1 Laatst bewerkt door wouterwa (04-10-14 11:26:45)

Onderwerp: trainingschema 1/4 triathlon

Ik zou mij graag voorbereiden om 1/4 triathlon te doen.
Ik fiets maar door een redelijk zware val (elleboog en pols gebroken en 2de graads brandwonden) mag ik geen wedstrijden niet meer fietsen van de vrouw neutral
Daarom wil ik mij focussen op triathlon daar dit meer individueel is.
Nu mijn vragen.
-hoeveel maal per week train ik het zwemmen,fietsen en lopen?
-wanneer neem ik rust?een dag trainen een dag rust?
-welke hoeveelheid van afstanden train ik?
-is er een regel welke training je wanneer doet?lopen na zwemmen of fietsen na lopen,enz.
-hoe zit het met combitrainingen?hoe vaak doe ik dit?lopen en zwemmen combineren of dergelijke.
-wat zijn de belangerijke punten waarop ik moet letten om effectief te trainen?

Ik kan wel zeggen dat het fietsen mij aardig lukt,als ik alleen fiets doe ik een 70tal kilometer aan 31-32 gemiddeld.

Bedankt alvast om mij bij te staan met raad en daad.

Mvg wouter

2

Re: trainingschema 1/4 triathlon

Je kunt zo veel trainen als je wilt. Maar ruim 3 jaar geleden deed ik mijn eerste triathlon in Utrecht (de 2 jaar daarvoor wel een paar wintertriathlons gedaan), was 48 jaar met achtergrond fietsen en voetballen, zwom ik 2 x per week een 45 minuutjes, 1 x lopen en 2 keer fietsen a 50km  (mijn favoriete onderdeel), nooit een combitraining gedaan. Tijd van de OD was 2.40: zwemmen 32 minuut, fietsen ging met 35km gemiddeld en lopen een minuut of 50 a 55. Daarmee viel ik echt niet uit de toon en belangrijkst: ik heb genoten van de ervaring.

3

Re: trainingschema 1/4 triathlon

Dat laatste is vooral het belangerijkste maar natuurlijk wil ik ook wel een goede tijd neerzetten.
fietsen is ook mijn favoriet,lopen ging vandaag denk ik goed (7,8km aan 13km/u gemiddeld)
Ik heb momenteel wel nog een grote schrik voor het zwemmen.
daarom wil ik wat goede tips en weten wat wanneer trainen,wat is het best te trainen na het lopen en al van deze zaken

4

Re: trainingschema 1/4 triathlon

De fietsafstand vormt geen problem zo te zien. Misschien wat tempoblokjes om de snelheid te verhogen.
Voor het zwemmen:
zelf zwem ik 2x per week. Let vooral op je techniek, des te minder energie kost het om door het zwemonderdeel heen te komen. Oefen ook het aan beide kanten ademhalen.
In het voorjaar lekker buiten gaan zwemmen. Is toch altijd weer anders dan in het zwembad, ook vanwege het kijken waar je naar toe zwemt.

Hardlopen komt ook wel goed zo te zien. Je kan nog wat wissel trainingen doen, na het fietsen een kort rondje hardlopen, om aan het gevoel te wennen.

Het belangrijkste blijft: Luister naar je lichaam, als je vermoeid bent neem een dagje extra rust. Ik weet niet hoeveel dagen je nu traint, maar ga niet in 1x van 1-2 dagen trainen per week naar 6 dagen. Met een beetje common sense kom je een heel eind:)

Ik wissel het type trainingen af, dus geen 2 dagen achter elkaar hardlopen. Mijn schema:
Ma: zwemmen
Di: Hardlopen (interval)
Wo: Zwemmen
Do: Fietsen (interval)
Vr: rust
Za: Fietsen (duur)
Zo: Hardlopen (duur)

5

Re: trainingschema 1/4 triathlon

Ok leuk dat ik weet dat je best niet 2x hardloopt na elkander.
Ik train 1x zwemmen
2x fietsen
2x lopen.
Misschien moet ik 2x zwemmen nemen en 1x fietsen.
Wat ik wanneer doe hangt af van de tijd maar uk zal er rekening mee houden dat ik niet 2x hardloop in elk geval.
Dit weekend is rust want mijn lichaam is vermoeid door werk en training.
Wel loop ik naar het zwembad om te zwemmen en daarna terug te lopen.
Zwemtraining doe ik moet kleine zwemvliesjes en volgende x doe ik met van die handpaddels,om mijn armspieren wat te trainen.
Dank voor je uitleg,ik zal het zo ook eens proberen.