1

Onderwerp: Shin Splits

Yup.

Au.

Te ver gelopen zonder degelijk getraind te zijn.
Tegenwoordig stage lopen ma-vr 8.00-16.30, dan 18.00-21.15 werken 3 avonden per week
Andere 2 avonden muziekrepetitie.

Op zaterdag bij mijn vriendin, dus probeer ik altijd even snel een loopje er in te persen.

Eerste keer na nieuwjaar 5km, toen 10km, op virj intensief niveau.
Daarna een keer 19km op belachelijk lage intensiteit.
Alles goed, tot de weken er na.

Daarna alleen maar 8-9km gelopen,
Wilde doordeweeks ook nog na mijn werk even snel 5km er in persen.
Na 1km teruggegaan.
Verkeerd opgebouwd in de trainingen, vorm van vroeger is er niet (weet ik, maar wil ik niet toegeven...)
Klote schenen,,,
Alles au als ik ga rennen.
Nu maar fietsen, dat gaat wel.
Anderhalve week niet lopen, en de week voor carnaval proberen we nog even wat kilometeres rustig op te bouwen met lopen.


Om een lang verhaal kort te maken
Opbouwen, zonder fundering kan je geen Burj al Khalifa neerzetten. Hoe voorzichtig je ook bent.
Ik ben van mijn sokkel gevallen.
van Sokkel naar Sukkel.

Ach, komt goed!

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

2

Re: Shin Splits

De volgende oefening heeft bij mij goed geholpen heeft toen ik last kreeg van Shin Splints.
Met gestrekte benen op je rug liggen. Dan 60 seconden lang je te grote teen naar je toe trekken.
De dit iedere ochtend en avond, ieder been 3x. Binnen een week werd de klachten bij significant minder.

3

Re: Shin Splits

Toch raar nu is er internet en zoveel lectuur dat er toch nog steeds mensen zijn die zonder opbouw of wat dan ook zulke dingen doen. Das hetzelfde als toch maar een huis proberen te bouwen zonder een fundering te graven. Maar veel succes met je herstel  cool

4

Re: Shin Splits

ronnyke schreef:

Toch raar nu is er internet en zoveel lectuur dat er toch nog steeds mensen zijn die zonder opbouw of wat dan ook zulke dingen doen. Das hetzelfde als toch maar een huis proberen te bouwen zonder een fundering te graven. Maar veel succes met je herstel  cool

Gaf ik zelf ook al aan.

Probleem is, dat mijn lichaamsconditie verslechtert bij niet trainen, maar ik blijf denken dat ik getraind ben.
Ik leg de lat te hoog.
Bouw wel op, maar nu niet:P Doe ik pas als ik tijd heb (eind Maart ga ik weer vol trainen,) dan gaan we gewoon weer terugbouwen naar het gewone schema van 2-3x fietsen, 2-3x lopen, en 1-2x zwemmen per week.

Spierpijnloos. dat dan weer wel.
Nu niet.
Au.

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

5

Re: Shin Splits

ronnyke schreef:

Toch raar nu is er internet en zoveel lectuur dat er toch nog steeds mensen zijn die zonder opbouw of wat dan ook zulke dingen doen. Das hetzelfde als toch maar een huis proberen te bouwen zonder een fundering te graven. Maar veel succes met je herstel  cool

Maar zelfs al ben je getraind, kan je jezelf overtrainen blijkbaar, getekend, Sam  sad

6

Re: Shin Splits

Overtrainen kun je altijd. Ik zat er net voor nieuwjaar ook mee,gelukkig heeft zich dat snel en goed opgelost.

7 Laatst bewerkt door Unclesam (06-03-14 15:55:48)

Re: Shin Splits

ronnyke schreef:

Overtrainen kun je altijd. Ik zat er net voor nieuwjaar ook mee,gelukkig heeft zich dat snel en goed opgelost.

tips? buiten rusten

8

Re: Shin Splits

Met rusten alleen los je dit niet echt op denk ik. Vooral rustig trainen en niet te lang. Maar dat is voor velen moeilijk.

9

Re: Shin Splits

Unclesam schreef:
ronnyke schreef:

Overtrainen kun je altijd. Ik zat er net voor nieuwjaar ook mee,gelukkig heeft zich dat snel en goed opgelost.

tips? buiten rusten

binnen rusten, kan ook

10

Re: Shin Splits

is gewoon moeilijk, weet er nu ook alles van: in je gedachten weet je waar je toe in staat was, en dan is het moeilijk te accepteren naar wat je nu kan..

-Luister naar je lichaam, pijntjes, geen zin?  doe daar wat mee
-Rustdagen plan je niet, die overkomen je : dag niet fit, geen zin? Reageer erop! Wees geen slaaf van je traininsgschema
-Goed gebalanceerd eten en goed drinken
-Goed slapen
-Gevoel volgen met trainen, intensiteiten zijn leuk, maar soms.... is gevoel beter. Nadeel van bijv een rustige duurloop op Z0/Z1 intensiteit terwijl je conditie slecht is : hartslag ligt te hoog , dus je gaat langzamer loper, wat weer ten koste gaat van techniek ontspannenheid.
-Er zijn opbouwregels, ik geloof 10% in volume per week met lopen?

Zoals Arnoutdv al aangaf: doe die oefening, Dat is voor m. Tiabialis Anterior. grootste spier die pal naast je scheenbeen loopt. die sterker maken samen met enkel stabiliteitsoefeningen (single legged squats zonder met armen steun te zoeken) is een deel van de preventie van dit soort blessures. Verder nu na inspanning koelen smile

Zorg voor Goede schoenen die bij je loopstijlpassen, niet versleten zijn, en niet steeds aan dezelfde kant van de weg lopen...


Succes!

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

11

Re: Shin Splits

Ik loop al jaren en weet dat ik hier gevoelig voor ben. Bij tijd en wijlen nog steeds last van na intensieve week of training.
Ik weet met het nemen van rust (rustigere en minder looptrainingen) in de weken erna het wel weer te laten herstellen.
Zou inderdaad ook oefeningen moeten blijven doen.