101

Re: Doping in triathlons

Dit is ook een beetje een raar geval: Ashley Paulson

Een amateur die out of competition werd getest. Dat gebeurd eigenlijk alleen als USADA getipt is. En ze werd betrapt op SARM's (soort anabole voor vrouwen). Ze claimde dat het kwam omdat supplementen vervuild waren en kreeg 6 maanden schorsing, van oktober to april. Dat excuus is schijnbaar geaccepteerd anders had de schorsing 4 jaar moeten zijn. Direct na het aflopen van de schorsing kreeg ze een prof licentie, op basis van resultaten van vlak voordat ze betrapt werd...
En haar tijden door de jaren heen:
2010 St George IM: 14:07
2011 St George IM: 13:12
2012 St George IM: 14:57
2013 Cozumel IM: 10:07 met een 2:58 marathon 8 weken eerder)

In een jaar tijd bijna 5 uur sneller dan het jaar ervoor, en ruim 3 uur sneller dan haar PR...

102

Re: Doping in triathlons

3-5 uur sneller door doping? Dat moet dan echt wel een wondermiddel zijn?!

Louise

103

Re: Doping in triathlons

3-5u sneller door training dan hebben ze waarschijnlijk de heilige graal gevonden. Doping kan zeker. Je gaat scherper staan, recuperatie verbetert, en natuurlijk je zuurstoftoevoer naar de spieren enz verbetert.

104

Re: Doping in triathlons

Wel consequent daarna:
2015-10-10   IRONMAN WORLD CHAMPIONSHIP    10:59:06
2015-06-28   IRONMAN COEUR D'ALENE    10:13:52
2015-05-02   IRONMAN 70.3 NORTH AMERICAN PRO CHAMPIONSHIP ST. GEORGE    04:47:55

Hopelijk  blijft ze nu op de radar van de USADA en mag ze na elke wedstrijd, en op z'n tijd daarbuiten, plasjes inleveren. Lijkt me weliswaar sterk dat je 25% sneller wordt van doping, maar elke schijn zou verder vermeden moeten worden.

105

Re: Doping in triathlons

10% van training en 15% van doping is ook 25% :-) Het is zo natuurlijk als je met spierversterkende middelen bezig bent je ook dieper kunt gaan op training. Er zijn enkele jaren geleden en recent ook nog wielrenners betrapt op drugs buiten compititie (Tom Boonen bv) dit was naar het schijnt ook om dieper te kunnen gaan op training en dat je dan nu hoort en leest dat cannabis gebruik bij marathon en ultralopers eigenlijk een veelgebruikt iets is hoef je er al niet meer over te twijfelen.

106

Re: Doping in triathlons

Zat toevallig net een uitgebreid stuk over het gebruik van cannabis te lezen op de website van de USADA, met alles waarom het verboden is. Wel interessante materie. Vooral redenen als verleggen van (pijn en mentale) grenzen met bijbehorende verhoogde risico's op blessures en het verminderen van oog/hand coördinatie snijden hout.

Doet me denken aan een wedstrijd vorig jaar in Amsterdam Nieuw-West. Het was mooi weer, en daar zaten na de wedstrijd in het park een stel studenten op het grasveld midden tussen de sporters te blowen. Er werd ze toch maar gevraag een eind verderop te gaan zitten. Wat ze overigens ook netjes deden zonder verder commentaar.

107

Re: Doping in triathlons

Volgens Tyler Hamilton (en hij kan het weten) is het enige wat je echt nodig hebt Testosterone en EPO. Met testosterone (of wat vrouwen dan ook gebruiken) herstel je veel sneller en kan je veel meer training aan. Ik zou ook een behoorlijk stuk van mijn tijd af kunnen halen als ik 5x per week een duurloop of brick workout kan doen. Het probleem waar ik dan tegenaan loop zijn blessures. Dan het effect van EPO. Het gemiddelde hematocriet van een vrouw zal rond de 40 liggen? Voor een duursporter vaak nog wat lager als gevolg van de vele training. Wat epo en je zit op de 50. 25% meer transport van zuurstof.

Ik geloof best dat je na een jaartje doping van 15 uur naar 10 uur gaat. Zonder lijkt het me in ieder geval erg moeilijk.

108

Re: Doping in triathlons

Testosteron word ook gewoon door vrouwen gebruikt. Heb in het duathlon al genoeg dames gezien die getransformeerd zijn naar halve venten. In Nederland heb je ook Herzog die een gebruiker was. Na de training testosteron zalf op je benen en buik wrijven versneld het herstel enorm. Natuurlijk heb je ook de nadelen op termijn. In het recreatief wielrennen word dit ook massaal gebruikt trouwens.

109

Re: Doping in triathlons

Die verbetering komt op zeker met name uit training. Heel naief om te denken dat je zo veel sneller wordt van een spuitje, daar kan zelfs geen pharmacie à la Rasmussen soelaas bieden. Zoals Cootje aangeeft is het waarschijnlijker dat er een megastap is gezet door de combi van training/rust/medische preparatie dan het puur op het laatste te gooien, is wel heel makkelijk. Vergeet niet dat rust, échte rust rondom trainingen vaak veel meer doet! Stoppen met werken is dus een veel effectievere manier om progressie te gaan boeken.

Geloof me, van een ezel kan je geen renpaard maken. Trouwe gebruikers zullen forse stappen maken, maar dat is toch in de meeste gevallen ook voor een heel groot deel placebo effect, pakkende "atleten" hebben ineens een heilig vertrouwen in hun kunnen. Uiteraard doen die middellen, met name EPO, heel veel, maar dat houdt wel op bij 10 tot 15% verbetering.

Nee, ik heb zelf nooit doping gebruikt, ja, ik weet uit directe omgeving wel wat het met sporters doet.

110

Re: Doping in triathlons

Volgens mij is er geeneen topsporter geweest die met doping en zonder hard te trainen aan de top is gekomen. Er is hoogstwaarschijnlijk geen enkele vrouw die een hele triathlon onder de 10u volbrengt en niet veel traint.
Als je 'Filemon staat strak' kijkt zie je dat anabolen toch echt behoorlijk veel invloed hebben, en dan vooral wat betreft energie levels en hersteltijd, en dat je die 'echte' rust, die veel tijd kost, dus een stuk minder nodig hebt.
Het kan natuurlijk dat ze jarenlang maar een beetje aanmodderde en in 2012, toen ze 1,5 langzamer was dan 2011, dacht van 'dit kan beter'. Full time is gaan trainen, volledige toewijding, stoppen met werken, en in 2013 bijna 5u sneller (>30%) zijn tov 2012. Maar feit is is dat ze in 2015 betrapt werd, na een tip, op een supplement wat iets als anabole voor vrouwen is. En dat ze met een 6 maanden uitsluiting weg is gekomen omdat het uit een vervuild supplement zou komen. Het zou helpen als er duidelijk is waar de tip op gebaseerd was. Werd haar progressie verdacht gevonden? Of wist iemand iets meer? En dan nog, betrapt worden, uitslagen na de test worden geschrapt, maar op basis van uitslagen net voor de test een proflicentie toegekend krijgen.
Wat ook een raar is, de schorsing is maar 6 maanden vanwege vervuilde supplementen, maar de naam van de supplementen, of de fabrikant wordt niet bekend gemaakt. Andere atleten zouden dus hetzelfde risico lopen, of is zij de enige die getest is die juist die supplementen gebruikte?

111

Re: Doping in triathlons

ronnyke schreef:

Testosteron word ook gewoon door vrouwen gebruikt. Heb in het duathlon al genoeg dames gezien die getransformeerd zijn naar halve venten. In Nederland heb je ook Herzog die een gebruiker was. Na de training testosteron zalf op je benen en buik wrijven versneld het herstel enorm. Natuurlijk heb je ook de nadelen op termijn.

ja, testosteron werkt voor vrouwen als een trein, en niet alleen qua herstel, maar ook voor meer spierkracht. In het boek van Maxim Februari over diens transformatie van vrouw naar man gaat het over het effect van de testosteron die je in zo'n geval wel moet slikken, en dat leest bijna als een reclameverhaal voor het gebruik van testosteron om sterker te worden. Ineens kon hij deksels wél van potjes krijgen, door de toegenomen spierkracht in z'n handen. En je wordt er nog zelfverzekerder van ook! Ik las het en dacht: goh, dat zou ik allemaal ook wel willen wink Maar goed, ik blijf toch maar liever vrouw (en clean).

Louise

112

Re: Doping in triathlons

Zelf gebruik ik geregeld een flinke dosis zuurstof tijdens mijn trainingen. Het schijnt dat als je met dit goedje maar vaak en lang genoeg traint dat je daar ook sneller van gaat worden!

113

Re: Doping in triathlons

big_smile Ik eet ook wel eens om energie in mijn lichaam te krijgen!

114

Re: Doping in triathlons

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160620_02347266 waarheid of zou het weer een schakel in èèn of andere doofpot affaire zijn? Mooi kunnen ze al die betrapte atleten hun geld teruggeven en Lance zijn tourzeges en schadevergoeding voor hun aangetaste reputatie.

115

Re: Doping in triathlons

Ja, de Nederlandse media berichten er ook al over ( http://nos.nl/artikel/2112217-epo-lijkt … nners.html ). Ik vind het een beetje verdacht dat de conclusie zo snel komt, een paar uur na de veldtest, dat past niet bij serieus onderzoek. Alleen de tijden op de Ventoux nu vergelijken is sowieso wel heel erg beperkt om uit te generaliseren, zeker omdat (zoals ik had begrepen, vooral op het forum van Fiets trouwens) de onderzoeksdeelnemers nogal van elkaar verschilden, zowel qua aanvangsniveau als trainingsaanpak. Maar wel interessant. Ik ben benieuwd of er nog wat serieuzers uit voortkomt.

Louise

116

Re: Doping in triathlons

Waarschijnlijk niet. En eens de OS weer eens voorbij zijn hoor je nergens nog van, voor een drietal jaar.

117 Laatst bewerkt door HermanB (20-06-16 15:23:02)

Re: Doping in triathlons

ronnyke schreef:

Waarschijnlijk niet. En eens de OS weer eens voorbij zijn hoor je nergens nog van, voor een drietal jaar.

Daarmee doe je de onderzoekers onrecht, denk ik. Ze zijn al jaren (minstens sinds 2012) met dit onderwerp bezig namelijk, het onderzoek bestond niet alleen uit deze fietstocht maar ook uit lab tests, en ze komen later ook nog met een wetenschappelijke publicatie.

Het is altijd lastig om je wetenschappelijke nuances over te brengen in de media, omdat journalisten en publiek al snel geneigd zijn om die maar helemaal te negeren ("Don't let the facts stand in the way of a good story"). [edit:] In dit NOS-artikel zie ik ze bijvoorbeeld wel terug in de aanhef ("lijkt geen effect te hebben", "voorzichtige conclusies"), maar verderop in de tekst is de journalist alweer een stuk stelliger ("het toont aan"). Jammer genoeg hebben de onderzoekers zelf geen persbericht uit gedaan - ik heb het in elk geval niet kunnen vinden.

De argumenten die zij aanvoeren waarom EPO niet zou werken zijn overigens best plausibel. Die heb ik hier nog niet ontkracht zien worden volgens mij.

/Herman

PS: zie ook deze draad.

118

Re: Doping in triathlons

Ja, de media gaan er zeker mee aan de haal. Bij de Volkskrant is de nuance zelfs helemaal foetsie uit de kop: http://www.volkskrant.nl/sport/-epo-hee … ~a4323543/

Maar dan nog vind ik het wel gek dat de onderzoekers al naar buiten zijn gekomen met een resultaat een paar uur na het experiment. Ze weten toch ook heus wel wat de media daarmee gaan doen, lijkt me, daarvoor hebben ze al media-aandacht genoeg gehad. Dat vind ik gek eraan, dat ze de media kennelijk wel heel graag dit soort brokken toewerpen.

Louise

119 Laatst bewerkt door HermanB (20-06-16 15:38:26)

Re: Doping in triathlons

Louise schreef:

Maar dan nog vind ik het wel gek dat de onderzoekers al naar buiten zijn gekomen met een resultaat een paar uur na het experiment. Ze weten toch ook heus wel wat de media daarmee gaan doen, lijkt me, daarvoor hebben ze al media-aandacht genoeg gehad. Dat vind ik gek eraan, dat ze de media kennelijk wel heel graag dit soort brokken toewerpen.

Ja. Ze hadden overigens wel van tevoren al aangekondigd dat ze na afloop van de Ventouxbeklimming meteen bekend zouden maken of de EPO- of de niet-EPO-gebruikers sneller boven waren.

Dat van die brokken is natuurlijk ook wel de lastige spagaat waar onderzoekers tegenwoordig steeds meer in zitten, omdat financiering steeds onzekerder is en steeds meer afhankelijk wordt van "maatschappelijke relevantie" en daarmee (dus) van publiciteit.

Ik kan ook niet goed beoordelen of het slim was van ze om nu al iets bekend te maken. Een criterium lijkt me dat je dan al behoorlijk zeker moet zijn van je eindconclusie ("hypothese niet verworpen" in dit geval). Dus eigenlijk alleen als de resultaten van de eerdere labtests en van deze beklimming echt heel duidelijk in een bepaalde richting wijzen, en als ze die eerdere resultaten ook allemaal al verwerkt en geïnterpreteerd hebben. Hopelijk was dat het geval. Zou best kunnen hoor, zo'n peer review duurt inderdaad lang dus dat het nog maanden duurt voor er een wetenschappelijk artikel gepubliceerd wordt is niet zo gek. Aan de andere kant is een peer review er natuurlijk ook niet voor niks, dus als daar belangrijke kritiek uit komt heb je wel een probleem.

/Herman

120

Re: Doping in triathlons

Ik zag net in triathlon 220 dat in verschillende ironman organisaties nu ook gecontroleerd gaat worden op motortjes. Dit zou in T2 gebeuren met fietsen die terug in de wisselzone komen en als de eigenaars/athleten aan het lopen zijn.

121

Re: Doping in triathlons

Goed nieuws voor de liefhebbers van doping zondaars http://losseveter.nl/2016/09/09/lance-a … enementen/

122

Re: Doping in triathlons

ronnyke schreef:

Goed nieuws voor de liefhebbers van doping zondaars

Mooi toch? Hij heeft z'n straf uitgezeten en mag dus weer aan de bak. Nergens voor nodig om 'm dan nog een zondaar te noemen ...

123

Re: Doping in triathlons

Iemand die doping heeft genomen om competitie te vervalsen en vele andere hun carrière naar de klote heeft geholpen mag voor mijn part levenslang een doping zondaar genoemd worden. Eens een doper altijd een doper dat moeten ze maar beseffen voor ze eraan beginnen.

124

Re: Doping in triathlons

Je mag dan wel voor altijd doping zondaar zijn, maar als je je straf hebt uitgediend mag je van mij echt wel weer meedoen aan wedstrijden. Ik gun het Lance dan ook van harte dat hij weer van onze mooie sport mag genieten.
En als ik het zo lees, mag hij niet meer met officiële wedstrijden meedoen waar je voor je land uit dient te komen. Vraag me dan ook af of hij zich weer kan kwalificeren voor Kona als age grouper. Iemand die dit wel weet?

125

Re: Doping in triathlons

Geen idee. Hij mag niet meedoen aanwedstrijden waar hij zich voor WK's kan kwalificeren, of wedstrijden waarbij hij zich kan kwalificeren voor een kampioenschap waar hij zijn land vertegenwoordigd. Kona is geen officieel WK, maar ik meen mij te herinneren dat hij door de ironman organisatie geschorst is voor hun evenementen, maar ik weet niet of dat levenslang is.

Eens een dopingzondaar altijd een dopinzondaar geloof ik niet zo, maar er zijn wel dopings waar je levenslang profijt van hebt/kunt hebben. Die mogen wat mij betreft dan ook wel levenslang uitgesloten worden.