1

Onderwerp: Drinken tijdens trainen

Hallo atleten,

Kan iemand mij vertellen wat je het beste kunt drinken tijdens het lopen? En na hoeveel tijd je moet gaan drinken? Ik hoor veel verschillende dingen daarover. Misschie is er iemand die een goed advies danwel een goede ervaring heeft?

2

Re: Drinken tijdens trainen

Hallo Sonja,

Da's erg persoongebonden, de één drinkt liever water de ander liever sportdrank of cola. En hoeveel dat hangt ook van de temperatuur af en hoe hard je gaat. En bedoel je drinken tijdens het trainen of tijdens een wedstrijd? Gewoon uitproberen is het beste, belangrijk is wel dat je drinkt voordat je dorst gaat krijgen want dan ben je te laat.

><> swim-bike-run <><

3

Re: Drinken tijdens trainen

Tijdens de korte trainingen drink ik onderweg niet, na de training vul ik het te kort aan met water, sportdrank en cola.

Op de lange duurlopen en de lange intervaltrainingen  neem ik Born sportdrink mee voor onderweg en na die tijd vul ik het te kort aan met sportdrank en cola.
Maar net wat triazael zegt het is erg persoonsgebonden.

4

Re: Drinken tijdens trainen

Ik ben nu al een stuk wijzer. Vraag me alleen af wat er in cola zit dat goed is voor tijdens en of na  het sporten? Zijn dat de suikers die erin zitten? Of zit er meer in dat goed is. Ik kan me voorstellen dat het drinken persoongebonden is maar is het voor iedereen gelijk wanneer een drank hypertoon of hypotoon is? Of is dat ook persoons gebonden? Hoop veel van jullie te leren hier op het forum want volgens mij zitten er zeer ervaren sporters hier! Leuk!

5

Re: Drinken tijdens trainen

Cola is populair bij duursporters maar dan moet je wel aan flinke afstanden denken. Ikzelf heb er geen ervaring mee. Ik denk dat de combinatie van suikers en cafeine het 'm doet ik meen wel dat je de cola moet "ontgassen". Hypertoon of hypotoon, eerlijk gezegd let ik daar nooit zo op. Afhankelijk van de buiten temperatuur maak ik mijn sportdrank meer of minder waterig, kwestie van uitproberen wat je maag verdraagd. Ik drink vaak gewoon water met een beetje ranja of sportdrankpoeder alleen voor de smaak.

><> swim-bike-run <><

6

Re: Drinken tijdens trainen

Inderdaad op de langere duathlons wil ik tjdens het fietsen en de laatste run (als deze langer is dan 15 km) wel cola nemen.

Het maakt mij niet uit of er nog koolzuur in zit. De cafeine houdt me lekker wakker (;-

Tijdens het fietsen heb ik dan een klein petflesje mee die ik onderweg zo weg kan gooien bij een verzorgingspost.
Lopend probeer ik het altijd aangereikt te krijgen bij een coachpost.

Het is wel een kwestie van wennen denk ik.

7

Re: Drinken tijdens trainen

Eigenlijk hoort deze discussie misschien onder voeding thuis maar het is natuurlijk ook training.
Heel erg bedankt voor de info heren. Ik ben er super blij mee want ik wil fanatiek gaan oefenen met drinken onderweg. Ik ga dan ook maar cola proberen want wie weet hoe goed het werkt.
Ik ga nu snel naar mij werk want dat moet helaas zo af en toe ook nog gebeuren.
ik kom hier vast en zeker terug met nog veel meer vragen!

8

Re: Drinken tijdens trainen

cola is goed; maar laat het vantevoren een tijd openstaan zodat de prik eruit is wink

ik prefereer zelf gewoon heerlijk zuiver leidingwater bij het lopen (icm met repen/gels bij langereduurlopen) smile en een koude cola als ik thuis op een stoel neer plof smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

9

Re: Drinken tijdens trainen

Nog wat tips

Hypotone en Isotone drankjes zijn goed voor korte afstanden en inspanningen.
Hyportone ( meer als 7% koolhydraten) bij de langere afstanden en inspanningen.
Gel oplossen in water dan krijg je niet zo'n gedoe met plakhanden.
AA sportwater met wat fatomalt poeder ( suiker ) werkt ook perfect.
Na een zeer intensieve training of wedstrijd een recoverdrankje drinken doet ook wonderen

Saluti sportivo, Rudie

Saluti sportivo, Rudie