1

Onderwerp: Challenge Almere 13-9-2014

Omdat hij nog niet in het lijstje stond.
Voor mij de eerste keer een 1/2, finishen is het 1e doel.
Ik schat:
Zwemmen 50-55 min (incl. wissel)
Fietsen 180 min (incl. wissel) dit moet me makkelijk lukken, maar wil 'fit' beginnen met lopen
Lopen 120 min

2

Re: Challenge Almere 13-9-2014

Veel succes in Almere met je debuut. Erg verstandig dat je eerst eens voor een finish gaat.  Ik heb vorige week in Klazienaveen ongeveer dat gedaan wat jij nu wil. Ik kan ook wel sneller, maar wou ook eerst eens ervaren hoe het is en voelt na circa 5 uren sporten. Soms was het op de fiets wel een beetje van tra-la-la, maar ik heb mezelf wel onder controle kunnen houden. Dat lijkt eenvoudig, maar met adrenaline in je lijf, is dat soms best wel lastig. Succes.

3

Re: Challenge Almere 13-9-2014

Alles wat jij schrijft is ook op mij van toepassing, alleen zwemmen moet toch wel <45 minuutjes kunnen als je rustig vrije slag zwemt, maar het is mijn zwakste onderdeel. Finishen is het doel, tussen 5.45 en 6 uur schat ik.

4

Re: Challenge Almere 13-9-2014

Heel belangrijk lijkt me de persoonlijke verzorging, voor, tijdens en na de wedstrijd. Ik heb heel veel baat gehad bij het persoonlijke advies van een sportvoedingsdeskundige. Ik had aangegeven hoeveel ik normaal zweet en dat ik een kachel heb met een laag rendement. Vervolgens heeft hij mij de juiste sportdrank(met extra elektrolyten) en gels geadviseerd. En carboloader voor de wedstrijd! Ik heb totaal geen verval gehad tijdens de afsluitende halve marathon. Dat zegt dan wel iets denk ik.

5

Re: Challenge Almere 13-9-2014

Ben ook van de partij op de halve:
Voorspelling:
Zwemmen 40 min
T1 5 min
Fietsen 3:00 uur
T2 5 min
Lopen 1:50 uur
Hoop er met ca. 5:45 uur te zijn

6

Re: Challenge Almere 13-9-2014

Ik doe ook de halve, mijn debuut op deze afstand. Mijn doel is finishen, ik heb nu al zin in die halve liter Erdinger alcoholvrij  smile
Tijden schatting:
Zwemmen: 45 minuten
T1:             5 minuten
Fietsen:       3 uur 10
T2:             5 minuten
lopen:         2 uur 10
Totaal:        6 uur 15

7

Re: Challenge Almere 13-9-2014

Ik doe de hele in Almere, doel Finishen en meer niet zwemmen durf ik nog wel te voorspellen.
60min. De rest is afhankelijk van de omstandigheden.

Ik heb er in ieder geval veel zin in.

8

Re: Challenge Almere 13-9-2014

Vorige jaar met een voor mij gevoel erg langzame tijd gefinished (5:55). Begin van het jaar de ambitie om dit flink te verbeteren, behalve dat ik mijn kniee begin van het jaar heb overbelast en 7 weken geleden zweepslag opliep, dus...

Zwemmen: 35 min
T1: 3:00
Fietsen 2:55
T2: 3:00
Lopen: ik heb inmiddels mijn loopafstand net weer opgebouwd tot 10km, maar ik zie wel waar het schip strand. Misschien vind ik het na fietsen wel goed geweest.

Zwemmen en fietsen moet in ieder geval lukken.

9

Re: Challenge Almere 13-9-2014

Na vorig in de regen hopelijk dit jaar in het zonnetje op een verbetert maar net iets langer (fiets-)parcours weer op de halve.

Vorig jaar 5u16 met zeer lange wissels (mijn kenmerk.. sad ).

Dit jaar is het doel eenflinke hap eraf. Ga voor de 4u59. Of het reëel is weet ik nog niet met Challenge Roth nog/al in de benen, maar we zullen zien.
Winst moet vooral komen van de wissels, fietsen en lopen.

Heb er wel weer veel zin, aan de motivatie zal het niet liggen.

10

Re: Challenge Almere 13-9-2014

Inmiddels bedacht dat het zwemmen hopelijk sneller gaat. Was uitgegaan van mijn tijd in het zwembad (zonder afzetten bij de keerpunten), dus dat moet met wetsuit en wat mensen voor me sneller kunnen :-)

11

Re: Challenge Almere 13-9-2014

Ik doe zaterdag met de 1/2 triathlon mee. De trainingen gaan lekker de laatste tijd. Hoewel dat ik enkele stratenlopen niet terug te zien is. 
Ik kijk wel op tegen het fietsen. Als er veel wind zal staan in de polders zal het afzien worden. Ik ben namelijk niet echt een stoemper...

Ben ook van de partij op de halve:
Voorspelling:
Zwemmen 30 min
T1 5 min
Fietsen 2:40 uur
T2 5 min
Lopen 1:25 uur
Hoop er met ca. 4.45 uur te zijn

Het is nieuw voor me om niet te wisselen bij is fiets. Het is toch handiger om alles uitgestald bij is fiets te hebben liggen. Heeft iemand hier tips voor? Mag je helm bij je fiets liggen?

12

Re: Challenge Almere 13-9-2014

In alle wedstrijden die ik gedaan heb met wisseltassen (dus ook Almere vorig jaar) mocht je alleen materiaal bij je fiets hebben als het er vast opzat. Dus schoenen, helmen, startnummerbanden mochten op de fiets (maar niet op de grond ernaast). Dit is in krappe wisselzones juist erg handig want anders ligt er heel veel zooi tussen de fietsen op de grond.

Ik vind het persoonlijk het handigst om bij de wisseltas alleen het wetsuit uit te trekken en als het koud is armwarmers om de polsen te doen. Deze trek ik recht tijdens het lopen naar de fiets. Hetzelfde kun je doen met een jasje. Dichtritsen naar de fiets toe. Bij de fiets zet ik de helm op en doe ik het startnummer om. Schoenen zitten al aan de fiets.
Sommigen vinden het handig om ook de helm tijdens het lopen naar de fiets op te zetten. Scheelt 10 seconden bij de fiets.
Ik heb zelf ooit eens een mooie bril kapot gekregen in een wisseltas bij de wissel naar het lopen toe. Ik leg liever de helm (zeker een aerohelm met kwetsbare kap) en bril na het fietsen op de fiets dan dat het ergens in een tasje op een grote stapel beland.

13

Re: Challenge Almere 13-9-2014

Net terug uit Almere en ik had het op 31 augustus aardig voorspeld: "alleen zwemmen moet toch wel <45 minuutjes kunnen als je rustig vrije slag zwemt, maar het is mijn zwakste onderdeel. Finishen is het doel, tussen 5.45 en 6 uur schat ik."
Geeindigd in 5.55 en zwemmen in iets onder de 43 minuten. Het was allemaal perfect georganiseerd, en gelukkig lekker weer met een stevig tegenbriesje op de dijk van Almere naar Lelystad. Volgend jaar misschien de hele? Maar dan moet ik veel en veel meer trainen, 6 uur in de week is (althans voor mij) volstrekt onvoldoende, ik liep de laatste km's echt op mijn tandvlees.

14

Re: Challenge Almere 13-9-2014

Vandaag 1/2 Almere in 5:30,39.
Zwemmen 36,08
Fietsen 2:57,42 (sterke wind dijk Oostvaardersplassen)
Lopen 1:47,43
Overall plaats 189 van 490 en in age groep 12 van 41. Erg tevreden

15 Laatst bewerkt door ErikBreda1979 (14-09-14 09:33:34)

Re: Challenge Almere 13-9-2014

Finishtijd 5:33:46
Na het zwemmen 352e, na het fietsen 184e, uiteindelijk 207e van de 490.
Heel tevreden voor mijn eerste halve!

Zwemmen 39
Fietsen 2:47
Lopen 1:58

Nu eens overdenken of een hele in 2015 haalbaar gaat zijn ...

16

Re: Challenge Almere 13-9-2014

Nou dat was hem dan, mijn eerste halve  smile

Zwemmen:36:35
T1: 6:39
Fietsen: 3:05:54
T2: 4:16
Lopen: 1:48:39
Eindtijd 5:42:03

Ben daar heel tevreden mee.
Doel was onder de 5:50 en dat is gelukt.

Iedereen gefeliciteerd met jullie prestatie!

17

Re: Challenge Almere 13-9-2014

Ok, die 4u59 bleek wat te optimistisch.
Zwemmen zoals verwacht 35m hoog, fietsen langzamer ( niet vreemd met die wind), lopen ok tot 11 km, daarna ging het licht uit.  5u17, precies 1 plekje lager in een groter deelnemersveld.
Niet helemaal lekker de laatste dagen en dat krijg je direct terug. Herstel veel minder dan na Challenge Roth 8 weken geleden.

Toch een mooie afsluiter.

Erik, gefeliciteerd met de eerste halve, gewoon goed.

De rest ook uiteraard!

18

Re: Challenge Almere 13-9-2014

Waar halen jullie de tussentijden vandaan? Ik vind alleen mijn eindtijd...

19

Re: Challenge Almere 13-9-2014

http://nl.mylaps.com/evenementen/uitsla … HTCat.html

20

Re: Challenge Almere 13-9-2014

Ah thanks!

Het is geworden:
Zwemmen: 45 minuten -> 40.47
T1:             5 minuten 
Fietsen:       3 uur 10 -> 3:22.50
T2:             5 minuten
lopen:         2 uur 10 -> 2:13.22
Totaal:        6 uur 15 -> 6:25.05

Zo dat was een mooie wedstrijd. Ik ben echt blij verrast met mijn zwemtijd! Vreemd aangezien ik halverwege een verkeerde beweging maakte met mijn schouder. Daar had ik bij het fietsen echt wel last van, net als de 30 km lang tegenwind. Fietstijd valt me wat tegen. Dit was wel mijn eerste maar zeker niet mijn laatste halve!

21

Re: Challenge Almere 13-9-2014

Toch even een iets uitgebreider verslag. Ik heb vandaag wat lome dijbenen en wat stramme schouderbladen, maar dat is het dan wel. Vanmiddag een stukje met mijn vrouw op de gewone fiets gereden en had moeite om haar op de viaducten bij te houden. Ik reed in mijn nieuwe mooie shirt en werd door iedereen volstrekt genegeerd, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is dat je als 50+ er een halve triathlon hebt volbacht.

Ik heb meer dan een dozijn OD's en kwarttriathlons gedaan de laatste jaren maar nooit heb ik zo'n goede organisatie en locatie meegemaakt. Je parkeerde je auto in een parkeergarage waar ook de transitiearea was, was letterlijk 20 meter lopen van mijn auto naar de TA. En van daar een uitgang naar een plein waar het parc fermee was en dat grensde aan het water waar de start en finish van het zwemmen was.
Het gedoe met de zakken viel me ook mee. In de blauwe zak de loopspullen, slechts schoenen, sokken en een petje. In de rode de fietsspullen, gezien het mooie weer alleen helm, bril en garmin. Die garmin geeft de zwemafstand toch niet goed weer en ik vind het uitrekken van het wetsuit lastiger uit te trekken. 

Voor het zwemmen had ik 40 minuutjes over de 1900 meter uitgedacht. Ik startte helemaal achteraan in het veld van naar later bleek 490 deelnemers. Rustig zwom ik een heel grote groep tot de 1e boei die meters hoog boven de horizon uitstak, was niet te missen dus. Het water was heerlijk helder en de waterplanten kon je onder je zien, er was door de organisatie goed gemaaid, dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt. In het Gooimeer bij de triathlon van Huizen bleef er steeds wier aan je armen hangen. Ik zag dat er nog vele achter mij zwommen en ik had het idee dat ik mijn normale tempo haalde. Je zwom in een driehoek en op weg naar de 2e boei kwam ik tussen de vele gele badmutsen een paar rode tegen, dat waren de zwemmers die 70 minuten daarvoor gestart waren op de LD en die zwommen wel heel erg langzaam.
Na de 2e boei op weg naar de torenflats bij de start, een mooi richtpunt weer, kreeg ik wat krampjes in mijn kuiten. Ik had bij een eerdere triathlon in Huizen meegemaakt dat die pijn in mijn kuit later bij het lopenoverging in een serieuze spierscheuring in de laatste km waardoor ik met moeite wandelend over de streep kwam en een maand bij de fysio klant was. Even voeten in 90 graden stand zetten, bijna stilvallen, en daarna ging het weer. Een keer moest ik even op mijn rug gaan en mijn tenen goed naar me toe trekken, was een fikse krampaanval. Al met al kon ik bij de uitstapplaats, een mooie brede houten helling met tapijt, redelijk joggen en zo ging het naar T1. Eerst even lachen naar de fotograaf, hopelijk sta ik er een beetje goed op, pak los ritsen en de armen ontbloten en met de groep meehobbelen naarT1 in de garage, ik zag nog vele fietsen staan dus dat gaf me een goed gevoel. Pak uit, rode zak van de haak, helm en bril op, garmin aandoen, pak, badmuts en zwembrilletje in de rode zak, terughangen en looppas weer de garage uit.   
Naar ik nu weet was mijn tijd 43 minuten inl wissel, dus zeg 40 minuten netto zwemmen, zonder de kramp had het een minuutje sneller gekund. Ik had de 430e zwemtijd van de 490, eigenlijk niet zo best, maar over het algemeen was het niveau van de deelnemers niet misselijk.

Het PF waar de fietsen staan was heel ruim opgezet, je hoefde niet bang te zijn dat de fiets van je buren strak tegen de jouwe aan zou staan. Bij de balk soepel op mijn fiets gesprongen, voetjes er boven op en gaan. Na een hondertal meters zat ik al in mijn schoenen en in de juiste houding. Eerst wat smalle paden en daarna een brede weg, het eerste stuk hadden we wat wind mee en ik haalde vele fietsers in, na een km of 20 kregen we de wind pal tegen en zakte mijn snelheid van 36 km terug naar 30 en later zelfs naar 28, de wind was echt pittig en ik haalde tientallen deelnemers in die volgens mij de 25 niet haalden. Zo ging het tot aan de afslag vlak voor Lelystad, ik schat dat ik zo'n 100 mensen inhaalde en ik werd zelf door 3 of 4 mensen ingehaald. Dat kwam, zo wist ik ook wel, omdat ik toch tamelijk achteraan in het veld zat en de beste fietsers vaak ook beter kunnen zwemmen dan ik. Maar dat vele inhalen was wel motiverend. ook haalde ik veel rode rugnummers in, van de LD, echt respect voor diegenen. Die moesten straks nog een keer die 30km pal tegen boven op de dijk. Van de natuurschoon heb ik bijna niks gezien, steeds dook er wel een nieuw target voor me op en het was toch opletten op de weg. We reden op de dijk waar geen auto's reden, alleen een motor van de jury zag ik een paar keer, en een auto met medic erop. Was ook prima geregeld dus. Halverwege was mijn gemiddelde tempo gezakt naar 30,6km en daarna ging het weer wat omhoog, uiteindelijk kwam ik uit op 32,2 volgens mijn garmin. Je kwam enkele verzorgingsposten tegen die steeds in dezelfde volgorde bananen, gelletjes, cola en water(bidons) aanboden, luid toegeschreeuwd door de vrijwilligers wat het was dat ze in hun handen hielden. Al had ik niet zo veel trek toch dwong ik mezelf om een paar keer een gelletje en een halve banaan aan te pakken. Die gelletjes geven je zulke plakhanden, irritant is dat. Zelf had ik 3 bidons op mijn fiets met mijn gebruikelijke poedermixje met vitamindedrank, gewoon een bus uit de supermarkt, en voor een OD heb ik er aan 2 genoeg en neem ik verder bij het lopen wat aan. Maar voor deze halve realiseerde ik me dat ik veel meer moest eten en drinken, en later bij het lopen nam ik ook bij elke post wat energiedrank of water aan. Bij T2 had ik op mijn garmin 91,5 km en 32,2 gem op de teller. Nu weet ik dat ik de 198e fietstijd had en als 263e in het veld lag.

De overgang fietsen naar lopen had ik de maanden daarvoor een paar keer geoefend en dat bleek aardig mee te vallen. Je voelt wel iets in je dijen maar toch gebruik je andere spieren of zo, want het is te doen. Wisselen ging weer makkelijk: blauwe zak pakken, sokken en schoenen aantrekken en het petje op doen, helm en fietsbril in de zelfde zak en weer de garage uitlopen. Het lopen begon met een lusje door het centrum van Almere waar vele toeschouwers je aanmoedigden, dat gaf wel een kick. De eerste 2 km's liep in mijn geplande tijd van 5,45 minuut en ik begon me vooral te richten op de 1e ronde een beetje redelijk doorkomen zonder pijn in mijn kuiten. Het was heerlijk zonnig weer en zelfs een beetje aan de warme kant, het was lekker in de paar korte stukjes met schaduw. Nu werd ik zoals gebruikelijk door vele ingehaald. waaronder in ronde 2 en 3 bekende namen die ik op rug kon aflezen, zoals Wijnalda en Koelen. Ongelooflijk wat een tempo die gasten hadden na een dubbele afstand zwemmen en fietsen. Je hoorde de speaker verslag uitbrengen van het verloop van de wedstrijd. Op een deel van het parcours van 7 km was een coachvak en daar werd je ook flink aangemoedigd, dat gaf weer een fikse boost aan het vertrouwen in de goede afloop. Een vriendin van mij die meegezwommen had met een businessteam moedigde me aan. Ook was er een hele ploeg van personen in het blauwe tenue van te TVG Bollenstreek en die hadden een zeer luide muziekinstallatie aan staan en ze moedigden iedereen fanatiek aan. Al met al een rondje lopen waar je je niet bij hoefde te vervelen.
Zo in de laatste ronde kwam het besef dat ik het zou gaan halen en tot mijn grote opluchting bleef de gevreesde tik in mijn kuiten uit. Ik liep nu in een tempo van boven de 6 minuten en 1 rondje zelfs van 8 ivm een sanitaire stop, maar dat alles kon de pret niet drukken. De grote vrees was, zoals jullie wel zullen herkennen en begrijpen, dat ik niet zou eindigen. Ik begon al de eerste plannen te maken voor volgend jaar, ik zou dan toch een hele moeten kunnen, als ik zag hoe langzaam vele deelnemers op de LD zwommen fietste, dat zou ik veel sneller kunnen, en al loop/wandel ik dan een marathon van 5 a 6 uur, wat dan nog? Maar wat zou er mogelijk zijn als ik meer en beter ga trainen? Eerst nog de halve van Egmond (daarvoor heb ik me ingeschreven met een streeftijd van 1.45, dus ik kan het wel) en dan wie weet. Optimistische gedachten gingen zo door me heen en de laatste km kon ik nog wat aanzetten om te eindigen in een tijd van 2.11. Grote euforie maakte zich van mij meester, dat had ik toch maar mooi geflikt. Totale tijd was 5.55 en dat was waar ik vooraf op rekende.
Na doorkomst van de finish werd je ook weer keurig opgevangen en kreeg je shirt en medaille uitgereikt en had je de keuze uit vele soorten drank en hapjes. In de Schouwburg kon je aanschuiven bij een warm buffet en waren douches en masseurs (aan mijn lijf geen polonaise), wederom prima geregeld.   
Naar mijn mening was het het hoge inschrijfgeld waard. Volgend jaar doe ik weer mee, misschien wel op de hele.

22

Re: Challenge Almere 13-9-2014

Mooi verslag Jack.
Het was mijn 3e keer in Almere op de 1/2 en de organisatie wordt ieder jaar beter.
Ik heb genoten van het weer, de wind, het parcours, het publiek en de vele enthousiaste vrijwilligers.

Eindtijd 5:27:13, ik heb sinds oktober 2013 met pijnlijke hielen gelopen, eerst maanden rechts en sinds 2 maanden ook links, dus zeer tevreden met het resultaat

23

Re: Challenge Almere 13-9-2014

Leuk verslag om te lezen, wie weet volgend jaar mijn 1ste halve in Almere

24

Re: Challenge Almere 13-9-2014

Wow wat een motiverend verslag Jack! super gedaan en door jouw verhaal ben ik ook direct weer aan het rekenen en kijken wat er mogelijk is wink smile

#enjoylife

25

Re: Challenge Almere 13-9-2014

De wisseltijden staan niet op deze pagina, maar die zijn wel te berekenen.
Als je van je AftBike tijd je zwemtijd en fietstijd aftelt dan krijg je 1e wisseltijd.
Je 2e wisseltijd krijg je door van je totaaltijd je looptijd en je Aftnike tijd af te halen.