1

Onderwerp: Brick

Even een eerste vraagje ivm brick training?

Werkt deze training ook in omgekeerde volgorde of heeft dit absoluut geen zin.

Bv Lopen en vervolgens zwemmen

Nixo

"Pain is temporary, pride is forever"

2

Re: Brick

Het speciale effect van gewone bricks wordt volgens mij vaak al hopeloos overschat. Voor de meeste dingen die je met training wilt bereiken zijn twee losse trainingen beter.

3 Laatst bewerkt door Pietvanderzwaag (16-01-14 12:06:40)

Re: Brick

Je zou het kunnen doen als specifieke training voor wedstrijden waarbij het lopen voor het zwemmen gebeurd. Maar ik kan alleen het Rondje Eilanden en de Aquathlon in de Twentse triathlon tour bedenken in Nederland waarbij dat zo is.

Verder is het soms planning technisch gezien efficient om lopend naar het zwembad te gaan en terug om zo de reistijd ook als trainingstijd te gebruiken.

4 Laatst bewerkt door Vanzella (16-01-14 14:36:23)

Re: Brick

inderdaad. Het is vooral planning technisch praktisch om trainingen te combineren, ook al gaat dat soms een klein beetje ten koste van de kwaliteit van de training zelf. Kwestie van slim plannen om dat te combineren.

Een herstel loopje kan goed voor een zwemtraining gepland worden, maar een lange duurloop voor een interval training op de fiets maakt de tweede training nagenoeg zinloos.

5

Re: Brick

Ik vind een enkele bricktraining nuttig en dan met name de combinatie van fietsen en lopen. Het gaat daarbij ook om deze volgorde. Ik merk dat ik hierdoor in een triathlon gemakkelijker door de pijn kan lopen gedurende de eerste kilometers van het lopen. Als je dit een 3 à 4x voor een triathlon doet is dat volgens mij prima.

Daarnaast kan het je ook een stukje zelfvertrouwen en rust geven. En aangezien het mentale aspect erg belangrijk is mag dit ook niet onderschat worden.

Van het zwemmen naar het fietsen is een ander verhaal. Hierbij is het voornamelijk qua planning inderdaad gemakkelijk. Ik denk dat dit elkaar niet echt steekt. Aangezien ik het lastig vind om na het zwemmen meteen gas te geven op de fiets lijkt me dit (mentaal) ook nog eens handig om te trainen, maar dat is volgens mij een persoonlijk iets.

6

Re: Brick

Van zwemmen naar fietsen hebben de meesten een probleem om direct hard te rijden. Dat is veruit de belangrijkste en moeilijkste wissel.

Van fietsen naar lopen gaan de meesten juist veel te hard weg. Vooral op de langere afstanden. Volgens mij is deze wissel qua moeilijkheid zwaar overschat (als het fysiologisch moeilijk was zou je juist te langzaam beginnen). Als ik koppeltraining doe, doe ik het op een vast rondje en leg ik thuis een stopwatch neer en dan probeer ik voor thuiskomst in te schatten op welk tempo ik liep. Hartstikke moeilijk om op gevoel goed te doen.

Als je de discipline voor de wissel niet goed beheerst kom je na de wissel natuurlijk in problemen. Dus als je fietsen zwak is, loop je beroert, maar dat los je niet op met meer koppeltrainingen maar met extra fietsen. Hetzelfde geldt voor zwemmen.

7

Re: Brick

Ik ken de term: brick training niet. Mag ik daar van maken: wisseltraining?

8

Re: Brick

arend schreef:

Ik ken de term: brick training niet. Mag ik daar van maken: wisseltraining?

Nee smile Bij een wisseltraining oefen je je wissels. Bij een baksteentraining oefen je de overgang tussen onderdelen. Over het nut van deze laatste training zijn de meningen verdeeld.

9

Re: Brick

Het nut? Tja als je van jezelf vind dat je de overgangen slecht verteert moet je er gewoon op trainen. Ik heb bij het duathlonnen echt al gasten zien afzien die in de kramp schieten of verzuurt zijn. Ikzelf heb er geen probleem mee dus ik train het zelden. Nu zondag ga ik eentje doen van 50km fietsen met erna 10km lopen. Lekker duurtrainingske. tongue

10

Re: Brick

thijs schreef:

Van fietsen naar lopen gaan de meesten juist veel te hard weg.

Zo herkenbaar.
Ik heb zelf het idee dat dat komt omdat je toch wat houterig begint met lopen na het fietsen en dat je een snelheidsbeleving hebt overgehouden van het fietsen waardoor het lopen langzaam lijkt en je dus veel te hard van start gaat.

Ik doe koppeltrainingen of om tijd vrij te houden voor het gezinslopen of om letterlijk de overgang te trainen.
In het laatste geval ga ik na het fietsen hooguit 2KM lopen.