1 Laatst bewerkt door superpark (14-03-14 13:19:52)

Onderwerp: Vermoeidheid na avondtrainingen

Goeiemeurge,

Ik heb de laatste 2 weken mijn traingsuren wat opgevoerd naar 11/12 uur (doel: 1/8). Maar ik merk dat ik echt ontzettend moe wordt. Dit zou kunnen komen door de hoeveelheid uren, maar ik kwam erachter dat als ik een training savonds deed, mijn rusthartslag de volgende ochtend een stuk hoger lag. Betekend dit dat je dan slechter of minder diep slaapt? 
Misschien is er al bewezen dat je minder goed slaapt na een intensieve training savonds?

Ik val trouwens wel gewoon rond 11u in slaap dus ik val niet later in slaap ofzo.. Maar de volgende ochtend me bed uit... poeeee

2

Re: Vermoeidheid na avondtrainingen

Als je meer train, heb je ook meer rust nodig. Ik weet dus niet hoe laat de wekker gaat in de ochtend, maar van 11 tot 5 is dan bijvoorbeeld wel te kort. Verder is het wel zo dat een intensieve training vlak voor het slapen gaan het inslapen niet ten goede komt, vanwege de adrenaline in je lijf. Zorg er dus in elk geval voor dat er voldoende tijd zit tussen de training en het naar bed gaan.

3

Re: Vermoeidheid na avondtrainingen

En voldoende drinken tijdens en na de training. Een hogere hartslag kan ook komen door vochttekort.

4

Re: Vermoeidheid na avondtrainingen

@Dimitri in dat geval dan ook wegen. Ik weeg me altijd voor de start van een training zodat ik weet wat ik bij moet drinken. Het gewichtsverschil is namelijk niet datgene dat je bent afgevallen maar wordt veroorzaakt door vocht tekort. een halve kilo lichter betekend nog even rustig een bidonnetje vocht verspreid over de avond bijtanken. Bij een avondtraining is dit echter vaak lastig. Probeer het dan sowieso tijdens je training te compenseren.....

#enjoylife

5

Re: Vermoeidheid na avondtrainingen

rinke schreef:

@Dimitri in dat geval dan ook wegen. Ik weeg me altijd voor de start van een training zodat ik weet wat ik bij moet drinken. Het gewichtsverschil is namelijk niet datgene dat je bent afgevallen maar wordt veroorzaakt door vocht tekort. een halve kilo lichter betekend nog even rustig een bidonnetje vocht verspreid over de avond bijtanken. Bij een avondtraining is dit echter vaak lastig. Probeer het dan sowieso tijdens je training te compenseren.....

Doe ik ook zo om een beetje voor mezelf bij te houden vanaf wanneer ik zal moeten beginnen drank mee nemen tijdens mijn loopjes. Ik ben een hevige zweter maar loop nu "slechts" 1u per looptraining. Tot nog toe, mede door de temperaturen, valt het vochtverlies goed mee. Ik kan me wel inbeelden dat wanneer de temperaturen in de zomer een pak hoger liggen, ik toch een fuelbelt o.i.d. zal nodig hebben.

Vaak heb ik wel een vochttekort na een intensieve fietstraining, ondanks dat ik een grote drinker ben. Ik zit dan vaak met verhoogde/snelle hartslag. Het duurt dan meestal toch een uur of drie totdat ik dat vochttekort heb opgelost. Zeer vervelend eigenlijk.

6

Re: Vermoeidheid na avondtrainingen

Drinken is super belangrijk. Vooral nu het warme weer er weer aan komt. Zit zelf op een liter vocht verlies per uur.
Moet je heel wat drinken wil je dat er weer bij tanken. Doe ik dat niet voldoende dan word ik de volgende morgen wakker met
het gevoel van een flinke kater. (Dat is in principe ook deels vocht tekort. Je hersenen krijgen dan ook te weinig vocht door de vochtafdrijvende werking van alcohol)

7

Re: Vermoeidheid na avondtrainingen

@Dimitri heb het zelfde 'probleem'.. Gisteren bijvoorbeeld 6km rustig gelopen en toch een halve kilo lichter.... Gaat bij mij altijd onwijs hard...

#enjoylife

8

Re: Vermoeidheid na avondtrainingen

rinke schreef:

@Dimitri in dat geval dan ook wegen. Ik weeg me altijd voor de start van een training zodat ik weet wat ik bij moet drinken. Het gewichtsverschil is namelijk niet datgene dat je bent afgevallen maar wordt veroorzaakt door vocht tekort. een halve kilo lichter betekend nog even rustig een bidonnetje vocht verspreid over de avond bijtanken. Bij een avondtraining is dit echter vaak lastig. Probeer het dan sowieso tijdens je training te compenseren.....

Bedenk wel dat je om een halve liter vochtverlies te compenseren bijna 1 liter extra zal moeten drinken. Een bidonnetje van een halve liter gaat daar niet voldoende voor zijn, aangezien je lichaam niet al het vocht opneemt.

9 Laatst bewerkt door Bleek (14-03-14 21:21:48)

Re: Vermoeidheid na avondtrainingen

superpark schreef:

Goeiemeurge,

Ik heb de laatste 2 weken mijn traingsuren wat opgevoerd naar 11/12 uur (doel: 1/8). Maar ik merk dat ik echt ontzettend moe wordt. Dit zou kunnen komen door de hoeveelheid uren, maar ik kwam erachter dat als ik een training savonds deed, mijn rusthartslag de volgende ochtend een stuk hoger lag. Betekend dit dat je dan slechter of minder diep slaapt? 
Misschien is er al bewezen dat je minder goed slaapt na een intensieve training savonds?

Ik val trouwens wel gewoon rond 11u in slaap dus ik val niet later in slaap ofzo.. Maar de volgende ochtend me bed uit... poeeee

Je voert je trainingsvolume op en je merkt dat je ontzettend moe wordt... Het antwoord op je vraag zit in de vraag zelf. Tijd voor wat rust! Twee weken op (8 t/m 12 uur trainen) 1 week af (rustig en minder volume) is een prima ritme.

10

Re: Vermoeidheid na avondtrainingen

Mijn mening: Als je rustpols s'morgens te hoog is, betekent dat mijns inziens dat je nog niet goed hersteld bent. Negeer je die hogere ochtendpols, dan zou je zomaar eens overtraind kunnen raken.

11

Re: Vermoeidheid na avondtrainingen

Ok, ik zal even een weekje rustig aan doen. Ook weer wat tijd om te leren :s.Bedankt voor de reacties!

12

Re: Vermoeidheid na avondtrainingen

superpark schreef:

Goeiemeurge,

Ik heb de laatste 2 weken mijn traingsuren wat opgevoerd naar 11/12 uur (doel: 1/8). Maar ik merk dat ik echt ontzettend moe wordt. Dit zou kunnen komen door de hoeveelheid uren, maar ik kwam erachter dat als ik een training savonds deed, mijn rusthartslag de volgende ochtend een stuk hoger lag. Betekend dit dat je dan slechter of minder diep slaapt? 
Misschien is er al bewezen dat je minder goed slaapt na een intensieve training savonds?

Ik val trouwens wel gewoon rond 11u in slaap dus ik val niet later in slaap ofzo.. Maar de volgende ochtend me bed uit... poeeee

ik word na een late training ook geregeld brak wakker. Het heeft met uidroging of overtraindheid echt niets van doen. Dat is gewoon triathletenpraat, om bij iedere verhoogde hartslag te gaan roepen over overtraining of uitdroging. Als je niet weken aan het stuk in een diep dal zit ben je per definitie niet overtraind, en als je geen grote dorst hebt ben je niet uitgedroogd.

ik probeer normaal de intensieve trainingen niet al te laat te doen, maar met zwemtrainingen zit dit er niet altijd in. Ik heb inderdaad het idee dat ik minder diep slaap. Ik word ook wel eens wakker midden in de nacht als ik 's avonds nog intensief getraind heb. Ik heb het idee dat ik de nacht beter doorslaap als ik na een avondtraining wat later ga slapen, pas als ik echt moe ben.

Koffie helpt ook

13

Re: Vermoeidheid na avondtrainingen

Ik had gisteren na mijn namiddag training ongelofelijke hoofdpijn pfff ik zit er nog mee. Ik steek het op de slechte luchtkwaliteit. Naar het schijnt heeft het in 800000jaar nog nooit zo slecht niet geweest dus tja... Straks mijn hoofdpijn wat losfietsen  tongue

14

Re: Vermoeidheid na avondtrainingen

thijs schreef:

ik probeer normaal de intensieve trainingen niet al te laat te doen, maar met zwemtrainingen zit dit er niet altijd in. Ik heb inderdaad het idee dat ik minder diep slaap. Ik word ook wel eens wakker midden in de nacht als ik 's avonds nog intensief getraind heb. Ik heb het idee dat ik de nacht beter doorslaap als ik na een avondtraining wat later ga slapen, pas als ik echt moe ben.

Koffie helpt ook

Dat is gewoon een bevestiging van wat slaapexperts nu al enige tijd zeggen. Is dus niet zomaar een idee. Door het sporten, komen er hormonen/stoffen/noem het zoals je wilt vrij die je lichaam terug "activeren". Kort daarna gaan slapen, zorgt ervoor dat je de eerste uren van je slaap net niet in je diepe slaap raakt. En die uren diepe slaap zijn net de belangrijkste.

Je lichaam na een training dus even tot rust laten komen om dan pas te gaan slapen, is ondanks de minder kwantitatieve nachtrust, wellicht veel beter door de betere kwalitatieve slaapuren.

15

Re: Vermoeidheid na avondtrainingen

Bij training heb ik geen last maar wedstrijd... Dan mag deze voor de middag zijn dan moet ik s'avonds nog slaappillen nemen of ik geraak niet in slaap.