1

Onderwerp: Uitlopen na evenement/wedstrijd

Hoi,

Hoe doen jullie dat nou als jullie aan een hardloopevenement of wedstrijd hebben meegedaan en je stort over de finish? Ik heb vorige week aan de Goudse Singelloop mee gedaan, heel leuk, voor mij ook mooie uitslag (7 km, 39:43) maar dan? Dan sta je daar uit te hijgen in die drukte? Even uitlopen is er niet echt bij. Met als gevolg een aantal dagen flinke spierpijn, misschien heb ik me ook een beetje te veel uit gesloofd? Of moet je van te voren wat inlopen? Ik heb wel wat staan rekken en huppelen, maar echt inlopen gaat ook niet.
Kortom; hoe doe je dit?

2

Re: Uitlopen na evenement/wedstrijd

TumTumTum schreef:

Hoi,

Hoe doen jullie dat nou als jullie aan een hardloopevenement of wedstrijd hebben meegedaan en je stort over de finish? Ik heb vorige week aan de Goudse Singelloop mee gedaan, heel leuk, voor mij ook mooie uitslag (7 km, 39:43) maar dan? Dan sta je daar uit te hijgen in die drukte? Even uitlopen is er niet echt bij. Met als gevolg een aantal dagen flinke spierpijn, misschien heb ik me ook een beetje te veel uit gesloofd? Of moet je van te voren wat inlopen? Ik heb wel wat staan rekken en huppelen, maar echt inlopen gaat ook niet.
Kortom; hoe doe je dit?

Eerlijk gezegd doe ik nooit wat na een wedstrijd, behalve m'n voeding goed in de gaten houden (wat extra eiwitten enzo). Meestal de volgende dag een herstel-ritje op de fiets en daarna de training gewoon weer oppakken. Meestal met spierpijn, maar daar kan je best doorheen trainen. Gewoon niet té diep gaan

3

Re: Uitlopen na evenement/wedstrijd

Beetje warmlopen vóór aanvang van een loopwedstrijdje. Voor aanvang van een triathlon een stukje inzwemmen.

Naderhand probeer ik wel mijn kuiten even te rekken en mijn hakken tegen de kont aan te trekken. Maar meestal denk ik daar pas aan in de auto op de terugweg omdat ik na de finish hoofdzakelijk de verzorgingspost met koek en water leeg sta te schrokken...  tongue  Mijn inwendige mensch gilt na inspanning vaak iets harder om aandacht dan mijn onderstel.

4

Re: Uitlopen na evenement/wedstrijd

Voor een hardloopwedstrijd pak ik altijd bewust wat extra tijd om een rustige plek op te zoeken wat verder van het parcours en echt even in te lopen (beetje dribbelen en korte sprintjes)
Bij een triathlonwedstrijd probeer ik altijd even kort in te zwemmen (rustig zwemmen, afgewisseld met korte sprintjes om de hartslag omhoog te krijgen) Ook sta ik automatisch al wat te rekken, en kikkersprongen te maken, door de wedstrijdspanning.

Uitlopen doe ik eigenlijk nooit bij wedstrijden, maar probeer wel de dag na een wedstrijd even een rustig rondje te fietsen.

5

Re: Uitlopen na evenement/wedstrijd

Spierpijn krijg je volgens mij alleen als je dingen doet waar je niet (genoeg) voor getraind hebt. Ik heb dat bijvoorbeeld als ik een dagje zware dingen ga tillen, de pijn komt dan precies twee dagen later opzetten. Maar ik heb nooit spierpijn na een triathlon of loopwedstrijd. Ook niet als ik diep gegaan ben - daarna ben ik gewoon moe en heb ik nog een of twee dagen minder energie en kracht. Maar geen pijn.

En zou het met uitlopen niet zo zijn dat dat vooral nut heeft naarmate je meer verzuurd bent? Na een intervaltraining loop ik altijd goed uit bijvoorbeeld, en na een wedstrijd waar ik tegen verzuring aan zat voel ik ook wel dat het zin heeft om een beetje te blijven bewegen. Maar echt uitlopen doe ik dan eigenlijk niet in de praktijk, alleen een beetje heen en weer lopen en als het kan een stukje heel rustig fietsen. De volgende dag meestal wel een rustige hersteltraining van een half uurtje fietsen of zo.

/Herman

6

Re: Uitlopen na evenement/wedstrijd

Bij mij ligt het echt aan de duur en de intensiteit van een wedstrijd.
Na een losse 10K of 1/4(OD) triathlon heb ik nooit spierpijn, echter na een halve heb ik echt zeer stijve bovenbenen.
Is gewoon een gegeven, dagen daarna op zeer lage intensiteit en met hoge trapfrequentie een beetje fietsen.
Misschien dat meteen losfietsen na een wedstrijd ook zou helpen bij het opruimen van afvalstoffen, echter ook ik stort me op het eten en drinken en het samenhorigsheids gevoel na de wedstrijd smile

7

Re: Uitlopen na evenement/wedstrijd

Voor hardloopwedstrijden loop ik kort even warm, de meeste wedstrijdjes hiervan waren bij mij in de buurt, dan ga ik na afloop in rustig tempo terug.

Bij triathlons (OD en korter) probeer ik kort wat in te zwemmen. Na afloop loopt ik niet echt uit, maar sta ik de tafel leeg te drinken/eten. Ik blijf wel rondlopen, en ga niet ergens zitten. Spierpijn heb ik eigenlijk nooit.

Na mijn halve: Hier heb ik niet ingezwommen/warmgelopen. Na afloop hetzelfde: alles wat ik aan eten en drinken te pakken krijg gaat erin, zeker het eerste uur:) Ook hier rond blijven lopen. Had wel dermate zware benen dat ik niet wist of ik zou moeten gaan zitten om bij te komen, of te blijven staan.

De dag erna heb ik een kort rondje op erg lage intensiteit gefietst. Volgens mijn fysio zou ik na een halve minimal een week de trainingsintensiteit wat lager moeten houden, voor ik volledig hersteld ben. Totaal heb ik een dag of 3 met spierpijn gelopen. Valt me alles mee na mijn eerste halve afstand.

8

Re: Uitlopen na evenement/wedstrijd

HermanB schreef:

Spierpijn krijg je volgens mij alleen als je dingen doet waar je niet (genoeg) voor getraind hebt. Ik heb dat bijvoorbeeld als ik een dagje zware dingen ga tillen, de pijn komt dan precies twee dagen later opzetten. Maar ik heb nooit spierpijn na een triathlon of loopwedstrijd. Ook niet als ik diep gegaan ben - daarna ben ik gewoon moe en heb ik nog een of twee dagen minder energie en kracht. Maar geen pijn.

En zou het met uitlopen niet zo zijn dat dat vooral nut heeft naarmate je meer verzuurd bent? Na een intervaltraining loop ik altijd goed uit bijvoorbeeld, en na een wedstrijd waar ik tegen verzuring aan zat voel ik ook wel dat het zin heeft om een beetje te blijven bewegen. Maar echt uitlopen doe ik dan eigenlijk niet in de praktijk, alleen een beetje heen en weer lopen en als het kan een stukje heel rustig fietsen. De volgende dag meestal wel een rustige hersteltraining van een half uurtje fietsen of zo.

/Herman


DOMS

http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_on … e_soreness

9

Re: Uitlopen na evenement/wedstrijd

Ik sluit me aan bij de meeste antwoorden, als je goed getraind bent eigenlijk nooit spierpijn, alleen na de halve van vorige week had ik pijnlijke dijen en wat stijve schouderbladen van de TT houding. Na een OD of kwart kan ik de dag erna weer gewoon een rustig stukje lopen of fietsen.

10 Laatst bewerkt door TumTumTum (19-09-14 21:51:43)

Re: Uitlopen na evenement/wedstrijd

Misschien dan toch niet goed genoeg voorbereid? Voor jullie is 7 km een loopje naar de bakker, maar ik had nog nooit meer dan 5 km aan een stuk gelopen. Dacht eerlijk gezegd dat 7 km dan ook wel moest kunnen. Het waren ook de laatste kilometers die het moeilijkste waren. Ik heb eigenlijk helemaal nooit spierpijn, en al helemaal niet na fietsen. Daarom overviel het me zo, ik had er eigenlijk na een paar uur al last van en het bleef echt lang aanhouden, ondanks dat ik de dag erna idd een rustige fietstocht had (expres).
Ik doe hardlopen nog niet zo lang, ben er pas vorig jaar mee begonnen en heb het heel rustig opgebouwd.

Maar een van mijn vragen was dus; hoe doe je "even kort warm lopen voor de start" in een mensenmenigte tijdens bijvoorbeeld de Goudse Singelloop. Ik zie in die drukte niet echt ruimte ervoor. Ik ben echt erg onervaren hoor. tongue

11

Re: Uitlopen na evenement/wedstrijd

Inlopen kan ook 30 minuten voor de start. Het is niet optimaal maar het heeft nog wel effect. Dus inlopen en dan pas de massa in. Zorg dat je warm blijft, dus kleed je na de warming up (als je al gezweet hebt) warm aan tot de start.

Cooling down doe ik nooit veel. Het liefst wandel ik nog even een stukje of zo. Ik vind dat (als de wedstrijd kort is en vroeg op de dag) een hele korte rustige training 's avonds nog wel eens wil helpen. Met een klein stukje fietsen of zwemmen later op de dag heb ik betere ervaring als met half dode benen uitlopen (lees: strompelen).

12

Re: Uitlopen na evenement/wedstrijd

Ik ben ook van die mening. Uitlopen is eigenlijk je beschadigde spieren nog meer belasten dan nodig is. Een kilometertje rustig gaan zwemmen s'avonds heeft voor mij een veel fijner gevoel,ook het slapen s'nachts gaat dan wat beter. Of als het rustig windstil weer is is wat fietsen ook wel aangenaam.

13

Re: Uitlopen na evenement/wedstrijd

Dcrainmaker kwam de volgende oplossing tegen bij zijn Barcelona Half-Marathon:

Half marathon warm-up

Het hele verslag