang (knip ze wekelijks). Schoenmaat is goed, als ook het model. Liep eerst met GT2000 serie, met blaren op voetbrug als gevolg en gevoel van 'flappen' bij voorvoet. Ben vervolgens overgestapt op de GT1000 serie, waarbij die klachten verdwenen. Weet even net zo uit mijn hoofd of die klachten van teennagels begonnen bij die GT1000 serie. Weet wel dat ik sindsdien geen blaren meer loop (en ook soepeler loop).
Ingegroeid zijn ze trouwens zeker niet

Ik loop nu wel op maat 44 ipv 44.5. maar daar ik bij 44.5 last had van 3 nagels en nu na 700km deze schoenen pas last van een vermoed ik dat dat niet de oorzaak is. Ik loopt btw 900km met m'n schoenen voordat ik ze vervang.

Middelste teen ligt wel dicht tegen de 1na binnenste teen aan. (middelste teennagel is aan beide kanten al beschadigd geweest). Vocht wat er in alle gevallen uitkwam is dun en helder of zeer lichtrood. net alsof er een blaar onder de nagel zit.

Ikzal in ieder geval even huisarts raadplegen

Loopstijl is lichte hiellanding met hoog beentempo (90-100 stappen/minuut) dus snelle afhandeling. Landing iets voor de heup.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

6

Re: teennagels

Als schoeisel goed is (niet te klein en niet te groot ivm schuiven): misschien helpt iets als mariandl gelatinaat, iest meer voor kraakbeen maar nagels etc worden er ook harder van. Van Dr Vogel heb je ook iets voor hardere nagels.

Van aanpassen van techniek ben ik geen fan, tenzij je structureel iets aan de techniek doet (pose, chi-running).

draag je eigenlijk sokken tijdens het lopen?

7

Re: teennagels

ik draag sokken: dunne coolmax/loopsokken.

Over sterker worden van nagels; ik heb geen last van brekende nagels of zo,het is puur een soort van irritatie van de huid eronder en eromheen

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

8 Laatst bewerkt door HJ (13-02-07 15:55:29)

Re: teennagels

Er zijn mensen die op een gegeven moment de schoenen wel twee centimeter groter hebben dan hun voet en nog geirriteerde nagels of blaren hebben. Vaak heeft dit te maken met een hoge voetspanning bij de landing. Op zich is dit positief, want daardoor kun je landingsenergie opslaan als elastische energie en daardoor weer beter afzetten, maar bij sommige mensen leidt dit er ook toe dat ze gaan 'klauwen' met hun tenen; ze gaan bij wijze van spreken ook afzetten met hun tenen. Voor zover ik weet kun je er weinig aan doen. Ja, je zou naar een podoloog kunnen gaan die je een zool aanmeet die je voorvoet ontspant, maar daarbij ben je volgens mij direct het voordeel van de elasticiteit in je voet kwijt.
Dus;
tanden op elkaar, eelt kweken en zorgen dat de boel niet gaat ontsteken. Bij een blauwe nagel een naald gloeidend heet stoken en die er doorheen drukken.
Ohja, een keer naar de pedicure is ook wel slim.
Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

9

Re: teennagels

lijkt me dat je door te grote schoenen juist gaat klauwen. als je je voet totaal niet kunt spannen en ontspannen op het gewenste moment kun je eens op zoek gaan naar een goede coach t.b.v gerichte loopscholing. Daar moet je wel kijken wat bij je past (Bosch-Klomp, Pose, Chi-running). Als je weet waar je je focus moet leggen kun je in elk geval aan dit soort oorzaken wat doen.

10

Re: teennagels

Weet niet of iemand er wat aan heeft mij ik heb enige tijd een blaarprobleem gehad aan mijn grote teen. Een wakkere verkoper viel het op dat ik (ondanks een goed aangemeten schoen) nog steeds iets over proneerde. Hij adviseerde mij een andere schoen te nemen met een nog beter pronatie blok. Probleem is sindsdien weg, perfect dus!

11

Re: teennagels

Ai, ik zit met hetzelfde probleem.
Na het lopen van de marathon Utrecht kon ik bijna geen sok over m'n voet krijgen, zo pijnlijk was m'n grote teen. Voet begon ook erg dik en rood te worden en er komt ook een vochtige substantie tussen teen en  nagel vandaan.
Huisarts adviseerde mij om de voet 3 maal daags in een bak water met soda te weken en dit werkt voor mij nu goed, de druk is er nu af.
Waarschijnlijk zal deze nagel er afvallen, zit n.l. ook bloed onder.
Tijdens de lange duurtrainingen van ruim 30 km nooit geen last gehad, maar kreeg tijdens de marathon al bij 20 km problemen.
Ook bij halve  met hogere snelheid geen problemen gehad.