1

Onderwerp: Belgische MTB-er

Hey,

weer een Belg bij op het forum.  Ik ben een 30-jarige uit de provincie Antwerpen.
Ik ben voornamelijk een mountainbiker, maar sinds vorig jaar jog ik ook dankzij positieve invloed van mijn collega’s, waarbij loopwedstrijden niet worden gemeden.  Ik heb al een aantal keer deelgenomen aan crossduatlons, soms beter dan verwacht; soms iets minder.  smile Dus mijn 1ste triathlon wordt (hopelijk) een crosstriathlon.  Tijdens deze duatlons werd duidelijk dat MTB een veel sterker punt was dan het loopgedeelte, maar je moet ergens beginnen he!

Het forum zoek ik voornamelijk te gebruiken om te zoeken naar trainingstips – en dan vooral hoe de verschillende disciplines in te plannen zonder mijn lichaam af te breken. Langs de andere kant ben ik een onervaren zwemmer, dus wie weet vind ik wel ergens link naar (prive)lessen zodat ik de techniek onder de knie kan krijgen.

2

Re: Belgische MTB-er

Welkom op het forum!

3

Re: Belgische MTB-er

Welkom El Gordo!

4

Re: Belgische MTB-er

Ik ben op juist dezelfde manier in de sport gekomen. Eerst Mtb dan in de winter wat lopen voor het gewicht enz en de donkere dagen door te komen dan eens een cross duathlon,een gewone duathlon en dan maar beginnen zwemmen he  roll Link voor zwemadvies te Antwerpen www.infini3.be

5 Laatst bewerkt door el gordo (26-06-14 22:57:55)

Re: Belgische MTB-er

Ondertussen heb ik een cursus Start-to-Swim gevonden,
vanaf volgende week begin ik eraan.  Ik heb er alvast veel zin in!

Halverwege augustus heb ik mijn eerste (on road) duatlon aangestipt.
Afhankelijk van hoe ik het fietsen op de baan ervaar én hoe het zwemmen vordert, schrijf ik me in voor een triathlon eind augustus.  Mezelf kennende zal het waarschijnlijk direct een 1/4 worden en sla ik een 1/8 over.

De voorbije 2 maanden heb ik al enkele Ardennenritten gedaan (zowel met de racefiets als met de MTB) met een duurtijd van 6 à 7u, dus de algemene conditie moet goed zitten. 
Het zwaarste was op Pinkstermaandag, de Ardennen Trophy.  Van de 524 starters zijn er slechts 249 gefinished (!) Uitslagen AT 2014.

Nu moet ik toch zien dat ik iets of wat een trainingsschema kan vinden.  Ik train nooit, ik amuzeer me.
maw, in de voorbije jaren deed ik enkel duurtrainingen.  Een intervaltraining doe ik raar of zelden.  Hoog tijd dat ik kwantiteit ga ombuigen naar kwaliteit.

6

Re: Belgische MTB-er

el gordo schreef:

Halverwege augustus heb ik mijn eerste (on road) duatlon aangestipt.

En wat heb ik me geamuseerd!  smile
Op glooiiend terrein 5.3km lopen afgelegd in 21'59'' (14.5km/u) en 32.8km met +-500hms afgelegd tegen +-34km/u.
--> Ik heb wel alles berekend op basis van gpsies/Garmin en mijn opgenomen looptijden, want je kreeg enkel je eindtijd te zien op de uitslagen.

Volgende week mijn ontgroening tijdens een triathlon, maar wijselijk heb ik maar besloten om het voorlopig toch maar op 1/8ste te houden.  Het zwemmen lukt vrij aardig - zelfs beter dan verwacht - maar ik kan nog veel bijleren!

7 Laatst bewerkt door el gordo (29-10-14 14:39:03)

Re: Belgische MTB-er

el gordo schreef:

Volgende week mijn ontgroening tijdens een triathlon, maar wijselijk heb ik maar besloten om het voorlopig toch maar op 1/8ste te houden.

Al een paar weken later maar de 1ste triathlon is een feit;
Een variatie op een 1/8ste (500m – 26K – 5.5K) volbracht in 1u17’20’’, inclusief 1’ penalty.
Uiteraard veel te snel gestart tijdens het zwemmen, waardoor ik de laatste 100m op mijn adem trapte.  Daarna een snelle wissel, nooit eerder is mijn wetsuit zo snel uitgegaan ;-) en de fiets op.
Het was een snel parcours, slechts 3 bochten waar je volledig tot stilstand moest komen, voor de rest kon er lekker snel worden gereden. Onderweg een penalty gekregen (ik denk voor blocking) dus in de wisselzone kon ik even op adem komen in de strafbox.  Maar ik was zo hard opgefokt om de penalty, dat ik al begon te denken dat ik mijn doel van 1u16’ niet ging halen, wat betekent dat ik tijdens het lopen niet meer voluit ben gegaan.
Had ik hier maar wel een deftig tempo ontwikkeld, dan had ik mijn doel wel bereikt – inclusief de penalty

volgende stap; een halve tijdens de zomerperiode!