1 Laatst bewerkt door rinke (28-10-14 14:13:31)

Onderwerp: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

Ik zit een beetje in de split met het maken van een trainingsprogramma voor deze winter.
Aan de ene kant wil ik graag eind mei mijn 1e halve marathon lopen (IJsselsteinloop in eigen woonplaats) en aan de andere kant wil ik sneller worden met de 5km op de 1/8e triathlons.
Nu is mijn vraag of ik het een met het ander kan combineren en zo ja, hoe??
Ten eerste loop ik nu op z'n max. 10 - 12 km in een training daar ik afgelopen seizoen enkel 1/8e triathlons heb gedaan.
Zelf loop ik de 5km nu in +/- 12 tot 12.3 km/u gemiddeld dit wil ik eigenlijk volgend seizoen naar de >13 per uur hebben in wedstrijden.
Is het nu beter me te focussen op een 1/2e marathon schema en daarna in de loop van volgend voorjaar een sprintschema of juist vanaf nu eerst te focussen op een schema van 15km (10EM) en vervolgens 1/2e marathon in 2 uur en daarbij er vanuit gaan dat mijn sprint daardoor ook automatisch sneller wordt... Bent benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken?
(oh ja, en wellicht leidt dit toch nog naar een m'n 1e halve triathlon in Almere maar dat mag  m'n vrouw nog niet weten :lol:   ;) )

#enjoylife

2

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

Als je dan toch echt graag die halve marathon loopt zou ik dit zeker doen. Ik denk niet dat je in een triathlon aan snelheid gaat inboetten. Als je de halve in Almere doet komen we elkaar mischien nog tegen (en mijn vrouw weet het wel al big_smile )

3

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

ronnyke schreef:

Als je dan toch echt graag die halve marathon loopt zou ik dit zeker doen. Ik denk niet dat je in een triathlon aan snelheid gaat inboetten. Als je de halve in Almere doet komen we elkaar mischien nog tegen (en mijn vrouw weet het wel al big_smile )

Het gaat er mij om dat ik het liefst graag EN een 1/2 marathon rond de 2 uur loop EN sneller (>13 km/u) ga lopen met 1/8 triathlons (dus ~5km)..
Nu dus gemiddeld 12.3 per uur op de 5km en ik gok 11.5 - 11.8 per uur op de 10km.
Zelf verwacht ik niet aan snelheid in te boeten als ik enkel de 1/2e marathon train maar vraag me af of ik dan ook vooruit ga op de 5km?

#enjoylife

4

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

Er is niets mis met het combineren van duurtrainingen en thresholdtrainingen bij het lopen. Naar aanloop van langere wedstrijden doe ik altijd snelheidstrainingen aan het begin van een blok.

Voor een halve marathon en een 1/8 triathlon lijkt het mij niet zo'n probleem om dit tot vlak voor de wedstrijden vol te houden. Als je >13km/u loopt tijdens een 1/8 triathlon heb je in mijn ogen maar een paar duurtrainingen nodig om die halve marathon fluitend onder de 2 uur te lopen.

5

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

Wat zou het verschil tussen je 5km en 1/2e marathon schema zijn?

6

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

@Bleek, in mijn ogen zou ik voor een 5km schema veel meer intervaltrainingen moeten doen om mijn basis snelheid omhoog te krijgen (>13 per uur) terwijl ik voor een 1/2e marathon rond de 2 uur alleen het langer moet volhouden omdat ik nu ook al 10.5 per uur kan lopen een uur lang... Vergt in mijn ogen dus een andere aanpak dan 5km sneller worden. Andere optie is natuurlijk een sneller tijd voor de 1/2e met bijv. streven naar 12 per uur gemiddeld. Wellicht levert dat dan automatisch ook een snellere 5km tijd op. (of zie ik dit verkeerd?)

#enjoylife

7

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

quote
terwijl ik voor een 1/2e marathon rond de 2 uur alleen het langer moet volhouden omdat ik nu ook al 10.5 per uur kan lopen een uur lang
unquote

Zo dacht ik ook tot voor een paar weken geleden. Maar niet volgens de souplessemethode van Klaas Lok, die schrijft voor om vooral intervalletjes van 200, 400m en 1000 en 2000m te lopen. Ik probeer deze methode nu en wil eindelijk een keer een marathon fatsoenlijk volbrengen, als dat lukt dan een hele triathlon. Een halve marathon heb ik al eens gelopen in 1.50 en ik denk dat dit met een goede training wel wat sneller kan. Tot voor kort liep ik louter lange duurlopen van 10 tot 25km maar veel sneller werd ik niet en het zou best wel eens kunnen zijn dat ik al jaren verkeerd bezig was.

8

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

Jack, ik ben het helemaal eens met het feit dat je voor langere afstanden ook zeker intervallen moet inbouwen. In mijn huidige 5km schema (die mijn tijd richting 23 minuten moet brengen) zitten ook veel duurlopen met korte versnellingen.
Bijv. 10 minuten inlopen en vervolgens 8.30 duurtempo gevolgd door 1.30 wedstrijdtempo dat 5x
Kan me voorstellen dat je voor een 1/2 marathon ook zeker meer moet dan dan enkel de uren te maken en dat afwisseling in je training je ook sneller zal maken voor de langere afstanden..

#enjoylife

9

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

Zit met hetzelfde, zal ik nu wel of geen 1/2 marathon gaan doen in april (Rotterdam), misschien zelfs wel door naar een hele.
Heb erg weinig ervaring met lopen, loop nog geen jaar en geen loopachtergrond.
Heeft dat gevolgen voor mijn snelheid op de tri

Normaal train ik 1x in de week met lopen soms 2x max 50km per maand, deze maand minimaal 2x per week, totaal iets meer dan 100km.
Nu puur duur, duur, duur en over een maandje meer intervallen erbij om de snelheid omhoog te krijgen of te behouden.

Train zonder schema, meer op gevoel.
Zit met een 1/2 marathon van rond de 1:30 in mijn hoofd.
In een 1/8ste tri loop ik 23min (begin seizoen) losse 5km in 20:53 (splittijd 10km),
1/4de tri 49min omdat ik ziek was en totaal kapot. losse 10km 42:59 op een lastig parcours met veel klimmetjes.

Volgens weekend A4 10km run dus wellicht een nieuwe per op de 10km smile

Ik denk dat als jij de focus eerst legt op een halve met snelheidsverhoging (naar 12km/u) je op een 5km dieper kan gaan omdat je afstand korter is, verwacht dat je in de tri dan zeker sneller moet zijn dan 12km/uur gem.
De intensiteit bij beidde afstanden is totaal verschillend.

10

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

Zomaar een paar gedachten.

Het tempo dat je in een sprint triathlon en in een halve marathon loopt, liggen vrij dicht bij elkaar. Het bijt elkaar helemaal niet om beiden te doen.

Als jij nu 25min in een sprint loopt, ga je heel makkelijk onder 2u in een halve waarschijnlijk, als je een paar redelijke duurlopen in de benen krijgt zonder geblesseerd te raken.

Als je je langste duurloop heel langzaam wat opbouwt richting 17-20km, gaat waarschijnlijk je loopprestatie op de sprint triathlon ook vooruit. 17-20km hoef je ook niet iedere week te lopen. Ik zou als je tot nog toe altijd rond de 10km als langste looptraining hebt gehad, bijvoorbeeld 1x per tien dagen of 2 weken een duurloop doen die 0.5 to 1km langer is dan je voorheen deed. En dan in de week ertussen een koppeltraining van een anderhalf uurtje fietsen of 3km zwemmen plus 6-8km lopen. Daardoor maak je wel de tijd, maar je hebt niet de impact van een lange duurloop.
Ik zou na iedere duurloop van een lengte die je nog niet helemaal gewend bent, 1 of 2 dagen niet lopen. Ik zou hooguit, op de tweede dag iets van 4km überlangzaam dribbelen, maar alleen als je echt niet kunt fietsen of zwemmen  wink

Fietsen en zwemmen zijn bijzonder goed als je niet zo goed overweg kunt met veel loopomvang of plotseling een veel langere wedstrijd wilt lopen als normaal. Een triathleet kan zonder al teveel loopkilometers wel trainen om 2 uur onderweg te zijn. Lopers krijgen in dit soort opbouw van omvang heel vaak blessures. Ik zou in de opbouw van loopomvang zeker gebruik maken van je andere twee sporten. Gebruik je fiets- en zwemtraining voor inhoud voor je halve marathon! Twee vliegen in één klap, je loopt je halve en kunt voorbereid je triathlonseizoen in.

Triathleten die zwemmen en fietsen inwisselen voor looptraining gaan niet zelden juist langzamer lopen. Ik heb al zo vaak gezien dat een triathleet in september/oktober nog even specifiek voor een (halve) marathon gaat trainen en dan juist beroerd in vorm raakt. Bij bijna iedereen die ik het heb zien proberen is het mislukt.

Echt intensieve intervallen hoeven maar een heel klein deel van je training te zijn, voor zowel een sprint triathlon als een halve marathon. Een sprint triathlon heeft niet veel met pure snelheid van doen. Halve marathon ook niet.
Extensieve intervallen met korte rust daarentegen, daar ben ik heel groot fan van. Een stapel 1000'tjes met 100 dribbel bijvoorbeeld op een tempo dat je zo 20-30sec kan versnellen. Ook op het eind nog, als het echt zou moeten (kunnen, maar niet doen!). Totale omvang van zo'n interval setje zou ik iets boven de helft van je lange duurloop houden of zo. Dus een stuk of 10-12 max als je je langste duurloop makkelijk rond de 20km krijgt. En dan zoiets altijd minstens een dag of 4 na je lange duurloop.

Bouw alles gewoon heel langzaam op. Als je vanaf nu om de andere week een halve kilometer bij je langste duurloop zou doen kom je er heel makkelijk.

Hoop dat je er iets aan hebt.

11

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

Rake gedachten van Thijs.
Wellicht een idee om je lange duurloop in 2 dagen op te splitsen.
Maak je wel de kilometers, maar minder kans
op overbelasting.
Beetje het idee achter www.sportrusten.nl

12

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

@thijs bedankt voor je inhoudelijke feedback! Erg nuttig 1 ding snap ik echter niet:
"Extensieve intervallen met korte rust daarentegen, daar ben ik heel groot fan van. Een stapel 1000'tjes met 100 dribbel bijvoorbeeld op een tempo dat je zo 20-30sec kan versnellen. Ook op het eind nog, als het echt zou moeten (kunnen, maar niet doen!). "

Dit is echt abracadabra voor me wink Zou je dit in Jip en Janneke taal kunnen uitleggen.. thanks smile

ook zeg je:
Een sprint triathlon heeft niet veel met pure snelheid van doen

In mijn ogen juist wel toch? Het is toch 5km maximaal gaan.. In mijn triathlons verlies ik altijd 10-30 plekken met lopen en daarom wil ik ook sneller kunnen. Denk je dat met de methode zoals jij het omschrijft naast mijn inhoud ook mijn snelheid vooruit gaat?

#enjoylife

13

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

Wat een van mijn favoriete trainingen om sneller te worden is is bijvoorbeeld 2 x( 10 x (30s sprint + 60s dribbelen) + 10m rustig lopen), voorafgegaan door 10-15 minuten inlopen en 10-15 minuten uitlopen. Eventueel kan je ook 3 herhalingen doen, of 2 x 8 series. Ik heb het idee dat ik hier veel sneller van word.

Ik geloof dat Thijs ook zoiets bedoeld, maar ben ook benieuwd naar zijn Jip en Janneke uitleg  wink

14

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

Loop je bij een loopgroep/vereniging Rinke? Dat kan ik in ieder geval zeker aanraden. Juist met dit soort vragen kan een trainer je goed opweg helpen, en belangrijker uitdagen en prikkelen.

15

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

@Maca944 dat soort trainingen probeer ik nu ook 1x per week in te bouwen.
@transphormer, Helaas ontbreekt me de tijd voor een goede vereniging. drukke baan, 2 kinderen en een vrouw in de onregelmatige dienst betekend dat bij een club gaan meer een sponsoring voor de club is dan dat ik effectief kan trainen.
Ik ben enkel lid van 2 zwemverenigingen. 1tje waar mijn vrouw ook lid van is en daarmee zwem ik op vrijdagavond altijd. De 2e is voor mijn dinsdagochtendtraining. We hebben dan zelfs een speciale triathlonbaan met aangepast schema smile

#enjoylife

16

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

rinke schreef:

@thijs bedankt voor je inhoudelijke feedback! Erg nuttig 1 ding snap ik echter niet:
"Extensieve intervallen met korte rust daarentegen, daar ben ik heel groot fan van. Een stapel 1000'tjes met 100 dribbel bijvoorbeeld op een tempo dat je zo 20-30sec kan versnellen. Ook op het eind nog, als het echt zou moeten (kunnen, maar niet doen!). "

Dit is echt abracadabra voor me wink Zou je dit in Jip en Janneke taal kunnen uitleggen.. thanks smile

Ja hoor. Intensieve interval is heel hoge intensiteit en lange rust en is geen heel lange set want dat houd je niet vol op die snelheid. Rust moet lang zijn omdat je anders niet genoeg herstelt om weer hard te gaan. Voorbeeld zou kunnen zijn, 10x400m met 2min rust.
Extensieve intervallen zijn op lagere intensiteit. Het tempo zou Z3, D3, threshold, net onder anearobe drempel kunnen heten in sommige trainingsmethoden. De rust kan nu veel korter zijn, omdat je niet zoveel vermoeidheid opbouwt in één herhaling. De bedoeling is nu dat je een vrij grote totale omvang op redelijk hoge snelheid loopt. Een voorbeeld zou kunnen zijn 10x1000m met 100m dribbel tussendoor.
De valkuil is dat je dit soort trainingen te hard doet. Je kunt theoretisch een 10x1000m met 100 dribbel natuurlijk op 10km wedstrijdtempo lopen. Dat is niet de bedoeling. Het is een soort van snelle duurtraining, geen maximale inspanning. Daarom zeg ik dus dat je die intervallen moet lopen op een tempo van waaruit je ook op het eind nog kunt versnellen.
Een verschil tussen intensieve intervallen en extensieve intervallen is dat je bij intensieve intervallen meer bijdrage van het anaerobe systeem hebt.

rinke schreef:

ook zeg je:
Een sprint triathlon heeft niet veel met pure snelheid van doen

In mijn ogen juist wel toch? Het is toch 5km maximaal gaan.. In mijn triathlons verlies ik altijd 10-30 plekken met lopen en daarom wil ik ook sneller kunnen. Denk je dat met de methode zoals jij het omschrijft naast mijn inhoud ook mijn snelheid vooruit gaat?

Een 5km (zowel los maar zeker in een sprint triathlon) heeft niks met maximaal te maken. Je loopt veel langzamer dan je maximale snelheid. Het heeft er mee te maken met hoe groot je aerobe 'motor'is. Dus als jij maximale intervallen gaat lopen, train je het aerobe systeem minder dan als jij een extensieve interval set doet.
En omdat je pas na iets van 45-60min inspanning in een sprinttriathlon aan je lopen begint, maakt dit alleen maar belangrijker. Je loopt een sprinttriathlon ongeveer op je 10 wedstrijdtempo. Dat is ver van je maximale snelheid.

Alle afstanden langer dan 3km zijn grotendeels aerobe inspanningen. Daarom zie je dat hardlopers bijvoorbeeld een goede relatie hebben tussen hun pr op de 5km en de marathon. Het zijn kortom afstanden die sterk op elkaar lijken in veel opzichten.
Pas als je naar de 1500m of korter gaat, wordt echte snelheid belangrijk.
Jij moet zorgen dat je je aerobe motor groter maakt, als je je 5km in een sprint triathlon wilt verbeteren. Veel trainen op pure snelheid gaat dat niet doen.
Je moet overigens wel af en toe sneller dan wedstrijdsnelheid trainen, maar het is niet het belangrijkste onderdeel van een programma. Als jij nu tot 12km loopt (en dus waarschijnlijk minder dan 30km in de week??) is het belangrijkste dat je een beetje meer omvang gedaan krijgt. Dan krijg je meer aeroob vermogen, en dat helpt dus zoals ik net al zei, zowel je prestaties op de halve marathon en de sprinttriathlon vooruit.

Ik zou duurtraining altijd aanvullen met wat sprintjes. Zoiets als Maca hierboven vermeldde. Of gewoon één keer in de week een duurloop afsluiten met 5x200 steigerung met 2min dribbel. Of een paar sprintjes bult op (viaduct is al genoeg). Het helpt je looptechniek en tempogevoel vooruit. Verschil met intensieve intervallen is dat je hier niet zo moe van wordt maar wel tempo loopt.

17

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

BAM!!!!! In 1 klap een heeeeeeeeeeeeeeel stuk wijzer over lopen smile Heel erg bedankt Thijs... Zou willen dat ik een trainer had die me dit kon vertellen.. Gelukkig is er ook dit nuttige forum. Hier moet ik echt mee aan de gang.. Vanavond maar eens kijken hoe ik het inkleed...

#enjoylife

18

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

ronnyke schreef:

Als je dan toch echt graag die halve marathon loopt zou ik dit zeker doen. Ik denk niet dat je in een triathlon aan snelheid gaat inboetten. Als je de halve in Almere doet komen we elkaar mischien nog tegen (en mijn vrouw weet het wel al big_smile )

hahah, ik betrek mijn vrouw altijd heeeeeel vroeg in mijn hardop denkfase van wat ik WUL en daar hoort ze dan alle optie. Tegen de tijd dat ik er uit ben is zij allang blij  lol  Maar goed dan stel ik er ook iets tegenover om tijd en ruimte in te plannen met z'n 2. Vakantietijd na de wedstrijd bijvoorbeeld. Nu hebben wij geen kinderen dus hebben veel tijd. Maar het mee laten denken en betrekken werkt altijd wel.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

19

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

Leuk om mee te lezen. Zelf afgelopen dagen me veel verdiept in de trainingen en wat alles inhoudt omdat ik dat afgelopen seizoen verkeerd heb gelezen. Via www.runinfo.nl ben ik na veel lezen en herlezen en schemaatjes bestuderen met uitleg gekomen tot mijn eigen schema's voor een halve marathon en een marathon voor volgend jaar. Hierbij heb ik ook meteen mijn hartslagzones met lopen aangepakt en moet ik voor mijn doen langzamer trainen en beter minder intensief. Tevens is het volgen van zo'n zelfgemaakt schema (keuze uit beginner, half gevorderd, gevorderd op diverse afstanden van 5km t/m marathon) goed om alvast te wennen voor ik volgend jaar in voorjaar begin met een trainingsschema van een hele triatlon te volgen.

Ik ben een DIY en dat heeft als gevolg dat ik hardleers ben en dus nog tegen de lamp loop maar met 'trial & error' nu weer wijzer ben en verder kan en ook alles veel meer snap. Dus ik verwacht flinke progressie. En alle ervaringen en tips hier in dit forum samen met bijv runinfo.nl en andere bronnen komen we er wel.

@Thijs, leuk jouw artikel in het NTB blad! 2e worden en dan alles zelf doen.

@Rinke, met jou huidige snelheid is een halve makkelijk te trainen en te doen. Leuk dat je al toe bent aan een halve. Je fiets heb je er zeker voor? Hoe staat het met de Planet X kanjer??

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

20

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

Ik weet niet of ik nou zo blij moet zijn met al dat uitgeleg.
Denk ik slim te zijn en verstandiger te gaan trainen met intervalletjes ipv lange duurlopen en dan gaat iedereen dat doen, daar gaat mijn relatieve voordeel.

21

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

Thijs, bedankt voor de uitleg, Rinke bedankt voor het meeliften.

22

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

sgsdebruijn schreef:

Zit met hetzelfde, zal ik nu wel of geen 1/2 marathon gaan doen in april (Rotterdam), misschien zelfs wel door naar een hele.
Heb erg weinig ervaring met lopen, loop nog geen jaar en geen loopachtergrond.
Heeft dat gevolgen voor mijn snelheid op de tri

Normaal train ik 1x in de week met lopen soms 2x max 50km per maand, deze maand minimaal 2x per week, totaal iets meer dan 100km.
Nu puur duur, duur, duur en over een maandje meer intervallen erbij om de snelheid omhoog te krijgen of te behouden.

Train zonder schema, meer op gevoel.
Zit met een 1/2 marathon van rond de 1:30 in mijn hoofd.
In een 1/8ste tri loop ik 23min (begin seizoen) losse 5km in 20:53 (splittijd 10km),
1/4de tri 49min omdat ik ziek was en totaal kapot. losse 10km 42:59 op een lastig parcours met veel klimmetjes.

Volgens weekend A4 10km run dus wellicht een nieuwe per op de 10km smile

Ik denk dat als jij de focus eerst legt op een halve met snelheidsverhoging (naar 12km/u) je op een 5km dieper kan gaan omdat je afstand korter is, verwacht dat je in de tri dan zeker sneller moet zijn dan 12km/uur gem.
De intensiteit bij beidde afstanden is totaal verschillend.

In Rotterdam heb je in April geen halve marathon meer. Alleen als je hem als estafette loopt.

23

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

Bedankt voor alle tips en meningen. Ben gisteravond begonnen met een 15km schema in 1:20. Mooie doelstelling om dit rond eind januari te kunnen en een goede basis in mijn ogen om vanuit de 10km uit te bouwen naar de 1/2e marathon. Vanaf eind januari vervolgens een schema om de 1/2 marathon te lopen in 2:00 (en wellicht sneller mocht het lekker gaan). Gisteren voor het eerst volledig D1 gelopen een uur lang als start van het schema. Viel me vies tegen om dit vol te houden en mijn spieren vonden het ook niet geweldig. Moest me enorm inhouden omdat mijn favoriete tempo in D2 ligt. Wel nuttig om nu eindelijk met een echt schema begonnen te zijn smile volgend jaar een update wink

#enjoylife

24

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

Een halve marathon in 2u als triathleet? Ga je soms 21km bergop lopen ofz? lol

25 Laatst bewerkt door rinke (30-10-14 10:10:46)

Re: 1/2e marathon vs 1/8e triathlons

Ronnyke, je hebt triathleten en triathleten en ik behoor bij de laatste  wink
Na mijn motorongeluk 10 jaar geleden werd mij verteld dat ik nooit meer zou kunnen hardlopen en werd me ook sterk afgeraden. ik heb van 2004 tot 2009 gerevalideerd en nu 10 jaar verder ben ik gezegend dat ik 5km in 24 minuten loop en 10 km in 52 minuten en tevens nog steeds geen kapotte heup en of knie (of blessures) zoals de artsen mij zeiden. Ik bouw op dit moment nog steeds langzaam op en ben pas sinds 2 jaar weer aan het hardlopen... Een eerste streven voor een halve marathon binnen 2 uur is voor mij dan ook uitdagend genoeg (zeker kijkend dat ik niet zo strak ben afgetraind als toppers zoals Thijs wink ). Het uitlopen zou voor mij een prestatie ansich zijn dus wellicht niet te snel je oordeel hebben voordat je iemands achtergrond kent wink... Want je hebt triathleten en triathleten en ik behoor bij de laatste en daar ben ik trots op en blij mee! #enjoylife!!!

#enjoylife