1

Onderwerp: Kettlebell

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het trainen van een kettlebell.
Wat voor oefeningen doen jullie en wellicht belangrijker met hoeveel KG kettlebell trainen jullie?

Ikzelf ben 1m82 lang en weeg 82kg en ben beginnend triathleet.

Alvast dank voor de tips!
Maurits

2 Laatst bewerkt door Dorter (06-02-14 09:51:03)

Re: Kettlebell

Kettlebelle Front Squats met 16kg en 20kg.

3

Re: Kettlebell

Ik train graag met kettlebells maar niet voor de triathlon. Heb een survivalrun op het programma staan waar ik hard voor aan het trainen ben.  big_smile

Zelf ben ik voorstander van "tabata-training" dwz. 20 seconden max. gaan en dan 10 sec. rust (x 8) met verschillende oefeningen voor het bovenlichaam. De benen bewaar ik wel voor de tacx en het lopen!!!

Vorige maand begonnen met 16kg. maar je wordt snel sterker en ben nu met 20kg. bezig. zwaarder zou IK niet doen. Ik weeg 75 kg. en ben 1.78 lang

Wat is JOU doel mbt de kettlebells?

Arjen

Vulpes pilum mutat, non mores

4

Re: Kettlebell

Ik wil wat meer kracht in mijn schouders / armen krijgen voor het zwemmen. Maar natuurlijk ook mijn core versterken.

Bedankt voor de reacties tot zover.

5

Re: Kettlebell

paddles + pull buoy + enkelband, allround krachttraining voor zwemmen.

setjes met enkelband, alle core die je nodig hebt om hard te zwemmen.

6

Re: Kettlebell

thijs schreef:

paddles + pull buoy + enkelband, allround krachttraining voor zwemmen.

setjes met enkelband, alle core die je nodig hebt om hard te zwemmen.

X2

En als je al over een redelijke zwemtechniek beschikt: harde sprints (95-100%), bijv. 10x50 of 20x25,  evt. te combineren met eerdergenoemde accesoires.

Voor op het droge: functionele training mbv stretchcords (!) push-ups, tricepsdips, chin-ups.

7

Re: Kettlebell

Thijs ouwe paddleprofeet!

8

Re: Kettlebell

Als je maar niet verwacht dat ik nu een paddlebijbel ga schrijven. Of maanden op een berg ga zitten om er met 10 paddlegeboden weer af te komen.

9 Laatst bewerkt door Bleek (14-02-14 18:24:21)

Re: Kettlebell

Voor de gemiddelde triathleet is kracht in het bovenlichaam niet het probleem met zwemmen, maar zijn of haar techniek.

edit:
ow dit is een kettlebell topic smile my bad.

10 Laatst bewerkt door thijs (14-02-14 18:50:39)

Re: Kettlebell

Oneens.

Zwemmen met een enkelband om legt bij de gemiddelde triathleet het gebrek aan specifieke kracht in de romp binnen 2 slagen bloot.

En om even on topic te blijven, dat is een probleem dat je met kettlebells niet op gaat lossen.

11

Re: Kettlebell

Kettlebell training is beste oefening om carryout thuis. Het is echt effectief op de buik. Ik ben het regelmatig doen sinds drie maanden en blij met de resultaten.


Buikspieroefeningen Thuis

12

Re: Kettlebell

thijs schreef:

Oneens.

Zwemmen met een enkelband om legt bij de gemiddelde triathleet het gebrek aan specifieke kracht in de romp binnen 2 slagen bloot.

En om even on topic te blijven, dat is een probleem dat je met kettlebells niet op gaat lossen.

Is het niet ook (deels) een kwestie van ligging in het water? De een zakt ook wat sneller met zijn benen naar de bodem als de ander. Ongeacht hoe sterk je in de romp bent.

On topic; als je het bandje beu bent zou je het ook met kettlebell om je enkels kunnen proberen...

13

Re: Kettlebell

Zeker, maar je kunt ook onmogelijk goed in het water liggen met slechte rompstabiliteit.

Met band zwemmen voel je gelijk hoeveel spanning in je romp nodig is om goed te zwemmen.

14

Re: Kettlebell

Zinkende benen kan of ligt meestal toch wel aan je techniek voor mijn part.

15

Re: Kettlebell

Ik ken er die 'zinkende' benen hebben en best hard zwemmen in een triathlon. Het is voor de meesten geen probleem want een wetsuit lost dat grotendeels in één klap op.

Zijdelingse stabiliteit is veel belangrijker. Daar doet een wetsuit niks aan. Als je een slinger in je lijf hebt tijdens de slag verlies je ook in wetsuit heel veel tijd.

16

Re: Kettlebell

Kronkelend door het water! Dat herken ik.
Behalve herkennen, hoe kun je hieraan werken om te zorgen dat je minder slingerend door het water gaat?

17

Re: Kettlebell

Ik geloof dat Thijs wel een punt heeft met zijn rompstabiliteit. Uit eigen ervaring: nadat ik afgelopen zomer ieder week drie kwartier in/vlak achter de branding had gezwommen (ik woon in Den Haag dus de zee is dichtbij) merkte ik in het zwembad dat ik veel strakker in het water lag. En dus rechter en sneller zwom. Zwemmen in een onrustige zee, met af en toe een breker die je even door de wasmachine haalt, is blijkbaar een goede training voor je rompspieren. Mijn tip is dus: brandingzwemmen smile

18

Re: Kettlebell

Rompstabiliteit is voor alle 3 de onderdelen wel belangrijk. Dat van die zinkende benen en toch snel zijn klopt idd. Ik zie de topsportschool soms trainen in het zwembad en die gasten hebben ook niet allemaal een perfecte techniek of ligging in het water maar ze gaan wel allemaal verdomd goed vooruit.

19

Re: Kettlebell

Arnoutdv schreef:

Kronkelend door het water! Dat herken ik.
Behalve herkennen, hoe kun je hieraan werken om te zorgen dat je minder slingerend door het water gaat?

Dat hangt er van af wat de oorzaak is. Veelal een geval van crossing- over, oftewel de armen passeren de denkbeeldige middenlijn (lengteas). Dit kan samengaan met de wijze waarop je ademhaalt. Als reactie bewegen je benen vervolgens de tegengestelde richting op.
Remedie: hand op schouderlijn insteken, hoofd alleen zijwaarts draaien, evt centrale snorkel gebruiken, zodat je je volledig kunt focussen op een correcte insteek en pull.

20

Re: Kettlebell

En aan beide zijden leren ademhalen als je dat nog niet gewoon bent. En regelmatig setjes 1 op 3 ademen zodat je ook voelt wat je lichaam doet als je niet aan je voorkeurskant ademt. En inderdaad in je zog ademhalen in plaats van met je gezicht compleet uit het water te komen (1 brillenglas in het water houden).

21

Re: Kettlebell

Ynsnits heeft helemaal gelijk.

Pull buoy plus band zwemmen helpt ook. Eventueel met snorkel erbij. Als je met pull buoy en band de armen verkeerd insteekt of doorhaalt (en je jezelf dus de verkeerde kant op duwt) heb je de benen niet meer om dat te compenseren en slinger je dus werkelijk alle kanten op. Dan heb je heel goed door wanneer je de armbeweging goed of fout doet.

En als de slinger door gebrek aan kracht in de romp komt, helpt de enkelband al helemaal.

22

Re: Kettlebell

Wat bedoelen jullie met een enkelband? Als ik daar op zoek met bv Google krijg ik alleen medische enkelband smile

23

Re: Kettlebell

Een oude fietsband waar je een stuk uit knipt. Dan uiteinden aan elkaar knopen, zodat er een bandje ontstaat dat precies groot genoeg is om je enkels stevig bij elkaar te houden. Je kunt ze ook wel ergens kopen.

google 'bands only swimming' of 'pull buoy band swimming' maar eens. Het is in Nederland volgens mij geen heel populair trainingshulpstuk. In sommige andere landen wordt er veel meer mee gezwommen.

24

Re: Kettlebell

thijs schreef:

Een oude fietsband waar je een stuk uit knipt. Dan uiteinden aan elkaar knopen, zodat er een bandje ontstaat dat precies groot genoeg is om je enkels stevig bij elkaar te houden.


Mét of zonder lucht er in?
Veel of weinig?

Soort mini floater?

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

25

Re: Kettlebell

SanderDeVos schreef:
thijs schreef:

Een oude fietsband waar je een stuk uit knipt. Dan uiteinden aan elkaar knopen, zodat er een bandje ontstaat dat precies groot genoeg is om je enkels stevig bij elkaar te houden.


Mét of zonder lucht er in?
Veel of weinig?

Soort mini floater?

Zonder lucht! Dat is namelijk de truc...dat je zelf ervaart hoe je je ligging kunt beïnvloeden door  je hoofdhouding aan te passen en niet door ondersteuning bij je enkels. De meeste mensen zwemmen met het hoofd en gezicht teveel naar voren gericht, waarbij het hoofd te veel uit het water komt en de heupen en benen vervolgens zakken. Als je een stevige kick hebt, merk je dit echter niet zo, maar hoeft je houding niet mooi horizontaal te zijn. Met een enkelband schakel je de (corrigerende) kick uit en wordt elke fout in je ligging zichtbaar.
Inderdaad (onterecht) niet erg populair, want zwaar, maar het trainingseffect kan enorm zijn op verschillende vlakken: slagfrequentie, lichaamshouding, pullfase, watergevoel..
En het mooie is...het kost (bijna) niets! tongue