1 Laatst bewerkt door Jacob (14-02-07 18:31:53)

Onderwerp: NTR is verdwenen

Vandaag kwam de NTB met het heugelijke feit dat de National Triathlon Ranking wordt geschrapt.

In plaats daarvan komt er een Overallranking op basis van het sportrankingsysteem van Tiedo Tinga ( voor meer info daarover www.sportranking.nl.

De precieze tekst zoals op de website van de NTB:

Overall Ranking

Coördinatie: via NTB Bondsbureau (info@nedtriathlonbond.org)

De NTB is een samenwerking aangegaan met triatleet Tiedo Tinga om de door hem ontwikkelde ‘sportranking’ ook te gaan gebruiken voor de opmaak van een Overall Ranking voor alle vormen van combiduursport die bij de NTB zijn ondergebracht. Alle wedstrijden en de daarin opgenomen startseries die vermeld staan op de officiële NTB kalender, maken met ingang van dit jaar deel uit van zowel een overall ranking, als van een ranglijst op basis van de verschillende disciplines. Er komen derhalve ook aparte rankings voor triatlon, duatlon, wintertriatlon, offroad tri- en duatlon en zwemloop. Omdat daarbinnen ook nog eens onderscheid wordt gemaakt in rankings voor de kleinere (categorie 4 en 5) en grotere wedstrijden (cat. 1 tot en met 3) én de mogelijkheid bestaat om binnen de lijsten te sorteren op leeftijd en geslacht, hoopt NTB-bestuurslid Peter Dillo, de drijvende kracht achter de invoering van deze rankings, voor elk NTB-lid (zowel jong als oud) ‘wat wils’ te bieden.

“De verschillende ranglijsten moeten na het wedstrijdseizoen niet alleen inzicht gaan geven in de kwaliteiten van de deelnemers aan de verschillende wedstrijden, maar tevens een grote hoeveelheid statistische informatie geven met betrekking tot de (deelname aan) NTB-evenementen”, aldus Dillo. Hij vervolgt: “de atleten die aan het einde van het kalenderjaar bovenaan staan in de diverse rankings zullen hier vooralsnog ‘slechts’ voor beloond worden met de eeuwige roem. Echter, net als met de huidige Nationale Triatlon Ranking (NTR), die met de invoering van deze Overall Ranking komt te vervallen, zal bijvoorbeeld de triatlonranglijst wel gebruikt kunnen worden als kwalificatiecriterium voor de stayerwedstrijden in Holten, Stein (NK) en Zundert. En ook de andere ranglijsten geven natuurlijk een interessant beeld van de krachtsverhoudingen binnen de diverse disciplines. Daarnaast mag de atleet die aan het einde van het jaar bovenaan staat in de overkoepelende Overall Ranking (de ranglijst op basis van alle wedstrijden) zich met recht de meest ‘Allround Combiduursportatleet’ van het jaar noemen”.

De doorlopende ranking zal worden gevoed met alle uitslagen van NTB-evenementen en moet een beeld gaan geven van de actuele verhoudingen: de meest recente uitslagen tellen het zwaarst mee, maar in gedempte vorm (één slecht resultaat geeft niet meteen een slechte ranking). Over het algemeen is de ranking van een atleet na drie uitslagen representatief. Verder wordt de stand aan het einde van het seizoen meegenomen naar het nieuwe seizoen. De ranking kan dus worden gezien als een goede voorspeller voor de uitslag van de eerstvolgende wedstrijd en geeft organisaties de mogelijkheid om de sterkte van ingeschreven atleten te beoordelen. Dit zou bijvoorbeeld van belang kunnen zijn voor organisaties die een wachtlijst hanteren en wildcards willen uitdelen aan topatleten.

Als uitgangspunt wordt een traditionele ranking gebruikt, waarbij een rating is toegekend aan ieder atleet. Daarbij heeft de nummer 1 100 punten gekregen en de laatste atleet 1 punt, de rest is evenredig verdeeld. Vervolgens wordt de lijst voortdurend bijgewerkt aan de hand van recente uitslagen. In een nieuw seizoen wordt verder gewerkt met de eindstand van het vorige seizoen. Voor een circuit ranking wordt de uitslag van de eerste wedstrijd als beginlijst gebruikt, waarbij de scores evenredig verdeeld worden tussen 5 en 95 punten. De rating van een atleet wordt verhoogd als hij in een wedstrijd iemand met een hogere rating verslaat en wordt verlaagd als hij verliest van iemand met een lagere rating. Het programma berekent de verandering door de atleet met alle andere atleten in de uitslag te vergelijken.

Voor alle duidelijkheid: hoewel de Nationale Triatlon Ranking met de invoering van deze overall ranking komt te vervallen, is het niet de bedoeling de bestaande NTB-circuits (duatlon, Jeugd en Junioren en mastercircuit) met deze ranking te vervangen. De uitgangspunten van deze circuits (puntentellingen, aantal wedstrijden, geld- en ereprijzen, etc.) zijn anders dan die van de overall ranking.
Meer informatie over de wijze van puntentoekenning en de ranking is te vinden op de site van Tiedo Tinga, www.sportranking.nl.

Alleen atleten die lid zijn van de NTB worden op basis van hun NTB licentienummer (zowel basisleden als Atletenlicentiehouders) opgenomen in de ranking. Het is dus van belang dat atleten bij hun inschrijving altijd hun NTB-lidmaatschapsnummer opgeven, ook als wordt deelgenomen op basis van een daglicentie (in combinatie met een basislidmaatschap, de witte NTB-pas). Daarnaast geldt voor organisaties dat het van belang is dat zij hun uitslagen tijdig bij de NTB aanleveren, conform de vooraf aangegeven standaardopmaak én dat van alle deelnemers de lidmaatschapsnummers wordt gevraagd (zoals hierboven reeds gemeld dus ook daglicentiehouders, die met de invoering van de nieuwe licentiestructuur wel tevens NTB-basislid kunnen zijn).

Ik heb hier toch een paar gedachten bij;

Wat zijn dan die cat 1 t/m 3 wedstrijden?
Waarom blijven alle circuits bestaan maar wordt deze weggepoetst?
Hoe kwalificeert men zich voor elite-wedstrijden dan?

Het komt op mij over alsof dit een poging is tot het maken van meer overzicht maar voorlopig zie ik dat niet terug. Voor 1 cicruit krijg je allerlei verschillende lijstjes terug( cat 1-3;4,5, vrouw,man,leeftijd?)

De kans dat iemand die zich volledig richt op de NTR een mooie eindklassering scoort is hierbij nihil geworden. Want immers kun je bijna geen punten meer scoren als mindere god. Als de toppers er wel zijn verlies je, als ze er niet zijn krijg je bijna geen punten. Er is een nivellering over de hele linie. Uitschieters zijn uitgesloten.

IK vind de ranking van Tiedo een goed ding en een overall ranking ook. Maar waarom blijven andere circuits dan wel bestaan en moeten mensen tussen de 20 en de 40 het maar uitzoeken? Terwijl men naar eigen zeggen ook lijstjes op basis van leeftijd maakt.

Maar wellicht zie ik het verkeerd. Daarom hoor ik graag jullie mening.

Groet,

Jacob

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

2

Re: NTR is verdwenen

Ja, ik vind het ook jammer...
Ik had het idee dat de laatste jaren het aantal deelnemers aan NTRwedstrijden toenam, en dat het niveau ook wat hoger werd. Nu je de NTRranking er ook nog helemaal uit gooit blijft er weinig over voor atleten die graag od's willen doen maar zich niet op elite races willen (of kunnen) richten.
Ik had het logischer gevonden dat de NTB weer een soort van nationale competitie was gestart over od wedstrijden, maar dan in afgeslankte vorm (kwalitatief en kwantitatief) in vergelijking met het circuit dat er 'vroeger' was.

Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.