1

Onderwerp: Gebruik benen wetsuit

Sinds enkele tijd zwem ik in een wetsuit en vraag me steeds af wat te doen met mijn benen? bewust bewegen of gewoon laten hangen?
iK heb het idee dat het gebruik van de benen in wetsuit me alleen maar remt. Dit zal wellicht aan de techniek liggen.

2

Re: Gebruik benen wetsuit

Als ze niet naar beneden hangen zo min mogelijk mee doen. Zonde van de energie, die beentjes komen op de fiets en tijdens het lopen nog wel aan de beurt. Beetje meebewegen voor de balans maar tenzij je voor het podium gaat zou ik er geen voortstuwing uit proberen te halen.

3

Re: Gebruik benen wetsuit

Daarom train ik bijna altijd met een dubbele pull buoy. Leert je om de benen op de juiste manier te laten 'hangen'. Als je zonder wetsuit altijd met een gewone viertaks of zestaks beenslag zwemt zit dat zo in je systeem ingeprent dat je dat met wetsuit echt niet ineens anders kan doen.

Maar hangt ook van je wetsuit af. Zwemmers die de beenslag nodig hebben zwemmen vaak sneller in wetsuit met iets minder drijfvermogen in de benen. Er zijn zelfs topzwemmers getest die sneller waren in een wetsuit dat alleen over het bovenlijf ging zodat de beenslag niet gehinderd wordt. Is voor triathlon niet relevant, want in dat geval gaat het wel over zwemmers die onder 30 seconden gaan op 50m benen, maar het toont wel het probleem aan.

Ik zwem in ieder geval bijna zonder benen in een wetsuit en zwem het snelst in wetsuits met heel veel drijfvermogen in de benen. Maar dat wil niet zeggen dat de benen niks hoeven doen. Als ik wetsuit met enkelband zwem ben ik echt wel langzamer. Benen hebben 3 functies, waterligging, inzetten van rotatie en stuwing. Een kleine tweetaks beenslag om de rotatie in te zetten helpt gigantisch. De waterligging is met wetsuit sowieso goed dus daar heb je de benen niet voor nodig. En stuwing haal ik niet uit beenslag met wetsuit. Ik zwem ook met tweetaks beenslag weg bij de start bijvoorbeeld. Zelfs sprinten gaat bij mij in wetsuit niet sneller als ik de benen 'aanzet'. Dat is zonder wetsuit wel anders!
Gewoon  minstens 90% vd tijd die je in het water ligt trainen met gigantisch veel drijfvermogen (in wetsuit of een dubbele pull buoy). Vraag je je binnen een jaar af wat je in vredesnaam met je benen moet doen zonder wetsuit! En ik heb buiten 3 Duitse Liga wedstrijden nog helemaal nooit meegemaakt in 8 jaar triathlon dat je ergens zonder wetsuit moest zwemmen (zwembad wedstrijden doe ik bijna nooit, en interesseren me ook niets). Ik zou zeggen, investeer 95% van je moeite in de situatie die je 95% vd tijd gaat tegen komen in je wedstrijden. Als je dankzij enkel pull buoy training in 20 wedstrijden sneller bent, en in één wedstrijd een minuutje langzamer vind ik dat een hele goede uitkomst.

4

Re: Gebruik benen wetsuit

He Thijs ik lees je bericht hier, en wat je zegt klinkt wel logisch maar ik heb ook het idee dat jij al wel een aardig capabele zwemmer bent. Jij zegt dus dat je voor het overgrote deel met een dubbele pullbuoy zwemt, maar ben je het niet met me eens dat het voor de matige zwemmer (ik bijv.) wellicht onverstandig is om dat te doen omdat je hiermee een mankement in je zwemmen verbloemt? Wellicht wordt dmv het verhelpen van de zinkende benen (en dus te trainen zonder pullbuoy) ook wel andere dingen aan de slag/waterligging verholpen die je anders links zou laten liggen omdat je altijd met dat extra drijfvermogen traint. Vooropgesteld: het is geen kritiek op je trainmethode, sterker nog, ik heb onlangs een buyoancy short aangeschaft (soort wetsuit korte zwembroek broek) die het drijfvermogen van een pullbuoy zou moeten simuleren maar wellicht iets effectiever werkt omdat je je benen nog wel een beetje kunt gebruiken. Reden van aanschaf was suggestie van iemand omdat ik opmerkte dat een pullbuoy mij weinig drijfvermogen heeft tov mijn normale positie (die verder niet super is, maar dus beter dan met pullbuoy). Nu had ik ook een tweede buoy kunnen pakken maar goed we blijven triatleten en gadgets horen daar nu eenmaal bij. Maar afgaande van jouw ervaring zou jij zoiets dus redelijk vaak tijdens je training gebruiken? Ik was van plan het alleen als vervanging van de buoy gebruiken, en evt. om in het zwembad het wetsuit effect te voelen (dit short is van neopreen maar gemaakt voor het zwembad in tegenstelling tot een wetsuit uiteraard).

5

Re: Gebruik benen wetsuit

Als ik het goed heb gelezen op internet (en als het waar is) dan zou je over een langere periode het gebruik van je pullboy moeten minimaliseren.

De training met pullboy en dan ook nog met/zonder elastiek om je enkels is er op gericht om je benen zo hoog mogelijk te houden, laat zich raden waarom  wink  Als je dit dan heeeeeel langzaam gaat afbouwen zou je op den duur "met hogere benen" moeten kunnen zwemmen.

Zelfde als waarom je met een snorkel moet trainen. Zorgt voor een stil bovenlijf omdat je niet opzij hoeft te ademen. Hoe langer je met een snorkel zwemt hoe rustiger je tzt in eht water komt te liggen. Dan praten we dus wel over maanden zo niet jaren van volhouden, helemaal als je al jaren "anders" hebt gezwommen.

Je ziet het met veel technische posrten. Ik heb ook heel lang geschaatst, en lang is dan meer dan 20 jaar. Het is bijna niet meer te doen bij mij specifieke technische zaken aan te passen dan wel te veranderen, zit er te veel ingeslepen. Zo ook bij zwemmen. Ik zwem al 25 jaar met een "S-beweging" in mijn arm. Er van uitgaande dat je dat niet zou moeten doen (gaan we niet over discussieren) dan nog lukt het nu niet meer bij mij om die beweging eruit te halen. Zelfs met inzwemmen probeer ik heel rustig mijn arm rechtdoor naar achteren te bewegen............van geen kanten lukt dat meer.

Dus ook met je benen.............zwem je al 15 jaar op een bepaalde manier met je benen dan wordt het lastig (niet ondoenlijk) dat te veranderen, en ook weer hetzelfde voor trainen met de snorkel. Ik doe het nu wel in de hoop dat het mij helpt.................en ik heb een mooi excuus andere "drills" niet te hoeven doen  tongue

Dus ................ ik zou zeggen zeker een half jaar veel met pullboy zwemmen (niet meer dan 1/3 e van je training) en dat tzt langzaam afbouwen. Zelf aanvoelen of je beter bent geworden of niet.

Pffffffffffff..............nu maar hopen dat ik het "volgens Thijs" ook goed heb gezegd hahahahahaha

6

Re: Gebruik benen wetsuit

Wat thijs zegt. Ik ben een slechte zwemmer en als ik met wetsuit zwem dan beweeg ik mijn benen ook minimaal (2-takt puur voor de rotatie, mijn Huub wetsuit geeft me voldoende drijfvermogen en mijn benen leiden tot geen enkele voorwaartste beweging).

Als ik in het voorjaar weer voor het eerst met wetsuit zwem dan merk ik dat ik veel meer horizontaal lig en krijg ik last van mijn rug  als ik niet voldoende met pullbuoys (of met flippers, die ik bij voorkeur gebruik) heb gezwommen in het zwembad. Ik gebruik flippers om mijn enkels enigszins flexibel te krijgen maar probeer dezelfde beenbeweging te maken als in een wetsuit, dus met minimale stuwing.

7

Re: Gebruik benen wetsuit

thomass schreef:

He Thijs ik lees je bericht hier, en wat je zegt klinkt wel logisch maar ik heb ook het idee dat jij al wel een aardig capabele zwemmer bent. Jij zegt dus dat je voor het overgrote deel met een dubbele pullbuoy zwemt, maar ben je het niet met me eens dat het voor de matige zwemmer (ik bijv.) wellicht onverstandig is om dat te doen omdat je hiermee een mankement in je zwemmen verbloemt? Wellicht wordt dmv het verhelpen van de zinkende benen (en dus te trainen zonder pullbuoy) ook wel andere dingen aan de slag/waterligging verholpen die je anders links zou laten liggen omdat je altijd met dat extra drijfvermogen traint.

Eerst iets belangrijks, zo'n heel capabele zwemmer ben ik niet. Ik worstel me min of meer door het water. Ik heb het een jaar of 4 geleden opgegeven om echt te leren zwemmen en sindsdien ploeter ik in de training zo hard mogelijk. Ik heb sindsdien meestal een meter of twee aan beide kanten vrij als ik in het zwembad ben. Men reageert vaak op mijn slag alsof ik een vlinderslag doe wink Ik ben er wel mee van een uur op 3.8 naar 51min gegaan. Ik denk serieus dat 'echt' proberen te zwemmen hopeloos overgewaardeerd is voor iedereen die niet in zijn jeugd gracieus heeft leren zwemmen. En dat hard ploeteren ook een kunst is.

Gewoon zwemmen kan ook iets verbloemen dat je in een wetsuit hard nodig hebt, een hele slechte catch en pull en laag armritme. Ik zwem veel pull buoy met enkelband en dat is beslist niet makkelijk als je het niet gewend bent. Dan moet ineens alle stuwing uit de armen komen. Hoe hoog de benen in het water liggen tijdens gewoon zwemmen, zegt helemaal niks over iemands tijden in wetsuit. Ik ken meerdere atleten die echt veel te diep liggen met de benen, maar gewoon laag in de 50 minuten zwemmen over 3,8km (maar pak ze niet het wetsuit af, dan gaan ze niet onder het uur).
Zijdelingse stabiliteit is wel belangrijk, ook in wetsuit, maar daar helpt een pull buoy je niks bij. Sterker nog, als je pull buoy zonder beenslag zwemt is het veel moeilijker om goede stabiliteit te hebben want je bent de corrigerende werking van de benen kwijt.

thomass schreef:

Vooropgesteld: het is geen kritiek op je trainmethode, sterker nog, ik heb onlangs een buyoancy short aangeschaft (soort wetsuit korte zwembroek broek) die het drijfvermogen van een pullbuoy zou moeten simuleren maar wellicht iets effectiever werkt omdat je je benen nog wel een beetje kunt gebruiken. Reden van aanschaf was suggestie van iemand omdat ik opmerkte dat een pullbuoy mij weinig drijfvermogen heeft tov mijn normale positie (die verder niet super is, maar dus beter dan met pullbuoy). Nu had ik ook een tweede buoy kunnen pakken maar goed we blijven triatleten en gadgets horen daar nu eenmaal bij. Maar afgaande van jouw ervaring zou jij zoiets dus redelijk vaak tijdens je training gebruiken? Ik was van plan het alleen als vervanging van de buoy gebruiken, en evt. om in het zwembad het wetsuit effect te voelen (dit short is van neopreen maar gemaakt voor het zwembad in tegenstelling tot een wetsuit uiteraard).

Ik weet niet hoe die dingen werken, maar ik zwem pull buoy dus vaak met enkelband. Ik zie heel veel triathleten die pull buoy zwemmen met een beenslag erbij. Ik probeer met buoy echt zonder benen te zwemmen. Dan kan het ook zomaar zijn dat je ineens langzamer bent met pull buoy setjes. Pull buoy en enkelband is minder hulpmiddel dan het lijkt wink Probeer maar eens iets van 10x100 pull buoy band met 10sec rust en kijk wat er gebeurt. Zou me niks verbazen als je je buikspieren plotseling gaat voelen! En dat je langzamer bent.

Een belangrijk voordeel van een pull buoy set is dat je je schouders gewoon harder kunt trainen met zo'n ding. Je moet hem niet gebruiken naar mijn mening om dezelfde training die je nu doet makkelijker te maken maar om meer meters te zwemmen en op hogere intensiteit. Vooral als de benen gaar zijn van fietsen of lopen helpt het gewoon enorm om met buoy en paddles te zwemmen is mijn ervaring. Maar je krijgt er wel een beetje een ploeterslagje van. De enige manier om hard te gaan met buoy en band is immers een hoog armritme en relatief korte slag.

Ik heb de buoy, paddles, band combinatie echt tot ruim over de 90% van mijn training gebruikt. In wetsuit heb ik er nooit enig nadeel van ondervonden. (wel heel kleine paddles overigens). Het lijkt me erg leuk om ooit eens ergens 3.8km zonder wetsuit in open water te racen en zien hoe het dan functioneert.

8

Re: Gebruik benen wetsuit

Als je dan 90% van de tijd met buoy zwemt, doe je dat dus ook tijdens de vrije zwemuren in het zwembad?
Ik ben eigenlijk pas begonnen met serieus oefenen op de crawl (tot op heden max de 1/8 afstand gedaan met schoolslag) en daarvoor krijg ik dan ook les. Tijdens de les gebruiken we ook een pull buoy, maar tijdens het vrijzwemmen lijkt mij dat vrij gek.
Ik heb dat tenminste nog nooit iemand zien doen, maar ik denk wel dat het mij veel zal helpen met de arm techniek.

Wat ik dus wel eens wil weten is wat voor hulpmiddelen jullie allemaal meeslepen naar een normaal zwemuurtje (lees openbaar banenzwem uurtje), en wat daar allemaal wordt geaccepteerd? Een plankje of pull buoy lijkt mij eventueel wel kunnen, maar hoe zit dat met een nieuw trisuit? of zelfs wetsuit?
Nou ja laat graag eens weten.

9

Re: Gebruik benen wetsuit

Ik zwem tijdens vrije uren vaak pull buoy paddles band.

Wetsuit heb ik buiten ook wel eens aan gehad.

10

Re: Gebruik benen wetsuit

wilagro schreef:

Als je dan 90% van de tijd met buoy zwemt, doe je dat dus ook tijdens de vrije zwemuren in het zwembad?
Ik ben eigenlijk pas begonnen met serieus oefenen op de crawl (tot op heden max de 1/8 afstand gedaan met schoolslag) en daarvoor krijg ik dan ook les. Tijdens de les gebruiken we ook een pull buoy, maar tijdens het vrijzwemmen lijkt mij dat vrij gek.
Ik heb dat tenminste nog nooit iemand zien doen, maar ik denk wel dat het mij veel zal helpen met de arm techniek.

Wat ik dus wel eens wil weten is wat voor hulpmiddelen jullie allemaal meeslepen naar een normaal zwemuurtje (lees openbaar banenzwem uurtje), en wat daar allemaal wordt geaccepteerd? Een plankje of pull buoy lijkt mij eventueel wel kunnen, maar hoe zit dat met een nieuw trisuit? of zelfs wetsuit?
Nou ja laat graag eens weten.

idem.... snorkel, paddles,pullboy... en in buitenzwembad ook wetsuit....

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

11

Re: Gebruik benen wetsuit

Sinds dit seizoen zelfs bij de clubtraining de snorkel op zodra het kan.
Vanaf begin mei zwem ik 90% buitenwater met wetsuit............maar verder zonder "spullen"

Er is hier ook een zwembad waar te allen tijde 3 banen (lijnen) in liggen, dus je kan altijd met "je spullen" zwemmen.

12

Re: Gebruik benen wetsuit

Ik denk dat het wel eigen is aan triathleten om met zoveel mogelijk spullen in het zwembad te liggen lol alleen vraag ik me soms af is het om beter te worden of om gebreken te camoufleren, want laat bij vele die spullen weg en het ziet er terug beroerd uit. Maar het is natuurlijk het resultaat op wedstrijd dat telt.

13 Laatst bewerkt door Scighera (06-12-14 20:07:23)

Re: Gebruik benen wetsuit

ronnyke schreef:

Ik denk dat het wel eigen is aan triathleten om met zoveel mogelijk spullen in het zwembad te liggen lol alleen vraag ik me soms af is het om beter te worden of om gebreken te camoufleren, want laat bij vele die spullen weg en het ziet er terug beroerd uit. Maar het is natuurlijk het resultaat op wedstrijd dat telt.

er komt een tijd dat je via de chirurg een pulbboy kan implanteren....

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

14

Re: Gebruik benen wetsuit

Blijkbaar zwemmen er dan in Heerhugowaard geen triathleten tijdens de openbare uren. De enigste hulpmiddelen die ik daar tot op heden gezien heb zijn horloges. (als je dat al een hulpmiddel kan noemen)

15 Laatst bewerkt door edj (06-12-14 22:23:36)

Re: Gebruik benen wetsuit

Als het niet gebruiken van de benen voorbehouden is aan triathleten, dan zie ik drommen met triathleten telkens in het zwembad. Vooral van die muurklevers en breeduit zwemmers met een slag die het midden houdt tussen schoolslag en borstcrawl. Zijn wel vaak oudere types met een niet zo aerodynamische vorm.

16

Re: Gebruik benen wetsuit

http://trisutto.com/the-pull-buoy-debate-2

Een perspectief van een olympisch niveau coach dat mij goed geholpen heeft. Goeie timing trouwens, alsof hij dit forum leest.  smile

17

Re: Gebruik benen wetsuit

Thijs......mooie toevoeging over die pullboy.
Was trouwens een kleine contradictie in het verhaal van Rodrigues

Hij geeft een trainingset van 4x 1000, waarvan 2x 1000 met de pullboy en snorkel, maar in zijn verhaal zegt hij dat je niet meer dan 1/3 van je training met de pullboy moet zwemmen  tongue  ............. maar dat wordt middels dit verhaal weer recht gezet  cool

Vandaag overigens 1000 ingezwommen, 3x 300 pull/snorkel - 8x 100 - 3x 300 pull/snorkel - 8x 100.
Gaat gewoon nu al zonder problemen en ik ben een middelmatige zwemmer (17-18 min op de 1000)
Kan niet wachten om een testkilometer nu te gaan zwemmen