1

Onderwerp: Paddles

Ik vraag me af of het nuttig is voor een beginner om regelmatig met paddles te trainen? heb dit nl 1x gedaan en moet bekennen dat het vrij lastig is.

Kan iemand daarover iets zeggen. bijv. inzake de voor- en nadelen?

GR

Rudi

2

Re: Paddles

Dag Rudi,

Als beginner zou ik mij vooral concentreren op een goede techniek. Met name een goede ligging in het water en een efficiënte armtechniek. Dat scheelt een hele hoop energie die je waarschijnlijk bij de rest van de triatlon nog hard nodig hebt.

Op internet is veel te vinden over een juiste techniek. Op youtube zijn goed instructiefilmpje te vinden. Mijn beste advies zou zijn: train een jaartje mee met een zwemclub.

3

Re: Paddles

Paddles kunnen een nuttige ondersteuning zijn bij de techniekraining, je merkt al heel snel of je het water de goede kant op duwt. Let er wel op dat je je schouders hier meer mee belast dan tijdens normaal zwemmen. Hierdoor zijn paddles dus ook geschikt voor krachttraining.

Als beginner zou ik er voorzichtig mee zijn.

4

Re: Paddles

Beginner schrijf je, maar wat voor zwemniveau heb je het dan over?

Lastig zwemmen met paddles, schrijf je. Over wat voor paddles heb je het, grootte en type? En zwem je alleen paddles of ondersteun je het geheel met een pull buoy? En zo ja, met zo'n kleuterding van speedo of vergelijkbare merken, of met één die ook werkelijk drijfvermogen heeft?

5

Re: Paddles

Thijs,

zwemniveau betreft nu (na 8 weken training --> begin alleen gebrekkige schoolslag) 50 min bc training (wel met korte rust periodes). langste afstand in 1x is 500m bc ongeveer 30 sec per baan. Ik train 1x alleen en 1x begeleid.

Ik heb 1x met paddles gezwommen op de vereniging. verder nog geen ervaring mee. heb zelf wel een pb en plankje. dit voor de individuele training.  (zonder hulp pb).

Trainingen zijn afwisselend bijv. 10 x 50 bv op 90% met 30 sec rust, alleen armen, alleen benen, 1 arm, etc.

6

Re: Paddles

Hoi Rudi,

In het algemeen denk ik dat je als beginner geen paddles moet gebruiken. Er is meer winst te behalen door goede zweminstructies olv een zwemcoach. Bij beginners valt er namelijk nog erg veel te verbeteren aan ligging, armtechniek, slaglengte en slagfrequentie.
Vooral het laatste is  vaak te laag. Het gebruik van paddles zorgt vanwege het grotere oppvl. voor een nog lagere slagfrequentie. Daarnaast beschikken beginners nog over onvoldoende kracht en coordinatie in de schouderspieren om de paddles op juiste wijze te gebruiken, waardoor juiste uitvoering van de onderwatertechniek (early vertical forearm, high elbow etc) in het gedrang komt en je uiteindelijk jezelf de verkeerde armtechniek aanleert, en da's jammer...
Als vuistregel zou je  bij gebruik van paddles in staat moeten zijn om over een grotere afstand een minstens een gemiddelde 100 m tijd van 1:40 min. moeten kunnen zwemmen.
Jij zwemt nu gemiddeld 2 min. per 100 m. begrijp ik, dus laat voorlopig die paddles maar achterwege.
Succes! En laat je vorderingen horen!

7

Re: Paddles

ok dank je. Erg leerzaam dit forum. ik heb er ook zeker 2 jaar voor uitgetrokken om sneller en verder te gaan zwemmen.

neem aan dat PB en plankje wel bruikbaar zijn? waar moet ik dan op letten?

8

Re: Paddles

Zeker! Met een pb hoef je je ip niet druk te maken over de juiste horizontale ligging in het water en schakel je ook je beenslag uit. Je kunt dan al je aandacht besteden aan de uitvoering van een goede armtechniek. Waar je allemaal op moet letten is niet in een paar woorden uit te leggen, maar zoek via youtube eens op:swimsmooth,  the race club, tower26 en je krijgt een overdaad aan nuttige informatie.

9

Re: Paddles

Pull buoy is een goed trainingsmiddel. Maar, neem hem te klein, en je gaat er juist slechter van zwemmen. Als 1983 je geboortedatum is, komen twee pull buoys (aan elkaar geplakt) waarschijnlijk veel dichter in de buurt van de juiste grootte dan eentje. Het probleem van een kleine pull buoy is dat hij te weinig drijfvermogen heeft om de hele functie van de benen over te nemen, en je de benen wel uitschakelt omdat ze continu dat ding moeten vastklemmen. Dus zwem of zonder pull buoy, of met één die groot genoeg is om in één klap helemaal goed in het water te liggen.

Voor paddles zwem je inderdaad nog vrij langzaam. Eén uitzondering zou er kunnen zijn. De catalyst paddle van TYR, in de maat xs. Die paddle maakt zijn naam waar, het is een catalysator voor een goede armbeweging. In de maat xs is ie amper groter dan je hand en heb je eigenlijk helemaal niet zo veel extra kracht nodig en je houdt dan ook ongeveer je normale ritme aan. Van de meeste andere paddle types zou ik ver weg blijven tot je zeker met grootst gemak rond de 1:20/100m leert zwemmen.

10

Re: Paddles

thijs schreef:

Pull buoy is een goed trainingsmiddel. Maar, neem hem te klein, en je gaat er juist slechter van zwemmen. Als 1983 je geboortedatum is, komen twee pull buoys (aan elkaar geplakt) waarschijnlijk veel dichter in de buurt van de juiste grootte dan eentje. Het probleem van een kleine pull buoy is dat hij te weinig drijfvermogen heeft om de hele functie van de benen over te nemen, en je de benen wel uitschakelt omdat ze continu dat ding moeten vastklemmen. Dus zwem of zonder pull buoy, of met één die groot genoeg is om in één klap helemaal goed in het water te liggen.

Ik heb de Big Buoy van Huub en wordt uitgelachen bij mijn lokale zwemclub. Maar hij doet wel wat hij moet doen, en dat is drijfvermogen leveren.

11

Re: Paddles

Dat is de juiste grootte, als je uitgelachen wordt.

Trouwens, HUUB is dan, voor zover ik weet, wel de eerste die een fatsoenlijke pull buoy in de markt brengt. Er zijn nog van die hard plastic buoys maar die vind ik maar niks.

12

Re: Paddles

dank jullie!

13

Re: Paddles

Ik heb deze. Geeft meer dan genoeg drijfvermogen vindikzelf :-)

14

Re: Paddles

Ik zwem met deze: http://www.wiggle.co.uk/aqua-sphere-pull-buoy/

Kost geen drol, maar drijven doet ie. Nu heb ik (helaas) geen fietsbenen type Robert Förstemann, dus dat scheelt ook wel. Atleten met onwijze fietskuiten willen nog wel eens wat minder vlak in het water liggen. Dan zou je er inderdaad wellicht 2 aan elkaar kunnen maken.

15

Re: Paddles

Wel daar stel ik me nu echt vragen bij. Ligt het aan de kuiten? De positie van de voeten,aangezien fiets/lopers niet de soepele enkels van echte zwemmers hebben? Of de techniek van zwemmen? Volgens mij drijven benen altijd. Als je plat op het water ligt komen ze toch ook bovendrijven het is pas als je begint te zwemmen dat ze beginnen te zinken.

16

Re: Paddles

ronnyke schreef:

Volgens mij drijven benen altijd. Als je plat op het water ligt komen ze toch ook bovendrijven het is pas als je begint te zwemmen dat ze beginnen te zinken.

Hmm..apart hmm
Meestal is het andersom. In ieder geval bij mannen. De meeste dan... wink

17

Re: Paddles

Hoezo? Leg je maar eens gewoon op je rug of je buik op het water je zult wel drijven.

18

Re: Paddles

Nee, juist niet.
En of de benen blijven drijven of niet, is namelijk afhankelijk van de plaats waar  de center of mass / lichaamszwaartepunt aangrijpt in het lichaam. Deze COM is de resultante van alle variabelen van lichaamsverhoudingen (oa lengte/gewicht ledematen) en lichaamssamenstelling (verhouding vet/spiermassa). Bij mannen ligt deze COM meer richting de voeten, en bij vrouwen juist meer richting het hoofd. Vandaar dat vrouwen in het algemeen minder moeite hebben om een horizontale positie in het water te handhaven.
En natuurlijk zijn er individuele verschillen, maar als ik stillig zakken mijn benen als een baksteen. Op het moment dat ik ga zwemmen creeer ik lift en gaan mijn benen drijven.

19

Re: Paddles

Ik drijf best goed in het water. Ik heb gisteren voor de eerste maal met een pb gezwommen. Als ik dit nu lees, is deze eigenlijk belachelijk veel te klein voor mij maar ik had geen enkele moeite om de beenfunctie uit te schakelen. Maar ik zwem ook nauwelijks met de benen. Ik doe ongeveer 1 kick per arm beweging dus eigenlijk grotendeels voor mijn rolbeweging goed te ondersteunen en totaal niet voor propulsie. En ik heb jammer genoeg ook nog een vrij hoog vetpercentage dus misschien dat dat me ook wel wat beter laat drijven.  cool