1

Onderwerp: Halve triathlon 13-9 realistisch?

Ik wil 13-9 meedoen aan de halve triathlon in Almere. Is dat realistisch?

Mijn achtergrond kort samengevat:
2000-2008 motorrace en in de wintermaanden MTB en hardlopen
vanaf 2005 ook wielrennen erbij
van 2006 tot 2011 4-6 uur per week spinning
2005 1/8 triathlon 1.18
2007 1/4 triathlon 2.27
2007 Marmotte in 10.58
2008 Marathon 4.40 en 4.07
2009-2012 weinig gedaan ivm geboorte kinderen
2012 najaar begonnen met training voor Alpe d'HuZes, in 2013 meegedaan, 6x beklommen
Daarna blijven fietsen en in maart bedacht dat ik ooit (2015-2016) een Iron Man wil doen.

Prestaties 2014
Terheijden 1/4  2.24
CIOS 600-24km-6,5km  1.30
Zwemmen (open water zonder wetsuit) 1000m 19 min
Zwemmen zwembad 2000m (zonder afzet bij keerpunten) 46 min
Lopen 10km 48 min
Lopen 21km 120 min (test om te zien hoe een langere afstand gaat omdat ik het lopen pas sinds ca. 6 weken weer heb opgepakt) Onder omslagpunt gebleven, 2 dagen erna wel strakke kuiten, ook omdat ik pas voor de 2e keer gedeeltes op mijn voor/middenvoet heb gelopen.
Tijdrit Almere 42 km 1.09

Wat denken jullie?
Almere wel/niet haalbaar?
Wel/ niet verstandig?
Doel is om een keer een 1/2 gedaan te hebben en om te testen waar ik sta om te bepalen of een hele in 2015 realistisch is en een schema op te stellen.
Nog tips voor de komende 4 weken? (Schema, tapering wel/niet, hoe lang?)

Hoeft geen toptijd te zijn, ik wil me richten op:
Zwemmen 50-55 min (incl. wissel) mijn zwakste onderdeel
Fietsen 180 min (incl. wissel) dit moet me makkelijk lukken, maar wil 'fit' beginnen met lopen
Lopen 120 min spierpijn dag erna is geen probleem (vind ik stiekem wel lekker haha)

Benieuwd naar jullie reacties en adviezen, alvast bedankt!

2 Laatst bewerkt door Sandra86 (19-08-14 22:14:58)

Re: Halve triathlon 13-9 realistisch?

Qua tijden zit je op mijn niveau (ik doe de halve in Almere), maar de vraag is eerder: wat het je afgelopen half jaar per week aan training gedaan?

3

Re: Halve triathlon 13-9 realistisch?

Vrijwel iedere zaterdag 3 uur fietsen
Dinsdagavond 1-1,5 uur fietsen op de tacx
1 uur per week zwemmen
Waar mogelijk 30 of 60 minuten hardlopen of in plaats daarvan een uurtje bootcamp
2-3x per week 20 tot 30 minuten buikspieren/push-ups/core-stability

4

Re: Halve triathlon 13-9 realistisch?

Moet volgens mij kunnen. Ik heb niet gek veel meer getraind en ga vooral genieten en denk iets onder de 6 uur uit te komen.

5

Re: Halve triathlon 13-9 realistisch?

Als ik je verleden en huidige trainingsbelasting zie dan moet een halve afleggen geen probleem zijn, als de tijd verder irrelevant is. Tijdens het lopen kan het wat lastiger worden, maar dat geldt eigenlijk voor elke long distance triathlon  cool

Ik zou gewoon door blijven trainen tot aan Almere, een echte taperweek heb je in mijn ogen niet nodig. De laatste week het volume enigszins afbouwen maar wel voldoende intensiteit houden. En uiteraard de dag voor de wedstrijd niet nog eens 5 uur op de fiets gaan zitten.

Als je volgend jaar voor een hele wil gaan dan zou ik zeker Almere proberen, je gaat daar een heleboel zaken ontdekken die nuttig zijn in de opbouw naar een hele.

Op welk niveau het je aan motorracen gedaan? Ik heb tussen 1999-2003 in de KNMV-cup gereden.

6

Re: Halve triathlon 13-9 realistisch?

Ik heb toch wel wat meer gezwommen en gerend, maar je kan het in ieder geval proberen met deze trainingsachtergrond. Ik zou nu niets meer gaan veranderen in ieder geval. Ik zou zeker ook wel taperen!

7

Re: Halve triathlon 13-9 realistisch?

Ok, definitief deelnemen dus!

Maarten, ik heb ZAC, KNMV-cup en Juniorstock gedaan.
Reed eerst met een groen-witte Suzuki GSX-R600 SRAD, later met een zwart-oranje GSX-R 750 K1 (DP Motoren).
Als je in die periode ook ZAC hebt gereden, ik heb lange tijd bij de inschrijvingen gezeten (samen met Theo van de tijdwaarneming, die met staart)

Grappig dat we allebei van het racen naar triathlon zijn gegaan.
Grappig vind ik wel dat ik nu bij fietsbandjes voor de fiets van 35 euro p.s. denk 'dat is best geld', terwijl je toen 300 euro voor een setje betaalde wat einde van de dag op was  lol

Ik weet nog niet zeker of er iemand meegaat op de dag. Is dat een probleem?
Denk aan aangeven eten/drinken en op de spullen letten.
Ook nog even kijken hoe ik dat met de autosleutel ga doen. Afstandsbediening en water gaat niet zo goed samen ...

8

Re: Halve triathlon 13-9 realistisch?

Komt wel goed Erik.

Komende 2 weken nog wat meer proberen te lopen, tot anderhalf uur ofzo. Maar zorg er wel voor dat je je niet overbelast/blesseert. Dat kan namelijk nog prima in de wedstrijd zelf;)
Het zal waarschijnlijk best wel een mentaal spelletje worden. Om niet te hard te fietsen, terwijl je wel zin hebt. Tijden gewoon los laten, op gevoel of hartslag op weg gaan en continu denken dat je dit tempo nog heel lang vol kunt houden. Ergens tijdens het lopen zal dat wel minder worden, maar ja, dan ben je er al bijna!

Qua voeding. 2 grote bidons is op de fiets niet genoeg (denk ik...) Onderweg eentje van organisatie aanpakken en dan ben je er volgens mij wel qua vocht. Repen/gelletjes kun je natuurlijk wel meenemen.
Tijdens het lopen zullen er verzorgingsposten staan, gebruik die ook om je te verzorgen, dan komt het wel goed! Succes!

9

Re: Halve triathlon 13-9 realistisch?

Inschrijving is geregeld.

Plan was inderdaad om de komende 2 weken vooral te werken aan het lopen.

Maar na 21km zaterdag en looptraining met de vereniging gisteren nu een blaartje onder m'n teennagel. Vroeger na marathons ook gehad. Maar nooit na 21 km. Nadeel van weinig km's in de benen ehh tenen.

Rest van de week toch maar ff niet lopen en voorkomen dat ik er opnieuw last van heb vóór 13-9.
Morgen naar de pedicure om te zien of er een trucje is om de druk op die teen te verminderen zodat ik er geen last meer van krijg.

Nogmaals dank voor het meedenken en de tips!

10

Re: Halve triathlon 13-9 realistisch?

Hoe is het gegaan? Ik hoop volgend jaar ook een halve te kunnen voltooien.

11

Re: Halve triathlon 13-9 realistisch?

Re: Challenge Almere 13-9-2014 (27 reacties, geschreven in Voorspel je prestatie!)
Finishtijd 5:33:46
Na het zwemmen 352e, na het fietsen 184e, uiteindelijk 207e van de 490.
Heel tevreden voor mijn eerste halve!
Zwemmen 39
Fietsen 2:47
Lopen 1:58
Nu eens overdenken of een hele in 2015 haalbaar gaat zijn ...