1

Onderwerp: Meniscus...

Wie oh wie heeft er hier al een operatie aan meniscus gehad en kan me gerust stellen...

Heb op 4mrt gesprek met orthopedisch chirurg, om foto's van mijn goede (nu niet meer) knie te bekijken, scoor positief op meniscus test, klachten zijn extreem aanwezig bij max strekken en de max buigen. Kan gelukkig gewoon doorgaan met mijn revalidatie. zwem/fiets/loop alweer gelukkig, en ook zware load met kracht kan ik erop hebben.

Maar ja, knie is voor mij gevoelsmatig toch zwaarder qua operatie dan mijn jukbeen/bovenkaak en sleutelbeen voorzien van titanium/staal... wat ik al achter de rug heb...

Is het resultaat positief m.b.t onze sporten? smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

2

Re: Meniscus...

De meeste mensen die ik ken die dit al laten doen hebben waren voetballers. Dat kan mee of tegenvallen. Valt het mee heb je geluk dan kun je verder zonder problemen,valt het tegen zit je in een sukkelstraatje. Succes alvast;

3

Re: Meniscus...

ronnyke schreef:

De meeste mensen die ik ken die dit al laten doen hebben waren voetballers. Dat kan mee of tegenvallen. Valt het mee heb je geluk dan kun je verder zonder problemen,valt het tegen zit je in een sukkelstraatje. Succes alvast;

is ook typische voetbalblessure, bij knie heeft vreemde draai/slag gemaakt, vermoedelijk toen ik de auto raakte. Het zal een kleine scheur te zijn. als je kijkt naar de huidige beperking.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

4

Re: Meniscus...

Ikzelf gelukkig niet, maar ik heb er een paar gezien bij anderen om me heen. In de gevallen dat het om een eenvoudig klein stukje meniscus ging, stelde het veel minder voor dan jij al hebt meegemaakt. Geen volledige narcose, drie kleine sneetjes van 5mm waar drie hele kleine buisjes door gaan. Als zoiets normaal verloopt ben je er zo doorheen.

Tot vanavond in het pierebadje?

5

Re: Meniscus...

thijs schreef:

Ikzelf gelukkig niet, maar ik heb er een paar gezien bij anderen om me heen. In de gevallen dat het om een eenvoudig klein stukje meniscus ging, stelde het veel minder voor dan jij al hebt meegemaakt. Geen volledige narcose, drie kleine sneetjes van 5mm waar drie hele kleine buisjes door gaan. Als zoiets normaal verloopt ben je er zo doorheen.

Tot vanavond in het pierebadje?

Heb gelukkig een orthopedisch chirurg/sporttraumatoloog met goede reputatie, dus ga uit van normaal verloop wink

Denk het wel smile vandaag al uurtje kracht gedaan en uurtje gelopen,  als het rustig is...en ik ben er...dan wordt het gewoon 25m bad. Ik heb gisteren paar 200jes kunnen doen in volledig borstcrawl, ziet er niet uit, maar is een begin

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

6

Re: Meniscus...

Ikzelf reeds 8 operaties aan de knie gehad.
Waarvan 3 keer meniscus. De eerste keer kon ik na 3 weken terug wedstrijden spelen. Dus in principe is dit geen ernstige ingreep.
Ze kunnen deze ofwel naaien ofwel een stukje afknippen. Naaien is uiteraard beter, maar de herstelperiode is veel langer + dit komt niet vaak voor dat ze dit kunnen. Dus 9/10 knippen ze een stukje af.
na de 3de keer hebben ze de mijne  er uitgehaald, gevolg , geen meer. Dan begint pas de miserie smile

Succes

7 Laatst bewerkt door Scighera (19-02-14 20:56:22)

Re: Meniscus...

pieterjan99 schreef:

Ikzelf reeds 8 operaties aan de knie gehad.
Waarvan 3 keer meniscus. De eerste keer kon ik na 3 weken terug wedstrijden spelen. Dus in principe is dit geen ernstige ingreep.
Ze kunnen deze ofwel naaien ofwel een stukje afknippen. Naaien is uiteraard beter, maar de herstelperiode is veel langer + dit komt niet vaak voor dat ze dit kunnen. Dus 9/10 knippen ze een stukje af.
na de 3de keer hebben ze de mijne  er uitgehaald, gevolg , geen meer. Dan begint pas de miserie smile

Succes

Thanks!

Bij naaien moet het in een doorbloed deel zitten weet ik wink denk dat het knippen wordt dan, maar hoeft niet veel als ik kijk wat ik wel kan nu. en ben niet voornemens om weer een auto van dicht te bekijken, dit is mijn derde aanrijding, meer dan genoeg

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

8

Re: Meniscus...

Wees blij dat het al bij al nog meevalt. Bij ons hier is er weer een jonge wielrenner die het nietmeer kan navertellen.

9

Re: Meniscus...

ronnyke schreef:

Wees blij dat het al bij al nog meevalt. Bij ons hier is er weer een jonge wielrenner die het nietmeer kan navertellen.

Ben ik ook zeker van bewust, maar dan nog, was liever gewoon fit geweest. En ja, weet hoe het anders kan, ben al een neef verloren op deze manier...

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

10

Re: Meniscus...

Scighera,

Ik heb zelf een stukje meniscus laten weg halen in 2011.

Ik heb 1 tip voor je. Zorg dat je spierkracht weer op niveau komt, nadat alles weer soepel is.

1. zwemmen
2. fietsen op een licht verzet op de tacx
3. krachttraining

Heel veel succes met ingreep en herstel

11

Re: Meniscus...

peet schreef:

Scighera,

Ik heb zelf een stukje meniscus laten weg halen in 2011.

Ik heb 1 tip voor je. Zorg dat je spierkracht weer op niveau komt, nadat alles weer soepel is.

1. zwemmen
2. fietsen op een licht verzet op de tacx
3. krachttraining

Heel veel succes met ingreep en herstel

Thanks!

ben nu al druk bezig om kracht op oude niveau terug te krijgen, kan de knie gelukkig hebben, ben alleen benieuwd of ik het een beetje kan uitstellen.... weet niet of het erger kan worden als je er langer mee doorloopt, mja ,allemaal vragen voor de chirurg

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

12

Re: Meniscus...

Scighera

Uit mijn eigen ervaring en de ervaringen rondom mij, het wordt erger.
Je eerste helft van het seizoen is naar de klote, mocht je voorspoedig herstellen dan kun je in september/oktober misschien nog een mooie wedstrijd doen.

Mooier kan ik het niet maken

sorry

13

Re: Meniscus...

peet schreef:

Scighera

Uit mijn eigen ervaring en de ervaringen rondom mij, het wordt erger.
Je eerste helft van het seizoen is naar de klote, mocht je voorspoedig herstellen dan kun je in september/oktober misschien nog een mooie wedstrijd doen.

Mooier kan ik het niet maken

sorry

hmm, tijd zal het leren, wat het erger heeft gemaakt is dat getrek en gewring met die functietesten maandag, maar verder....
zie wel wat seizoen gaat brengen....

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

14

Re: Meniscus...

peet schreef:

Scighera

Uit mijn eigen ervaring en de ervaringen rondom mij, het wordt erger.
Je eerste helft van het seizoen is naar de klote, mocht je voorspoedig herstellen dan kun je in september/oktober misschien nog een mooie wedstrijd doen.

Mooier kan ik het niet maken

sorry

Hangt af van verschillende factoren!!
Ik kon na 3 weken terug competitiewedstrijd voetbal spelen. Dus het seizoen is zeker niet naar de knoppen!

15

Re: Meniscus...

hmm dillema hier nu,

zwemmen valt weer weg voor 4-6 weken:

2  pezen in "gebroken"schouder zit veel vocht in, peesdikte in ontspannen toestand is 7,5 ipv 5,7mm.
, gaat om de pezen van de supraspinatus en infraspinatus, zijn dieper gelegen spieren van schoudergewricht. verklaard de pijn die ik nog steeds heb op die plekken (de rest is weer pijnvrij). als wat stijfheid bij bepaalde bewegingen, en het niet kunnen opvangen van abrupte bewegingen (zwemmen geconcentreerd, fietsen niet scheef gedraaid zwaar aanzetten.
niet zwemmen dus (maandag hoor ik wat ik wel kan en mag)

Hardlopen:
werd me afgeraden ivm meniscus, door belasting erop steeds kan het niet herstellen:
-A. ik heb geen last tijdens of na belasting (zit niet in de hoeken te werken waar ik gene klachten heb, heb de beenspieren enorm sterk, en loop iig tot afspraak met chirurg alleen egale verharde duurloopjes in Z1. geen oneffenheden opvangen dus.
-B. geen zwelling in knie
-C. mij is verteld das meniscus uberhaupt zonder operatie niet te herstellen is?
-D. Kan ook Krachttraining doen, geen klachten tijdens na, mits ik niet overstrek en niet dieper buig dan 100 graden.

Resultaat met lopen/fietsen/kracht combinatie is het gevoel dat ik sterker en soepeler wordt ipv andersom, als ik goed heb geslapen (niet been volledig gestrekt) stap ik gewoon soepel uit bed :S en doe mijn ding, moet alleen niet hurken, met gestrekte benen op een poef zitten. Lang staan opletten dat ik niet te ver strek. Kortom de limieten accepteren in mijn bewegingsbereik.

Fietsen
Afgeraden ivm risico op valpartijen tongue

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

16

Re: Meniscus...

pieterjan99 schreef:
peet schreef:

Scighera

Uit mijn eigen ervaring en de ervaringen rondom mij, het wordt erger.
Je eerste helft van het seizoen is naar de klote, mocht je voorspoedig herstellen dan kun je in september/oktober misschien nog een mooie wedstrijd doen.

Mooier kan ik het niet maken

sorry

Hangt af van verschillende factoren!!
Ik kon na 3 weken terug competitiewedstrijd voetbal spelen. Dus het seizoen is zeker niet naar de knoppen!

ik doe wat verantwoord kan, heb geen ambities meer qua tijden of klasseringen, en als ik het niet vertrouw start ik niet smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

17

Re: Meniscus...

Gewoon doortrainen en zo snel mogelijk afspraak maken bij chirurg.
Met trainen bedoel ik wel indien je geen last of pijn hebt.
Fietsen afgeraden wegens eventuele valpartijen, komaan zeg smile

Meniscus zal idd niet vanzelf genezen. Kan wel overgaan voor een paar weken zelfs maanden, maar vroeg of laat komt die pijn terug.

18

Re: Meniscus...

Wat een pech Sgighera!

Ik neem aan dat er een MRI is vervaardigd?
Meiscuscusprovocatietesten zijn nl niet 100 % specifiek.
Of een meniscus spontaan kan genezen hangt zeer sterk af van de aard en lokalisatie van het letsel. Een klein letsel in het doorbloede deel heeft enige kans, maar ook daar kan geen  volledige zekerheid geboden worden.
Duimen voor 4 maart dus maar en succes en sterkte met je verdere herstel!

19

Re: Meniscus...

pieterjan99 schreef:

Gewoon doortrainen en zo snel mogelijk afspraak maken bij chirurg.
Met trainen bedoel ik wel indien je geen last of pijn hebt.
Fietsen afgeraden wegens eventuele valpartijen, komaan zeg smile

Meniscus zal idd niet vanzelf genezen. Kan wel overgaan voor een paar weken zelfs maanden, maar vroeg of laat komt die pijn terug.

haha, ik fiets ook gewoon, alleen neem totaal geen risico's, het ongeval heeft natuurlijk ook mentaal de sporen nagelaten....
punt is dat vallen natuurlijk funest is omdat botten nog niet sterk genoeg zijn en nog helende zijn smile

Heb op 4mrt een afspraak met een goed aangeschreven chirug.... tot die tijd wil ik gewoon doorgaan met wat ik zonder pijn kan, om zo de boel zo sterk mogelijk te houden/krijgen, wat me weer helpt met de eventuele volgende revalidatie.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

20

Re: Meniscus...

Ynsnits schreef:

Wat een pech Sgighera!

Ik neem aan dat er een MRI is vervaardigd?
Meiscuscusprovocatietesten zijn nl niet 100 % specifiek.
Of een meniscus spontaan kan genezen hangt zeer sterk af van de aard en lokalisatie van het letsel. Een klein letsel in het doorbloede deel heeft enige kans, maar ook daar kan geen  volledige zekerheid geboden worden.
Duimen voor 4 maart dus maar en succes en sterkte met je verdere herstel!

ja, had me 2014 anders voorgesteld.

er wordt een röntgen gemaakt, weet dat de testen nooit helemaal sluitend zijn, maar ik schor op beide testen helaas positief... afwachten wat de chirurg vindt...

Bedankt!

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

21

Re: Meniscus...

Was er iets aan je fiets?

22

Re: Meniscus...

ronnyke schreef:

Was er iets aan je fiets?

Beide carbon vorkpoten gescheurd, frame krom, lagers voorwiel vast, stuur krom beide kanten, beide STI's opengebarsten , zadel in 2 stukken....

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

23

Re: Meniscus...

En de Röntgen van de knie is schoon...volgende week door de MRI met de knie (rest niet, wordt nog wat met metaal in schouder en gezicht...)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800