1

Onderwerp: Welke paddels

Ik wil meer kracht krijgen voor het zwemmen. Welke zwempaddles zijn daar coor de beste?

2

Re: Welke paddels

Deze van TYR vallen bij veel mensen in de smaak:
http://www.tyr.com/shop/catalyst-2-trai … ddles.html

3

Re: Welke paddels

Ik heb de gele dAar van, maar die vind ik echt niet zwaar zwemmen..

4

Re: Welke paddels

Jip schreef:

Ik heb de gele dAar van, maar die vind ik echt niet zwaar zwemmen..

Hoe snel zwem je?

5

Re: Welke paddels

Op welke afstand?  ;-) 3,8 in 58', 100x100 elke 1'40 starten.

6

Re: Welke paddels

Kan me voorstellen dat TYR catalyst niet de juiste paddle is. Maar niet dat je groter dan geel moet zwemmen op jouw niveau.

7

Re: Welke paddels

Hoe vaak zwem je met paddles en welke afstanden?
Nadeel van te grote paddles is afname slagfrequentie en bij optredende vermoeidheid verlies van onderwater techniek (onbewust kantelen van de paddle om de druk te verminderen.)
Zelf merk ik ook aanpassing aan het zwemmen met paddles, merk ook dat het minder zwaar wordt, maar voorlopig hou ik het nog bij dezelfde maat. Ik pas de training dan op andere manier aan: 30x100 meter, elke 1:40 starten. Zonder paddles goed te doen, met paddles....pittig.
Ook zou je de bevestigingsbandjes bij de pols en halverwege de hand achterwege kunnen laten. De insteek en pull beweging moeten dan technisch correct uitgevoerd worden, anders verlies je je paddle.
Zwemmen met paddles en enkelband...ook leuk tongue

8

Re: Welke paddels

Ik zwem bijna elke zwemtraining wel een keer met paddles, maar in elk geval 2 trainingen. Soms zwem ik totaal 1km, soms 2 en soms 3. Ik zwem ook setjes van 100 met paddles. Snelheid maakt bij mij niet eens veel uit. Frequentie gaat misschien iets omlaag. Ik let er inderdaad op dat ik goed kracht blijf zetten. En ik zwem inderdaad ook met paddles en enkelband.

Bedankt voor de tip, echter heb ik nog nooit met polsbandjes vast gezwommen. Ik heb ze er niet eens op zitten.

Ik ga toch eens kijken voor meerdere soorten paddles om af te wisselen en een maatje groter!

9

Re: Welke paddels

Als je een uur op de 3,8km zwemt, dan lijkt mij kracht niet je limiterende factor, maar techniek. Overigens kan je daar ook met behulp van paddles aan werken, zoals Ysnits al schrijft.

10

Re: Welke paddels

Naar het schijnt is mijn techniek heel goed.  Meer kracht gaat mij zeker helpen. Vandaar dat ik nu met paddles train.

11

Re: Welke paddels

Bleek schreef:

Als je een uur op de 3,8km zwemt, dan lijkt mij kracht niet je limiterende factor, maar techniek. Overigens kan je daar ook met behulp van paddles aan werken, zoals Ysnits al schrijft.

Kracht is nooit de limiterende factor in een duursport  wink Vermogen wel.

Daarom zou ik ook niet met hele grote paddles zwemmen. Om even bij dit voorbeeld van een catalyst te blijven voor iemand die net onder het uur zwemt over 3,8km, ik zwem met catalyst grootte geel op moment, en ben een 51-53 minuten zwemmer op 3,8km. En ik vind ze eerder te groot dan te klein. Ik heb met alle catalyst paddles gezwommen, behalve met de allergrootste zwarte. De kleinsten zijn voor mij prima om ritme mee te trainen, de gelen draaien goed, rood is 50m leuk omdat je supermakkelijk hard gaat (maar het heeft geen connectie met normaal zwemmen, ritme te traag) en blauw is al een ellende voor ik het eerste keerpunt haal.

Zoals ik al zei, ik kan heel goed voorstellen dat je een ander type paddle nodig hebt. Niet dat je op dit niveau groter dan geel moet nemen. Ik twijfel erover om weer terug te gaan naar de kleinsten. Een goed armritme is in open water veel belangrijker dan je kracht.

12

Re: Welke paddels

Mijn armtempo is inderdaad laag (13 slagen op een baan van 25m). Ik heb ook nog Finis Tech paddles en simpele speedo paddles. Ik wissel daar mee af.

13

Re: Welke paddels

Neem jij ook zonder paddles 13 armslagen op een 25m baan? Nondeju. (En met een slag bedoel je toch wel één arm beweging?)
Catalyst vind ik toch wel een paddle waarmee je automatisch snel water pakt en af zet. Kan me voorstellen dat je helemaal een andere paddle nodig hebt.

14

Re: Welke paddels

Uh ja. Dat doe ik. Als ik mijn best doe dan haal ik er 16. Links + rechts zijn dan 2 slagen. Met paddles kom ik op 10 of zo.

Welke paddle zou je dan aan denken?

15

Re: Welke paddels

Weet niet. Geen brede helemaal vlakke paddle misschien. Catalyst wil recht naar achter in het water. Ik kan me voorstellen dat jij toch wel redelijk wat scull beweging in je slag hebt of echt een S-je maakt onder water, want anders kom je volgens mij nooit aan zo weinig slagen.

Ik zwem met 23-24 slagen per 25m en houd echt van 'malen' met de catalysts. Het lijken mij helemaal geen fijne paddles om lekker mee uit te strekken, rustig water te pakken en dan een lange slag te maken. Maar misschien vergis ik me. Ik kan het in ieder geval niet eens proberen want in 10 slagen kom ik nooit niet aan de overkant...  tongue

16

Re: Welke paddels

He, vinden jullie 13 slagen per 25m baan laag? Ik ben eens gaan kijken in mijn laatste garminfiles, en ik zit op 10-11 in een 25-bad, en rond de 23 in een 50m-bad. Zonder paddles.

Toch ga ik niet bijzonder snel, zeg maar 18 minuten per km in open water.

Wat is mijn probleem dan? Te weinig kracht en toch die paddles maar weer eens gaan gebruiken? Ik ben wel een vrij luie zwemmer (zegt de coach) en ik stop duidelijk meer trainingstijd in het lopen en fietsen.

/Herman

17

Re: Welke paddels

HermanB schreef:

He, vinden jullie 13 slagen per 25m baan laag? Ik ben eens gaan kijken in mijn laatste garminfiles, en ik zit op 10-11 in een 25-bad, en rond de 23 in een 50m-bad. Zonder paddles.


/Herman

Ja, 13 slagen is errug laag. Wat jouw Garmin weergeeft is het aantal slagen van en enkele arm (waar je garmin om je pols zit).je moet dus met 2 vermenigvuldigen en dan kom je op 22 slagen per baan.

18

Re: Welke paddels

Ynsnits schreef:
HermanB schreef:

He, vinden jullie 13 slagen per 25m baan laag? Ik ben eens gaan kijken in mijn laatste garminfiles, en ik zit op 10-11 in een 25-bad, en rond de 23 in een 50m-bad. Zonder paddles.


/Herman

Ja, 13 slagen is errug laag. Wat jouw Garmin weergeeft is het aantal slagen van en enkele arm (waar je garmin om je pols zit).je moet dus met 2 vermenigvuldigen en dan kom je op 22 slagen per baan.

2x13 = 22?

#enjoylife

19

Re: Welke paddels

Ynsnits schreef:

Ja, 13 slagen is errug laag. Wat jouw Garmin weergeeft is het aantal slagen van en enkele arm (waar je garmin om je pols zit).je moet dus met 2 vermenigvuldigen en dan kom je op 22 slagen per baan.

Oh ja, duh, niet goed gelezen smile

(En Rinke, ik zit dus op 22 slagen (2x11), Jip op 1x13 ;-))

20

Re: Welke paddels

HermanB schreef:
Ynsnits schreef:

Ja, 13 slagen is errug laag. Wat jouw Garmin weergeeft is het aantal slagen van en enkele arm (waar je garmin om je pols zit).je moet dus met 2 vermenigvuldigen en dan kom je op 22 slagen per baan.

Oh ja, duh, niet goed gelezen smile

(En Rinke, ik zit dus op 22 slagen (2x11), Jip op 1x13 ;-))

sad kon 't proberen  big_smile

#enjoylife

21

Re: Welke paddels

Er bestaat niet 1 (Niet één) attribuut dat als krachttraining geschikt is voor het zwemmen, niet in een sportschool, nergens.
Je wordt niet sterker van paddles, is een fabel.

Enige waar je "iets" aan hebt zijn de "elastieken" die je om een paal/boom doet en dan voorover gebogen zwembewegingen mee maakt met je armen.

Waarom "squatten" schaatsers ? Odat die krachtbeweging de schaatsafzet imiteert.
Waarom maken lopers de zgn "lunges" ? OMdat het DE lopersbweging in zich heeft

Welke oefening imiteert het zwemmen? Niet eentje.

(Even gereageerd zodat het onderwerp weer onder de aandacht is. Wordt nu leuk over gediscussieerd op FB  tongue  )

22

Re: Welke paddels

Dit apparaat is volgens mij wel aardig:
http://youtu.be/ZTQpF_mmg44

23

Re: Welke paddels

Een band om je enkels is krachttraining voor het zwemmen (romp). Band met paddles nog meer. (Niet dat ik die combinatie aanraadt overigens)

Ik heb een paar jaar terug toen ik in Duitsland woonde de jongens die in het winter gingen langlaufen ipv zwemmen, het zwemmen altijd zo weer heel goed zien oppakken. Dat is de enige sport die ik ken, waar je in je bovenlijf enigszins conditie krijgt waar je bij het zwemmen iets aan hebt. Dit waren wel atleten die een aardige zwemtechniek hadden. Die leer je op ski's niet natuurlijk. De sportschool is waardeloos als je beter wilt zwemmen.

24

Re: Welke paddels

Langlaufers trainen hun spieren dan weer door optrekken. En dan niet de makkelijke variant met de vingers naar je gezicht (inzet biceps) maar met de vingers van je af. Dus wellicht dat je daar nog iets aan zou kunnen hebben. Laat onverlet dat dit níets doet voor je zwemtechniek.

25

Re: Welke paddels

Bekend filmpje Sandra, maar die vindt je dus in Europa in geen enkele doorsnee sportschool  tongue
Ik verwijs graag nog eens naar het door Snits geplaatste filmpje van Rodirgues. Zo leuk als hij vertelt dat eht niet uitmaakt of je 10 kg of 100 kg kunt bankdrukken, je gaat er niet beter/sneller van zwemmen en dat geldt voor alle krachtapparaten in de sportschool.

En die paddles..............mooie discussie............en niet stoppen die discussie hoor, veel te leuk.
Ik geloof voor mij in (bewezen) resultaat zonder paddle-training (had met stroom tegen op de IM toch na 16 jaar een PR)

Lekker trainen allemaal