1

Onderwerp: paniek in eerste minuten

Hoi, ben nieuw en heb nu 2 keer 1/8ste gedaan. Fantastisch, wil zeker verder, maar die paniek in het begin bij het zwemmen. Ik heb een goede techniek, zwemmen is denk ik mijn beste onderdeel, train ook veel in open water, nergens last van, maar met zn allen in zo'n brij van mensen, inclusief trappen en klappen. Mijn ademhaling is direct naar de knoppen, ik denk dat ik verzuip, krijg ademhaling niet goed, mensen met gigantische beenslag voor me,....
Heb nu even schoolslag gezwommen, om mijn ademhaling weer goed te krijgen, de brij was wat uit elkaar, en daarna kreeg ik ritme weer te pakken. Heb de eerste keer redelijk achterin gestart, de tweede keer voorin, maakt niet uit...
Of is dit gewoon 'part of the game'?

2

Re: paniek in eerste minuten

Ik ben afgelopen weekend in Gravelines (noord Frankrijk) gestart op de halve afstand, de zwemproef was daar voor het gemak 3km. 700 man tegelijk weg, maar zo geschift als met die Fransozen heb ik het nog niet meegemaakt. Werkelijk alsof ze over elkaar heen proberen te klimmen, niet meer normaal. Nu raak ik er persoonlijk niet zo van uit mijn doen en zeker niet in paniek. Wel wat geïrriteerd en dat kon zondag voor 2 of 3 zeer opdringerige heren wel eens een bloedneus opgeleverd hebben (ik ben niet gestopt om te kijken of ik raak geschopt had). Etters.

Vooraan of achteraan starten maakt meestal inderdaad niet zoveel uit afhankelijk van je snelheid. Als je helemaal vooraan start wordt je overzwommen door de heule snelle jongens en meisjes, als je achteraan start moet je zelf door de meute heen wroeten. Wel heeft het zin om niet midden in het veld maar wat meer aan de zijkant te gaan liggen. Ik ga zelf liever een meter of 5 buiten de meute liggen en geconcentreerd en vlotjes een paar meter extra zwemmen, dan de kortste weg nemen door de wasmachine die uiteindelijk alleen maar een vervelende zwemtocht oplevert (in het gunstigste geval! Afgemepte zwembrillen, opengetrokken wetsuits en blauwe plekken behoren ook tot de mogelijkheden).

3

Re: paniek in eerste minuten

dank voor de tip, op naar de volgende en dan aan de zijkant. Inderdaad een paar meter meer zwemmen zal minder tijd kosten dan overzwommen worden of naar adem moeten happen.

4

Re: paniek in eerste minuten

Dit is waarom ik openwater training in je eentje zo overgewaardeerd vind, het lijkt geheel niet op de wedstrijd.

Het beste zwem je in training ook wel eens wat dicht op anderen. Doe eens een startje in een zwembad met vier naast elkaar in één baan of ga in openwater eens met een paar atleten heel dicht op elkaar zwemmen.

Het belangrijkste is dat je altijd crawl blijft zwemmen, wat er ook gebeurd, dat je niet van achter op iemands benen zwemt en dat je moeite doet om geen tik op de zwembril te krijgen (adem van kort naast je zwemmende tegenstanders af). Dan gaat het eigenlijk altijd goed, zelfs als je eens een tik krijgt.

In principe is het overigens de bedoeling dat je elkaar bij het zwemmen juist opzoekt. Het is veel sneller om in een groep te zwemmen en hoe korter je erop zit, hoe beter. Ik baal als een stekker als ik bij het zwemmen ruimte heb.  wink

5

Re: paniek in eerste minuten

Moest ik een paar minuten voorsprong hebben zou ik er niet om geven om alleen te zwemmen. Dit is mischien een alternatief (Sandra traint tegenwoordig op deze manier) https://www.youtube.com/watch?v=EXCE-Ihl_lI

6

Re: paniek in eerste minuten

Het is gewoon part of the game volgens mij. Door veel triathlons te doen wen je er enigszins aan. Bij Ironman Frankfurt afgelopen zondag had ik ook serieuze last van mijn ademhaling in het begin, meer dan ik ooit heb gehad. Gewoon doorzwemmen en proberen rustig te worden werkte voor mij, maar leuk is anders. Ik start meestal ook redelijk aan de zijkant, maar ongeacht de positie zal er altijd wat duw- en trekwerk zijn.

7

Re: paniek in eerste minuten

Je moet niet vergeten goed in te zwemmen. Niet alleen om te wennen aan het water, maar ook om een keer je hartslag omhoog te jagen.

Een zwemstart bij een triathlon wedstrijd kost veel meer energie dan gewoon beginnen met zwemmen in open water.
Het is druk, het water is onstuimig, starten kost daardoor veel kracht. Je ademhaling kan niet rustig op gang komen, hartslag giert omhoog en voila je krijgt een soort hyperventilatie.

Dus inzwemmen, paar krachtig sprints om je lichaam te starten. Bij de start vooral rustig blijven. Dus rustig doorzwemmen niet te snel willen en daarbij goed ademen. Als je na een aantal minuten lekker zwemt en je hebt een goede slag en adem ritme te pakken pas dan ga je je focussen op de wedstrijd.

8 Laatst bewerkt door Sandra86 (09-07-14 14:35:44)

Re: paniek in eerste minuten

Zwemstarts zijn nooit leuk, maar het 'went' wel als je meer wedstrijden doet. Ik probeer (!) altijd om ergens achteraan aan de zijkant te starten, bij voorkeur aan de andere kant van waar de eerste bocht is. En dan nog net voor de schoolslagzwemmers, want die zijn echt vervelend om in te halen met zo'n mega beenslag.

@ Ronny: Zaterdag hebben we met de club al zwemstarts geoefend dus die speciale training was niet meer nodig.

9

Re: paniek in eerste minuten

Ik heb ruim 20 jaar waterpolo gespeeld en werd als aanvaller vrij kort gedekt door meestal veeel grotere verdedigers. Ik heb daaraan wel wat trucjes overgehouden om voor mezelf wat ruimte te creeren tijdens een zwemstart... cool
Maar inderdaad is het wel slim om dit soort dingen in het zwembad te oefenen met wat medetriathleten, zoals Thijs ook aangeeft.

10

Re: paniek in eerste minuten

dank allemaal, ik heb hier zeker wat aan!