1

Onderwerp: Trainingsschema

Ik ben toch wel eens benieuwd of jullie gebruik maken van een trainingsschema of
eventueel zelfs een eigen trainingsbegeleider hebben?

Ik zelf kijk een beetje per week aan wat ik kan gaan doen;

Zwemmen: Standaard ga ik op dinsdag zwemmen, en aangezien ik de borstcrawl nog niet goed kan ben
ik nu bezig om dat te leren.

Fietsen: Probeer ik minimaal 2 keer per week te gaan fietsen. Afstand rond de 40 km.

Hardlopen: Ook probeer ik minimaal 2 keer te gaan hardlopen waarvan 1 keer een korte afstand (tussen de 5 en 10 km)
en 1 keer een lange afstand (langer dan 16km) over een paar weken ga ik een training doen aan de hand van de app "looptijden.nl"

2

Re: Trainingsschema

Dimitri_ schreef:

Ik ben toch wel eens benieuwd of jullie gebruik maken van een trainingsschema of
eventueel zelfs een eigen trainingsbegeleider hebben?

Ik krijg sinds twee maanden trainingsschema's via een on-line coach, en hoewel het nog kort dag is voor een eindoordeel bevalt dat me voorlopig erg goed. De afgelopen jaren deed ik het indelen van mijn trainingen ook zelf, zonder veel achtergrondkennis (afgezien van het boek van Joe Friel dat ik gelezen heb). Wel ben ik lid van een zwemclub dus die training was "taken care of" (maar natuurlijk totaal niet toegesneden op mijn triathlonprogramma of -behoeften).

Ik ben bepaald geen ster op het triathlonfront, maar ik had wel al die tijd het gevoel dat er meer uit te halen was. Vandaar die coach, en zoals gezegd, het voelt goed. Ik doe nu één zwemtraining met mijn club en één op basis van het schema van mijn coach, hardlopen doe ik 2x per week (een keer kort/interval en een keer lang), en fietsen ook 2x (een keer kort en een keer lang). De lange trainingen zijn in het weekend.

/Herman

3

Re: Trainingsschema

Train nu voor het derde seizoen bij Positri van Merijn Schuurman. Ben daar erg tevreden over.
Ben geen snelle atleet, maar wil het wel op een goede manier doen voor mijn gezondheid.
Werk namelijk alleen s'nachts en daar in het trainingsschema ook op aan gepast.

4

Re: Trainingsschema

ik betrap mij erop dat ik te veel wil doen ,gelukkig heeft fysio stofberg aangeboden mij te begeleiden richting gigathlon.
Nu zit ik ongeveer op 3 uur zwemmen,10 uur fietsen en 4 uur hardlopen.
Ben benieuwd of het gerichte trainingschema hier sterk van afwijkt

5

Re: Trainingsschema

Ik vind dit toch wel een erg interessant onderwerp. Ik stel mijn trainingsschema zelf samen, ook al heb ik bijna tot geen ervaring met triathlons. Ik zorg er voor dat ik iedere week in ieder geval 1x elke discipline beoefen. Daarnaast maak ik onderscheid in harde trainingen en rustige trainingen.

Het is complete willekeur, maar voor m'n gevoel past het wel bij wat ik doe. Voorbeeld van deze week:

Maandag: Zwemmen 1 uur
Dinsdag: Rust
Woensdag: Fietsen (45 minuten) i.c.m. hardlopen (45 minuten)
Donderdag: Rust
Vrijdagochtend: Zwemmen 1 uur. Avond: 1 uur fietsen.
Zaterdag: Zwemmen 1 uur
Zondag: Voetbalwedstrijd

De week er na zwem ik bijvoorbeeld 1x in de week en loop ik 3x in de week hard.

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen van online coaches etc. Mochten jullie tips of tricks hebben, hoor ik dat uiteraard graag wink

6

Re: Trainingsschema

Forest schreef:

Ik vind dit toch wel een erg interessant onderwerp. Ik stel mijn trainingsschema zelf samen, ook al heb ik bijna tot geen ervaring met triathlons. Ik zorg er voor dat ik iedere week in ieder geval 1x elke discipline beoefen. Daarnaast maak ik onderscheid in harde trainingen en rustige trainingen.

Zo ongeveer deed ik het ook voordat ik met een on-line coach begon. En op zich ging dat ook prima hoor, want ik bleef goed in conditie en de triathlons en lopen waar ik aan mee deed kon ik zonder problemen uitlopen. Maar wat ik wel lastig vond om zelf te doen was het periodiseren: het op de juiste manier afwisselen van zware en lichte trainingsweken, en dan ook nog zo dat er ook over het hele jaar gezien een opbouw in zit. Het bedenken van leuke, afwisselende trainingen (lang/kort, met verschillende soorten intervallen, techniekoefeningen, de juiste trainingsbelasting, en toegespitst op jouw eigen zwakke punten) is natuurlijk ook een heleboel werk, dus misschien was het ook luiheid van me. Maar zo'n coach en/of persoonlijk trainingsschema zorgt ook voor wat meer discipline: op mezelf aangewezen heb ik toch de neiging om juist mijn zwakke onderdelen minder te oefenen (want tja, die gaan nu eenmaal minder lekker), terwijl dat natuurlijk juist wel moet.
Kortom, het trainen ging op zich wel zonder coach, maar ik kon er zelf niet echt een opgaande lijn in brengen. Ik denk dat dat nu wel beter zal gaan.

/Herman

7

Re: Trainingsschema

Ik train als ik kan. Ik werk met zeer wisselende shiften, moet (natuurlijk) rekening houden met het gezin en het huishouden. Op dinsdag, donderdag en zaterdagavond is er zwemtraining met de club. Als ik niet moet werken, probeer ik deze steevast bij te wonen. Op woensdag pistetraining lopen. Dit is voornamelijk intervaltraining. Op zondag is er fietstraining in groep. Ik probeer eigenlijk 2 tot 3 keer te lopen iedere week. Lopen is AB-SO-LUUT mijn slechtste onderdeel. De rest komt wanneer het past. Naar intensiteit toe plan ik eigenlijk meer de dag ervoor. Ik ken mijn grenzen redelijk goed en heb er geen probleem mee om tijdig op de rem te staan. Bovendien wisselen mijn werkweken zodanig, dat ik eigenlijk nooit tot 3-4 intensieve weken na elkaar kom. Er zit altijd wel een rustige week tussen.

Als ik niet op de looppiste sta, loop ik (vooral) duur. Met hier en daar eens een wat intensiever stuk omdat mijn loopparcours enkele hellingen bevat.

Zwemmen buiten de club om train ik vooral op techniek. Ik zal dit zo ook waarschijnlijk het ganse jaar blijven doen. Zwemmen buiten de club om is in de publieke uurtjes en dan is intensief zwemmen gewoon niet mogelijk.

Fietsen doe ik gewoon wanneer ik overdag een ganse dag thuis ben tijdens de week OF op zondag als ik niet moet werken. Ik hoop er iedere week 1 fietstraining in te steken. Fietsen is wat ik al het langst doe en waarvan ik weet dat ik het het best zal kunnen als ik dat gewoon onderhoud.


Deze week was ik ziek van vorige zaterdag tot gisteren dus viel er sowieso al een deel planning in het water.

Vandaag kon ik in de namiddag gaan sporten met collega's en hebben we een goed uur gesquashed. Normaal zou ik nu aan het zwemmen zijn maar was even vergeten dat ik een lading meubels diende op te halen en te installeren en ben daar nog maar pas mee klaar dus die training valt weg.

Morgen late shift dus in de voormiddag lopen. Zal 1 uur duur worden.
Donderdag heb ik nachtshift. Zal dus voormiddag fietsen worden. Een 80tal km met wat hoogtemeters. Dit omdat ik halverwege mei naar de Mont Ventoux ga. Mijn fietsen is dus eigenlijk zwaarder dan zou moeten want ik heb maar OD's op het programma staan.
Vrijdag slapen overdag en recuppen. Mijn lichaam reageert slecht op nachtwerk.
Zaterdag lopen en zwemmen
Zondag fietsen, weer een 80-tal km.

Volgende week is dit mijn werkschema en de trainingen die ik hoop te kunnen doen:
Maandag: Vroeg - Lopen
Dinsdag: Laat - Zwemmen op mijn eentje
Woensdag: Nacht - Klein fietstochtje in de VM want moet zoon om 8u naar school brengen en terug ophalen om 11u40. 's avonds nog looppistetraining meepikken
Donderdag: Nacht Af - slapen slapen en recup
Vrijdag: Vroeg - niks andere verplichtingen
Zaterdag: Vroeg - Zwemmen
Zondag: Vroeg - Lopen

8

Re: Trainingsschema

Leuk om te lezen hoe jullie het zoal doen.

Ik heb ook al gekeken naar een online coach, maar ik heb een dochterje van 10 maanden
we hebben ook nog een eigen paard en ik werk 40 uur in de week.

dus mijn week ziet er nooit het zelfde uit! Nu kan ik gaan trainen wanneer het uikomt maar hoe gaat dat dan
als je een online coach hebt?

Moet zeggen dat ik het tot nu toe wel te doen vindt om mijn eigen planning te maken maar ik
herken het wel wat jullie zeggen dat ik er met een online coach er wel meer uit kan halen.

9

Re: Trainingsschema

Sinds ik verandert ben nu van trainer train ik minder maar gerichter en dit werkt precies wel beter bij mij. Bij mijn vorige was het gewoon veel volume met weinig inhoud en echt vooruit kwam ik daar ook niet mee. Dus niet elke coach of watdanook is hetzelfde en is niet voor iedereen evengoed.

10

Re: Trainingsschema

Dimitri_ schreef:

Leuk om te lezen hoe jullie het zoal doen.

Ik heb ook al gekeken naar een online coach, maar ik heb een dochterje van 10 maanden
we hebben ook nog een eigen paard en ik werk 40 uur in de week.

dus mijn week ziet er nooit het zelfde uit! Nu kan ik gaan trainen wanneer het uikomt maar hoe gaat dat dan
als je een online coach hebt?

Moet zeggen dat ik het tot nu toe wel te doen vindt om mijn eigen planning te maken maar ik
herken het wel wat jullie zeggen dat ik er met een online coach er wel meer uit kan halen.

Het ligt eraan. Vaak heb je verschillende pakketten voor uiteenlopende prijzen. Ik maak gebruik van een online coach en daar zit een account bij van trainingpeaks. Zij houdt rekening met m'n werk en wanneer bijvoorbeeld het zwembad open is. Mocht ik willen schuiven, wat vaak gebeurt, want ik werk onregelmatig, dan geef ik dat door en dan wordt daar ook weer rekening mee gehouden. Het is niet zo dat het allemaal in beton gegoten staat.

11

Re: Trainingsschema

Ik train nu voor het derde jaar bij Frank Heldoorn en dat bevalt zeer goed. Bij hem een intake gedaan om de hartslagzones te bepalen voor de fiets en het lopen. Ook kijkt hij naar je techniek van het lopen en zwemmen bij de intake (is in een sportschool) Daarna vul je elke 4 weken een planningsfile in waarin je zelf aan kan geven wanneer je kan trainen en hoe lang. Hij zorgt ervoor dat ik een gevarieerd trainingsprogramma krijg. Na elke 4 weken vul ik in wat ik wel en niet heb gedaan. Aan de hand van de door mij gegeven feedback krijg ik weer een nieuw schema toegestuurd. Ook krijg je hulp bij de te nemen voeding in trainingen en wedstrijden. Het schema zorgt ook voor een goede opbouw zodat je op het juiste moment gaat pieken. 

in mijn eerste jaar bij Frank (2012) trainde ik voor Almere. En in 7 maanden hard trainen heb ik mijn eerste hele goed afgelegd (10.29) Vorig jaar wilde ik sneller worden op de OD en trainde ik voor de Megathlon en IM 70.3 van Wiesbaden. Ook die doelen zijn ruimschoots gehaald met steeds een plek rond de 20e plaats en de Megathlon een 8e plaats en Wiesbaden net onder de 5 uur. Dat jaar was dus minder van het lange duur werk maar meer gericht op snelheid. Dit jaar train ik weer voor het duurwerk en train nu ook voor de Gigathlon en train nu zo'n 11 uur per week, maar dat zal de komende tijd wel worden opgevoerd naar 15 uur per week en in mijn vakanties misschien nog wel meer.

Met het schema train je heel gericht en weet ik dat ik niet te snel en in een te hoge zone aan het trainen ben. Als je zelf gaat trainen is vaak het gevaar dat je alsmaar sneller en harder wilt gaan.

Er zijn wel wat nadelen met het tranen van een schema:
-Ik word na verloop van tijd schema moe. Dat schema bepaald alles.
-Het is lastig om met vrienden te gaan fietsen als je ook nog in bepaalde hartslagzones moet fietsen.
-Ik vind het moeilijk om het schema los te laten omdat ik dan bang ben mijn doelen niet te halen.

Ik zou zonder deze schema's nooit zelf zo ver zijn gekomen, voor mij is een online coach echt een meerwaarde, ondanks dat het toch een hoop geld kost.

12

Re: Trainingsschema

Met een paar richtlijnen kan je een heel eind komen denk ik. Ik probeer zelf - adv de periode - tussen de 1 á 3 kwalitatieve trainingen per week te doen. Kwaliteit (cq intensief) is in de voorbereidende periode rustiger dan in de wedstrijdperiode. Geen intensieve trainingen achter elkaar. Elke sport - wekelijks - keertje kwaliteit, keertje kwantiteit, keertje herstel. Niet te vaak lange duurlopen, daar word ik traag van (max 1 per 3 weken ong). Ook niet te veel open water zwemmen, heeft ook een vertragend effect op me.

Belangrijkste mi is op tijd je rust pakken. Moe van werk en geen zin? Hersteldagje. Haal je je intervaltijden niet? Training afkappen of rustiger maken. Consistency is key. Het belangrijkste van de training van vandaag? De training van morgen smile

13

Re: Trainingsschema

Bleek schreef:

Belangrijkste mi is op tijd je rust pakken. Moe van werk en geen zin? Hersteldagje. Haal je je intervaltijden niet? Training afkappen of rustiger maken. Consistency is key. Het belangrijkste van de training van vandaag? De training van morgen smile


Hele goede punten !
Mag ik vragen wat u bedoelt met 'Intervaltijden'? Wat houdt u dan precies bij?
Dat wil ik ook gaan doen, een mooi gegeven om aan te zien of je rust nodig hebt denk ik zo!
"Het belangstrijke van de training van vandaag is de training van morgen"
Mooi motto!

Groet,

Jerry

14

Re: Trainingsschema

Ik heb het eerste jaar zelf mijn training bepaald. Waarvan gedeeltelijk vastgelegd door de zwemtrainingen van mijn vereniging. Dit jaar serieus begonnen met trainen voor een halve (volgend jaar de hele). Om dit structuur te geven een trainer gezocht (online), en één gevonden. Gevonden via een clubgenoot, en heeft een praktijk op steenworp afstand van huis.

Zij zorgt elke paar weken voor een nieuw schema. Zodat er voldoende afwisseling is. Sindsdien vliegen de minuten van mijn PR's af. Dus zeer tevreden smile Zeker een voordeel om je trainer persoonlijk te spreken denk ik.

Schema is globaal 6 dagen in de week, waarvan:
2x zwemmen
2x fietsen
2-3x hardlopen
1-2x sportschool

15

Re: Trainingsschema

Ben zelf aan het bedenken wat ik de komende winter en volgend seizoen wil wat betreft training en begeleiding.
Dit topic is een aardige starter om meer inzicht te krijgen.
Ik ben dit jaar voor het eerst begonnen met triathlon, Oud-Gastel was de eerste, 6 september Binnenmaas en 20 september Corporatietriathlon.

Het idee is dat ik denk dat ik met wat extra begeleiding of beter door kan groeien of minder tijd kwijt ben met hetzelfde resultaat.
Ik denk dat ikzelf te vaak ook te intensief aan het trainen ben en dus mezelf te veel vermoei en een te lang herstel nodig heb.

Ik zit eraan te denken om volgend jaar een halve te doen, ik ben redelijk competitief met andere woorden gas erop en niet alles op reserve, dat werkt voor mij gewoon niet. Nu moet het ook geen lijdensweg worden dus een goede conditie en voldoende inhoud voor een goede halve is het uitgangspunt.

Welke goede en betaalbare online trainers zouden jullie mij adviseren en waarom?
Een mogelijkheid is ook nog om iemand van de club te vragen die me kan coachen op de onderdelen en me kan ondersteunen op het lopen en waarmee ik kan klankborden.
Via via had ik ook nog iemand doorgekregen van een club die het wellicht ook kan doen, maar daar moet ik eerst eens een mail naar sturen.

Ik ben benieuwd, bedankt zover

16

Re: Trainingsschema

Das maar weinig response  mad

17

Re: Trainingsschema

sgsdebruijn schreef:

Das maar weinig response  mad

Wat bedoel je precies met onlinetrainer? Iemand die je per mail of TrainingsPeaks voorziet van schema's?

18 Laatst bewerkt door Dennis Florussen (21-08-14 22:54:26)

Re: Trainingsschema

Ik lees er misschien overheen maar ik zie heel weinig combi trainingen geschreven, bv lopend/fietsend naar het zwembad daar je training doen en weer terug, of fiets loop trainingen, half uur fietsen, 10 min lopen. en dat 2 of 3 uur lang!! heerlijke training. (als tip gekregen van ervaren rot in het vak).

Ben zelf hardloop trainer bij een AV, en sinds kort zelf wat meer voor de triatlon aan het trainen, maar voor het lopen is het belangrijk dat er afwisseling in zit, wat ik zelf aanhoud met de AV is onderstaande, (minimaal)
1x D1 training (75-80% van je AD), (afstand nagelang wat je wedstrijdafstand is)
1x extensieve interval, (met de snellere/jongere lopers in de zomermaanden, intensieve interval)
1x Tempo loop, bv 2km D1- 5km D3- 2km D1 (ikzelf doe dit in combi met zwemtraining, zwembad)

ikzelf doe dan 1 zwemtraining bij zwemclub interval/techniek
en 1x buitenwater, duur

en Fietsen (mijn zorgekindje)
1x langzame duur training 60-80 km (in combi met zwemtraining, buitenwater)
1x tempo training, bv 40km op AD. met in en uit fietsen natuurlijk
en soms na het werk op de maandag een interval training op de fiets, (totaal, 20-40km)
en dan fiets ik elke dag naar het werk 2x11km (hersteltraining)

En dan zo nu en dan pak ik zo'n fiets/loop training in het weekend erbij.

En zeker in de wintermaanden doe ik nog een uurtje  in de week aan Core stability oefeningen. (voor smartphone gebruikers Zie de App "Strong runner" wat die meid allemaal kan, amaai zunne  wink !!!!)

Dit is mijn leidraad, maar ik wijk er ook wel eens vanaf, want zoals ik elders las het mag geen "blokbeton" zijn, er zijn te veel factoren waar je rekening mee moet houden, gezin, werk, weer,

Misschien is het leuk om een Topic te maken, "Wat heb je vandaag nu weer getraind", een soortje van Strava maar dan in tekst hier op dit forum, kunnen we van elkaar leren, of werkt dit niet zo in de triatlon wereld  wink  (grapje)

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

19

Re: Trainingsschema

Grappig hoe iedereen het doet. Iedereen heeft natuurlijk ook verschillende doelen. Ik schrijf me voor een aantal evenementen in. Het trainen is eigenlijk mijn doel. Gewoon lekker met verschillende dingen bezig zijn. En stiekum je tijden iets verbeteren. Mijn training ziet er als volgt uit:

Maandag hardlopen, ongeveer 16km. Maandagavond, fitness.
Dinsdag fietsen.
Woensdag hardlopen ongeveer 12km, trail. Woensdagavond fitness.
Donderdag fietsen.
Vrijdag meestal hardlopen en soms fietsen.
Zaterdagmorgen vroeg 1,5 uur fitness.
Zondagmorgen start ik weer of geen weer om 07:00. Dan ga ik of fietsen(~100km) of hardlopen (~30km), of ik doe een koppeltraining, bijv. 50km fietsen en 8 of 15 km hardlopen. Ik zorg echter dat ik altijd om 11:00 klaar ben.

20

Re: Trainingsschema

Livio Livius schreef:
sgsdebruijn schreef:

Das maar weinig response  mad

Wat bedoel je precies met onlinetrainer? Iemand die je per mail of TrainingsPeaks voorziet van schema's?

Inderdaad, waar kan je terecht  zowel online als meer de persoonlijke aanpak en wat zijn jullie ervaringen.

21

Re: Trainingsschema

Ik krijg sinds een half jaar schema's van Frank Heldoorn. Dit bevalt mij top. Training verschillen constant en merk echt vooruitgang.
Je krijgt eerst een kennismaking op locatie, daar doe je een looptest, fietstest (wattage) en je zwemt een stukje. Hierop bepaalt hij je hartslag zones en je krijgt in mijn geval heel veel tips mee die hem zijn op gevallen tijdens de testen.

Wat vooral fijn is, dat hij je prive, en je evt werkrooster afstemt op je trainingen. Wanneer je dus goed doorgeeft wat je wilt en wanneer je tijd heb je de trainingen kunt uitvoeren. Je kunt ook naar gerichte doelen toe traininen, en wat ik vooral makkelijk vind ik hoeft niet zelf te bedenken wat ik ga doen.

Voor mij als echte "AMATEUR" werkt het top

22

Re: Trainingsschema

Thijsie schreef:

Ik krijg sinds een half jaar schema's van Frank Heldoorn. Dit bevalt mij top. Training verschillen constant en merk echt vooruitgang.
Je krijgt eerst een kennismaking op locatie, daar doe je een looptest, fietstest (wattage) en je zwemt een stukje. Hierop bepaalt hij je hartslag zones en je krijgt in mijn geval heel veel tips mee die hem zijn op gevallen tijdens de testen.

Wat vooral fijn is, dat hij je prive, en je evt werkrooster afstemt op je trainingen. Wanneer je dus goed doorgeeft wat je wilt en wanneer je tijd heb je de trainingen kunt uitvoeren. Je kunt ook naar gerichte doelen toe traininen, en wat ik vooral makkelijk vind ik hoeft niet zelf te bedenken wat ik ga doen.

Voor mij als echte "AMATEUR" werkt het top

Idem van deze kant alleen dan met Guido Vroemen van SMA Midden Nederland

23

Re: Trainingsschema

Mag ik vragen wat jullie er dan ongv. p/m voor betallen? neutral

24

Re: Trainingsschema

Vanaf euro 50 - 75 per maand.

25

Re: Trainingsschema

best weer geld extra aan de andere kant kost het ook best tijd om je schema's in elkaar te zetten, mail te sturen, lezen enz...

Ik ga er in ieder geval over nadenken, wellicht dat ondersteuning op zwemmen en lopen al voldoende is.