1

Onderwerp: Rico

Om even een situatie te schetsen... Tot mijn 20e op regionaal niveau aan basketbal gedaan. Daarna niks. Van mijn 22e tot mijn 40e jaar veel te zwaar geweest, 110 kilo bij 176 cm niks aan sport gedaan. Op mijn trouwdag toen ik 40 was besloten dat het roer om moest. Ben gaan afvallen en gaan wandelen. (Weeg nu 73 kilo) Veel wandelen maar geen sport. Vorig jaar rond deze tijd zag ik een hardloop wedstrijd in Surhuisterveen, achteraf was dat een triathlon. Toen dacht ik hardlopen wat knap van al die mensen. Dat wil ik ook. Met 3000 wandelkilometers had ik een redelijk goede basis. Ik kon het hardlopen ook goed oppakken. Hardlopen werd mijn nieuwe passie. Af en toe een wedstrijd en vrij veel loopjes.. Ondertussen kwam ik zelfs op het podium te staan bij een 10 km wedstrijd   maar dan wordt je wat overmoedig en begin je aan een marathon te denken. Maar eerst in februari dit jaar een wedstrijd van 27,5 km hardgelopen. Tot aan de laatste kilometer ging dit goed maar toen sloeg een blessure toe  al strompelend kwam ik met een eindtijd van 2,04 over de finish. Gehaald, maar gelijk een paar weken uitgeschakeld met het hardlopen. Toen weer gaan wandelen. Maar dit was ineens erg saai geworden. Ik voelde dat mijn conditie achteruit holde. En besloot een fitness bike van giant te kopen. Dan maar fietsen, om in ieder geval de conditie op peil te houden. Begin maart begonnen met fietsen. Daarvoor nooit gefietst, behalve een keer op de huis tuin en keuken fiets met kinderzitje. Al heel snel begon ik het fietsen erg leuk te vinden en besloot om er mee naar mijn werk te gaan (elke dag ca 50 tot 60 km fietsen). Ondertussen kwam het hardlopen ook weer terug, maar minder vaak en minder intensief. Vooral om overbelasting te voorkomen. In mei dit jaar ben ik bij een loopgroep terecht gekomen. En een lid zou meedoen aan een triathlon in Surhuisterveen. Fietsen en lopen deed ik al en zwemmen kon er ook nog wel bij  grappig was ook dat deze triathlon de reden voor mij vorig jaar was om te gaan hardlopen. 7 juni deed ik voor de eerste keer mee aan een triathlon. En gelijk helemaal verslaafd aan deze sport! De combinatie van alles zwemmen wisselen, fietsen wisselen en rennen maakt dat je 5 wedstrijden hebt in 1 evenement. Ik werd 20e van de 116 mannelijke deelnemers in de recreanten klasse. Met een tijd van 2 uur en 4 minuten. Daar zag ik dat tijdrit fietsen echt in het voordeel waren. Dus besloten om ook een triathlon fiets te kopen. 24 augustus is mijn 2e triathlon en dan wil ik de winst pakken op het fietsen. Al met al ben ik niet zo heel lang bezig. Hardlopen een jaar, fietsen 4 maanden, triathlon combi nu een maand. Gr Rico

2

Re: Rico

Succes Rico! Echt klasse!

Mijn verhaal is haast hetzelfde. Alleen bij mij speelde het in 2011. Ben inmiddels 54kg kwijt. Kwam door m'n dochter die op school een werkstuk gemaakt had over obesitas. Die kwam tijdens vakantie in Turkije op m'n strandbedje zitten en zei dat ik veel te vet was, en waar dat overal slecht voor was, en dat ze bezorgd was..... Kinderen openen je ogen. Ik was toen 48jr.

Eerst stuk afgevallen, toen weer gaan hardlopen, na driekwart jaar blessure. Mountainbike gekocht. Daarna nog racefiets en een mountainbike voor slecht weer. Toen moest m'n andere dochter op doktersadvies gaan zwemmen en ben ik met haar mee gegaan. Eerst mee gedaan aan wat loopjes en ATB races. Toen opgegeven voor m'n eerste Triathlon in Hengelo. Wat een leuk spelletje!

En nu regelmatig wat evenementen.. Heb ook inmiddels al weer een behoorlijk to-do lijstje!