1

Onderwerp: Verzuurde boven benen

Ik ben nu al een tijdje bezig met trainen voor de aankomende wedstrijden.

Maar nu heb ik al een paar dagen dat mijn boven benen erg snel verzuren vergeleken met hiervoor.

Train ik dan te hard of kan het aan mijn voeding liggen?

Dit heb ik de afgelopen 2 weken getraind:
* Fietsen, 3keer per week 42km met een gemiddelde van 33km/u en een hartslag rond de 145
* Hardlopen, 2 keer per week. 1 keer 5km rond de 25min en 1 keer 17km rond de 1.30 met een hartslag van 155
* Zwemmen, 1 keer per week. 1 uur zwemmen (verschillende oefeningen, onbekende afstand)

Gr Dimitri

2

Re: Verzuurde boven benen

Dimitri,

IK ben verre van ervaren genoeg om wat te zeggen over het zwemmen en fietsen. Het lopen daarentegen heb ik meer ervaring mee.

Heb je gedacht bij het lopen aan een juiste warming up en cooling down (met bijbehorende rekoefeningen)?. Dat helpt bij mij wel aardig tegen vermoeide en papperige benen. Verder als de 5k in 25 min redelijk pittig voor je is zou ik adviseren om de duurloop langzamer te doen. bijv. op een hartslag van 135-145. Dus meer richting de 6 min per km.

Wellicht kan je hiermee mee.

3

Re: Verzuurde boven benen

Hey Rudi.

Warming up en cooling down doe ik inderdaad te weinig  roll
Zal dat zo veel uitmaken?

Opzich de 5k in 25min is niet te pittig voor mij. dus denk niet echt dat dat het probleem is.

Ik weet ook nooit zo goed hoeveel rust ik moet nemen tussen trainingen door.

4

Re: Verzuurde boven benen

Het kan lonen om eens uit te zoeken wat je hartslagzones zijn. Hartslag is relatief; bij de ene zit je met 140 al op wedstrijdtempo en de ander komt net boven z'n rustige duurtempo uit. Bij hartslag 135-145 zou ik met fietsen al richting duurzone 3 gaan en dan zou ik het niet gek vinden als ik continu verzuurd zou zijn tongue

Probeer ook de 80/20 regel een beetje aan te houden; 80% van je trainingen in DT1 (rustige duurtempo) en 20% in intensief tempo

5 Laatst bewerkt door rudi1983 (12-03-14 11:32:45)

Re: Verzuurde boven benen

Ik bedoel met 135-145 lopen. Fietsen is idd bij mij ook een heel ander verhaal.

@ Dimitri; door een goede warming up en cooling down heb ik gedurende de dag en de dag erop minder vermoeide benen. Zelfs na een marathon loop ik nog een paar minuutjes uit. (soms is het ook 5 min wandelen  big_smile )
Je kan het altijd proberen. Voor mij helpt het ook met het voorkomen van blessures.

6

Re: Verzuurde boven benen

Het kan ook zijn dat het volume te snel hebt opgebouwd.
Je conditie is wel goed, dat houdt echter niet in dat je dan op alle sporten op 80% intensiteit kan trainen 7 dagen in de week.
Het zijn allemaal andere spiergroepen die ieder qua volume rustig uitgebouwd moeten worden.

Sowieso altijd 1 dag per week niet sporten, rusten en herstel hoort ook bij het opbouwen.

7

Re: Verzuurde boven benen

Als het ECHT verzuurde benen zijn is het zowiezo een teken dat je ofwel te hard of teveel traint. Alles met een te voor is zelden goed :-) 5km in 25min is voor de meeste niet echt een trage duurtraining meer.

8

Re: Verzuurde boven benen

Dimitri_ schreef:

Ik ben nu al een tijdje bezig met trainen voor de aankomende wedstrijden.

Maar nu heb ik al een paar dagen dat mijn boven benen erg snel verzuren vergeleken met hiervoor.

Train ik dan te hard of kan het aan mijn voeding liggen?

Dit heb ik de afgelopen 2 weken getraind:
* Fietsen, 3keer per week 42km met een gemiddelde van 33km/u en een hartslag rond de 145
* Hardlopen, 2 keer per week. 1 keer 5km rond de 25min en 1 keer 17km rond de 1.30 met een hartslag van 155
* Zwemmen, 1 keer per week. 1 uur zwemmen (verschillende oefeningen, onbekende afstand)

Gr Dimitri

Waarom denk je dat het aan je training of voeding ligt en niet aan de rust die je (hoogstwaarschijnlijk te weinig) pakt? Trainen is afbreken, rusten is opbouwen.

9

Re: Verzuurde boven benen

Zoals ik zo lees traint hij rond de 7a8u dus dan heb je normaal genoeg rust ertussen :-)

10

Re: Verzuurde boven benen

ronnyke schreef:

Zoals ik zo lees traint hij rond de 7a8u dus dan heb je normaal genoeg rust ertussen :-)

Misschien werkt-ie wel 80 uur in de week, dan is 8 uur trainen aardig belastend denk ik  tongue

M.i. kan je het van twee kanten benaderen; je traint te hard voor de hoeveelheid rust die je kan pakken, of je rust te weinig voor de training die je doet.

11

Re: Verzuurde boven benen

ronnyke schreef:

Zoals ik zo lees traint hij rond de 7a8u dus dan heb je normaal genoeg rust ertussen :-)

Hangt er vanaf van welk niveau hij komt en hoe intensief alles is. Het kan zijn dat hij al weken aan een stuk te intensief traint en dat dit nu stilaan zijn tol eist. Daarvoor zouden we al om te beginnen eerst moeten weten hoe het met zijn hartslag ligt. Die hartslagen die -hij-met-zijn-supernaam- opgeeft, zijn voor mij bv extensief aangezien ik een zeer hoge max heb. Voor anderen kan dit al naar omslagpunt gaan.

12

Re: Verzuurde boven benen

Zoals ik dus al vermelde als je echt verzuurde benen hebt train je te veel of te hard.

13

Re: Verzuurde boven benen

Eerst hartslag, zomaar waardes roepen zegt niets.
Omslagpunt? Max?

14

Re: Verzuurde boven benen

Ik heb nog maar net een hartslag meter dus helaas kan ik er nog niet meer over vertellen
wat mijn maximale harslag is.

Gelukkig werk ik geen 80u maar wel 40 en dat is met veel lopen en zware dingen tillen dus miss dat
dat ook mee telt?

Gisteren ben ik met de fiets naar mijn werk geweest en de heen weg (20k) had ik er weer last van en kwam ik niet
boven de 32km/u.

Maar op de terug weg had ik er weer geen last van en kon ik mijn rit terug naar huis afleggen met een snelheid rond de
40km/u

Vandaar ook de vraag of het kan liggen aan mijn voeding.

@ sgsdebruijn

Ik trainde hiervoor altijd zonder hartslag meter en trainde ik maar wat (zonder interval of wat dan ook)
Nu ik een hartslag meter heb kan ik een beetje zien wat mijn hartslag was dus vandaar dat ik het erbij heb gezet.

15

Re: Verzuurde boven benen

Rondom voeding hangt een hoop magie en (bij-)geloof. Als je een beetje de richtlijnen voor gezonde (sport-) voeding naleeft, zou ik me daarover maar geen zorgen maken.

Misschien heb ik het mis, maar ik krijg de indruk dat je steeds de maximale grens van presteren opzoekt, dwz zo hard en ook zo lang mogelijk. Dat is een regelrecht traject naar overtraining.

Ik fiets ook regelmatig naar het werk (25 km) , maar doe dat toch echt niet met 
32 km/ u en 40 km/ u al helemaal niet...hooguit bij enkele intervallen.
Ik moet 's ochtends ook eerst een beetje op gang komen en mijn benen voelen dan ook wat stijf of zwaar aan. In de loop van de dag verbetert dat en aan het eind van de dag op de weg terug naar huis gaat het fietsen soepeler.

Op dit moment is er redelijk veel wetenschappelijk bewijs dat voor duursporters de beste trainingsintensiteit ligt op 80% laag intensief en 20% hoog intensief.

Wellicht kun je dit toepassen in je trainingsschema. Enige kennis van hartslagzones is dan wel aan te bevelen.

Succes!

16 Laatst bewerkt door pabbeele (13-03-14 12:51:14)

Re: Verzuurde boven benen

Woon-werkverkeer tegen 40 km/u ?! Ben je toevallig Thomas Dekker ? Ik zou niet verder zoeken naar de oorzaak van je vermoeide benen...

Je schrijft ook 'dat je er op de terugweg geen last van had' en dan 40 gemiddeld haalde. Het wil niet zeggen dat wanneer je je goed voelt, alles uit de kast moet halen.

Je hoeft ook niet per se choco thuis te komen om goed getraind te hebben, integendeel...

17 Laatst bewerkt door sgsdebruijn (13-03-14 14:20:24)

Re: Verzuurde boven benen

Ja ik denk dat je een zelfdestructieve trainingsvorm toepast  smile

Leer te luisteren naar je lichaam, over het algemeen is er een hartslag(zone) waarin jij je nog lekker voelt en waarbij je het uren vol zou kunnen houden.
Je kan dit dan afwisselen met intervallen tijdens de training op een hogere intensiteit, is minder vermoeiend en belastend voor het lichaam.

Duurtraining op een intensiteit dat je zonder hijgen kan praten met een ander, moet ook nog gemakkelijk voelen.

Als jij na iedere training zwaar uit staat te hijgen en energiedrankjes naar binnen zit te slurpen is ook niet helemaal de juiste benadering.

18

Re: Verzuurde boven benen

hahah.

Shit moet ik mijn vrouw weer gelijk geven... die zegt ook altijd dat ik teveel en tesnel dingen wil oeps...

Het is gelukkig niet zo dat ik na mijn trainingen niks meer kan en eerst een half uur moet bijkomen.

Toch maar wat aanpassingen doen in mijn training, wordt wel moeilijk want ik ben eigenlijk iemand
die alleen maar voluit wil  (erg he)

19

Re: Verzuurde boven benen

Je kan wel altijd voluit gaan maar draag dan ook de consequenties  big_smile

20

Re: Verzuurde boven benen

hahah.

Na liever niet vandaar ook de vraag hier  smile

21

Re: Verzuurde boven benen

Was een geintje, zorg voor jezelf (-;
Ik train vaak ook te snel, wil te ver enz.... maarja het is ook zo leuk hé

22

Re: Verzuurde boven benen

ja is ook zo! maar soms luister ik te laat naar mijn lichaam...

Maar goed dat we niet samen trainen dan hahah. tongue

23

Re: Verzuurde boven benen

Staat je zadel nog wel op de goede hoogte?? Soms.............. Als je iets niet weet, doe je er goed aan om de onnozele dingen uit te sluiten.
En na alle goede raad die hierboven al beschreven is, wil ik dit er nog aan toevoegen: Compressiekleding voor je bovenbenen na een intensieve inspanning.

24

Re: Verzuurde boven benen

Wij "amateurs" trainen vaak te hard en te veel. Jij traint gewoon veel te hard imo. Toen ik in 2008 eens alles uit de kast haalde met fiets, ging ik op weg naar het werk (ca 26km) met een gewone stdsfeits pas aan 22-23km/u. I kmoest immers nog een ganse dag rechtstaan en dingen versleuren. In het weekend ging ik er dan hard tegenaan. In de week reed ik dus op het gemak op souplesse om de beentje rust te gunnen en te maken dat ze fris waren tegen dat ik in het weekend mijn zware, intensieve trainingen deed.

25

Re: Verzuurde boven benen

sgsdebruijn schreef:

Was een geintje, zorg voor jezelf

jammer, het was, mits serieus bedoeld, juist een hele goede bijdrage.

Hard trainen, consequenties dragen tot je hersteld bent, en dan weer hard trainen, is een veel betere methode dan altijd lullig op 60% aanmodderen omdat je bang bent eens een keer slechte benen te hebben.