1

Onderwerp: nieuw en trainen voor 1/4 traithlon

Hallo ik ben nieuw hier.
Ik heet wouter ,ben 26
Ik woon in oostnieuwkerke,ligt bij roeselare (belg)
Ik heb al enkele koerswedstrijden meegereden maar door een redelijk zware val mag dit niet meer van moeder de vrouw.(elleboog en pols gebroken en 2de graads brandwonden)
Daarom wil ik mij storten op het meer individuele triathlon.
Ik heb al een vraag gesteld in "trainingen algemeeb" en hoop dat jullie mij kunnen bijstaan met raad en daad.
Fietsen lukt mij aardig ,alleen rij ik een 70tal km aan 31-32 gemiddeld.
Lopen doe ik nu 7,8km met een gemiddelde van 12,5 maar de afstand moet nog de lucht in.
Crawl zwemmen lukt voor geen meter (meteen buiten adem)
Ik wil vooral weten wat,wanneer en hoe te trainen om het beste effect te hebben.

Grtz wouter

2

Re: nieuw en trainen voor 1/4 traithlon

Willen we dat allemaal niet weten?  wink  In de buurt van Roeselaere heb je enkele wel heel goeie triathlonverenigingen,moest ik van jou zijn zou ik bij èèn van deze eens aankloppen die zullen je goed kunnen bijstaan in je begeleiding en vooral in het zwemmen. Voor adressen van verenigingen kijk je best eens op www.vtdl.be

3

Re: nieuw en trainen voor 1/4 traithlon

Van waar ben jij ronnyke?
In roeselare heb je een club maar het kost veel geld.
In izegem heb je er ook 1 en die gingen mij terug contacteren want er is binnenkort vergadering.
Nog maar net een heleboel loop en zwem materiaal aangekocht dus als ik nog eens zoveel moet betalen voor een club ...
Fietsmateriaal heb ik genoeg,mijn nieuwe fiets is namelijk zo oud nog niet.
Dus moest je raad hebben altijd welkom tongue

4

Re: nieuw en trainen voor 1/4 traithlon

Ik ben uit het waasland (Belgie). In een club zijn is geen noodzaak maar wat je wel hebt als je geregeld wedstrijden doet kosten deze minder omdat je geen dagverzekering hoeft te nemen+je kunt een premie van je ziekenkas krijgen+je kunt prioritair inschrijven zodat je eigenlijk altijd zeker bent dat je kunt deelnemen. Als je een 6tal wedstrijden doet is je lidgeld zeg maar terug betaald. Kleding enz moet je anders ook kopen dus dat maakt ook al niet veel uit.

5

Re: nieuw en trainen voor 1/4 traithlon

ja dat is waar
Ik kan zowieso geen 6 wedstrijden meedoen aangezien ik in het weekend werk,triathlons zijn bijna altijd in het weekend.
Dus er zijn 2 triathlons (1/4) bij mij in de buurt en dat is Ieper en Izegem,daar zou ik dan verlof voor nemen.
ik kijk nog even rond bij clubs om te zien wat het allemaal kost en dan kan ik het misschien overwegen hé,denk dat de mutualiteit iets van een 15euro terug heeft.

6

Re: nieuw en trainen voor 1/4 traithlon

wouterwa schreef:

ja dat is waar
Ik kan zowieso geen 6 wedstrijden meedoen aangezien ik in het weekend werk,triathlons zijn bijna altijd in het weekend.
Dus er zijn 2 triathlons (1/4) bij mij in de buurt en dat is Ieper en Izegem,daar zou ik dan verlof voor nemen.
ik kijk nog even rond bij clubs om te zien wat het allemaal kost en dan kan ik het misschien overwegen hé,denk dat de mutualiteit iets van een 15euro terug heeft.

30€/j als ik me niet vergis.

Als crawl voor geen meter lukt, moet je maar bedenkend dat het lidgeld ook gaat naar begeleiding van het zwemmen. Als je anders puur een coach moet betalen voor je zwemmen in orde te krijgen, zal het je veel meer kosten. Bovendien heb je ook de luxe om te zwemmen in een afgehuurd zwembad als je bij een club gaat. Zwemmen tijdens de publieke uren is soms echt een hel.

Met jouw loop- en fietstijden is focussen op het zwemmen imho hetgene wat je moet doen.

7

Re: nieuw en trainen voor 1/4 traithlon

Crawl begint mij aardig te lukken.
Ik ga 2x per week zwemmen,1x in roeselare en 1x in Ieper.
Mijn voorkeur is Ieper maar ik ga geen 2x per week over en heen rijden.
Ieper is netter,meer licht,aangenamer,minder volk per baan (roeselare minimum 5 man)
Ik doe nu 60 lengtes in 37 minuten. Op het einde komen en draaien is een groot probleem,ipv meteen te draaien en benen op ongeveer gelijke hooghte te houden ga ik telkens volledig recht om mij dan terug af te duwen.
Dit is dus nog een groot werkpunt,als iemand tips heeft hoe het best te draaien smile .

Ik ben bezig met enkele aanpassingen op mijn fiets.
Opzetstuur is een feit maar ik zit nog te ver waardoor mijn armen te languit liggen in plaats van 90°.+ook al staat zadel volledig naar voor)
Daarom heb ik een nieuwe zadelpen besteld (canyon vcls 2 ).
Daarmee kom ik dan terug wat meer naar voor.
Als dit nog niet genoeg zou zijn koop ik mij een kortere stuurpen (maar nog even afwachten hiermee)

Als jullie eventueel tips hebben qua het afstellen zou ik dit zeer tof zijn (beetje het verhaal van racefiets ombouwen naar triathlonfiets he tongue )

Maandag naar runningcenter te hulste geweest om een analyse te laten doen voor schoenen omdat ik last had van de rechter heup en heb dan meteen ook nieuwe schoenen gekocht (saucony guide 7)

Dus nog wat werk voor de boeg maar hopend dat jullie mij daarbij een beetje kunnen bij helpen tongue