1

Onderwerp: Belgische beginner met vele vragen

Hallo allemaal,

Ik zal mezelf eerst even kort voorstellen:
Ik ben 23, speel al jaren (vanaf mijn 6-7) voetbal en heb besloten om eindelijk écht aan sport te gaan doen en mezelf in de triathlon te storten. Heb ook al enkele keren de Antwerp 10 Miles meegelopen en dat gaat me wel redelijk af.

Ik besef zelf goed genoeg dat triathlon een sport is dat je moet opbouwen dus had ik als eerste doel gesteld om volgend jaar (2015) enkele 1/8 triathlons te doen. Nu ben ik enkele weken bezig met te trainen (momenteel zonder schema, ben nog op zoek naar een geschikt schema, tips zijn dus zeker welkom big_smile) en het kriebelt om over enkele weken de Antwerp triathlon (1/8) te proberen. Doel: wedstrijdervaring opdoen, mezelf de kans geven om nog foutjes te maken en de microbe helemaal te pakken te krijgen om een goede winter te doorstaan.

Enkele stats:
*Lopen: gemiddeld 12-13km/u lukt me vrij vlot. Op kortere afstanden loop ik de 4km op ca. 16min
*Fietsen: hangt af van de vorm van de dag, meestal een uurtje of 2 tegen een gemiddelde van 25km/u lukt wel
*Zwemmen: ik ben een absolute beginner. Enkele weken geleden kon ik amper 25m schoolslag zwemmen. Momenteel lukt het mij om 500m schoolslag te zwemmen in een 10-tal minuten (in het zwembad, geen idee van tijden op open water). Ik zwem nu af en toe crawl maar mijn techniek is momenteel niet goed genoeg om dit 500m te zwemmen (zal hiervoor binnenkort wel lessen nemen).

Enkele vragen:
* Is het wel een goed idee om met een beperkte voorbereiding (train wel elke dag iets, maar als een echte amateur dus) mee te doen aan een 1/8? Wacht ik beter tot ik volgend jaar beter voorbereid ben?... Heb namelijk schrik dat ik als laatste aankom en een enorme motivatieklop zou krijgen.
* Wordt je als 'schoolslag-zwemmer' echt zo vies bekeken door de andere zwemmers?
* Hoe kan ik de tijd "zwembad-zwemmen" vergelijken met "openwater-zwemmen"? Ik ga binnenkort wel open water zwemmen maar wil toch een idee hebben? Dubbel zo lang? Ongeveer even lang? ...?
* Waar vindt ik zo'n geschikt pakje waarmee je kan zwemmen, lopen en fietsen? Of dragen jullie gewoon een fietstenue onder een wetsuit?

Groetjes van een gemotiveerde (maar onwetende) beginner!

2

Re: Belgische beginner met vele vragen

Nick__C schreef:

Enkele vragen:
* Is het wel een goed idee om met een beperkte voorbereiding (train wel elke dag iets, maar als een echte amateur dus) mee te doen aan een 1/8? Wacht ik beter tot ik volgend jaar beter voorbereid ben?... Heb namelijk schrik dat ik als laatste aankom en een enorme motivatieklop zou krijgen.
* Wordt je als 'schoolslag-zwemmer' echt zo vies bekeken door de andere zwemmers?
* Hoe kan ik de tijd "zwembad-zwemmen" vergelijken met "openwater-zwemmen"? Ik ga binnenkort wel open water zwemmen maar wil toch een idee hebben? Dubbel zo lang? Ongeveer even lang? ...?
* Waar vindt ik zo'n geschikt pakje waarmee je kan zwemmen, lopen en fietsen? Of dragen jullie gewoon een fietstenue onder een wetsuit?

Enkele antwoorden:
* ja hoor prima, heb je meer ruimte voor verbetering volgend jaar. En al kom je als laatste binnen; wat dan nog?
* nee, er zijn er zat die schoolslag zwemmen.
* het is allebei nat dus praktisch hetzelfde. Aangezien je schoolslag zwemt is navigeren en oriënteren ook geen probleem, zwem lekker achter de rest aan.
* Google > zoeken op "trisuit" > maten opmeten > pakje kopen. Niet gaan zwemmen of lopen met een fietstenue, dan nog liever alles in een zwembroek afleggen.

Hier kun je ook prima terecht voor basis-info: http://www.triathlon226.nl/frequently-asked-questions/

3

Re: Belgische beginner met vele vragen

kijk ff bij matong voor een trisuit, prima spul voor weinig geld

4

Re: Belgische beginner met vele vragen

Niemand kijkt je gek aan, gewoon meedoen, zo zijn we allemaal ooit begonnen. Start bij het zwemmen alleen lekker achteraan met je schoolslag, anders lig je bij de start maar in de weg. Met jouw looptijd en je lage leeftijd eindig je beslist niet als laatste. Open water zwemtijden zijn ongeveer gelijk aan het zwembad, je mist de afzetkeerpunten maar het is daarentegen inspirerend om achter een hele meute aan te zwemmen en 10minuten is helemaal niet zo traag over 500m.  Met jouw looptijd en je lage leeftijd eindig je beslist niet als laatste. Je zult er na het zwemmen genoeg inhalen.

5

Re: Belgische beginner met vele vragen

Als je met schoolslag er 10minuten over doet vind ik dit knap. Ik ben geen goede zwemmer en moet met borstcrawl er al aan trekken om 9.30min te halen. Maar je gaat echt niet achteraan eindigen. Ik zeg je nu dat je na de tijd gelijk weer wilt.
Triathlon is verslavend

Jack33 schreef:

Niemand kijkt je gek aan, gewoon meedoen, zo zijn we allemaal ooit begonnen. Start bij het zwemmen alleen lekker achteraan met je schoolslag, anders lig je bij de start maar in de weg. Met jouw looptijd en je lage leeftijd eindig je beslist niet als laatste. Open water zwemtijden zijn ongeveer gelijk aan het zwembad, je mist de afzetkeerpunten maar het is daarentegen inspirerend om achter een hele meute aan te zwemmen en 10minuten is helemaal niet zo traag over 500m.  Met jouw looptijd en je lage leeftijd eindig je beslist niet als laatste. Je zult er na het zwemmen genoeg inhalen.

6

Re: Belgische beginner met vele vragen

Nog een vraagje (als ik dit beter stel in een ander topic zal ik het wel verplaatsen):

Zijn de meesten aangesloten bij een club/vereniging? Of trainen jullie vooral aan de hand van online schema's? Of andere...?