26

Re: De hele dag 'honger'!

Iets pakken wat je niet lust en dat als snack gaan eten zoals groenten ( gesneden boontjes ). Moment dat ze als snoepjes beginnen te smaken overgaan naar het volgende product dat je niet lust zoals broccoli.

Enige manier om ervanaf te komen in mijn ervaring. Tenzij ik mij helemaal ziek eet en kilo's ervan aan komt.

Wat veel mensen eventueel ook doen, is 1x in de week vals spelen door echt alles te eten wat je maar wil en de overige 6 dagen heel gedisciplineerd eten tongue.

27 Laatst bewerkt door ic3d (12-06-16 22:45:52)

Re: De hele dag 'honger'!

Wat meer vezels wil ook wel eens helpen. Zemelen bijv. barsten van de vezels. 53% ten opzichte van 10% in volkoren brood. Sinds ik dat eet heb ik veel minder honger gedurende de dag. Plus eiwitten voor herstel. Je zou van die smerige shakes kunnen pakken. Het helpt bij je spieropbouw, wat met 17 uur training echt wel nodig is.

28

Re: De hele dag 'honger'!

Die shakes zijn zo een beetje in opspraak tegenwoordig ;-) mijn vriendin gebruikt dat ook http://losseveter.nl/2016/06/10/afvalre … ol-suiker/

29

Re: De hele dag 'honger'!

In het artikel staat ook het woordje vaak. Het bevat vaak veel suiker. De kunst is dus zonder suiker te vinden. Wat niet moeilijk is als je op sportsites zoekt. Daar zit over het algemeen geen suiker in.

30

Re: De hele dag 'honger'!

Het gaat idd over de maaltijdvervangers niet over herstelshakes.

31 Laatst bewerkt door Hedcandy (13-06-16 11:53:13)

Re: De hele dag 'honger'!

ronnyke schreef:

Die shakes zijn zo een beetje in opspraak tegenwoordig ;-) mijn vriendin gebruikt dat ook http://losseveter.nl/2016/06/10/afvalre … ol-suiker/

Vind het nou niet een hoogstaand artikel..dat linkje naar de telegraaf.
Ik mis de onderbouwing, de voorbeelden, tabellen. Dus ja, een beetje een schot in het luchtledige.
Bovendien betreft het hier afvalshakes en dat is toch ook wat anders dan eiwitshakes of energierepen.
(al denk ik best dat er een kern van waarheid in zit, maar ik zou niet afgaan op zo'n artikel)

32

Re: De hele dag 'honger'!

Bwa ik ga daar ook niet echt op af en het gaat gewoon over maaltijdvervangers. Al zou ik er niet van verschieten als het zo is. Ik ben bakker en maak zo ook gluttenvrij brood en ook dit zit boordevol suiker. Dus als je dit eet omdat je gluten intolerant bent ok maar als gezonder alternatief op gewoon brood... Tja. En dit zal zo wel met meerdere glutenvrije artikelen zijn. Maar nu zijn we wel ver aan het afwijken.

33

Re: De hele dag 'honger'!

Ik heb even gekeken, er zit een zakje 'protein recovery' spul in het High5-proefpakket dat ik net binnen heb. Eerste ingrediënt op de ingrediëntenlijst is maltodextrine, daarna wei-eiwit (30%) en direct daarna volgen ook nog sucrose, fructose en dextrose. Dus dat is alles bij elkaar veel koolhydraten/suikers (per 100 gram in totaal 67 gram, waarvan 32 gram suikers). Eén zo'n zakje voor een halve liter shake levert 236 calorieën.

Nou zijn koolhydraten ook nodig voor het herstel, maar in elk geval: deze herstelshake bevat veel meer koolhydraten dan eiwitten.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

34

Re: De hele dag 'honger'!

In een complete recup shake zouden ook KH moeten zitten maar vaak zitten er te weinig eiwitten in. Er zouden zeker 20gr eiwitten in moeten zitten per dosering voor een goed herstel en dat is bij de meeste niet het geval. Deze die ik nu gebruik van SIS heeft ze.

35

Re: De hele dag 'honger'!

Ja, dat zakje van High5 heeft er 18 (gram eiwitten, bedoel ik). Da's bijna die 20.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

36

Re: De hele dag 'honger'!

Het verbaast me dat ik niemand hoor over vet. Eet minder koolhydraten en meer vet. Vooral kokosolie, dat zijn korte trigliceriden die makkelijk af te breken zijn. Middenafstanden kan je toch niet op je carb voorraden doen. Het duurt een tijdje voordat je lichaam went, maar uiteindelijk word je efficienter in het verbranden van vet. Er wordt zelf gezegd dat als je helemaal om bent je output power 5% hoger ligt op vet verbranding dan op koolhydraten.

Door meer vet te eten zal je uiteindelijk zelfs afvallen doordat je je lichaam leert om met dit vet om te gaan.

Meer proteinen heb je niks aan. Misschien 1 eiwit shake per dag. Als je zweet te veel naar ammonia gaat ruiken heb je te veel. Als je supplementen neemt zal ik eerder voor branched chain amino acids gaan als duursporter, direct na een training. Voorkomt afbraak van spieren.

37

Re: De hele dag 'honger'!

Over de rol van vet lopen de meningen nogal uiteen, zal ik maar zeggen, maar dit, over eiwit:

roojoo schreef:

Als je zweet te veel naar ammonia gaat ruiken heb je te veel.

Dat is niet waar. Ik heb dat een aantal jaar geleden uitgezocht, en meestal komt het door erg snel 'opstoken' van  de koolhydraten bij zwaar trainen als je zweet naar ammoniak gaat ruiken (je lijf gaat dan eiwitten bijverbranden). In een enkel geval kan het duiden op een ernstig eiwittekort (als je streng afvalt bijvoorbeeld) of een ziekte. Met een te veel aan eiwit heeft het niets te maken.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

38

Re: De hele dag 'honger'!

Louise schreef:
roojoo schreef:

Als je zweet te veel naar ammonia gaat ruiken heb je te veel.

Dat is niet waar. Ik heb dat een aantal jaar geleden uitgezocht, en meestal komt het door erg snel 'opstoken' van  de koolhydraten bij zwaar trainen als je zweet naar ammoniak gaat ruiken (je lijf gaat dan eiwitten bijverbranden). In een enkel geval kan het duiden op een ernstig eiwittekort (als je streng afvalt bijvoorbeeld) of een ziekte. Met een te veel aan eiwit heeft het niets te maken.

Louise

Volgens mij zeggen we precies hetzelfde. Je ruikt naar ammonia omdat je eiwitten (of spiermassa) verbrandt. Of dat is omdat je te veel eiwit eet, of te weinig koolhydraten / vet eet is een glas half vol / half leeg verhaal.

Feit blijft dat een te veel aan eiwitten voor een duursporter niet goed is (dan kom je ook nog uit op een discussie dat mTOR, een schadelijk eiwit, zich in je lichaam ophoopt, maar dat is te ingewikkeld voor mij).

Louise schreef:

Over de rol van vet lopen de meningen nogal uiteen, zal ik maar zeggen, maar dit, over eiwit:

Ja, de meningen lopen uiteen. Dus je kan experts of top athleten citeren met uiteenlopende meningen... of het proberen en kijken wat voor jou werkt. Voor mij werkt ketogenisch (puur vet) niet, maar een tussenweg met meer vet dan koolhydraten heel goed.

39

Re: De hele dag 'honger'!

Eiwitten niet belangrijk voor een duuratleet? Dat is een strafe uitspraak vind ik. Eiwitten zijn de bouwstenen van je lichaam dus deze zijn van enorm belang voor de opbouw en recuperatie van je spieren. Je moet natuurlijk weten wanneer je ze moet eten, bv voor een training moet je energie binnen nemen  (Kh) en na de training ook Kh natuurlijk maar dan zijn de eiwitten van groter belang.

40

Re: De hele dag 'honger'!

ronnyke schreef:

Eiwitten niet belangrijk voor een duuratleet? Dat is een strafe uitspraak vind ik. Eiwitten zijn de bouwstenen van je lichaam dus deze zijn van enorm belang voor de opbouw en recuperatie van je spieren. Je moet natuurlijk weten wanneer je ze moet eten, bv voor een training moet je energie binnen nemen  (Kh) en na de training ook Kh natuurlijk maar dan zijn de eiwitten van groter belang.

Jongen, er is hier NIEMAND die zegt dat eiwitten niet belangrijk zijn. Misschien eerst lezen voordat je zo een discussie aan probeert te gaan.

Mijn punt is, en volgens mij staat dat er vrij duidelijk, is dat als je constant honger hebt je misschien meer koolhydraten moet vervangen door vet. Te veel extra eiwit (meer dan 1 whey shake) kan meer slecht dan goed voor je doen.

41

Re: De hele dag 'honger'!

1gr vet = 9 kcal dus hoeveel ga je er van eten?

42 Laatst bewerkt door roojoo (15-07-16 20:08:05)

Re: De hele dag 'honger'!

Voor mij, 60%-70% van mijn dagelijkse kcal behoefte aan vet. Op 3000-4000 kcal per dag... do the math. Voor de rest meer proteinen dan carbs. Ik heb <50g aan carbs per dag geprobeerd, maar dat is niks voor mij. Moet je compenseren door meer zout+iodium te eten en orgaanvlees (anders kan het slecht zijn voor je schildklier). Het effect is dat mijn vetpercentage nu op 6%-7% ligt, dat ik mijn eten beter verwerk en dat ik op een olympische afstand niet hoef te eten en toch op max intensiteit kan sporten.

Of meer of minder dan 60%-70%. Volgens mij is dit echt iets wat je moet proberen en waar je niet te veel op de literatuur af moet gaan.

Is makkelijker dan nuchter trainen waar ook een topic over is hier.

43

Re: De hele dag 'honger'!

roojoo schreef:

Volgens mij zeggen we precies hetzelfde. Je ruikt naar ammonia omdat je eiwitten (of spiermassa) verbrandt. Of dat is omdat je te veel eiwit eet, of te weinig koolhydraten / vet eet is een glas half vol / half leeg verhaal.

Nee, we zeggen niet hetzelfde. Het hangt niet zo af van wat je eet als wat jij beweert. Ongeacht wat je eet, is de voorraad glycogeen in je lijf beperkt. En als je die voorraad er (te) snel doorheen jaagt bij heel intensief sporten, in combinatie met veel vochtverlies, gaat je lichaam ook eiwit (niet per se spiermassa) verbranden, ongeacht of je daar veel of weinig van eet.

En verder moet je het vooral zelf weten, zou ik zeggen.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

44

Re: De hele dag 'honger'!

Louise schreef:
roojoo schreef:

Volgens mij zeggen we precies hetzelfde. Je ruikt naar ammonia omdat je eiwitten (of spiermassa) verbrandt. Of dat is omdat je te veel eiwit eet, of te weinig koolhydraten / vet eet is een glas half vol / half leeg verhaal.

Nee, we zeggen niet hetzelfde. Het hangt niet zo af van wat je eet als wat jij beweert. Ongeacht wat je eet, is de voorraad glycogeen in je lijf beperkt. En als je die voorraad er (te) snel doorheen jaagt bij heel intensief sporten, in combinatie met veel vochtverlies, gaat je lichaam ook eiwit (niet per se spiermassa) verbranden, ongeacht of je daar veel of weinig van eet.

Of vet. Of een combinatie. Heb je verschillende dieten geprobeerd en het effect op duursport gechecked, of baseer je je op boeken?


Louise schreef:

En verder moet je het vooral zelf weten, zou ik zeggen.

Jij begint de discussie. Het enige wat ik doe is de original poster erop wijzen dat het eten van vet misschien een oplossing is voor het altijd honger hebben.

45

Re: De hele dag 'honger'!

roojoo schreef:

Heb je verschillende dieten geprobeerd en het effect op duursport gechecked, of baseer je je op boeken?.

Ik ben in de literatuur gedoken en een deskundige gevraagd, als journalistiek project (artikel is helaas toen niet gepubliceerd). Ik heb er zelf nooit last van, van ruiken naar ammoniak. Maar dat doet er niet toe: een waarneming aan één individu dat je zelf bent is sowieso journalistiek niet zo interessant. Het ging er toen om dat het niet per se op een groot probleem (spieren verbranden e.d.) duidt, dat was de strekking. Als je in die tijd googlede op 'zweet ruikt naar ammoniak', kwam je alleen maar dat soort verontrustende verhalen tegen. Nu is dat al genuanceerder, zie ik, het is jaren geleden.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

46

Re: De hele dag 'honger'!

Louise schreef:
roojoo schreef:

Heb je verschillende dieten geprobeerd en het effect op duursport gechecked, of baseer je je op boeken?.

Ik ben in de literatuur gedoken en een deskundige gevraagd, als journalistiek project (artikel is helaas toen niet gepubliceerd). Ik heb er zelf nooit last van, van ruiken naar ammoniak. Maar dat doet er niet toe: een waarneming aan één individu dat je zelf bent is sowieso journalistiek niet zo interessant. Het ging er toen om dat het niet per se op een groot probleem (spieren verbranden e.d.) duidt, dat was de strekking. Als je in die tijd googlede op 'zweet ruikt naar ammoniak', kwam je alleen maar dat soort verontrustende verhalen tegen. Nu is dat al genuanceerder, zie ik, het is jaren geleden.

Louise

Volgens mij zijn wij het met elkaar eens.

47 Laatst bewerkt door ronzwijnenburg (20-07-16 07:48:33)

Re: De hele dag 'honger'!

Het probleem is bij mij ook bekend smile

Ik lees tussen de regels door goed de controversie dus, wat VOOR MIJ(!!!!!) tongue goed werkt zijn de volgende dingen:

- meer ontbijt. Tegenwoordig een flinke schaal griekse yoghurt, musli, een appel erin, kaneel en honing. Goed gevarieerd ontbijt! Soms ook overnight-oats: met bessen, appel, honing, ciazaad, lijnzaad..
- meer eetmomenten. eerst nam ik enkel ontbijt / lunch / diner met af en toe nog een snack voor of na het sporten in middag of avond. tegenwoordig standaard half in de ochtend en half in de middag extra fruit, vaak bananen. Ook neem ik dagelijks een eiwitshake mee, voor als ik na mijn 'middagbanaan' nog honger heb. Deze zit soms een week ongebruikt in mijn tas, andere weken nuttig ik hem 3 of 4 dagen in de week. 'S avond laat nog fruit, meloen, druiven, blauwe bessen of na een zware workout nog yoghurt of een shake.
- eiwitrijker eten en snacken. Voorheen was toch bij thuiskomst na werk de verleiding groot om een stuk kaas, handje chips of snoep te zoeken.. Tegenwoordig kan ik op deze momenten (eindelijk!) weer een slimmere keuze maken en opnieuw een bak yoghurt (soms met musli) pakken. Ook de eiwitshake heb ik tegenwoordig in genoeg smaken dat ik altijd wel een smaak heb waar ik trek in heb. Mijn lunch bestaat uit 8 bruine bammetjes met o.a. hummus met gekookt ei, magere roomkaas met komkommer en of tomaat, soms kaas met tomaat en komkommer en soms gegrilde kipfilet.
- WATER: Héél véél WATER smile Als ik weet dat ik veel in de auto zit: 1,5ltr water bij me. Als ik weet dat ik lang op de zaak zit, grote bidon naast de PC of in de werkplaats. Vergeet ik mijn bidon, drink ik bijna alleen maar koffie. Zie je de bidon staan, drink je onbewust veel beter! Verder drink ik geen Cola meer (vroeger 1-1,5 fles p/dag! hmm) en alcohol nu nog uitsluitend in het weekend én gedoseerd wink

Ik las verder terug ook al iets over Recovery drinks en eiwitshakes. Ik heb ook recovery drinks in huis (dus eiwit + veel carbs/suiker) maar probeer het gebruik hiervan echt te beperken tot na zware triathlons of héle intense trainingen.
Het zelfde geldt voor mij voor drinken onderweg: ik gebruik de Zero tabs van High5, deze bevatten geen carbs, alleen de mineralen die je verliest door te zweten. Uiteraard gebruik ik tijdens triathlons en héél  intense trainingen wel de échte sportdrank, maar tijdens trainingen probeer ik de inname van carbs te beperken. Mijn calorie-inname beperk is dus wel tot mijn normale maaltijden.

Het resultaat sinds ik deze manier van voeding toepas, op mijn route naar mijn eerste 1/2e afstand:
- Ik ben geen gewicht verloren, maar mijn bouw is wel aanzienlijk veranderd. Het kleine buikje is haast weg en ik heb beduidend meer spiermassa opgebouwd.
- Door de meerdere eetmomenten ben ik eigenlijk de hele dag door klaar om te kunnen trainen. Soms een lunch-run, direct na werk interval-run of lange fietsroute. 'S avonds laat nog zwemmen of juist voor aanvang werk: ik merk dat mijn lichaam echt gewend is aan de 7 a 8 eetmomenten op een dag en daardoor minder 'pieken en dalen' heeft in energielevel.
- Ik herstel als een trein. Of dit door het eetpatroon komt durf ik niet te zeggen. Je bouwt je lichaam ook gewoon op, je lichaam wordt sterker, went aan bepaalde belasting en herstel. Het zal ook tussen de oortjes zitten, maar voor mij werkt dit! smile

Al met al leuk onderwerp dit, 1001 onderzoeken naar gedaan met evenveel verschillende uitkomsten, daarom denk ik dat je inderdaad zoals al eerder gezegd echt zelf op zoek moet naar wat voor jou goed werkt! Bijvoorbeeld het gelletje waar ik bij zweer kan mijn broer amper binnenhouden.. Maar tips of ideeën altijd welkom smile

48

Re: De hele dag 'honger'!

Alleen tegen honger helpt bij mij juist het beperken van koolhydraten overdag.
Ik eet dan vooral proteine en vet, bijv. eieren met zalm bij ontbijt. Dat scheelt heel veel in sugarcrashes, hongeraanvallen en concentratieproblemen halverwege de ochtend en middag.

In combinatie met trainen is het dan weer minder handig. Je bent, zoals ron wel aangeeft, niet altijd gereed om de deur uit te gaan voor een training. Maar misschien zou je daar ook in kunnen trainen en beter je vetvoorraden aanspreken. Is op den duur natuurlijk wel in je voordeel.

49

Re: De hele dag 'honger'!

Ik heb dit topic nu eens opnieuw doorgelezen, had dit ooit al eens gedaan maar nu voel ik mezelf opnieuw geconfronteert met de 'ik heb de hele dag honger' situatie.
Kort mijn gegevens:
Man, 33jaar, 177cm, 73kg.
Vet% is ok denk ik, ik weet het niet exact, maar enige tijd geleden zat ik rond de 12% en ik heb niet het gevoel dat dat veel schommelt.

Trainingen gaan voor de 1/4 afstand: dwz 2 trainingen per discipline/week met een totaal tussen de 7:30 en 10:30 per week (ongeveer) en 1à2 rustdagen.
Ik train 80% van de tijd 's ochtends (lopen en zwemmen meestal nuchter omdat mijn lichaam dat het leukste vind en ik timing/practisch gewijs het makkelijkste)

Mijn voornaamste vraag is eigenlijk: Hoe bepalen jullie wat jullie eten? Zijn verhoudingen KH/PRO/VET een beetje uniform? Wie of wat bepaalt jullie Kcal behoefte?
Ik wil niet afvallen of bijkomen, maar voornamelijk van het constante hongerige gevoel af. En binnenkrijgen wat mijn lichaam nodig heeft. Ik eet/drink gezond, maar ik grijp te veel naar een muesli/graan/notenreep doorheen de dag denk ik.

50

Re: De hele dag 'honger'!

Als ik de reacties van mensen zo lees dan zijn er geloof ik 2 kampen. Het merendeel dat vet arm probeert te eten, en leeft op granen en proteinen. En dan de rest (Linda en ik) die meer vet in plaats van carbs eten.

In het laatste geval, denk aan 15% carbs, 25% proteinen en 60% vet. Gemeten in kcal, niet in gewicht. Met misschien in het weekend als je 3 uur gaat fietsen wat meer kcal vooraf. En je suikers (fruit) beperken tot 1x per dag om je insuline levels wat constanter te houden.