1 Laatst bewerkt door pieterjan99 (05-10-14 13:28:22)

Onderwerp: Ervaringen met compex

Sinds gisteren ben ik in het bezit van een compex mi performance.
Zijn er hier nog atleten die dit toestel of een andere complex gebruiken?
Eventueel ervaringen die jullie willen delen..

Ook ben ik benieuwd hoe hoog jullie de stimulatie energie zetten. Dit gaat van 0-999. Ik zet dit (afhankelijk van welke spiergroep) tussen 15-60 en ik vind dat ik hiermee al behoorlijke contracties krijg. Of is dit veel te laag?

Een complete beginner op dat vlak..

Ook de MI-sensor, ik dacht dat dit een sensor is dat je spier meet en dan het energieniveau verhoogt/verlaagt? Maar ik ben hierin mis denk ik smile

Hoor het graag..

2 Laatst bewerkt door edj (05-10-14 17:22:40)

Re: Ervaringen met compex

Is dat niet iets voor luie sporters en vrouwen , krijg van dat soort dingen altijd en beetje een trilplaatgevoel.

3

Re: Ervaringen met compex

Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Op Slowtwitch heb ik veel gelezen, over het algemeen is men daar wel positief. Zelf heb ik er nog geen ervaring mee.

4

Re: Ervaringen met compex

edj schreef:

Is dat niet iets voor luie sporters en vrouwen , krijg van dat soort dingen altijd en beetje een trilplaatgevoel.

Laat ons zeggen dat alle toppers en semi-toppers dit gebruiken....

Luiheid? hmm.... indien je enkel dit gebruikt en niet sport mss wel.

Maar dit is aanvullend.... en vooral bedoeld als recuperatie na een lastige training.

Mijn coach heeft me dit ook aangeraden om wat meer kracht bij te kweken + pijnbestrijding aan de rug.

Ik hoop dan ook dat dit me nog een klein stapje hoger plaatst in deze sport smile

5

Re: Ervaringen met compex

Je geeft aan dat je coach je dit aangedragen heeft, als pijnbestrijding aan de rug en bij recupratie na lastige trainingen. Neem aan dat je niet een pro atleet bent. Is het dan niet zo dat je fysiek de trainingsbelasting niet aankunt, als hulpmiddel dit gebruikt om te herstellen en geen last te hebben van een pijnlijke rug? Volgens mij zorg je eerst dat je fysiek sterker wordt door en naar je lichaam te luisteren, en een coach te hebben die een trainingsprogramma afstemd op jouw kunnen waarmee je beter kunt worden. Een trainingsprogramma waarmee je conditioneel, mentaal en in spierkracht kunt groeien. Electrostimulatie is voorbehouden aan een fysio om bij kwetsuren iemand met relatief lichte training terug te brengen. Ieder zijn meug, het is de mijne niet. Ik doe dit niet en eet ook geen asperines. Ga ik kapot in een training dan heb ik het niet goed gedaan als ik er kwetsuren en pijn aan over hou. Ga ik kapot in een wedstrijd en heb nadien pijn, dan heb ik mijn grenzen opgezocht en doe ik daarna rustig aan zodat ik kan herstellen. Wellicht een uitgesproken mening, trainen doe ik zelf met een trainingsplan van een coach die dat afstemd op mijn kunnen, wensen, haalbaarheid en zijn ervaring als sporter.

6 Laatst bewerkt door pieterjan99 (07-10-14 17:52:10)

Re: Ervaringen met compex

Mja, jij bent hier duidelijk geen voorstander van en dat respecteer ik.
Ik zie het gewoon anders...
Dat ik sukkel met de onderrug, komt niet enkel door het sporten... de pijnbestrijding die ik vroeger bij de kine kon doen, doe ik nu gewoon thuis. Dit in combinatie met core stability oefeningen.

Ook heb ik een defecte knie (Waardoor ik eigenlijk niet meer mag sporten en binnen een paar jaar de prothese zich wel zal opdringen). Hierdoor kan ik weinig krachtsoefeningen (fitness) in de benen ontwikkelen omdat dit te pijn doet aan de gewichten. Ik hoop dit met de compex wat te compenseren...

Als ik in het weekend een koppeltraining doet van bvb 180km fietsen en 20km lopen, dan hebben mijn benen baat aan wat massage/herstel aan de compex. Hierover al heel goede ervaringen gehoord.

Ik neem geen aspirines of andere geneesmiddelen. Ik doe nog steeds buikspier-rugspieroefeningen en ik sport in de winter 10-15 u in de week en in de lente gaat dit naar 20 uur. Dus het is niet dat ik lui ben.

Dat mijn trainer hier achter staat getuigt enkel van professionalisme in mijn ogen. Door dit toestel recupereer ik sneller, kan ik sneller de pijnbestrijding aangaan, kweek ik mss wat meer uithoudingskracht en noem maar op...

Dit wil niet zeggen dat ik deze trainingen niet aankan.... Toen ik deze compex nog niet had... deed ik ook mij trainingen..

Mijn trainingen zijn voor 90% rustige duurtrainingen waar ik niet kapot ga...het enige wat jij nu doet zijn gissingen en het zijn dan nog wel verkeerde...

7

Re: Ervaringen met compex

Heb wellicht te ongenuanceerd gereageerd, is wel lekker gemakkelijk. Blijf erbij dat je naar je lichaam moet luisteren. Dat geeft aan wat het kan hebben. Ook als de geest/wil sterker is, met je lijf moet je je leven lang, daar kun je niet alles aan vervangen. Mijn huisarts vroeg me ook een aantal jaren gelden, hoe oud is was. Met de opmerking erbij, nou de olympische spelen hoef je niet meer te winnen. Gebruik je verstand en pas je aan. Daarmee hou jij het het langste en met plezier vol. Wat ik niet snap is waarom doe je in gods vredes naam een koppeltraining van 180 km fietsen en 20 km lopen. Met een dergelijke trainingsbelasting werk je alleen maar blessures in de hand.

8

Re: Ervaringen met compex

edj schreef:

Heb wellicht te ongenuanceerd gereageerd, is wel lekker gemakkelijk. Blijf erbij dat je naar je lichaam moet luisteren. Dat geeft aan wat het kan hebben. Ook als de geest/wil sterker is, met je lijf moet je je leven lang, daar kun je niet alles aan vervangen. Mijn huisarts vroeg me ook een aantal jaren gelden, hoe oud is was. Met de opmerking erbij, nou de olympische spelen hoef je niet meer te winnen. Gebruik je verstand en pas je aan. Daarmee hou jij het het langste en met plezier vol. Wat ik niet snap is waarom doe je in gods vredes naam een koppeltraining van 180 km fietsen en 20 km lopen. Met een dergelijke trainingsbelasting werk je alleen maar blessures in de hand.

Deze trainingen zijn enkel bedoeld als voorbereiding voor een hele iron man... en vallen pas na een langzame rustige opbouw..
Zoveel trainingen van dit kaliber zijn er nu ook niet, gaf een vb aan...

9

Re: Ervaringen met compex

Dit is nu mischien wel volledig off topic maar als je al die lichamelijke problemen hebt begrijp ik niet goed waarom je nog voor een volledige gaat. Het is goed mogelijk dat je na zo een wedstrijd en al zo veel klachten hebt je nooit meer kunt sporten. Dan kun je beter wat kwartjes ofz doen en nog een tijdje plezier hebben van je hobby.

10

Re: Ervaringen met compex

ronnyke schreef:

Dit is nu mischien wel volledig off topic maar als je al die lichamelijke problemen hebt begrijp ik niet goed waarom je nog voor een volledige gaat. Het is goed mogelijk dat je na zo een wedstrijd en al zo veel klachten hebt je nooit meer kunt sporten. Dan kun je beter wat kwartjes ofz doen en nog een tijdje plezier hebben van je hobby.

Daar heb je eigenlijk gelijk in....
Maar dromen..... zijn er om waar te maken smile

Is het verstandig, neen...een volledig is sowieso niet verstandig smile

11

Re: Ervaringen met compex

pieterjan99 schreef:
ronnyke schreef:

Dit is nu mischien wel volledig off topic maar als je al die lichamelijke problemen hebt begrijp ik niet goed waarom je nog voor een volledige gaat. Het is goed mogelijk dat je na zo een wedstrijd en al zo veel klachten hebt je nooit meer kunt sporten. Dan kun je beter wat kwartjes ofz doen en nog een tijdje plezier hebben van je hobby.

Daar heb je eigenlijk gelijk in....
Maar dromen..... zijn er om waar te maken smile

Is het verstandig, neen...een volledig is sowieso niet verstandig smile

Ook mijn droom is om ooit een hele te doen maar zou het nooit ten koste van mijn hobby laten gaan. Oftewel tot m'n 65e 1/4 en wellicht halves doen en alle dingen erom heen leuk en fijn vinden zonder pijn of na 1 hele nooit meer m'n geliefde sport kunnen doen... (weet natuurlijk je leeftijd niet wink ), ik zou het wel weten. Knap (of eigenlijk niet vind ik) dat je zo kan denken en ervoor wilt leven... Bedenk wel dat je met een nieuwe kniegewricht ook andere dingen zult moeten laten en lastiger worden.... Ook hoop ik dat je eventuele wederhelft dezelfde visie heeft want die moet tenslotte ook zorg voor je dragen in je revalidatieperiode...
Nog een laatste vraag, weet je coach / trainer van je lichamelijk problemen af en de gevolgen op langer termijn? Hoe staat hij erin dat hij een fanatiek iemand ondersteund in het kapot maken van zijn lichaam? Dit lijkt me toch niet het doel van een coach / trainer??
Anyway, wellicht een ander topic hierover starten ipv je vraag mbt Compex gebruik te vervuilen, sorry hiervoor.

Qua Compex heb ik helaas geen ervaring maar ben ook erg geïnteresseerd in je bevindingen.

#enjoylife

12

Re: Ervaringen met compex

Wil hier nog 1 keer off topic gaan, maar de vraag is eigenlijk naar ervaringen over de compex...

- Ja mijn trainer weet hiervan en steunt me hierin, maar waarschuwt me wel en alles qua lopen is aangepast.
- Neen het is niet de bedoeling om na de hele te stoppen en een prothese te plaatsen. Ik zou daarna graag een paar jaar kwartjes doen en halves...
- Ja, hier wordt rekening gehouden in mijn trainingsschema.. het lopen is behoorlijk aangepast..
- Ja ik denk hier waarschijnlijk heel anders over dan 95% van de bevolking, maar er lopen er zo nog rond.
- Maar het is niet omdat mijn knie het heel lastig te verduren krijgt dat ik mijn dromen moet opgeven... Een prothese ga ik toch  nodig hebben later, dus waarom nu dan de zieligen uithangen en tegen iedereen zagen dat ik niet meer mag sporten. Dat 95% van de bevolking hier negatief achter staat, daar trek ik me niets van aan. Ik zal wel ervaringen uitwisselen met die andere 5%
- Ja mijn wederhelft steunt me hierin. Zij weet hoe belangrijk dit voor me is.
- Revalidatie periodes, daar ken ik alles van.... Ik denk dat ik in totaal reeds 3 jaar gerevalideerd heb..

En nu back on topic..

13

Re: Ervaringen met compex

Hier dan ervaring:

in het bezit van:
-Compex Energy sinds 2004 (in 2010 voorzien van nieuwe accu)
-Compex Elite Sports sinds begin dit jaar (kapotte lader, dus nieuwe gekocht, heb nu dus 2 compexen )

Gebruik voor:
-Active recovery na trainingen en wedstrijden (stand zo hoog als je kunt verdragen)
-Revalidatie na spier en peesletsel door ongeval idem voor eerste stappen revalidatie clavicula fractuur
-kracht/spiertoename buikspieren (mijn rug is te sterk tov de buik en proberen de balans iets bij te trekken icm reguliere kracht.
-Incidenteel pijnbestrijding TENS ivm kraakbeenletsel knie als gevolg van oud ongeval

Ik ben zeer positief erover, herstel duidelijk sneller, minder last van stijf/vol gevoel in de spieren

Tips:
-zoals ook in compex documentatie staat: bij kracht/duur oefeningen zorgen dat de spier niet kan verkorten (bij kuiten voeten vlak op de vloer houden, liever nog staand. hamstrings liggend met gestrekte benen etc)... kan schade aan weefsel veroorzaken. Deze ook rustig opbouwen.
-Als de electrodes minder gaan kleven: even iets vochtig maken, plakken ze weer goed, zo kan je 3-4x zo lang met electroden doen (wat prijstechnisch gezien interessant is)

Het is net als zoveel dingen een aanvulling / tool smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

14 Laatst bewerkt door pieterjan99 (08-10-14 18:30:31)

Re: Ervaringen met compex

Scighera schreef:

Hier dan ervaring:

in het bezit van:
-Compex Energy sinds 2004 (in 2010 voorzien van nieuwe accu)
-Compex Elite Sports sinds begin dit jaar (kapotte lader, dus nieuwe gekocht, heb nu dus 2 compexen )

Gebruik voor:
-Active recovery na trainingen en wedstrijden (stand zo hoog als je kunt verdragen)
-Revalidatie na spier en peesletsel door ongeval idem voor eerste stappen revalidatie clavicula fractuur
-kracht/spiertoename buikspieren (mijn rug is te sterk tov de buik en proberen de balans iets bij te trekken icm reguliere kracht.
-Incidenteel pijnbestrijding TENS ivm kraakbeenletsel knie als gevolg van oud ongeval

Ik ben zeer positief erover, herstel duidelijk sneller, minder last van stijf/vol gevoel in de spieren

Tips:
-zoals ook in compex documentatie staat: bij kracht/duur oefeningen zorgen dat de spier niet kan verkorten (bij kuiten voeten vlak op de vloer houden, liever nog staand. hamstrings liggend met gestrekte benen etc)... kan schade aan weefsel veroorzaken. Deze ook rustig opbouwen.
-Als de electrodes minder gaan kleven: even iets vochtig maken, plakken ze weer goed, zo kan je 3-4x zo lang met electroden doen (wat prijstechnisch gezien interessant is)

Het is net als zoveel dingen een aanvulling / tool smile

Bedankt!! Mooie reply waar ik wat aan heb!!
Ik gebruik het nu reeds 5 dagen. Dit is natuurlijk tekort om een review neer te pennen. Na een maand bekijk ik het eens smile
De active recovery, daar ben ik wel reeds heel positief over!

Enig idee wat de MI sensor doet? Waarvoor nodig?
gebruik je de Compex alle dagen?

15

Re: Ervaringen met compex

al twee maanden gebruik de mi performance al.

voornamelijk voor massage, en buikspieren.

ronduit positief.

als ik nu duurlopen van +30km doe voor een marathon, en ik leg mij nadien aan de compex, veel minder pijnlijke benen.

resultaat is echt ok, en had er wel wat schrik van.  ik was van mening dat dat spul niet hard genoeg zo gaan. :-)

maar verder dan stand 120 ben ik nog nie geraakt in sommige programma's

16

Re: Ervaringen met compex

http://www.compex.info/en_UK/Mi_Technology.html

Heb zelf geen ervaring met MI, beide compexen van mij moeten het zonder doen smile

active recovery kuiten doe ik in principe standaard na een elke looptraining (niet na herstelloopjes), en dan zowel de standaard plaatsing voor m. gastrocnemius als ook de aangepaste plaatsing voor m. Soleus (staat niet in het boekje geloof ik, maar is voor mij mijn weakspot)

Waardes voor de kuiten in herstel zijn 150-250 smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800