1

Onderwerp: Midwinter marathon

Volgende week is de midwinter klassieker weer...

Zijn er nog andere forumleden die meedoen? Volgens mij heb ik hem bij meerderen in de planning 2014 zien staan.

Mijn plan was het aanscherpen van mijn relatief zwakke PR van 3.17 op de marathon. Maar wat kleine blessures hebben ervoor gezorgd dat ik de afgelopen 5 weken geen lange duurlopen heb kunnen doen en zelfs 10 dagen uberhaupt niet kon lopen.

Woensdag heb ik voor het eerst weer 2 uur lekker in het bos gelopen (of 2 uur 6 en 24km to be precise), zonder terugslag kan ik inmiddels zeggen smile

Dus ga ik gewoon starten, alleen met een ander strijdplan. 5 minuten per kilometer lopen en dan maar zien hoe lang ik het volhoud smile Dat za,l als alles goed gaat, een tijd tussen de 3.29 en 3.40 opleveren.

2

Re: Midwinter marathon

Ben zelf ook van de partij. Ga hem lekker ontspannen lopen zonder tijd in mijn hoofd.
Is ook weleens lekker.
gr, Emiel

3

Re: Midwinter marathon

Ik start ook zondag 2 februari. Ik ben met iets teveel kilo's niet helemaal ongeschonden uit de Kerstperiode gekomen, maar door gedisciplineerd trainen en eten ben ik inmiddels weer op op een acceptabel niveau aangekomen. Daarnaast heb ik al mijn trainingen goed uit kunnen voeren. Vergeleken met de marathon van Rotterdam in 2012, waar ik mijn huidige pr van 3:07:04 neerzette, ben ik in betere vorm. Daar liep ik tot ongeveer kilometer 35 op een schema met sub 3 als mogelijkheid, maar daarna ging het een beetje mis.

Ook al kent de Midwinter marathon een lastiger parcours, toch wil ik tenminste voor een nieuw pr gaan en mogelijk voor een sub 3. Een vriend doet de korte ronde en wil hazen, dus hopelijk scheelt dat nog iets.

Ik heb mijn lange trainingen voornamelijk in de Waterleidingduinen gedaan waar het ook veel op en neer gaat.

Heeft iemand ervaring met de drukte en bereikbaarheid? Hoe laat moet je in Apeldoorn zijn?

4

Re: Midwinter marathon

Het is wel druk vaak (ik heb de 18 en 27 al wel eens gelopen) en ik zie dat we samen met de 27km starten. We starten een half uur na de 18 (met 4200 deelnemers waaronder mijn vader en mijn vrouw) en moeten met de pendelbus vanaf het sportcentrum naar de start.

Ik denk dat ik tussen tien en half elf in Apeldoorn ben. Start is om 12 uur. Drink ik nog wel een rustig bakje koffie als ik ruim in de tijd zit.

Anyhow, neem  dezelfde tijd als je normaal voor een triathlon zou nemen is mijn advies! Het aantal handelingen is lager, maar als "buitenlander" moet ik bijvoorbeeld wel mijn startnummer nog ophalen.

5

Re: Midwinter marathon

Half 11 in Apeldoorn, dat is inderdaad ruim op tijd maar betekent ook geen stress. Ik denk dat ik ook zoiets ga aanhouden. Hopelijk zijn de weersomstandigheden vergelijkbaar met de afgelopen periode.

6

Re: Midwinter marathon

Ik heb me ingeschreven voor de 27 km. De marathon had ik al eens gelopen onder zeer winterse omstandigheden. -7 graden celcius, mijn sportdrankjes volledig bevroren.
Vwb het lopen moet ik toch wat zuiniger op mijn lijf zijn, vandaar gekozen voor de kortere afstand. Ik hoop uiteindelijk binnen 2:10 te eindigen.
Een pr lopen op dit parcours zal niet meevallen vrees ik, maar als het jullie lukt...chapeau!

In ieder geval veel plezier en succes!

7

Re: Midwinter marathon

Ook ik start op de hele.
Het is mijn eerste hele marathon, dus zoals vaak geroepen wordt is uitlopen het doel.
Uiteraard heb ik ook dromen/wensen. Dus het doel is binnen de 3:30.

Het is wel aan te raden de aanwijzingen van de organisatie te volgen ten aanzien van parkeren, pendelbussen, omkleedgelegenheden etc etc.
In orpheus is het redelijk druk....rondom start-finish is geen gelegenheid te parkeren.
Ikzelf heb geen problemen wat dat aangaat. Heb veel familie in Apeldoorn wonen, waarvan vele adressen in de buurt. Dus ik sta geparkeerd om de hoek.

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

8

Re: Midwinter marathon

Het nummer is binnen:

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/707/if35.jpg

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

9

Re: Midwinter marathon

Hier ook, ik heb nummer 39, ook startvak A.

10

Re: Midwinter marathon

nr 157 vak A
Volgende week hopelijk niet van dat bagger weer als vandaag

11

Re: Midwinter marathon

Wat neem jij zoal mee aan eten en drinken onderweg?

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

12

Re: Midwinter marathon

Ik neem een Fuelbelt met 2 flesjes mee. In elk flesje leeg ik 4 GU gelletjes met wat water. Daarnaast neem ik nog wat losse gelletjes mee. Drinken doe ik bij de verzorgingsposten. Elke 5km, maar omdat je langs sommige posten 2x komt zijn er onderweg volgens mij 13 posten waar je kan drinken.

13

Re: Midwinter marathon

Neem zelf 4 gelletjes mee en drinken pak ik bij de posten.
Paar dagen van te voren elke dag 2 glazen bietensap.

14

Re: Midwinter marathon

Yep 5 Powerbar gelletjes en water/thee van de organisatie. Eerst twee vanille dan twee blackcurrant met caffeine en eentje (BC mat caff) reserve voor de laatste 5km. Ik probeer overigens bij de doorkomst bevoorrading te regelen zodat ik niet met 5 gelletjes van start hoef maar met 3. Dan hoef ik geen band om.

@ROY W de kans is dus vrij groot dat ik je tegenkom als we ons aan ons plan houden...

15

Re: Midwinter marathon

Geen fancy startnummer voor mij op de marathon.

381 is het nummer, hopelijk mag ik daarmee ook in startvak A zoals de andere marathon lopers hier.

Er is overigens de mogelijkheid om eigen drank/eten via de organisatie bij de drinkposten te laten brengen, afgeven in de schouwburg. Is misschien prettiger dan klooien met fuel belts?

Ik laat mijn gelletjes voor de tweede ronde iig bij het 25km punt droppen. Dan leg ik geen onnodige druk bij familie leden om na hun finish terug te gaan naar het doorkomst punt voor bevoorrading. Hoeven ze alleen maar terug naar dat punt om aan te moedigen smile

16

Re: Midwinter marathon

@Vanzella, dat zou maar zo kunnen ja wink
Ik ben van plan de pacer voor te blijven...haha

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

17 Laatst bewerkt door Roy W (28-01-14 23:07:58)

Re: Midwinter marathon

Praktische vraag:
Als we onze eigen drank kunnen laten neerzetten.....waar laat je die bidon dan als ie leeg is?
Kan je em dan bij de volgende post dumpen?

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

18

Re: Midwinter marathon

Gelet op voorspelde temperatuur ga ik er vanuit dat iedereen hier in korte broek en shirt loopt?

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

19

Re: Midwinter marathon

Aangezien ik zelf niet meedoe is het misschien "gezeik vanaf de zijlijn" maar ik zou me niet te kort kleden. Het gaat wel aardig waaien dus de gevoelstemperatuur zal lager uitvallen dan de voorspelde temperatuur. En vechten tegen de kou kost ook energie, net wat je niet kunt gebruiken als je alle voorraden nodig hebt om aan de finish te komen. Just saying. Allen veel succes, wellicht kom ik nog even aanmoedigen met mijn kleine peutertje (hem laten zien hoe de echte kilometervreters het doen).

20 Laatst bewerkt door Vanzella (29-01-14 10:43:33)

Re: Midwinter marathon

5 graden zie ik.. Dat is een lastige temperatuur. Zeker omdat je toch 3 uur 30 onderweg bent.

Ik denk een thermo shirt met lange mouwen en daarover zo een loopshirtje van een leuke triathlon ofzo..

Dan lange zomertight denk ik... Als het regent of er staat veel wind wordt het de wintervariant met een trui of een jack. ik wil finishen, en heb toch geen ambities om een wondertijd te lopen.

Maandagochtend om zeven uur vlieg ik naar Polen dan moet ik niet iedere tien seconden kramp krijgen in de vliegtuigstoel smile

@Dorter inspireer hem maar...

21

Re: Midwinter marathon

In principe loop ik met een 3/4 kwart broek, maar ik neem voor de zekerheid een lange broek mee mocht ik het ter plekke te koud vinden. Voor mijn bovenlichaam een ondershirt en een loopshirt met lange mouwen waar ik al mijn lange duurlopen in heb gedaan. Wel trek ik (dunne) handschoenen aan.

Ik kan me niet herinneren me ooit echt te koud te hebben aangekleed bij het hardlopen.

Wel denk ik aan dit t-shirt voor na de finish.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41PzSJHlKbL._SX342_.jpg

22

Re: Midwinter marathon

Hahahaha, dat shirt is echt top Maca.

Het kledingadvies van Vanzella zou ik persoonlijk ook volgen. Ik zou wellicht ook iets op de kop doen. Geen muts maar een dunne hoofdband ofzo. Even de kou van het voorhoofd en de oren (mocht het wat vochtig zijn) maar wel de warmte kwijt kunnen.

23

Re: Midwinter marathon

Yep mooi shirt Maca en inderdaad de dunne hoofdband gaat mee. Kan ik ter plekke besluiten of het nodig is...

24

Re: Midwinter marathon

@Maca, en hoe komen wij triathlon-collega's aan zo'n shirtje?

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

25 Laatst bewerkt door Arnoutdv (29-01-14 15:55:07)

Re: Midwinter marathon

Bij Amazon:

www.amazon.com/IamTee-Marathon-Thats-T-Shirt-Triathletes/dp/B00A0OEOGM
www.amazon.com/IamTee-Lost-Transition-T-Shirt-Triathletes/dp/B00AFJQEHY