1

Onderwerp: Maag problemen na zwemmen

Hallo,

ik heb nu 2x deelgenomen aan een triathlon (Xterra de France en Nisraman) en heb 1x een training in open water gedaan. Telkens heb ik enorm last van mijn maag en kan ik 1-1.5 uur na het zwemmen quasi niets drinken of eten, wat natuurlijk nefast is voor mijn verdere prestatie tijdens het fietsen (en ook lopen). Zijn er hier mensen die hetzelfde meegemaakt hebben? Of die zouden weten hoe dit kan komt? (Tijdens de Xterra de France had ik wel constant ademhalingsproblemen en het gevoel tijdens het zwemmen dat ik moest braken. Tijdens de Nisraman heb ik na het zwemmen toch zeker een halve minuut moeten stilstaan en terug braakneigingen. Tijdens de zwemtraining geen braakneigingen, maar wel terug buik/maag-pijn. Kan er mij iemand helpen?
Zou het een voordeel zijn om veel in open water te gaan trainen?

2

Re: Maag problemen na zwemmen

Als je voorgenomen wedstrijden zich rondom open water afspelen is het sowieso aan te raden om vaak in open water te trainen. Al was het alleen maar voor het zwemgevoel en oriëntatie die in open water iets anders zijn dan in een mooi helder badje.

Hoe was het water bij de X-terra en de Nisraman? Helder of troebel? Enige kans dat je wat misselijk van het water zelf bent geworden? Heb je iets anders dan anders gegeten voor de betreffende wedstrijden (gel, sportdrank, andere supplementen) wat de oorzaak kan zijn (en dat je nu onterecht de link legt met het open water)?

Je kunt best eens wat misselijk worden van open water maar dat is volgens mij zelden acuut. Coca Cola drinken is dan overigens de beste oplossing.

3

Re: Maag problemen na zwemmen

Het water was troebel, dat zal wel voor een stuk meegespeeld hebben denk ik.
Voor de Xterra heb ik wel anders gegeten dan anders (wedstrijd was ook pas om 14u). Vooral de banaan die ik het laatste gegeten had, proefde ik constant. Geen gel gegeten vooraf en slechts een klein beetje sportdrank, wel redelijk wat water vooraf, maar geleidelijk aan gedronken.
Voor de Nisraman gewoon sochtends 3u voor de wedstrijd mijn kommetje muesli (zoals ik dagelijks doe) en daarna enkel nog water gedronken.
Ik ga inderdaad misschien best gewoon nog eerst enkele keren trainen in open water en kijken wat mijn maag doet.
In verband met cola: is het dan niet beter om cola te drinken waar het koolzuurgas al uit verdwenen is? En drink je dit best voor of na het zwemmen dan?

4

Re: Maag problemen na zwemmen

Wat eet je voor het zwemmen? En hoe lang voor je met zwemmen begint?

5

Re: Maag problemen na zwemmen

Voor Xterra: 3u voor de wedstrijd enkele broodjes met jam en een croissant. Daarna nog 1u voor de wedstrijd een banaan en tot een halfuur voor de start water gedronken (tussendoor ook wat sportdrank).
Voor Nisraman: 3u voor de start 200 gram muesli met soyamelk (eet ik iedere ochtend). Daarna enkel nog water.
Voor die training had ik gewoon boterhammen gegeten met jam (3-4u voor ik in het water dook).
Xterra was met wetsuit, de andere 2 zonder.
Watertemperatuur Xterra was zo'n 20 graden, Nisraman was 23-24 graden en training weet ik niet, maar het voelde wel iets warmer aan dan Nisraman, dus ik vermoed zo'n 25 graden.

6

Re: Maag problemen na zwemmen

Coca Cola ná het zwemmen. Prik eraf kloekt wel wat makkelijker weg, klein blikje nemen en openen voordat je te water gaat (alleen de druk eraf, niet het lipje volledig openen! Je wilt geen wespen in je strot hebben!). Doodt grootdeels zoniet compleet alle bacteriën die je hebt binnengekregen. Koolzuur speelt overigens geen rol bij het doden van de bacteriën. Wel beïnvloed koolzuur de opname van voedingsstoffen, alleen daarom al kun je koolzuur missen als kiespijn.

7

Re: Maag problemen na zwemmen

Oké, ik zal dit bij een volgende training eens zo proberen. (Blikje kan je wel volledig openen, maar dan moet je gewoon een stukje karton erop leggen en het lipje draaien).
Ik laat weten of het helpt.

Maar hiermee ken ik wel de oorzaak nog niet. Maar als het de problemen weghelpt, ben ik al een groot stuk vooruit. Bedankt.

8 Laatst bewerkt door thijs (04-08-14 21:15:18)

Re: Maag problemen na zwemmen

De oorzaak weet ik niet. Wat ik wel weet is dat maagproblemen tijdens of na het zwemmen heel algemeen zijn, en dat het niks van doen heeft met bacterien in het water (of je moet 3 keer heel erg pech hebben. In principe duurt het effect van verkeerd water een paar uur).

Ik eet tot 3u voor de start van een wedstrijd wit brood, en dan niks meer. Anders krijg ik ook buikklachten tijdens het zwemmen. Voor het fietsen of lopen kan ik best iets hebben, maar met zwemmen niks. Ik drink ook nooit tijdens een zwemtraining, ook al duurt het 2 uur en is het water 30 graden. Ik kan nog geen slok iso hebben.

Een ander bekend fenomeen is de voeding die op de fiets tijdens de wedstrijd weer omhoog komt terwijl de voeding zo goed getest is tijdens intensieve fietstrainingen. Maar dan wel zonder dat stuk zwemmen op wedstrijdintensiteit vooraf. (Het standaard excuus, "ik eet dit altijd in de training! Geen idee waarom het nu ineens wel omhoog komt!?! Pure pech, ik kon er niets aan doen.)

Muesli is pure shit in je maag voor een wedstrijd. Vrij letterlijk, veel te veel vezels.

De oplossing is natuurlijk een goed ontbijt, dat vezelarm is, ver genoeg voor de start van je wedstrijd. En dan op de fiets een voedingsplan uitdokteren dat je test na een flink stuk zwemmen op wedstrijdintensiteit.
Ik neem in OD's, halve en hele triathlons het eerste half uur na het zwemmen hooguit wat iso, pas daarna ga ik eventueel aan ander voedsel. Ik kan voor een gewone fietstraining heel wat eten, maar op de fiets na het zwemmen staat de maag zo op de kop.

9

Re: Maag problemen na zwemmen

Twijfel of het probleem inname gerelateerd is. Wanneer je ademhaling niet op orde is is er een kans dat je te veel moet hyperventileren en daarmee lucht je lichaam in perst. Resultaat is een opgezwollen maag en daarbij de klachten. Bij het lopen kan je daardoor niet meer rechtop lopen.

10

Re: Maag problemen na zwemmen

Ik heb niet zozeer maagklachten,  maar vooral problemen met de darmen. Met wedstrijden gelukkig nog nooit problemen mee gehad,  maar wel met regelmaat tijdens/na trainingen. 
Kan dan bijna niet normaal lopen en het doet echt zeer. Lijkt alsof er te veel lucht binnenkomt, maar dat kan ik me hijna niet voorstellen.  Zwem al ruim 20 jaar (ben 30) en n vroeger heel lang wedstrijdzwemmen gedaan. Dus heb wel goed leren ademhalen. 
Het komt heel wisselend voor.  De ene keer bij n sprinttraining, de andere keer juist bij den duurtraining. En ook lang niet altijd.....

iemand tips of ideeën?????

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

11

Re: Maag problemen na zwemmen

Sluit me helemaal aan bij Thijs.................VEZELS ZIJN VERBODEN voor elke wedstrijd.
Alleen wat witbrood en jam/honing en thee/water.

Maagproblemen worden 9 van de 10 keer door de vezels veroorzaakt.
Ik maakte in Barca (na 25 jaar ervaring) nog de fout Brinta te eten als ontbijt...............werkte namelijk perfect op al mijn fietstrainingen :-)

Tja, dat eerste uur kwam de sportdrank lekker terug in mijn mond  cool

12

Re: Maag problemen na zwemmen

Tijdens het zwemmen?

13

Re: Maag problemen na zwemmen

Eerste uur op de fiets kwam..........