1

Onderwerp: Beenslag

Hoi

Ik ben nu zo'n half jaar serieus bezig met zwemmen. Lopen en Fietsen zijn mijn sterkste onderdelen. Vanwege een loopblessure train ik nu 3 x in de week het zwemmen waarvan 1 x in groepsverband. We werken tijdens die training vaak met hulpmiddelen zoals een pool buoy voor de armslag en een plankje voor de beenslag. Wat mij daarbij opvalt dat ik met de pool buoy harder zwem dan zonder en dat bij de baantjes beenslag met het plankje, de rest van de groep al aan de overkant is terwijl ik halverwege nog lig te spetteren. Ik probeer de beenslag vanuit de heupen te doen met zo'n hoog mogelijke frequentie maar de benen lopen helemaal vol. Ik zwem 1000m zo rond de 17.15

Heeft iemand nog tips?

2

Re: Beenslag

Koop je een paar zwemvinnen om specifiek je beenspieren te trainen.

Het zou ook kunnen dat je beenslag verkeerd is. Een veel voorkomend probleem bij beginnende zwemmers is dat ze meer een "fietsbeweging" doen dan een "zweepbeweging". Probeer je been zo stijf mogelijk te houden (zonder te forceren). De zweepslag komt dan automatisch door de waterweerstand.

Ik ben overigens een groot tegenstander van pullbuoys, zwemplanken en paddles. De kans dat je daardoor een blessure oploopt is vrij groot, zeker bij niet of te weinig stretchen en slecht inzwemmen. I.p.v. een zwemplank gebruik je beter een frontsnorkel. Dan blijft je lichaam ook in een natuurlijke positie en vermijd je overbelasting van het schoudergewricht.

3

Re: Beenslag

gisteren weer sinds tijden met een kickboard gezwommen:
2x300m opwarmen
2x 300m (25m benen - 50m crawl - 25m benen - 200m crawl)
1x 500m uitzwemmen

resultaat: idd de verzuring in de bovenbenen wat na afloop wel weg was, maar wel  bij thuiskomst 2 spieren aan binnenkant dij (mijn zwakke been) die avond pijnlijk en de dag erna volledig verhard (ik liep compleet mank) dankzij massage en compex vandaag wel kunnen hardlopen (gisteren volledig rust moeten nemen) waardoor het nu wel weer soepeler aan voelt maar nog niet echt denderend. vreemd detail. vandaag een zeer snelle training gelopen en gezwommen (3 min sneller op de 22km ronde, met halverwege 1900m zwemmen) zonder pijn. Alleen pijn tijdens het wandelen aan het begin, ba afloop en in het zwembad. Je zou het eerder andersom verwachten.


Ik denk dat ik trouwens ook tegen de meningen van anderen in  nagenoeg geen gebruik maak van hulpmiddelen (snorkel wil ik wle gaan proberen ). je kan wel los de beenslag gaan trainen ,m aar zie dat maar een succesvol te implementeren in je zwemslag. dus daarom geen pullboy / kickboard voor mij (vridjag was een uitzondering). En handpaddels? kracht train ik al in de fitness of met sprintsessies.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

4

Re: Beenslag

Scighera schreef:

En handpaddels? kracht train ik al in de fitness of met sprintsessies.

je schouders trainen in de sportschool is natuurlijk wel ff iets anders als zwemmen met paddles.
kan je beter met paddles zwemmen naar mijn mening... dan train je op kracht ÉN de juiste beweging

5

Re: Beenslag

denk opzich dat gebruik van hulpmiddelen als paddels e.d. goed is voor de techniek en kracht, alleen .... aard van het beestje (in elk geval mijne) is dat je vaak te veel te snel wilt. dus teveel in training, te snel opbouwen en onvoldoende tijd nemen voor herstel. als je dat in de hand houdt heb je er veel aan, anders maar zonder.

6 Laatst bewerkt door HJ (05-03-07 17:14:43)

Re: Beenslag

Volgens mij is het voor de gemiddelde triatleet vrij onzinnig om in een training honderden meters in beenslag af te leggen, met als gevolg dat je er een tijd last van hebt.
De gemiddelde triatleet heeft niet heel veel aan een hele goede beenslag. Een hele slechte beenslag daarentegen kost de gemiddelde triatleet weer heel veel snelheid en energie. Het moet dus goed zijn, maar hoeft niet perfect te zijn, mits je eliteraces gaat doen en sterke tempowisselingen aan moet kunnen.
Een goede en simpele oefening is een halve baan bcbenen waarna je na de halve baan je armslag erbij gooit. Voel dan eens het verschil tussen een geisoleerde beenslag en je beenslag tijdens je slag. Stem het goed op elkaar af. Ritme is alles.
Effectiever dan setjes bcb zwemmen met een plankje.
Probeer tijdens bcb niet teveel de nadruk te leggen op snelheid, kracht, of een hele hoge frequentie.
Doe het rustig aan, kleine bewegingsuitslag, ontspannen uitgestrekte voet en vanuit de heup. Als hulpmiddel zijn zoomers super, veel beter dan vinnen aangezien je in veel sterkere mate het bewegingspatroon uitvoert zoals het eigenlijk zou moeten.
Vraag verder eens aan je trainingsmaatje of trainer hoe het eruit ziet, maak eens een filmje met je mobtel of camera en pak er eens een oude triathlonsport bij (vorig jaar stond er nog een artikel in over de beenslag).
En vraag het aan Koen.

Trainze,
Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

7 Laatst bewerkt door Hans van Vlijmen (05-03-07 23:33:10)

Re: Beenslag

Met of zonder pullboy zwem ik echt niet harder alleen het feit als je met een pullboy traint verleg je het accent op de armen omdat je de benen niet gebruikt,dit heb ik uitgetest in een 50 meter bad
Het aantal armslagen met een pullboy is bij meer dan zonder pullboy dus het gebruik maken van de benen heeft zeer zeker nut
Het trainen van de benen doe ik met zoomers van Arena daarmee word je gewongen om precies de goede beenslag te doen anders wordt het te zwaar als je met te lange beenslagen zwemt en de frequentie is te langzaam
Trainen van de benen doe ik ongeveer 700 meter in sessies van 100 meter per keer met 10 sec pauze dit doe ik zeker niet te intensief alles op techniek,daarbij maak ik ook gebruik van een zwemplank om mijn handen erop te leggen
Wat het zwemmen met paddles betreft daarbij maak ik wel gebruik van een pullboy om volledig het accent op de armen te leggen ook dit doe ik puur op techniek lettend op de insteek en het doorhalen van de armen ook dit in sessies van 100 mtr per keer en om de 5 slagen adem halen
@ Scighera
Beenslag kun je zeer goed implementeren in je zwemslag probeer maar eens in zo weinig slagen mogelijk rustig eens 50 meter te zwemmen dan moet je wel gebruik maken van je benen en train eens om zo ontspannen mogelijk te glijden in het water want wanneer ik jou verhaal lees train je volgens mij wel erg hard met zwemmen als je verzuurd het water uitkomt
Mijn zwemtraining is een training van 100 minuten per keer en dat 3 keer per week en ik kom telkens fit weer het water uit en dat na 4400 meter zwemmen
Mijn 100 meter tijd max gezwommen is dit jaar al 7 sec. sneller dan vorig jaar en dan doe ik niet eens aan sprinttraining alleen met rustig zwemmen wel bewust zwemmen van wat doe ik en wat kan er verbeterd worden en zie het resultaat
Trainingstijden op 400 meter waarmee ik vorig jaar moeite mee had om te zwemmen in een 25 mtr bad doe ik nu fluitend in een 50 mtr bad
Zwemmen in de winterperiode is schaven aan je TECHNIEK en zwem niet te intensief

8

Re: Beenslag

Sluit me helemaal aan bij de  zwem vizie van Hans  v V .
Ik raad een ieder af om de trainings capriolen van Scighera niet na te doen !
Rapido

triathlon is 3 x beter

9

Re: Beenslag

@Hans van Vlijmen
Verzuur normalitair nooit, alleen dus met de specifieke beenslag banen schieten mijn quadriceps vol. met normale slag geen last van. Mijn slag is ontspannen alleen gebruik nog steeds erg weinig benen (beter dan eerst, gebruikte ik in principe geen benen, dus er is sprake van verbetering, haha ) Na 4000m kom ik ook fris het water uit dus zwem zeker niet te intensief (zwem 1500-5000m / training, ca 16.000m/week over 7 trainingen). Qua sprintsessies is het miniem, hooguit 2x per week (van de 7) wordt er wat interval of versnellingen gedaan. De rest is allemaal rustig om de slag zo economisch en ontspannen te laten verlopen.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

10

Re: Beenslag

HJ, volgens mij kunnen ze het ook wel aan jou vragen smile

Benen zijn niet alleen van belang voor de stuwing, maar ook voor de ligging/stroomlijning. Flippers/vinnen zijn nuttig voor het aanleren, zoomers inderdaad meer voor het verbeteren en trainen van de beenslag. Watergevoel is ook weer van belang bij de beenslag. Grote voeten zijn meegenomen, maar ook met kleine voeten kun je flink snelheid maken met een juiste techniek. (word te vaak als smoes gebruikt, het probleem is meestal dat de enkels te stijf zijn)

Uiteraard sluit ik me ook helemaal aan bij Rapido. Ik kan me niet meer herinneren dat ik 16 km in een week heb gezommen. Net wel een duurtraining van 3 km (wel opgesplitst) in 45 min gezwommen, dus met 4 uur zwemmen in de week moet ik wel bij Scighera in de buurt kunnen komen wink

11

Re: Beenslag

@ Koen
In de buurt komen? Dat is een understatement  smile  mij zwem je er wel uit, doe ca 55min over 3km  maar goed, dat was vorig jaar nog veel erger (1u02 of zo).

oh, je doelde op kilometers/week tongue

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

12

Re: Beenslag

Nog een aanvulling op het benenverhaal. De truc is om niet alleen goed benen te zwemmen (met of zonder plank), maar juist in de combinatie. Hierbij gaat het vooral om een continu ritme (bijv. 2 op 4), want vooral de ademhaling zorgt vaak voor een discontinuiteit in de beenslag. Veel zwemmers hebben dit zelf vaak niet door, dus dan kan videoanalyse van pas komen om het te verduidelijken.

13 Laatst bewerkt door HJ (08-03-07 11:15:05)

Re: Beenslag

le Coq schreef:

Nog een aanvulling op het benenverhaal. De truc is om niet alleen goed benen te zwemmen (met of zonder plank), maar juist in de combinatie. Hierbij gaat het vooral om een continu ritme (bijv. 2 op 4), want vooral de ademhaling zorgt vaak voor een discontinuiteit in de beenslag. Veel zwemmers hebben dit zelf vaak niet door, dus dan kan videoanalyse van pas komen om het te verduidelijken.

Ik heb het altijd al gezegd;

Ritme is Alles big_smile

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

14

Re: Beenslag

eens....heb ook een pauze in de beenslag met ademhalen, lastig om eruit te krijgen

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

15

Re: Beenslag

pfft dit forum zou een trainer in moeten huren voor sommige mensen...
7 zwemtrainingen per week..in totaal 16km
trainingen van 5km
dit een jaar lang
en dan 55 minuten zwemmen over 3 km.... sad

@scighera
je praat zelf over "De rest is allemaal rustig om de slag zo economisch en ontspannen te laten verlopen."

hoe kun je nou in vredesnaam een rustige en economische slag hebben???je tijden zijn dramatisch als je naar je trainingsarbeid kijkt.

je levert trainingsarbeid voor een atleet die 12:00 of harder op een km zwemt.

hoe denk je zelf ooit progressie te gaan boeken als je nu met 7 zwemtrainingen in de week net 17 minuten op een km zwemt.

zit trouwens net ook met verbazing te lezen dat je een halve marathon rond de 1:30 hoopt te lopen sad ergens klopt iets niet in de verhouding trainen/presteren

ik zou een trainer gaan zoeken als ik jou was.


om behalve kritiek ook nog een tip te geven...je zegt zelf dat je slechts 2 keer per week wat sprintjes of interval zwemt, als je dan zonodig 7 keer per week wilt zwemmen waarom doe je dan niet 4 of 5 intervaltrainingen en dan 2 trainingen heel relaxed.
zo krijg je snelheid, niet door alleen maar als een goudvis je baantjes te trekken.

ik neem tenminste aan dat je traint om zo optimaal mogelijk te presteren? dat neem ik aan aan de hand van je verhalen tenminste...overigens zou je een boel tijd kunnen besparen op al die krachttrainingen die je doet die gaan je echt niet helpen harder te zwemmen kracht is niet je beperkende factor dat is techniek.
krachttrainingen zijn leuk maar alleen om blessures voor te zijn of als je een dusdanig geoefende zwemmer bent dat je je progressie ergens anders uit moet gaan halen dan techniekverbetering.

succes met je training! en ik hoop je dit seizoen een keer in actie te zien ik ben zeeer benieuwd